Beantwoord

tweede router en wifi

  • 9 February 2021
  • 2 reacties
  • 135 Bekeken

Hi,

Wie kan mij helpen met een goeie configuratie voor mijn netwerk?

Het Wifi van de Zyxel is zwak. Om deze reden heb ik een twede router als 2de netwerk ingesteld (fritzbox). Vanaf de fritzbox gaat een kabel naar de zolder waar een devolo het signaal verspreidt.

Alle oranje pijlen zijn kabels. blauw is draadloos

 

Ik heb 2 issues:

  • ik kan natuurlijk niet alle apparaten benaderen omdat ik niet in de zelfde ip range zit.  Maar als ik dat doe dan wordt mijn netwerk via de fritzbox onstabiel en lijkt er op dat hij na 1 dag ip conflicten krijgt. Daarom dat ik in de fritzbox een andere range gebruik
  • Op zolder valt het signaal weg zowel bedraad als draadloos. 

Hoe kan ik 1 netwerk opzetten met 1 dhcp over het hele huis? Op zolder, bijvoorbeeld, wil ik niet elke keer een andere wifi signaal selecteren om een goed verbinding te hebben.

Mesh is geen optie, de oplossing vind ik te duur

 

Graag jullie advies.

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 9 February 2021, 20:58

Bekijk origineel

2 reacties

Hallo @Pieter_B 

Thanks voor je bericht. voordat ik de Devolo ging aanschaffen had ik de configuratie zoals jij het hebt beschreven. Dus Fritz met IP buiten range maar wel met een andere ssid. Wat geregeld gebeurde was dat met een interval van ongeveer 24 uur mijn verbinding op zolder volledig weg viel. Mijn conclusie was dat het renew van de lease van de IP adressen in de Zyxel niet lekker loopt.

Zou dat mijn issue kunnen zijn?

De Fritz staat nu beneden omdat de wifi matig is daarna kan het als switch fungeren. 

Heb jij anderen tips? Ik zal morgen je configuratie proberen en alles op 1 ssid zetten

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Erdoctor 

Heel veel Wifi en ook nog eens verschillende SSID’s daarop, dat werkt i.d.d. niet echt optimaal.

Maak uit je verhaal op dat je bedraad vanuit de Zyxel naar een Fritz! met Wifi  gaat en vervolgens bedraad naar een Devolo powerline adapter met Wifi. Mijn eerste vraagis, heb je deze Fritz! geplaasts om beter Wifi dekking te kijrgen beneden?

Als je eigenlijk 1 DHCP server in je systeem wilt hebben, dan zou je de Fritz! als access point in kunnen stellen. 

Hiermee zal deze een eigen IP krijgen uit de Zyxel DHCP pool, en alle andere devices erachter ook. Daarmee zitten dan ook gelijk alle devices in hetzelfde netwerk.

Als je de bereikbaarheid voor instellingen ook eenvoudig wilt maken, stel je op devices waar je bij moet een fixed IP in. Dat kan op het device zelf, of je doet dat vanuit de Zyxel. Wat ik dan wel voorstel vaak is, om de in DHCP range wat tewijzigen, zodat die ook niet de fixed IP’s zou kunnen uitdelen.

De range zou je bijvoorbeeld kunnen omzetten van 192.168.2.30 t/m 192.168.2.253. Dan heb je voor fixed IP’s de range 192.168.2.2 t/m 192.168.2.29 tot je beschikking.

De SSID’s zou ik op alle Wif devices gelijk zetten, dat werk niet altijd even goed met het switchen naar het sterkste punt zoals bij een mesh. Maar het scheelt wel een hoop minder instellingen voor de eindgebruiker, zeker als je bijv. gasten over de vloer krijgt.

Dus;

  1. zet de Fritz! om van routerfuntie om naar Access point mode
  2. Maak alle SSID’s gelijk (evt elk op een ander kanaal 1,6 of 11)

Als je de Fritz! niet beneden gebruikt voor betere Wifi dekking, zou ik die naar boven verplaatsen ter vervanging van de Devolo.

Hopelijk is het een beetje duidelijk hoe ik het zie.

Reageer