[20-01-2021] TV update - Zwart beeld, alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen, Sneeuw beeld

  • 20 January 2021
  • 15 reacties
  • 1714 Bekeken
[20-01-2021] TV update - Zwart beeld, alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen, Sneeuw beeld
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

[Update 28-01]

De uitrol van de update is iets opgeschoven van 25, 26 en 27 januari naar 27 en 28 januari en 4 februari.

 

Hi all,

Goed nieuws, aanstaande maandag, dinsdag en woensdag (25, 26 en 27 januari) gaan wij in de nacht alle TV Boxen die gebruik maken van T-Mobile TV rebooten voor een software update!
Deze update zal het grootste deel van de black-screens, sneeuwbeeld, alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen en problemen met geluidssets door HDCP oplossen. Wil je de update vandaag al binnen halen, dan kan dit door een simpele handmatige reboot zonder netwerkkabel

Wil je weten op welke versie je nu zit? Je kunt de softwareversie opzoeken in het TV-menu. Ga naar ‘Account’ en ‘Instellingen’ en kijk bij ‘Versienummer’. De nieuwste softwareversie eindigt op de cijfers '7255’ (de firmware versie blijft dus ongewijzigd na deze update).

 

Verbeteringen

We hebben twee functies verbeterd:

  • Terug Kijken: wanneer je in het TV menu naar 'Terug Kijken' gaat, kan je voortaan eenvoudiger alle beschikbare afleveringen van een serie kiezen. Als je bijvoorbeeld het programma 'OP 1' wilt bekijken, kan je meteen het eerste resultaat in de lijst kiezen. Je krijgt dan een extra scherm waarin alle beschikbare afleveringen van 'OP 1' getoond worden. Zo kan je makkelijker kiezen welke aflevering je wilt bekijken.
     
  • Verder Kijken: deze menu optie toonde tot nu toe alleen de tv-programma's die je via Terug Kijken of Cloud Opnemen hebt bekeken. Als je een live tv-programma hebt gepauzeerd of via Begin Gemist aan het kijken bent, moest je voorheen het programma weer vanaf het begin bekijken. Voortaan wordt ook onthouden waar je bent gebleven als je hebt gepauzeerd of via Begin Gemist hebt gekeken. Je kan het programma via 'Verder Kijken' dan gewoon hervatten!

 

Technische toelichting

Hierbij een technische uitleg van de oorzaak van de issues voor de liefhebbers: Voor de beveiliging van de content maken onze TV Boxen gebruik van HDCP. De Aria 6 TV Box maakt gebruik van HDCP 2 wat problemen blijkt te geven bij het gebruik van oudere versterkers/geluidssets die HDCP 2 niet ondersteunen. Met de nieuwe update “forceren'” we de TV Box in deze gevallen terug naar HDCP 1. Hierbij kan het wel voor komen dat je even een seconde zwart beeld ziet. Als je verder zapt dan verdwijnt het zwarte beeld echter en zou dit niet meer voor moeten komen,

Let op: deze update neemt niet alle (black screen) issues weg die er zijn, dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben. Maar de update vermindert het aantal keer dat het voorkomt en zeker deze specifieke gevallen aanzienlijk! In de meeste andere gevallen verhelpt een reset van de TV Box een eventuele ‘black screen’.

 

Mochten er nieuwe issues ontstaan of opvallendheden zijn naar aanleiding van deze update, dan horen wij dit graag!

 

Ervaar je nog steeds problemen na de update? Laat dan een bericht achter in dit topic met de volgende informatie:

  • Heb je al een reset van de TV Box en de modem uitgevoerd volgens de door ons aangegeven stappen? Let op: Als dit niet het geval is dan zullen we je alsnog vragen om dit eerst te doen.
  • Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op de TV of zit hier bijvoorbeeld een versterker tussen? Zo ja, sluit de TV Box dan even rechtstreeks aan om te controleren of het probleem zich dan ook voordoet.
  • Welk probleem ervaar je precies (zwart beeld, sneeuw, zie je misschien een foutmelding etc.)?
  • Wanneer doet het zich voor? Het liefst ontvangen we een datum en tijdstippen zodat we in de logs terug kunnen zien wat er op dat moment gebeurt.

Het kan voor komen dat oude hardware ook geen HDCP 1 ondersteunt, in dat geval zal deze hardware niet goed werken met de TV Box. Is dit bij jou het geval? Dan ontvangen we graag gegevens over welk merk en type hardware je gebruikt en hoe oud deze is zodat we in kaart kunnen brengen om welke apparatuur dit gaat.

 


15 reacties

Reputatie 6
Badge

Wat is het versie nummer dat deze software update aangeeft?

Reputatie 1

Hier verwijderd

Reputatie 1

@Henk_L ,

Bij mij was ditzelfde probleem pas opgelost toen mijn Draytek modem vervangen werd door een nieuwe Zyxel. Misschien de overweging waard dit ook te proberen.

Reputatie 7
Badge +7

@stefan.1997

Wat is het versie nummer dat deze software update aangeeft?

Wil je weten op welke versie je nu zit? Je kunt de softwareversie opzoeken in het TV-menu. Ga naar ‘Account’ en ‘Instellingen’ en kijk bij ‘Versienummer’. De nieuwste softwareversie eindigt op de cijfers '7255’ (de firmware versie blijft dus ongewijzigd na deze update).

Reputatie 6
Badge

Sorry ik had over dat kopje heen gelezen. 

Reputatie 4

@Brian Ik kan niet anders zeggen dan dat jij absoluut een uitstekende rol hebt vervuld in het helpen van sommige radeloze en boze abonnees in de afgelopen 8 weken. Jij hebt aangetoond je te willen inzetten en ook transparant te zijn. En ook daadwerkelijk zaken in gang te hebben gezet. Zelfs op individueel abonnee - niveau. Je hebt je ook deemoedig gedragen (door fouten ruimhartig te erkennen) Ook heb ik het als buitengewoon prettig ervaren dat jij kwesties verduidelijkte buiten de scripts om. Het is allemaal in je te prijzen. Jij steekt hiermee veruit boven vele andere moderators qua taakopvatting, persoonlijke instelling en “content”.

Ik kan mij ook voorstellen dat jij het voor je kiezen hebt gehad in de afgelopen weken. Maar ere wie ere toekomt, en dat mag best weleens gezegd worden: jij hebt echt heel erg je best gedaan voor vele klagers van ons! Chapea Brian. Off topic: hoe jong ben jij?

Reputatie 4

Oh sorry. Je bent 34 jaar jong en hebt nog een hele carrière voor je! Succes!

Reputatie 7

Hi @Bram058 Wauw bedankt voor je bericht, ik word er een beetje stil van. Not gonna lie, het zijn inderdaad een aantal uitdagende weken geweest afgelopen periode en er gaat veel tijd zitten in het bijhouden van de verschillende lopende zaken maar reacties zoals de jouwe maken het allemaal waard dus dank hiervoor! Ik wil hier nog wel even een lans breken voor mijn collega’s, we doen het allemaal samen en zonder het hele team hadden we dit niet kunnen doen. Toevallig ben ik degene die de kastanjes uit het vuur haalt. :wink:

Fijn om te horen dat in ieder geval over komt wat ik uit wil dragen en waar de community voor staat. Het klinkt lekker cliché maar mede dankzij de reacties en feedback op de community hebben we ‘issues’ sneller in beeld en kunnen we als organisatie blijven verbeteren so keep it coming!

En klopt, ik ben inderdaad 34 haha (mompelt iets over ouwe lul). :older_man_tone1:

Reputatie 4

EVALUATIE NA VERVANGING DRAYTEK DOOR ZYXEL T50 en NA SOFTARE UPDATE v. 7255  VAN AMINO ARIA.

Gisteren op 26 januari 2021 is het Draytek modem vervangen door de Zyxel T50 met bijbehorende converter. Technisch is het hele proces van vervanging voortreffelijk verlopen. Aanvankelijk geen noemenswaardige ontvangtsproblemen.

Heel fijn is dat alle 4 UTP poorten van de Zyxel gebruikt kunnen worden voor zowel Internet als aansluiting op de TV-Box. Ik denk dat je zelfs misschien 3 of zelfs 4 TV-Boxen BEDRAAD kunt aansluiten ongeacht op welke UTP poort.

T-Mobile heeft ook een gedetailleerd overzicht geopenbaard tussen Zyxel T50 en de equivalenten van KPN en ZIGGO. Verhelderend. https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/thuis/internet/T-Mobile-Thuis-Zyxel-T50.pdf

Hebben zich nog problemen voorgedaan of doen zich nog voor? JA. Ik vrees evenwel dat dit (nog) ligt aan de Firmware en/of Software van de Amino Aria 610x.

  1. Het is 2x voorgekomen dat de TV-box noch uitgezet noch aangezet kon worden met de afstandsbediening. In beide gevallen was een reset nodig om het apparaat aan of uit te zetten. Of dit van structurele aard zal zijn, zal ik in een later stadium laten weten.
  2. 1x kon de TV-Box geen enkele connection maken (error melding). Een fabrieksreset van de Amino bracht geen soelaas. Daarna het Zyxel modem gereset (van de stroom gehaald). Probleem opgelost. Of zich dit eventueel weer gaat herhalen zal afgewacht moeten worden
  3. Heel hinderlijk: de geluidvolumes tussen de diverse TV-zenders verschillen van oorverdovend hard tot fluisterend zacht. Helemaal niet prettig!
  4. Bij het bekijken van een “Uitzending gemist” dient het geluidsvolume flink opgevoerd worden. Stop je ermee, en kom je op een normale uitzending terecht, dan is het geluidsvolume oorverdovend hard, waarop je niet voorbereid bent. Dat is werkelijk schrikken geblazen.

Ik denk dat er nog aanvullend werk aan de winkel is voor T-Mobile. Ben ERRUG benieuwd of andere abonnees met soortgelijke klachten geconfronteerd worden of werden. Graag in dit draadje melden a.u.b.

Reputatie 2

Hier heeft de update ook zeker voor verbetering gezorgd. Toch moet ik ook eens in de 2 dagen ongeveer even het kastje stroomloos maken. Monteur had ik afgebeld omdat alles in eerste instantie leek te werken.

Kan er voor nu wel mee leven. Hoop toch wel dat er binnenkort een goede structurele oplossing komt. 

Al met al steeds goed geholpen, maar toch niet echt goed gebruik kunnen maken van hetgeen je voor betaalt. 

Reputatie 7
Badge
  1. Heel hinderlijk: de geluidvolumes tussen de diverse TV-zenders verschillen van oorverdovend hard tot fluisterend zacht. Helemaal niet prettig!
  2. Bij het bekijken van een “Uitzending gemist” dient het geluidsvolume flink opgevoerd worden. Stop je ermee, en kom je op een normale uitzending terecht, dan is het geluidsvolume oorverdovend hard, waarop je niet voorbereid bent. Dat is werkelijk schrikken geblazen.

@Bram058 ik vermoed dat het verschil in geluid wordt veroorzaakt door wel of geen Dolby geluid. Zou je in de instellingen van de TV box eens de geluidsinstelling bij ‘Zender Audio Codec’ willen wijzigen naar ‘Stereo’? Wellicht heb je dan géén groot verschil meer in geluidsniveau. Ik hoor graag of dit het probleem oplost.

Sinds gisteren kunnen wij opnemen. Met veel tamtam en poeha is dat geregeld door T-Mobile. Er is nu veel extra mogelijk en dat is vast leuk voor hobbyisten. Maar wij willen gewoon tv kijken. Dus tv en tv box aanzetten en dan tv kijken. Gisteravond konden wij niet gewoon tv kijken. Ik moest de tv box 3x resetten. Een programma op België 1 konden wij niet zien. Pas na veel gedoe kregen wij daar beeld. De tv box liep steeds vast. Maar goed uiteindelijk lukte het mij om een heleboel zenders te kiezen en te vinden. 

Vanmiddag om 1730 de tv box aangezet. Maar dat lukte dus niet. Het lampje bleef rood en wij hadden geen verbinding. De tv box weer gereset, dwz de stroom er af gehaald. Toen nadat ik de stroom er weer op gezet had kregen we beeld. Ik hoop niet dat dit regelmatig gaat gebeuren, want dat is dan toch weer een goede reden om te gaan kijken naar welke provider wij zullen overstappen. Ik denk er zelfs over om weer terug te gaan naar Digitenne of een schotel aan te schaffen.

Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om gewoon simpel tv uitzendingen door te geven? Al die toeters en bellen die we nu hebben willen we niet en ook de tamtam en poeha van T-Mobile mag best een beetje minder. Zo goed zijn jullie echt niet

Reputatie 4

@Hans-Juriën Dank! Heb de audio instelling op Stereo gezet et voila probleem verdwenen.

Ik krijg niet de update binnen.

Ik heb een reset uitgevoerd volgens de instructie (box stroom af, utp eruit, modem stroom af en mediaconverter stroom af). Daarna eerst modem en mediaconverter on line gebracht, daarna box stroom erop en pas de internetkabel erin gedaan wanneer het systeem er om vroeg.
Werkt niet. ook een factory reset bracht niet de nieuwe software.
Hetzelfde probleem met de 2e box.

Ik heb wel een Fritz!Box 7590 ipv de zyxel. Kan het daar mee te maken hebben?

Reputatie 4

Misschien dat navolgende topic je verder kan helpen?

“Je eigen modem bij T-Mobile Thuis”

 

Reageer