Beantwoord

Beeld en geluid niet synchroon in TV app (alle zenders)

  • 1 January 2022
  • 59 reacties
  • 1487 Bekeken

Hi,

 

Ik heb een Sony ke-48a9 tv, voorzien van Google TV. De TV hangt bekabeld aan het thuisnetwerk. Alles werkt prima op de TV met uitzondering van de TV App van T-mobile. Op zich ben ik blij met de app. Het zappen tussen zenders gaat veel sneller dan de Entone box. Maar…. het beeld en het geluid lopen niet gelijk in de TV App, waardoor je eerst de stem hoort en daarna de monden ziet bewegen.

 

Via de Entone en Aria boxen heb ik dat probleem niet. Ook de de andere apps, zoals bijvoorbeeld Netflix werken prima. Het issue doet zich alleen voor bij de T-Mobile TV App. 

 

Iemand een oplossing? Als ik afscheid wil nemen van de TV box, moet het beeld en geluid natuurlijk wel synchroon lopen.

 

Ik hoor het graag.

 

Jan

icon

Beste antwoord door Lisa 3 January 2022, 10:36

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi allemaal, ik heb heel goed nieuws zo voor het weekend! Mijn collega's hebben aangegeven dat vannacht de eindfix is doorgevoerd voor het niet synchroon lopen van het beeld en geluid. Dit geldt voor alle zenders, dus ik hoor graag of jullie nu probleemvrij zijn. Kunnen jullie dit bij mij aangeven? 🎈

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Winters27, check! Helemaal helder. Merci voor je snelle terugkoppeling. Zodra er nieuws is, dan zijn jullie de eerste die het horen!

Hoi Lisa,

 

deze heb ik al eerder in dit topic aangegeven. Voorbeelden blijven hetzelfde. Het zijn álle commerciële zenders. Tijdstip: hele avond. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Winters27, heel goed dat je dit hier aanvult! Ik ben het volledig me je eens dat dit zo snel mogelijk opgelost dient te worden. Onze technische dienst heeft aangegeven dat het probleem moeilijk te reproduceren is voor de leverancier en of wij meer voorbeelden kunnen verzamelen. Zou je van zowel Begin Gemist als live tv nog wat voorbeelden kunnen doorzetten van zenders/programma's en tijdstippen/datums? Dat zou enorm helpen. 

Als het probleem zou zijn opgelost met een TV Box, dan zou ik die met alle liefde jouw kant op sturen. Echter speelt dit algemene probleem zich af in zowel de App als op de TV Box. Nogmaals excuses dat dit al enige tijd speelt. Ik hoop dat je enkele voorbeelden door kan zetten, zodat ik die direct door kan spelen. Merci! 

Hi @Lisa 

we zijn nu al een tijd verder en het probleem lijkt zich te verspreiden. Wanneer we ‘Begin gemist’ gebruiken, gaat het geluid veel (!) sneller dan het beeld. 
 

ik heb wat teruggelezen, maar het probleem lijkt nog steedsniet opgelost. Ik wil nu toch wel graag een oplossing. Kunnen we (tijdelijk) een tv-box krijgen? Deze hebben we namelijk niet en we zijn dus afhankelijk van de app. Nog steeds is het op de commerciële zenders en het is nu echt bloedirritant. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Harold69, ik kan me jouw gevoel zeker voorstellen! Merci dat je hier jouw bevindingen deelt. De workaround omtrent het synchronisatie probleem is enkel tijdelijk en wilde ik graag delen, zodat jullie hopelijk zo min mogelijk hinder ervaren totdat het issue structureel is opgelost. Onze technische dienst baalt er ook van dat de oplossing al enige tijd op zich laat wachten. Nogmaals excuses voor het ongemak. 

Wat betreft de kwaliteit in de Smart TV App: hier heb ik voor het weekend een statement voor afgegeven. Dit wordt meegenomen in ons algemene verbetertraject, dus hier wordt aan gewerkt! 💪

Ik ervaar ook dit probleem ( al vanaf het begin) en ben niet de enige. Ik vind het ronduit belachelijk dat een workaround via settings tv moet instellen om zoiets standaards als geluid gelijk met beeld te laten verlopen te corrigeren….   als ik in deze community rond kijk zie ik dat dit ook al MAANDEN door andere gebruikers wordt aangekaart en er maar geen verbetering in komt. Ook beeldkwaliteit met snelle beelden ( vnmlk voetbal)  is ondoenlijk om te kijken via de TV anywhere app op TV.  ( ook al MAANDEN bekend) 

 

daar moet je blijkbaar de resolutie terugzetten naar 800x600 om nog een beetje rustig beeld te krijgen……. ik ben dik tevreden over de glasverbinding en internet stabiliteit maar de decoders en TV anywhere app zijn echt verschrikkelijk.. Overal lees ik bij alle bekende problemen : de technische dienst komt snel met een fix of kijkt er naar, maar ik heb het idee dat T Mobile helemaal geen technische dienst heeft want er wordt helemaal niets gefixt….  nog 5 maanden dan ben ik van mijn contract af,…..

Reputatie 7
Badge +4

Hi allemaal,

Het issue is nog steeds in ondezoek, maar ik kan een tijdelijke workaround met jullie delen: TV App geluid niet synchroon - work around | T-Mobile Community. Ik hoop dat dit ook bij jullie werkt. Alle credits aan user @RobbieJes: topper! Hopelijk komt de technische dienst snel met de eindfix.

Hi @Nielski, ik ben volledig met je eens dat dit zo snel mogelijk permanent verholpen moet worden! Merci dat je hier zelf ook een tip deelt die anderen ook kan helpen. Hopelijk werkt de bovenstaande workaround ook bij jou. Excuses voor het ongemak!

Ja dan nog even ten overvloede. Ik heb hier ook enorm veel last van. Ik gebruik de app, maar mijn buurman, die ik nota bene T-Mobile heb aanbevolen, heeft het boxje en daar is het zowaar nog veel erger. Eigenlijk kun je zeggen dat het gewoon voor geen meter werkt en valt er niet meer op een normale manier naar de content te kijken. 

Voor de app is er wel een trucje wat vaak werkt: even heel kort de terugspoel toets indrukken (minder dan 1 seconde) en dan onmiddellijk weer op play. Hij lijkt dan even te resetten. 

Waneer ik namelijk op terugspoelen druk dan gaat hij daarna veel te snel afspelen en doet het beeld raar. Wanneer je dan het trucje toepast dan doet hij het weer normaal. 

  • voornamelijk bij live programma’s
  • herinstalleren app werkt niet 
  • bandbreedte dik in orde, kan zonder problemen 4k content streamen van Netflix, YouTube etc.. 
  • met de oude settop box geen enkel probleem 

Ik wil niet gelijk gaan zieken, maar dit moet wel worden opgelost. Dit is heel fundamenteel en een mega bug, voor mij zeker een reden om over te stappen naar iets anders. Dit is namelijk niet te doen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Nielski, merci voor de melding! Er zijn inmiddels gelukkig genoeg voorbeelden verzameld. Ik hoop dat ik snel de oplossing hier kan delen. Excuses voor het ongemak. Ik houd jullie op de hoogte! 

Sinds dit weekend overgestapt op de Android TV app van T-Mobile. Ik ervaar hetzelfde probleem bij met name RTL4 dat het geluid en beeld niet synchroon lopen. Het betreft een Philips 55OLED805 Android TV. Gelukkig de oude setup box nog niet ingeleverd.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Winters27, hele terechte opmerking van je! Dit is zeker mogelijk en daar ga ik ook graag mee aan de slag, zodra het issue is opgelost. De komende dagen blijf ik het onderzoek dan ook goed volgen.

Hi allemaal, inmiddels is het issue met het beeld en geluid dat niet synchroon loopt op de commerciële zenders als een algemeen probleem gesignaleerd door onze technische dienst! Dus niet alleen jullie hebben hier last van. Het is nog steeds volop in onderzoek. Zodra ik een update met jullie kan delen over de oplossing, dan deel ik die hier meteen. Excuses dat dit al enige tijd loopt! 

Is er dan een compensatie mogelijk? Wij hebben namelijk geen tv-box en er is geen andere mogelijkheid om tv te kijken. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi allemaal, inmiddels is het issue met het beeld en geluid dat niet synchroon loopt op de commerciële zenders als een algemeen probleem gesignaleerd door onze technische dienst! Dus niet alleen jullie hebben hier last van. Het is nog steeds volop in onderzoek. Zodra ik een update met jullie kan delen over de oplossing, dan deel ik die hier meteen. Excuses dat dit al enige tijd loopt! 

@GroenewoldJan

Om eerst duidelijk te zijn ik probeer je niet iets te verwijten. Maar hoop je te helpen het probleem te verkomen. @Lisa Waarbij t-mobile zeker ook nog wat problemen moet oplossen waaronder dolby geluid werkend krijgen.

Ja, heb al eens opnieuw geïnstalleerd. Maar toen geen verschil. Geluid gaat via denon avr.

Maar on topic:

Verwerking voor live tv en netflix gaat op een andere wijze. Live tv wordt met kleine pakketten data verstuurt in korte tijd. En netflix is een vast data bestand wat direct beschikbaar is vanaf de server dus kan met grote pakketen worden verstuurd.

Hier komt mij opmerking vandaan voor een beperkte buffering bij de tv app. Waar een stabiele bitstream is vereist. Data pakketen van geluid zijn sneller verwerkt dan beeld.

Dit is ook de reden dat tv streams anders lopen (poort 300 bij tmobile) dan je internet verkeer. Dit heeft niks met je data snelheid die je afneemt te maken. 

Elk data pakket dat door je netwerk gaat moet worden verwerkt door deze apparatuur. Doordat de data pakketten steeds groter worden is het ook van belang de netwerk apparatuur te upgraden zodat deze pakketten ook snel kunnen worden verwerkt.

Daarom zijn protocollen zoals IGMP snooping belangrijk.

Voor u situatie is misschien het volgende een mogelijkheid om tot een verbetering te komen.

Is de eerste switch een managed switch? Als dit zo is, kan de tv hier rechtstreeks op aan worden gesloten?

Of de fritzbox achter de converter en dan pas de switches. De router heeft meer power om de data te verdelen en te verwerken.

Ik zal eens kijken of ik een analyse kan maken van de stream bij mij netwerk.

Mijn opstelling is

Glasvezel (100mb) -> converter -> asus rt-ax82u router -> 5ghz wifi6 -> tv

Voor mij is dit echt abracadabra 😵‍💫 Daarom wil ik graag dat t-mobile dit gaat oplossen. Vind het wel heel aardig dat u meedenkt in oplossingen! 😊

Hi Bert,

De eerste switch is inderdaad een managed switch. Daar worden de VLAN's gescheiden, dus internet naar 300 en TV naar 640. Op deze switch zitten bekabeld 3 TV ontvangers aangesloten + de Fritzbox. Voor TV kijken via een ontvanger gaat dat prima zonder router. Deze setup heb ik elders op dit forum gevonden. 

M.a.w. achter de eerste switch kan je direct een TV ontvanger aansluiten (VLAN 640). De TV zelf kan niet rechtstreeks worden aangesloten. Die moet voor het gebruik van de TV App achter de router op VLAN 300. Die moet kunnen communiceren met mijn andere apparaten in het netwerk.

Hopelijk is je vraag zo beantwoord. 

 

@GroenewoldJan 

Om eerst duidelijk te zijn ik probeer je niet iets te verwijten. Maar hoop je te helpen het probleem te verkomen. @Lisa Waarbij t-mobile zeker ook nog wat problemen moet oplossen waaronder dolby geluid werkend krijgen.

Ja, heb al eens opnieuw geïnstalleerd. Maar toen geen verschil. Geluid gaat via denon avr.

Maar on topic:

Verwerking voor live tv en netflix gaat op een andere wijze. Live tv wordt met kleine pakketten data verstuurt in korte tijd. En netflix is een vast data bestand wat direct beschikbaar is vanaf de server dus kan met grote pakketen worden verstuurd.

Hier komt mij opmerking vandaan voor een beperkte buffering bij de tv app. Waar een stabiele bitstream is vereist. Data pakketen van geluid zijn sneller verwerkt dan beeld.

Dit is ook de reden dat tv streams anders lopen (poort 300 bij tmobile) dan je internet verkeer. Dit heeft niks met je data snelheid die je afneemt te maken. 

Elk data pakket dat door je netwerk gaat moet worden verwerkt door deze apparatuur. Doordat de data pakketten steeds groter worden is het ook van belang de netwerk apparatuur te upgraden zodat deze pakketten ook snel kunnen worden verwerkt.

Daarom zijn protocollen zoals IGMP snooping belangrijk.

Voor u situatie is misschien het volgende een mogelijkheid om tot een verbetering te komen.

Is de eerste switch een managed switch? Als dit zo is, kan de tv hier rechtstreeks op aan worden gesloten?

Of de fritzbox achter de converter en dan pas de switches. De router heeft meer power om de data te verdelen en te verwerken.

Ik zal eens kijken of ik een analyse kan maken van de stream bij mij netwerk.

Mijn opstelling is

Glasvezel (100mb) -> converter -> asus rt-ax82u router -> 5ghz wifi6 -> tv

Hi Lisa,

voorbeelden van programma’s zijn: BEAU of Jinek. Dus wanneer het Live televisie is en dan met name ‘s avonds. Qua zenders maakt dit niet uit. Wij kijken vooral de commerciële zenders. Van de praatprogramma’s op de NPO weet ik dat niet. 
 

wij maken gebruik van een soundbar. Zonder Soundbar is het geluid veel te vlak. Dit ligt aan de tv. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @GroenewoldJan, merci voor jouw begrip! Super dat je deze tijd met de TV Box kunt overbruggen. 

Hi @Bertje36, top dat jij hier jouw reactie hebt geplaatst en deze tip met ons wilt delen! Fijn om te lezen dat de App bij jullie werkt zonder problemen. Ik zou alleen ook nog graag zien dat het issue dat jij omschrijft tijdens het zappen snel verdwijnt. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Maak je daarnaast ook gebruik van externe audio apparatuur? Ik hoor het graag, zodat ik je hier nog bij kan helpen! 

Hi @Winters27, hartstikke goed dat jij je in dit topic meldt! Onze IT-afdeling is ontzettend druk bezig om dit issue op te lossen. Ook jouw gegevens voeg ik hier graag aan toe. Maak je toevallig gebruik van externe audio apparatuur? Ik geef je graag meer duidelijkheid, dus laat het gerust weten als er nog iets onduidelijk voor je is. Zou je nog kunnen aangeven welke praatprogramma's dit betreft en op welke zender? Ik hoor het graag van je! 

Goedemorgen,

 

mijn intentie was om een topic te openen met hetzelfde probleem, maar zag dat er al een topic was. Het is een wat ouder topic, maar ik vraag me af of de geboden oplossing inmiddels het probleem heet ft opgelost? 
 

Ik ervaar namelijk hetzelfde probleem: beeld en geluid lopen niet synchroon. Dit is voornamelijk met praatprogramma’s en live-tv. 

ik heb tussen de reacties gelezen over verbindingen en dergelijke, maar om eerlijk te zijn snap ik daar geen snars van 🫣

Wij hebben overigens ooo de Sony tv die de auteur heeft. De afstandsbediening hoort bij de tv. 
 

groetjes Nicolien

Hi Bert,

 

Dank voor de tip. Mijn configuratie is nog anders.

Glasvezel → converter → switch (voor het splitsen van tv en internet) → fritzbox 7590 → switch → TV.

M.a.w. de TV wordt via de kabel op het internet aangesloten en voorzien van een 1Gb data verbinding. Dat zou snel genoeg moeten zijn :-) 

Het probleem doet zich alleen voor bij het afspelen via de t-mobile app op de TV. Streamen van Netflix of vanaf mijn NAS is geen enkel probleem. Beeld en geluid lopen dan wel synchroon. Lijkt me dan toch dat dit veroorzaakt wordt door de T-mobile TV app en niet door de TV. Wel vreemd dat het op jouw TV wel goed werkt.

Evengoed bedankt voor de tip.

 

 

Goededag, als gebruiker van het eerste uur van de app. Wil ik graag in haken bij dit draadje. 

Op onze sony Ag8 van 2019 onder vinden wij dit probleem geen enkel moment.

Wat ons wel op valt is dat bij het schakelen van zenders een korte tijd de zender versnelt afspeelt qua geluid. Om ervoor te zorgen dat het synchroon loopt met het beeld.

Dit suggereert mij dat de buffering van belang is. Dit is heel beperkt bij een Smart-tv anders dan een tvbox die zijn eigen buffering opbouwt. Vandaar het langzamere zappen.

Onderstaand een tip van mij die kan helpen. Maar dit geeft geen garanties.

Zorg voor een eigen modem/ router (Asus) zoals ik heb. De geleverde router is onstabiel en loopt geregeld vast (voor mij de zyxel)

Instelling kan je ook op dit forum vinden. Poort 300 voor tv bijvoorbeeld. Werkt perfect en eigen beheer. 

Als je dit niet wilt, kan wellicht een geforceerde verbinding via WiFi 5ghz een voordeel opleveren. Dit heeft een hogere bitstream.

Voor een bekabelde verbinding kan dit tevens een probleem zijn met de modem/router of een minder geschikt poort. Er kan werkelijk een verschil zitten tussen poorten 1 en 2 of 3 en 4.

Het tv deel gaat via een andere data stream dan je internet deel.

 

Doe er mee wat je wilt. Het is een suggestie vanuit mijn kant, wat jullie misschien kan helpen. 

 

Hi Lisa, ik wacht wel even af. Ben blij dat ik de ontvanger nog steeds heb….. Die zapt wat langzamer, maar het geluid en beeld lopen in ieder geval wel synchroon.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @dulkenhek, helemaal terecht dat je dit hier vraagt! Ik ben dit voor jullie aan het chasen, want de update die uiterlijk 18 april zou komen is nog niet met mij gedeeld. Mijn collega's zijn ermee bezig om dit proces te versnellen en gaan jou en @GroenewoldJan bellen om meer informatie op te vragen en jullie wat meer duidelijkheid te geven. Excuses voor de vertraging! En weet dat ik zeker ga kijken naar een passende vergoeding, zodra dit issue is opgelost. 

Tot nu toe nog steeds geen stabiliteit wat betreft het synchroon lopen van beeld en geluid. Soms gaat het goed, soms loopt het nog steeds uit elkaar. Wanneer krijgen we eindelijk een definitieve oplossing? Anders wil ik korting op mijn abonnement wegens wanprestatie. 

Reageer