Beantwoord

Wifi banden splitsen icm versterker en mesh

  • 8 May 2021
  • 1 reactie
  • 481 Bekeken

Goedemiddag,

Wij willen graag de wifi banden 2.4 en 5 G splitsen dmv van verschillende namen en inlog. Hierbij wil ik de mesh-functie op de modem uitzetten om het onnodig ‘overspringen’ van draadloze boxen te voorkomen. De leverancier van de boxen adviseert hiervoor de mesh-functie uit te zetten. De mesh moet ook uit staan om 2.4 en 5 te kunnen splitsen.

Nu zegt de klantenservice van T-Mobile dat de mesh MOET aanstaan om te kunnen communiceren met de versterker die wij in huis hebben (modem en versterker van T-Mobile Zyxell)?? Wie kan mij duidelijkheid verschaffen.

Een tweede vraag waarop ik wisselende antywoorden krijg is: kan de versteker beter bedraad of onbedraad aangesloten worden?

 

Mvg Dennis 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 10 May 2021, 14:29

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Wilma Dennis, je kunt de draadloze netwerken op twee manieren splitsen en andere namen geven: 

  1. Log in op My T-Mobile Thuis en ga naar de Wifi-instellingen: Instellingen Wifi
  2. Log in op het Zyxel modem en pas de netwerken en netwerknamen aan: Wifi wijzigen Handleiding

Om een communicerend draadloos netwerk in je huis te bewerkstelligen, dient de mesh-functie wel aan te staan. Wanneer je thuis al één WAP hebt staan (Wifi-punt), kun je een mesh-netwerk neerzetten. Wat bedoel je precies met het onnodig overspringen van draadloze boxen? Ik heb het idee dat je het veranderen van netwerk bedoelt, mocht dat zo zijn dan bedoel je de functionaliteit ‘bandsteering’ en niet mesh. Bandsteering zorgt ervoor dat elk apparaat dat verbonden is met Wifi automatisch met het voorkeursnetwerk verbonden wordt. Bijvoorbeeld als je een mobiele telefoon hebt die zes meter van het modem ligt en op 5 Ghz verbindt, maar je elders in huis loopt met die telefoon en deze automatisch overspringt naar 2.4 Ghz. Is dat waar je aan refereert?

Op je tweede vraag: omdat je een Zyxel modem hebt, is het verstandig om de WAP draadloos te verbinden als repeater. Hoe je dit doet, heb ik hieronder uiteengezet:

  1. Sluit het wifi-punt aan op de stroom, in de buurt van het modem.
  2. Start het wifi-punt op met de on/off-knop (achterkant). Het power-lampje gaat groen knipperen.
    Het wifi-punt is opgestart als het power-lampje continue groen brandt en het wifi-lampje groen knippert. Dit duurt +/- 5 minuten.
  3. Druk de WPS-knop van het modem +/- 5 sec. in, tot het WPS-lampje oranje knippert. 
  4. Druk de WPS-knop van het wifi-punt kort in. Het power-lampje en het link-lampje gaan oranje knipperen. Doe dit terwijl het lampje op het modem nog knippert.
  5. De apparaten maken nu verbinding, dit kan 4 min. duren. Druk niet nogmaals op een WPS-knop. 
  6. Als het link-lampje oranje of groen brandt en het wifi-lampje groen knippert, is de verbinding gelukt. 

Laat het me weten als ik nog iets voor je kan doen, alsjeblieft! 😉

Reageer