Beantwoord

rare wifi perikelen

  • 27 March 2021
  • 7 reacties
  • 111 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Hallo allemaal.

Even wat vragen omtrent mijn wifi.

Ik heb een zyxel T-50 modem, een 100mbps abo.

Draadloos heb ik twee laptops aangesloten (slome I3 en snelle I7) en de instellingen staan op standaard en volgens de gebruiksaanwijzing dus automatische kanaalkiezer en beide 2.4ghz en 5 ghz.

Ook heb ik een mobiele telefoon met een andere abo.

Router staat 6 meter verwijderd en kan via de deuren die open staan verbinding maken denk ik.

Praktisch gezien word het erg moeilijk om een kabel naar de laptop te krijgen want dan moet deze door 2 muren heen.

Dan nu de testresultaten van de speedtest:

Mobiele telefoon met abo is 144 en 13.5

I3 met wifi = 40 en 14

I3 met wifi en computer opgeschoond (harde schijf leger, cookies verwijdert etc) 55 en 30

I3 met kabel 74 en 31

Mobiel met wifi is 30 en 30

I7 met wifi is 10 en 31

I7 met kabel is 91 en 31

Waarom zijn er zoveel verschillen en waarom gaat de I7 met wifi niet hoger dan 10?

De I7 zou ik liever willen gebruiken want 8gb werkgeheugen en een grote ssd schijf.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 March 2021, 19:03

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kww76 

De bekabelde testen zijn prima, het minimum is 70% van je snelheid bekabeld.

Meet je de snelheid via WiFi en bekabeld met de Ookla speedtest desktop app?

Via 2,4 GHz kom je meestal niet verder dan ongeveer 40-50 Mbps en via 5 GHz 70-90 Mbps.

WiFi heeft geen minimaal gegarandeerde snelheid maar misschien heb je wat aan dit topic.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-wifi-515/info-hoe-verbeter-ik-mijn-wifi-276063

31 via ookla.

tweede test wat later was 47 down en 31 up

Die upload is wel overal ongeveer 30

Reputatie 7
Badge +15

I3 is 74 down en 31 up en op de I7 91 down en 31 up?

Zit je wel altijd boven het minimum van 70 MB down bekabeld?

Via de web interface kan je eens 2,4GHz uitschakelen en in de buurt van het modem op 5 GHz de snelheid meten?

Net even getest op een halve meter van de router en ook 46 

Volgens de gebruiksaanwijzing kiest de router zelf de beste kanaal en ghz.

 

Met de 2.4 uitgeschakeld en een halve meter naast de router kom ik op 74 en 31

Terug in de slaapkamer is dat dan weer 55 en 31

I3 is 74 down en 31 up en op de I7 91 down en 31 up?

 

Klopt allebij aan de kabel

Net even een paar gedaan, met de 2.4ghz uitgeschakeld op de slaapkamer kwam het hoogste tot 84

Reputatie 7
Badge +15

@kww76

Volgens mij is het beste om 2 aparte netwerken voor 2,4 en 5 GHz aan te maken en dan kan je eventueel ook vaste kanalen kiezen.

5 GHz voor dichtbij de modem en 2,4 GHz voor wat verder weg, op 2,4 GHz kom je wel niet hoger dan 50 Mbit maar deze frequentie heeft een grotere bereik.

5 GHz geeft hogere snelheden dus als je 2 aparte netwerken hebt kies je zelf met welke frequentie je verbindt.

Reageer