Beantwoord

Google Nest Wifi (mesh)

  • 10 April 2021
  • 9 reacties
  • 1333 Bekeken

Heeft iemand al ervaring met het gebruik van de nieuwe Google Nest WiFi?

Het is een vrij kostbaar dingetje, maar als ik er mijn nieuwe woning straks compleet mee kan afdekken wil ik het wel overwegen. 

Ik lees dat het kennelijk wel mogelijk is een eigen router aan te sluiten op het modem, maar ik neem aan dat je de router functie van het T-mobile modem dan moet uitschakelen. Kan dit überhaupt bij het modem en is dit iets dat de monteur kan regelen als hij het snelle glasvezel internet komt installeren?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Google Nest WiFi.

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 April 2021, 22:20

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Brammie-mobile 

De Google nest WiFi kan je niet direct aansluiten op de Zyxel  omdat de Google nest WiFi niet (goed) werkt met vlan tagging dus internet en IPTV signaal over 1 kabel.

Lees hier.

Je zult internet en IPTV moeten splitsen dmv een managed switch bijvoorbeeld en dan de Google nest WiFi aansluiten op een internet only poort.

Neem een kijkje naar de TP LINK TL-SG105E bijvoorbeeld.

De router functie kan je niet uitschakelen op de Zyxel volgens mij.

@Waqqas 

Thnx. Als ik de tv box achterwege laat en TV kijk via de T-mobile everywhere app op mijn Apple TV (wat ik nu eigenlijk altijd al doe) zal hij dan mogelijk wel goed werken? 
Mijn idee is sowieso om dit draadloos te doen, ook met de tv’s op de eerste en bovenste verdieping, maar dan moet ik wel een goede verbinding hebben daar. 

Reputatie 7
Badge +15

@Brammie-mobile

De Zyxel modem heeft Any Port Any Service dus als je de UTP in een laptop doet dan heb je internet en als je hem in de tv box steekt heb je IPTV (TAGGED vlans).

De signalen zul je handmatig moeten scheiden, de vlan id voor internet is 300 en voor IPTV 640.

Hallo Waqqas en anderen, 

Ik heb eerst Google Wifi gekocht en toen dat niet werkte kwam ik gelukig op deze forum thread. Ik heb de TP-linkTP TL-SG105E toen besteld, maar nu loop ik volkomen vast. Ik heb de basiskennis niet om de handleiding te begrijpen.

Ik heb een kabel vanuit de router in poort 1 van de switch gezet. Als ik het goed begrijp moet het signaal worden doorgegeven aan een van de andere 4 poorten, maar zonder VLAN tagging. Klopt het dat ik daarvoor de 802.1Q VLAN instellingen moet wijzigen (zie onder)? En/of misschien ook de PVID instellingen (zie daaronder)? En wat vul ik hier dan in?
Hoe ik het nu doe werkt het niet dus jullie tips worden zeer gewaardeerd!

 

Reputatie 7

Hi @carlaltdelete, super tof om te lezen dat de Community jou al een stuk op weg heeft geholpen! Ik zie dat jij in jouw eigen topic gisteren gelijk verder bent geholpen door @Waqqas

Ik hoop dat jij hiermee uit de voeten kunt! Laat het vooral in dat andere topic weten of het jou lukt om hiermee aan de slag te gaan. Als jij nog andere vragen hebt, stel die dan gerust. Veel succes, het gaat je lukken! 💪

Hi Lisa, Uiteindelijk was de oplossing voor mij om een unmanaged switch (dus niet managed) op de Zyxel router aan te sluiten. Ik heb de TL-SG105 gekocht en aangesloten op de Zyxel, vervolgens daar het Google Wifipunt ingeprikt. Vanaf dat moment hoef je niets anders te doen dan de aanwijzingen in de Google Home app volgen. 

De missie is geslaagd, mijn internet is nu echt supersnel in het hele huis inclusief tuinhuis. Zo loont het tenminste om glasvezel te hebben!

Hey @carlaltdelete , 

Mag ik vragen hoe snel je wifi is?

 

 

Ik heb nu ook de TL-SG105 en aangesloten aan de Zyxel router. 

Mijn Google Router staat op de 1e verdieping en dan een WiFi point op de begane grond en de 2e verdieping. 

 

Als ik een speedtest run op de 2e verdieping, krijg ik maar een download van 26,1 Mbps en upload van 35 Mbps. 

Op de 1e verdieping krijg ik ongeveer 500/500 Mbps

 

Dit had ik ook al zonder de TL-SG105… 

 

Weten jullie wat ik verkeerd doe?

Klinkt als wat ik ook had. Ik heb een punt staan in mijn tuinhuisje. Hemelsbreed niet ver van mijn meterkast maar wel met drie muren ertussen. De oplossing was om het ‘tussenstation’ beter te plaatsen. Nu razendsnel. Ik heb geen punten op andere verdiepingen maar suggereer dat je de experimenteert met verschillende plaatsen voor het punt op de eerste. 

Het is inderdaad wel vreemd ja. 
De router op de eerste verdieping kan ik niet verplaatsen omdat daar de kabel aan zit. 

(Die kabel loopt door de muur naar de meterkast en zit nu in de TP Switch)

Ik ga eens proberen om de WiFi punten op de begane grond en de 2e verdieping op verschillende plaatsen te zetten, kijken of dat werkt… 

Reageer