Beantwoord

Zyxel "bandsteering"

  • 7 April 2021
  • 9 reacties
  • 381 Bekeken

Reputatie 1

Ik vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen met het volgende;
Vanochtend contact gehad met de klantenservice van T-Mobile over onze nieuwe modem van Zyxel die gisteren geïnstalleerd is.
Op dit modem heb ik mijn eigen wifi netwerk ssid genaamd “home1” en een gast netwerk “home1-guest”
Echter zend het modem nog 1 a 2 andere netwerken/kanalen uit(“tmnl--00000”).
Met die kanalen kan ik zelf ook niet verbinden met het wachtwoord.
Volgens medewerker van klantenservice heeft dit te maken met “bandsteering” en het feit dat de modem zowel 2.4 als 5.0 ghz uitzendt. Apparaat(mobiel etc.) zou zelf moeten switchen tussen 2.4 en 5.0 ghz. Klopt dit inderdaad?
Waarom zijn die andere netwerk/kanalen ssid’s dan niet verborgen of is dit te verbergen? Heeft iemand anders dit ook en hoe gaan jullie hier mee om? Deze netwerken/kanalen waren er niet voordat ik dit nieuwe modem kreeg.

 



 

icon

Beste antwoord door yalerta 7 April 2021, 10:54

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Je veronderstelling klopt niet helemaal.

De TMNL-(gedeelte van het MAC adres van de modem) tonen 3 verschillende MAC's

Kijk achter op je modem om jouw MAC adres te vinden, of kijk in het modem menu.

Waarschijnlijk meerdere aansluitingen erbij gekomen in de periode dat jij aansloot. Ook te zien aan de signaal sterkte

Reputatie 1

Hoe bedoel je?

Het mac adres wat achterop de modem staat lijkt totaal niet op die tmnl netwerken. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Arathonk 

De Zyxel heeft wel easymesh waardoor je netwerk automatisch schakelt tussen 2,4 en 5 GHz maar ik vind dat niet zo goed werken dus heb 2 netwerken voor 2,4 en 5 GHz aangemaakt.

Volgens mij kan je die extra netwerken gewoon negeren en je hebt er verder ook geen last van.

Reputatie 7
Badge +5

Hoe bedoel je?

Het mac adres wat achterop de modem staat lijkt totaal niet op die tmnl netwerken. 


Er staat “gedeelte van MAC adres”

Reputatie 1

Hoe bedoel je?

Het mac adres wat achterop de modem staat lijkt totaal niet op die tmnl netwerken. 


Er staat “gedeelte van MAC adres”

Ook dat "gedeelte" zie ik er niet in terug. 

Reputatie 7
Badge +5

 

Reputatie 1

 

Niks daarvan komt overeen met het bovenstaande SSID.. 

Reputatie 7
Badge +5

En dat klopt, jouw SSID is gewijzigd in Home en Home1-guest.

Blijft dat er dus 3 andere modems die het SSID niet gewijzigd hebben in de nabijheid bijgekomen zijn.

De enige die misschien met jouw netwerk te maken heeft is TMNL-6A8F31 omdat daar de signaal sterkte redelijk overeenkomt.

Verder niet veel waarde aan hechten. De standaard instelling in de Zyxel is dat de 2.4 en 5ghz dezelfde instelling gebruiken. Als het werkt niet teveel mee rommelen. Loskoppelen van de 2.4 en 5ghz en van aparte SSID's voorzien is soms nodig als “oudere” apparatuur niet met wifi wil verbinden.

Reputatie 1

En dat klopt, jouw SSID is gewijzigd in Home en Home1-guest.

Blijft dat er dus 3 andere modems die het SSID niet gewijzigd hebben in de nabijheid bijgekomen zijn.

De enige die misschien met jouw netwerk te maken heeft is TMNL-6A8F31 omdat daar de signaal sterkte redelijk overeenkomt.

Verder niet veel waarde aan hechten. De standaard instelling in de Zyxel is dat de 2.4 en 5ghz dezelfde instelling gebruiken. Als het werkt niet teveel mee rommelen. Loskoppelen van de 2.4 en 5ghz en van aparte SSID's voorzien is soms nodig als “oudere” apparatuur niet met wifi wil verbinden.

Dat klopt, maar ook de SSID die het eerst had komt totaal niet overeen met de Mac of andere reeksen achterop de modem..

 

Reageer