Beeld geeft willekeurig blauwe flitsen of gaat op zwart

  • 5 February 2023
  • 9 reacties
  • 98 Bekeken

Het TV kijken is voor ons echt niet meer te doen; sinds medio december gaat ons beeld soms ineens op zwart en als we pech hebben zwart met blauwe flitsen, dat soms weer ophoudt en soms ook niet meer.

Dit is zeer vervelend, en al helemaal als je gebruik maakt van de ‘terugkijken’ functie. Dit betekent namelijk dat we het TV kastje uit en aan moeten zetten, en dan weer helemaal opnieuw moet beginnen met het programma omdat je niet vooruit kunt spoelen. 😡

Ik heb videomateriaal ervan opgenomen, helaas kan ik hier geen bijlage toevoegen.

Als ik het (Amino) TV-kastje uit en aan zet, dan werkt het weer voor een tijdje. Maar dan komt het na een halve dag of dag weer gewoon terug. Graag een oplossing, ik betaal voor mijn gevoel voor een zeer slechte dienst.

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @ubiquitous, handig dat je al zo uitgebreid aan de slag bent geweest! Nu is het belangrijkste natuurlijk dat er ook snel een oplossing komt. Terwijl ik je verhaal doorlas en de verbinding doorkeek kreeg ik de indruk dat het erg handig is om je TV profiel goed in te laten laden op de TV Box. Hierbij heb je nét een ander trucje nodig, namelijk:

 

  1. Koppel de Internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
  2. Haal de stroomkabel van het modem zo'n tien seconden uit het stopcontact.
  3. Verwissel de TV Box van LAN poort op het modem.
  4. Als het modem is opgestart kun je de stroomkabel van de TV Box weer aansluiten.
  5. De TV geeft vanzelf een melding wanneer hij opmerkt dat de Internetkabel niet is aangesloten. Vervolgens kun je ook de Internetkabel weer aansluiten op de TV Box.

Hiermee krijgt de TV Box een flinke opfrisser en verwacht ik dat ‘ie het een stuk beter moet doen. Mochten de problemen toch aanhouden: zou je de TV Box dan, bij wijze van test, rechtstreeks op het modem aan kunnen sluiten? Omwegen zoals eigen routers, switches of stroomnetadapters zorgen namelijk geregeld voor problemen. Wellicht ook dat je het filmpje kan delen via een wetransfer link?

Ik heb er goede hoop in dat je snel weer zorgeloos kan genieten, daar kijk ik in ieder geval naar uit! 🙂

Bekijk origineel

9 reacties

Correctie: net na minder dan een uur na herstarten van de tv-box trad het probleem al weer op. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @ubiquitous, handig dat je al zo uitgebreid aan de slag bent geweest! Nu is het belangrijkste natuurlijk dat er ook snel een oplossing komt. Terwijl ik je verhaal doorlas en de verbinding doorkeek kreeg ik de indruk dat het erg handig is om je TV profiel goed in te laten laden op de TV Box. Hierbij heb je nét een ander trucje nodig, namelijk:

 

  1. Koppel de Internetkabel en stroomkabel los van de TV Box.
  2. Haal de stroomkabel van het modem zo'n tien seconden uit het stopcontact.
  3. Verwissel de TV Box van LAN poort op het modem.
  4. Als het modem is opgestart kun je de stroomkabel van de TV Box weer aansluiten.
  5. De TV geeft vanzelf een melding wanneer hij opmerkt dat de Internetkabel niet is aangesloten. Vervolgens kun je ook de Internetkabel weer aansluiten op de TV Box.

Hiermee krijgt de TV Box een flinke opfrisser en verwacht ik dat ‘ie het een stuk beter moet doen. Mochten de problemen toch aanhouden: zou je de TV Box dan, bij wijze van test, rechtstreeks op het modem aan kunnen sluiten? Omwegen zoals eigen routers, switches of stroomnetadapters zorgen namelijk geregeld voor problemen. Wellicht ook dat je het filmpje kan delen via een wetransfer link?

Ik heb er goede hoop in dat je snel weer zorgeloos kan genieten, daar kijk ik in ieder geval naar uit! 🙂

Dankjewel voor de reactie. Zojuist deze stappen gevolgd. Ik zal laten weten hoe het gaat. 

Het zwart en/of blauw flitsen tijdens het TV kijken is nog niet opnieuw voorgekomen, maar we hebben wel (weer) gehad dat het beeld zwart bleef bij het aanzetten van de TV-box. Hierdoor moesten we ook de stekker er weer uit halen. 

 

 

Hier is voor de volledigheid overigens nog een filmpje via Wetransfer: https://wetransfer.com/downloads/fbed4f1031f2361c8a1fcaccb9ce52cb20230211105256/7cc7b05393586e71e0de46bce11db11f20230211105306/7647b6

 

Dit was tijdens een gepauzeerd TV-kijk moment, maar het gebeurt (gebeurde?) ook gewoon tijdens het normale TV kijken.

Reputatie 7
Badge +8

@ubiquitous Wat top dat de flitsen niet echt meer zijn voorgekomen! Wat betreft het zwarte beeld bij het aanzetten, heb je grote kans dat je dit oplost door de HDMI-modus aan te passen. Wat dit precies is en hoe je dit aanpast, vind je in dit topic: Achtergrondinformatie HDMI modus | T-Mobile Community. Ik krijg echter het filmpje niet aan de praat. Ik hoor een soort ruis en een tik qua geluid, maar er zit geen beeld bij. Kan dat kloppen?

Reputatie 7
Badge

@ubiquitous heb je al een keer een andere HDMI-kabel geprobeerd? Ik heb een soortgelijk probleem bij mijzelf hiermee opgelost.

Flitsen zijn weer terug. Hier een re-encode (MP4) van het eerdere filmpje: https://wetransfer.com/downloads/25aa6a1814fb4c40d80e50b2276bcc3720230214104207/32e65828ccb2cadc5f5a4243f827cc4720230214104219/f7f354

Ik zal een andere HDMI kabel proberen. 

Daarnaast: welke HDMI modus moet ik gebruiken? Ik heb als het goed is het meest nieuwe TV kastje (Amino), eind vorig jaar ontvangen en een moderne 4K TV (LG OLED55GX6LA).

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ubiquitous, bedankt voor het sturen van een filmpje! Zoals @Hans-Juriën al benoemd, zou ik de HDMI-kabel omwisselen voor een andere of een nieuwe. Dit kan de oplossing zijn. Om antwoord te geven op je volgende vraag: 

 

Standaard (voor de 610 en 710 is dit HDMI modus 3, voor de 510 HDMI modus 1):

In deze mode wordt er bij een disconnect niks gedaan. Bij een connect zal de TV Box de TV loskoppelen en gelijk opnieuw koppelen waarbij gelijk aan de vorige modus de onderhandeling met de TV opnieuw gedaan wordt.

HDMI modus 1:

In deze modus gebeurt er feitelijk niets bij een disconnect of connect.

HDMI modus 2:

Bij deze modes zal de TV Box bij een disconnect het display ontkoppelen en bij een connect het display opnieuw koppelen. Het koppelen van de display is niet meer dan opnieuw onderhandelen met de TV over de weer te geven resoluties en ander instellingen.

 

Laat je weten of het probleem hierdoor is opgelost?

Reageer