Beantwoord

Max snelheid zyxel t50 maar vdsl 100Mbit? En wifi dan?

  • 2 May 2021
  • 6 reacties
  • 188 Bekeken

Hallo. Ik wil even wat duidelijkheid proberen te krijgen. Ik heb een max dsl snelheid van 100Mbit op mijn adres, hoger kan ik niet. 

Ik wil graag een fritzbox(iets ouder model met mesh ondersteuning) ipv de zyxel. Het model wat ik op het oog heb heeft een max vdsl snelheid van 100Mbit. Betekend dit, stel T-mobile verhoogt de snelheid naar 200Mbit in mijn huis dat ik dan niet hoger kan dan 100Mbit door de vdsl beperking van de Fritzbox? 

Waarom ontwikkeld Fritzbox een router die max 100Mbit kan en wifi tot 1300Mbit? Wat heb je er aan als je maar max vdsl 100Mbit kan? 

Dit snap ik niet. Kan iemand mij dit misschien vertellen? 

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 2 May 2021, 10:00

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo wvdt80,

Met een maximale DSL snelheid van 100 mb/s op jouw adres zit je heel gunstig. In de praktijk kan dit wel lager zijn (tussen de 80 en de 100), 100 mb/s is de maximale theoretische waarde. Verhogen naar 200 mb/s is niet aan de orde. Met 100 mb/s zit je wel een beetje aan het maximum van de technisch haalbare snelheid op VDSL. (T-mobile gebruikt geen pair bonding) 

Het vergelijken van de maximale internetsnelheid en de maximale wifi-snelheid van je router is een beetje appels met peren vergelijken. Op internet zijn diverse artikelen te vinden met uitleg over alle verschillende wifi-protocollen en snelheden. De hoge snelheden van routers die genoemd worden betreffen de snelheid in je interne netwerk, niet naar buiten toe.

Mvg. Marcel

VDSL is inderdaad ongeveer tot 100Mb haalbaar, dus een sneller exemplaar ontwikkelen zo onnodig zijn en zinloos, er zijn wel  exemplaren die sneller gaat maar dan gaat het over 2 ader paren en dat bied TM niet aan.

Bijvoorbeeld de Fritzbox 7183.

Wifi snelheid is juist mooi als die sneller is, je zal nooit de maximale wifi snelheid er uit persen die geadverteerd word, zeker niet verder weg van het modem maar daardoor haal je meestal wel een prima snelheid in huis via de draadloze verbinding, zeker als je een Fritz mesh opzet bekabeld met meerdere routers/mesh points.

Dank jullie wel voor de heldere uitleg, mijn vragen zijn beantwoord.

En @Doornekamp33 bedoel je de 7583?

Als je de 7583 bedoelt(de 7183 kan ik niet vinden), die is prijzig. Ik dacht zelf aan de 4040 of de 7581?

Oeps, idd de 7583, en die is rond de 300 euro, bij TM is de 7590 prima genoeg.

Oké, en wat is de beste optie ook telefonie, want ik begreep dat niet alle fritzbox en dat kunnen? Kan de 7581 dat bijv?

@wvdt80 De 7581 zou ik niet eens willen overwegen om als router in te zetten, die is end of life dus zonde van het geld, zou voor een 7490 gaan als je gebruikt wilt en nieuw de 7530 of beter de 7590, zit je er de komende tijd goed bij.

 

En telefonie, wil je die bij TM houden, dan word een fritz lastig, TM geeft geen SIPP gegevens vrij, zal je moeten uitwijken naar een voip provider zoals ik heb gedaan, Cheap Connect, kost geen drol en prima verbinding.

Reageer