Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 250 reacties
  • 179646 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?
Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3653 reacties

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw Wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet je modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het Wifi-signaal. Het Wifi-signaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef Wifi-blokkades op 
De grootste verstoorders van Wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je Wifi-signaal ook storen. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 Ghz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. 
 

Stap 1: Ga naar de Wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde Wifi-kanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord.

Stap 1: Wifi-kanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter Wifi-bereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het Wifi-kanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je Wifi-kanaal aanpassen. Het Wifi-kanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. 


Inloggen op het modem om je Wifi-kanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de T-Mobile versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifi-versterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de Wifi-versterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je Wifi. Heb je geen Wifi-versterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de Wifi-versterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de Wifi-versterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de Wifi-versterker halverwege het modem en je Wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke Wifi-verbinding.
  3. De Wifi-versterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de Wifi-versterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de Wifi-versterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het Wifi-signaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de Wifi-versterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het Wifi-signaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel Wifi-versterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel Wifi-versterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz Wifi-versterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het Wifi-signaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het Wifi-signaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz Wifi-versterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de T-Mobile versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een Wifi-versterker wordt het Wifi-signaal versterkt.
 

Handleiding Wifi-versterker 1750E (Quick)

Handleiding Wifi-versterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding Wifi-versterker 310 (Quick)

Handleiding Wifi-versterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel Wifi-versterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw Wifi-signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze Wifi-versterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het Wifi-signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi-signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi-versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi-signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de Wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als Wifi-punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je Wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je Wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de Wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de Wifi-versterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de Wifi-versterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het Wifi-signaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw My T-Mobile Thuis


Wifi naam veranderen

Stap 1: Log in op My T-Mobile Thuis
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de Wifi-naam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere Wifi-namen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je Wifi te verbinden
Lukt het niet om via My T-Mobile Thuis je Wifi-naam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je Wifi-naam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifi wachtwoord en naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifi wachtwoord en naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je Wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow Wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your Wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your Wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to Wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5Ghz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5Ghz does not have the range that 2.4Ghz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4Ghz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the Wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your Wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your My T-Mobile Thuis or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other Wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>My T-Mobile Thuis

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your Wifi-channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The Wifi channel can be very easily changed via your My T-Mobile Thuis. Click on this link to immediately be on the right page: My T-Mobile Thuis. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5Ghz or 5Ghz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 


250 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey @RTigg,

En heeft de bovenstaande fabrieksreset geholpen? Heb je ook al geprobeerd om je apparaten te verbinden met de 5 Ghz verbinding? Ook ben ik benieuwd of je problemen ervaart met je bekabelde verbinding of enkel de Wifi. Met die informatie kunnen we al een aantal zaken uitsluiten. 

mijn wifi is tegenwoordig zo traag, dat bijna elke site op welk device dan ook te lang duurt om te laden met een 100mbps verbinding.

alle resets etc. al uitgevoerd.

 

wat kan ik hier aan doen? misschien is het slim als jullie een keer een nieuwe router opsturen!

 

gr stein

Reputatie 2

Hallo Piotr,

 

De fabrieksreset heeft helaas niet geholpen. 

Ik heb momenteel maar 1 verbinding, dus ik kan niet zien/testen of het met de 5GHZ beter gaat. Waar kan ik een instructie vinden om een gescheiden wifi in te stellen?

Bekabeld heb ik niet kunnen testen want ik heb geen apparaten met bekabeling :-)

 

Grt,

Reputatie 7
Badge +10

@RTigg log in op het modem…. druk op de hamburger rechts boven. ga naar netwerk > wifi 

tab easymesh en schakel deze uit. terug naar de eerste tab. schakel houd 2,4 en 5ghz gelijk uitschakelen. dan de 2,4ghz vast zetten op kanaal 9 en 5ghz vast zetten op kanaal 36.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

modem zit inderdaad op de meest gebruikte plek, en de antennes zitten al zoals je beschreef dat ze moeten zitten

ik heb wel een vast kanaal ingesteld, dat kan ik veranderen. er zijn af en toe best wat apparaten verbonden, maar daarom heb ik zo’n hoog abbo gekozen.

Hay, 

Ik lees hier dat er voor alles een oplossing wordt aangeboden! Dus toch nog hoop.

Ook onze waarden zijn prima en heel veel gebeld met jullie en gechat. Nu ligt de vraag of het contract ontbonden kan worden. Wij gaan hier later meer over horen.

 

Het zit namelijk zo dat we sinds we Tmobile thuis hebben zeer slechte wifi ervaren. Monteur is uiteindelijk langsgeweest en zag dat onze apparaten geen verbinding kon maken.

Een feest voor hem, want zijn mobiel deed het!

Maar goed daar hadden wij dus even niks aan. Vervolgens krijgen wij wel te horen dat alles naar behoren moet werken en dus de waarden goed zijn. Ook dat de monteur niks heeft opgemerkt. Natuurlijk niet helemaal eerlijk van hem en zijn terugkoppeling hebben wij ook niet kunnen ondertekenen ivm Corona. Dus wij kwamen er vrij laat achter dat deze man aan heeft gegeven dat alles prima werkte. 

Nog steeds zitten we dus met het probleem van een slechte wifi verbinding. En nu lees ik dat veel meer mensen hier last van hebben. 

Ondertussen van kanaal veranderd. Het was even uitzoeken hoe zoiets werkt. Maar eigenlijk geen idee of ik nu daadwerkelijk een rustig kanaal heb uitgekozen. 

 

We zijn een beetje moe van het constant:

-netwerk vergeten, opnieuw verbinden, wifi verbinding, verbinding weggevallen, netwerk vergeten, etc. 

We willen constant wifi. 

 

Maar goed ik hoop hier toch nog de gouden oplossing te krijgen. 

We hebben geen last van betonmuren. Bekabeling doet het verder prima. Het is echt de wifi. We mochten geen oudere modem krijgen helaas. Die schijnt wel goed te werken met de 2.4 verbinding. 

Dit zou nog wel eens de oplossing voor ons kunnen zijn. 

 

Het vervelende is dat de wifi onvoorspelbaar is en dat de kinderen steeds tijdens thuisscholing eraf worden gegooid en zo hele lessen missen. De 5g verbinding werkt goed. Alleen de 2.4 niet. Dus misschien kan jij ons wel helpen! 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @sjansens, dank voor de toelichting, die snelheid is inderdaad onder de maat. Maak het nog verschil als je een ander kanaal kiest of deze bijvoorbeeld op ‘auto’ zet? En is de snelheid met meerdere apparaten zo laag? Als dit zo is dan stuur ik graag een monteur bij je langs die gaat kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 
 

Hi @Moniek87, ik heb de aantekeningen van de monteur er op na gekeken en hij heeft genoteerd dat jullie nog apparaten gebruiken die geen 5 Ghz ondersteunen. Ons modem wisselt automatisch tussen 2,4 Ghz en 5 Ghz en dit kan dan inderdaad problemen geven. Maar hier is een oplossing voor! 

Je kan op de modem zelf inloggen en dan ‘band steering’ uit zetten. Geef daarna je 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties andere namen zodat deze 2 netwerken gescheiden zijn. Je kan je apparaten dan handmatig verbinden met 1 van de 2 netwerken en hiermee zou het wegvallen van de verbinding dan niet meer voor moeten komen. Mocht je ergens vastlopen laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!

Ha Brian, 

 

Gisteren hadden we een ICT-er over de vloer en heeft alles nagekeken en het probleem kunnen oplossen. We hebben zelfs Google chroom weer!

Wel apart dat de monteur dit zelf niet zo heeft ingesteld. Wel zijn beide netwerken nog met dezelfde naam verbonden. Maar de ICT-er gaf aan dat dit juist goed was, omdat je apparaat automatisch de goede verbinding pakt.

Stel we krijgen weer problemen, dan ga ik jouw oplossing toepassen! Fijn dat we eindelijk na zoveel belletjes een tip hebben gekregen! 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Moniek87, wat fijn dat de IT-man het opgelost heeft! 😁👍 Je geeft het zelf al aan, maar top ook om iets achter de hand te hebben. Mochten er weer issues opspelen, dan kun je altijd  de tips van Brian gebruiken om toch weer een goedwerkende verbinding te krijgen thuis. 

Er zijn gelukkig altijd experts online en op de Community die zeeën van tips and tricks hebben. Tof om te zien dat iedereen elkaar zo helpt hier! ❤️

Als we je bij iets anders kunnen helpen in de toekomst, geef een seintje. Dan komen wij aangestormd met zoveel mogelijk hulptroepen. In de tussentijd: stay safe en alvast een prachtig weekend toegewenst! 🌞

Hi @sjansens, dank voor de toelichting, die snelheid is inderdaad onder de maat. Maak het nog verschil als je een ander kanaal kiest of deze bijvoorbeeld op ‘auto’ zet? En is de snelheid met meerdere apparaten zo laag? Als dit zo is dan stuur ik graag een monteur bij je langs die gaat kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 
 

Hi @Moniek87, ik heb de aantekeningen van de monteur er op na gekeken en hij heeft genoteerd dat jullie nog apparaten gebruiken die geen 5 Ghz ondersteunen. Ons modem wisselt automatisch tussen 2,4 Ghz en 5 Ghz en dit kan dan inderdaad problemen geven. Maar hier is een oplossing voor! 

Je kan op de modem zelf inloggen en dan ‘band steering’ uit zetten. Geef daarna je 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties andere namen zodat deze 2 netwerken gescheiden zijn. Je kan je apparaten dan handmatig verbinden met 1 van de 2 netwerken en hiermee zou het wegvallen van de verbinding dan niet meer voor moeten komen. Mocht je ergens vastlopen laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!

https://www.speedtest.net/result/9456892756

hij stond toch al op auto, voorheen had ik die handmatig ingesteld maar niet meer gedaan na al die resets. ik moet trouwens zeggen dat bedraad het ook niet super snel is. Vind het apart wanneer mijn tv telkens (bedraad aangesloten) moet laden als hij iets van netflix/disney+ aan het spelen is.

 

doe mij die monteur maar ;)

Hi @sjansens, dank voor de toelichting, die snelheid is inderdaad onder de maat. Maak het nog verschil als je een ander kanaal kiest of deze bijvoorbeeld op ‘auto’ zet? En is de snelheid met meerdere apparaten zo laag? Als dit zo is dan stuur ik graag een monteur bij je langs die gaat kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 
 

Hi @Moniek87, ik heb de aantekeningen van de monteur er op na gekeken en hij heeft genoteerd dat jullie nog apparaten gebruiken die geen 5 Ghz ondersteunen. Ons modem wisselt automatisch tussen 2,4 Ghz en 5 Ghz en dit kan dan inderdaad problemen geven. Maar hier is een oplossing voor! 

Je kan op de modem zelf inloggen en dan ‘band steering’ uit zetten. Geef daarna je 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties andere namen zodat deze 2 netwerken gescheiden zijn. Je kan je apparaten dan handmatig verbinden met 1 van de 2 netwerken en hiermee zou het wegvallen van de verbinding dan niet meer voor moeten komen. Mocht je ergens vastlopen laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!

https://www.speedtest.net/result/9456892756

hij stond toch al op auto, voorheen had ik die handmatig ingesteld maar niet meer gedaan na al die resets. ik moet trouwens zeggen dat bedraad het ook niet super snel is. Vind het apart wanneer mijn tv telkens (bedraad aangesloten) moet laden als hij iets van netflix/disney+ aan het spelen is.

 

doe mij die monteur maar ;)

en iets later weer dit.

https://www.speedtest.net/result/9457073122

Ook hier is de wifi waardeloos.
Alle tips al meermalen gedaan en we hebben zelfs al een monteur op bezoek gehad.
Nieuwe modem gekregen, maar het probleem blijft bestaan.

De wifi valt steeds weg. Het bereik is redelijk, maar de verbinding is erg instabiel. Wat kunnen we nog meer doen?

Reputatie 7
Badge +18

Hoi,

Is de verbinding naar je modem wel stabiel dus goed bekabeld internet en hoge snelheden als je een speedtest doet bekabeld met een laptop?

Helpt het om de wifi van de modem uit te zetten en een ander wifi bron te gebruiken?

Voer van tevoren eventueel een fabrieksreset van de modem uit.

Hoi,

Is de verbinding naar je modem wel stabiel dus goed bekabeld internet en hoge snelheden als je een speedtest doet bekabeld met een laptop?

Helpt het om de wifi van de modem uit te zetten en een ander wifi bron te gebruiken?

Voer van tevoren eventueel een fabrieksreset van de modem uit.


De monteur heeft dit toen bekeken en de bekabeling is allemaal oke.
Zolang de wifi er is heb ik via de laptop "gisteren” nog niet de helft van mijn snelheid. Via mobiel tikt het toch 150mb aan. 190 mb komt ook regelmatig voor bij speedtesten. Met laptop heb ik ook deze snelheden wel al gehaald.

Het probleem is dat zo opeens de wifi wegvalt voor een paar seconden. Ook na de nieuwe modem…...

Reputatie 6
Badge +2

Hey @sjansens,

Dit gaan we oplossen voor je! Zojuist heb ik direct een monteursverzoek ingediend. Binnen enkele ogenblikken ontvang je een sms'je waarmee je een afspraak kunt inplannen. De monteur gaat er alles aan doen om je Wifi weer zo optimaal mogelijk te krijgen. :smile:

Hi ​​​@rcmsys,

Ik zie inderdaad dat er een monteur bij je langs is geweest voor de Wifi. Hij heeft daarbij je modem omgewisseld. Heeft het toen wel goed gewerkt? En welke snelheid meet je nu in de buurt van het modem? Bij Wifi is er altijd sprake van verlies en hoe verder de afstand tot de modem hoe meer je dit zal ervaren. We bieden inderdaad een 'Wifi garantie' tot één verdieping van de modem vandaan maar bijvoorbeeld niet op zolder en in de achtertuin. Als je overal een goede Wifi verbinding wil dan kan je bijvoorbeeld zelf een router plaatsen om het signaal uit te breiden. Dit kan al heel veel schelen! Ook het aanpassen van het Wifi kanaal en het gebruik van 5Ghz biedt vaak verbeteringen, deze tips vind je allemaal terug in het topic.

Ik ben wel benieuwd of je TV en bekabelde verbinding gelijktijdig met je Wifi wegvalt? Dan kunnen we al een aantal zaken uitsluiten.

Dank je Piotr,

De wifi was na het nieuwe modem helaas niet beter. We moesten het een poosje aankijken, omdat de zyxel even tijd nodig zou hebben.
Wat ik sinds gisteren gedaan heb is de 2.4 en 5ghz apart te maken en ik heb de 5ghz hernoemt.  2.4 heb ik vast gezet op kanaal 9. Deze blijft na meerdere testen telkens vrij in onze omgeving. Juist die wat jullie aangeven zijn bezet.
Het bereik is op de 1e verdieping al slecht met de 5ghz. Zit direct boven de meterkast. De 2,4 doet het iets beter, maar is geen volle bak. Wat dat betreft is het bereik wel slecht als dit eigenlijk op de 1e nog zou moeten werken….. Maar achter in de tuin valt het niet tegen en dit is toch al gauw 20+ meter vanaf de meterkast.

Vanmorgen had ik met zowel de laptop als telefoon gemiddeld rond de 190mb met download en upload. Op beide frequenties. Zoals al gezegd, als de verbinding goed is, meestal de snelheid ook.
Ik heb een fritz repeater op de 1e verdieping via wifi. Wat ik nog wil proberen is deze via de kabel werkend te krijgen om zo ook op de 1e verdieping signaal te hebben in de hoop dat de wifi daar ook goed uitzend. En controleren of de fritz nog werkt, want daar krijg ik nu mijn twijfels over. Aan de andere kant, als het bereik op de 1e slecht is zal de fritz ook slecht doorzenden toch?

Tv/beeld valt eigenlijk nooit weg. Het is puur de wifi.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @rcmsys, goed dat je het aangekeken hebt en nu je terugkoppeling geeft. Daar kunnen we zeker wat aan doen!

Je geeft terecht aan dat wanneer het signaal en de snelheid op de eerste verdieping al matig is, dit met een repeater niet verbeteren zal. Dat komt doordat een repeater enkel het signaal uitbreidt en niet versterkt. Je kunt in dit geval, zoals je tevens benoemt, het beste de Fritz als access point aansluiten en dan vanaf daar de verbinding maken met apparatuur op de eerste. 

Even heel kort door de bocht (mocht je het verschil nog niet kennen dan, anders mijn excuses!):

Een draadloze repeater vangt het oorspronkelijke Wifi-signaal op en stuurt dit vervolgens opnieuw uit.  Een repeater werkt goed om het bereik uit te breiden maar beïnvloedt de snelheid vaak nadelig. Dit komt doordat de repeater 'half duplex' werkt: hij kan niet zenden én ontvangen tegelijk. Daarbij komt vaak een maximaal snelheidsverlies van zo'n 50% om de hoek kijken.

Een access point zendt zelf een eigen Wifi-netwerk uit.  Een access point heeft geen draadloos bronsignaal en is daardoor dé beste manier om draadloos bereik te verbeteren.

Kun je hier wat mee? Zo niet, laat het me weten. Dan schiet ik met zoveel mogelijk hulptroepen te hulp! 

Hoi @rcmsys, goed dat je het aangekeken hebt en nu je terugkoppeling geeft. Daar kunnen we zeker wat aan doen!

Je geeft terecht aan dat wanneer het signaal en de snelheid op de eerste verdieping al matig is, dit met een repeater niet verbeteren zal. Dat komt doordat een repeater enkel het signaal uitbreidt en niet versterkt. Je kunt in dit geval, zoals je tevens benoemt, het beste de Fritz als access point aansluiten en dan vanaf daar de verbinding maken met apparatuur op de eerste. 

Even heel kort door de bocht (mocht je het verschil nog niet kennen dan, anders mijn excuses!):

Een draadloze repeater vangt het oorspronkelijke Wifi-signaal op en stuurt dit vervolgens opnieuw uit.  Een repeater werkt goed om het bereik uit te breiden maar beïnvloedt de snelheid vaak nadelig. Dit komt doordat de repeater 'half duplex' werkt: hij kan niet zenden én ontvangen tegelijk. Daarbij komt vaak een maximaal snelheidsverlies van zo'n 50% om de hoek kijken.

Een access point zendt zelf een eigen Wifi-netwerk uit.  Een access point heeft geen draadloos bronsignaal en is daardoor dé beste manier om draadloos bereik te verbeteren.

Kun je hier wat mee? Zo niet, laat het me weten. Dan schiet ik met zoveel mogelijk hulptroepen te hulp! 


Dank je Jason,

Ik kom erachter dat mijn laptop geen utp aansluiting heeft. Het is mij dus nog niet gelukt om er een access point van te maken.

Verder met de vraag van al eerder of de tv wel goed werkt. De rest van het huishouden kijkt meer tv dan ik en vertellen mij dat ook op de tv de verbinding wel raar doet. Blokkerig beeld of af en toe even stilstaand beeld. Toevallig heb ik dit gisteren ook zelf ervaren.

De snelheid is boven ook idd een stuk minder, zoals je aangaf. Heb een 2e fritz erbij aangesloten op een andere positie nog om het bereik proberen te verbeteren. We gaan deze dagen nog even afwachten wat het doet wat betreft de stabiliteit. En anders zal ik toch met een andere computer de fritz als access point gaan instellen.
Vlakbij de modem heb ik meerdere keren de snelheid getest. De ene keer zit ik op/rond de 190mb. Een andere keer op amper 70mb. Wat dat betreft is het niet stabiel….

Omdat de tv ook wel wegvalt dus. Kunnen jullie hier nog iets mee om te testen?

Reputatie 6
Badge +2

Hey @rcmsys,

Je Fritz bekabeld aansluiten op je modem als acces point is een goed idee om je wifi van een boost te voorzien. Wanneer ik je verbinding op afstand bekijk dan kan ik gelukkig geen fouten te bespeuren. Hoe vaak valt je TV weg en wat zie je dan in beeld verschijnen? Heb je ook al geprobeerd om de volgende handeling uit te voeren? Dit lost vaak eventuele problemen op:

1. Koppel de internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
2. Haal het modem vervolgens voor een aantal seconden van de stroom.
3. Als het modem is opgestart steek je de stroom van de TV Box weer in.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: “geen internetverbinding gevonden” sluit je de internetkabel weer aan. 

Laat ons ook weten hoe je wifi verbinding eruit ziet nadat je je Fritz bekabeld hebt aangesloten. :relaxed:

Nu ik deze tegenkom toch effe een vraagje, topic titel is niet voor niks wifi.

Is er een mogelijkheid dat er een nieuw modem aan komt met de nieuwe AX standaard, de concurentie is er mee bezig, de nieuwe KPN box 12, schijnt dat de naam experia gaat verdwijnen heeft dit aan boord.

https://www.kpn.com/beleef/internet/nieuw-modem-heet-kpn-box-12-klaar-voor-nog-betere-wifi.htm

Hey @rcmsys,

Je Fritz bekabeld aansluiten op je modem als acces point is een goed idee om je wifi van een boost te voorzien. Wanneer ik je verbinding op afstand bekijk dan kan ik gelukkig geen fouten te bespeuren. Hoe vaak valt je TV weg en wat zie je dan in beeld verschijnen? Heb je ook al geprobeerd om de volgende handeling uit te voeren? Dit lost vaak eventuele problemen op:

1. Koppel de internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
2. Haal het modem vervolgens voor een aantal seconden van de stroom.
3. Als het modem is opgestart steek je de stroom van de TV Box weer in.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: “geen internetverbinding gevonden” sluit je de internetkabel weer aan. 

Laat ons ook weten hoe je wifi verbinding eruit ziet nadat je je Fritz bekabeld hebt aangesloten. :relaxed:


Piotr,

De tv valt af en toe weg. Of het beeld staat stil of je krijgt van die blokken beeld met allerlei kleurtjes.

Ik heb geen utp aansluiting op de laptop, dus kan de fritz niet bekabeld aansluiten. Nu na de laatste veranderingen hebben we minder problemen. Ik hoor de kinderen niet klagen de afgelopen paar dagen. Wel jammer dat de snelheid zo drastisch verlaagd op de 1e verdieping al.

Mocht het toch nog niet goed zijn kom ik weer terug…...

Reputatie 7
Badge +8

@Doornekamp33 Logische vraag! We hebben vrij recent de Zyxel in gebruik genomen dus op dit moment zijn we niet bezig met weer een nieuw modem maar er komt wel wat anders leuks aan op het gebied van Wifi bij Thuis. :grin:

@rcmsys Hmm dat is balen, dan wordt het inderdaad lastig om de Fritz als acces point in te stellen. Op afstand ziet de verbinding er goed uit en ook de kwaliteit van de tv stream lijkt goed. Gebeurt het wegvallen van TV en Wifi tegelijkertijd? Zou misschien het tijdstip en datum willen noteren wanneer het gebeurt? Met een aantal voorbeelden kunnen we mogelijk verder gaan kijken wat de oorzaak kan zijn.

@Brian , Krijgen GoGo wifi :)

Na de werkzaamheden en de firmware update van dit weekend bleek mijn wifi van het Zyxel modem niet meer te willen verbinden.

Uiteraard het hele setje 10 seconden uitgezet maar zonder succes. Via de klanten service hebben we een fabrieks instellingen reset uitgevoerd. Hierna kon ik weer verbinding maken met de fabrieks login.

 

Echter had ik al een backup van mijn instellingen gemaakt na de ervaringen van een voorgaande keer (ook na een update) het opnieuw in moeten stellen. Na het terugzetten van de instellingen bleek weer de wifi onbereikbaar.

 

Na wat logisch nadenken probeerde ik mijn Mac restricties eens uit te zetten en daarna weer aan waarna alles direct weer werkte.

 

Bij de firmware blijken dus niet alle status bits van beveiligings instellingen meegenomen te worden. Dit dus ook niet na een restart of terug zetten van de settings backup.

 

Hopelijk helpt dit andere gebruikers ook om sneller hun verbinding werkzaam te hebben.

Reageer