Beantwoord

Beeld haperend Dordrecht regio

  • 23 November 2019
  • 45 reacties
  • 2662 Bekeken

Reputatie 1

Zoals in de sticky bovenaan deze pagina te lezen, wordt er momenteel een grootschalige update van de TVboxen uitgerold

 

Helaas ben ik een van de ongelukkigen die deze update op mijn beide Entone 510B tv boxen heb gehad. (ik heb verder glasvezel thuis en verder nooit problemen gehad met de TV functie)

 

Het resultaat na de update, erg haperend/stroperig beeld op beide en nog langzamer reagerende boxen dan voorheen.  (de mensen die ze ook hebben weten dat het al geen snelheidsmonsters waren to begin with, wat niet gek is met dik 5 jaar oude technologie) Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de ‘bitrate verbetering’ te zwaar is voor de arme kastjes, ze worden ook warmer dan eerst.

 

Hopelijk kan dit snel worden opgelost (Een downgrade?) want het is mij iets te toevalllig dat het op beide boxen is op (dus) verschillende tvs, en dat allemaal precies nadat ze zijn geupdate.

Het rustig bekijken van een sportwedstrijd is bijvoorbeeld onmogelijk geworden. (te veel snelle bewegingen die dus zeer haperend/stroperig verlopen

icon

Beste antwoord door Sander 13 December 2019, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

45 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zelf ben ik totaal niet technisch opgeleid of heb er weinig “verstand” van maar als ik zo voor de aardigheid de specificaties vergelijk tussen de Entone 510 welke T-Mobile gebruikt en de Arcadyn 2260 van o.a. KPN e.a zie je een behoorlijk verschil.

https://www.xs4all.nl/service/diensten/televisie/productinformatie-1/technische-specificaties-tv-ontvanger.htm

Dit zijn de specs van de Entone  https://www.manualslib.com/manual/665336/Entone-Kamai-510.html?page=4#manual

Het kan zijn dat de Entone door z'n beperkingen het allemaal niet meer kan bijbenen?

Reputatie 7

Hoi @Bobtenvoorde,

 

Op 6-12 is er een aanpassing gedaan. Alle systemen zijn hierna weer online gekomen. We monitoren sindsdien de kwaliteit. We hebben nog geen rare dingen gezien of van onze klanten gehoord. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het niet heeft geholpen. Ik heb dan ook op jouw adres een opdracht gedaan om het dieper te onderzoeken. Mag ik jou vragen om de TV Boxen rechtstreeks bekabeld aangesloten te laten op het modem? Dan kunnen we de activiteit en kwaliteit goed in de gaten houden. Laat één ding duidelijk zijn: ik baal hier ook van. We hebben gelukkig al veel gedaan en kunnen uitsluiten, maar het heeft nog niet het gewenste effect gehad. Ook onhandig dat het issue na het onderhoud gelijktijdig speelt, maar dit zijn echt twee afzonderlijke zaken. To be continued! Je mag mij altijd een PB sturen of taggen in dit topic als je vragen hebt! 

Reputatie 1

Hoi @Bobtenvoorde,

 

Op 6-12 is er een aanpassing gedaan. Alle systemen zijn hierna weer online gekomen. We monitoren sindsdien de kwaliteit. We hebben nog geen rare dingen gezien of van onze klanten gehoord. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het niet heeft geholpen. Ik heb dan ook op jouw adres een opdracht gedaan om het dieper te onderzoeken. Mag ik jou vragen om de TV Boxen rechtstreeks bekabeld aangesloten te laten op het modem? Dan kunnen we de activiteit en kwaliteit goed in de gaten houden. Laat één ding duidelijk zijn: ik baal hier ook van. We hebben gelukkig al veel gedaan en kunnen uitsluiten, maar het heeft nog niet het gewenste effect gehad. Ook onhandig dat het issue na het onderhoud gelijktijdig speelt, maar dit zijn echt twee afzonderlijke zaken. To be continued! Je mag mij altijd een PB sturen of taggen in dit topic als je vragen hebt! 


Tja, zoals al in het begin aangegeven, het is te veel toeval dat het precies na de update is en ook te maken lijkt te hebben met iets dat ie in de update zat, namelijk de resolutie. 

De in de algemene sticky door nota bene een klant (!) geopperde 1080i 50mhz versus 1080p 60mhz constatering lijkt een rake... Ik heb nu op 1 box een factory reset gedaan en inderdaad, dan wordt de box weer 1080i/50HZ en lijkt het probleem ook niet te bestaan. Op mijn andere box is het met 1080p/60Hz het refresh rate drama waar ik al drie weken van mag genieten. Ik ga alleen niet voor iedere tv kijkbeurt een factory reset doen (mijn boxen gaan namelijk altijd van stroom, dus in feite altijd een power flip, dus als hij dan weer geforceerd naar 1080p/60HZ gaat schiet dat niet op)

Reputatie 2

Hallo t mobile wanneer gaan we klanten als wij eens nieuwe ontvangers opsturen?

wanneer gaan jullie toegeven dat de update niet geschikt was voor de kastjes van Vodafone Thuis?

Reputatie 1

@Sander

 

Bedankt weer voor je terugkoppeling (...)

Mijn geduld is wel redelijk op inmiddels. Dus draai ik hem graag om, overtuig mij eens waarom ik wél zou blijven?

Ik zal je vast helpen met een lijstje punten die in jullie nadeel spreken

Prijs->bij andere aanbieders kan je hetzelfde krijgen voor een vergelijkbaar of zelfs lager bedrag. En dan tel ik de eenmalige welkomstkorting niet eens mee.


Service ->spreekt overduidelijk niet in jullie voordeel, maar verwacht ik bij anderen ook niet veel hoger. Standaard besparingspost voor heel veel bedrijven immers. Zolang je het niet nodig hebt is er niks aan de hand. And here we are...


Aanbod-> glasvezelinternet is niet zo spannend, dat werk (infrastructuur extern en kabeltrekken in mijn woning intern) is al voor jullie gedaan. Verder is jullie TV aanbod niet bijzonder ten opzichte van andere aanbieders (wat overigens ook niet echt kan, want er zijn maar zo veel zenders natuurlijk)


Kwaliteit ->het is gebruikelijk dat ISPs zo lang mogelijk wachten met het vervangen van hun hardware bij de eindgebruiker. De mediaboxen zijn duidelijk end-of-life, maar dat geldt voor mijn Draytek modem ook. De wifi kwaliteit en stabiliteit bijvoorbeeld van het oude beestje zijn ronduit dramatisch.


Nu hanteert mijn volgende ISP ongetwijfeld hetzelfde beleid, omdat ze allemaal gokken op dezelfde lamlendige houding van de consument, maar dan heb ik in ieder geval voor 1 of 2 jaar weer nieuwere hardware dan wat ik nu heb.

Zoals ik al in een vorige post zei, het zijn keuzes van een organisatie. En ik snap het best, waarom zou je veranderen als het gros van je klanten iedere maand braaf en vooral zwijgend de rekening betaalt?
Een opzeggingkje en vergoedingkje voor een lastige klant hier en daar kan dan best worden verantwoord.

Maar toch ben ik benieuwd, en herhaal ik graag mijn vraag: overtuig mij eens waarom ik wél zou blijven en dus niet voor de opzegging en de compensatie voor deze maand zou kiezen?
 

Reputatie 7

Hoi @Bobtenvoorde

 

Ik waardeer je post! En ga graag de uitdaging aan. Ik besef mij dat de timing niet optimaal is, aangezien er een beeldkwaliteitsissue speelt op jouw adres. Desalniettemin!

 

Prijs- Als je ons aanbod vergelijkt met alle andere providers en het prijskaartje dat hier aanhangt, dan komt T-Mobile Thuis toch wel als de winnaar uit de bus. Zeker met de huidige situatie van Telfort en Tele2, blijven wij heel scherp concurreren op de prijs. Op deze pagina zie je een prijsvergelijk tussen providers: prijsoverzicht

 

Service- Is altijd afhankelijk van individuele mensen. Dit onafhankelijke onderzoek plaatst ons in de top 3: providercheck. Ook dit totaaloverzicht plaatst ons op een mooie plek: beste internet provider

 

Kwaliteit: het netwerk waar jij op zit (ons eigen netwerk, waar wij de netwerkbeheerder zijn), heeft het absolute beste beeldkwaliteit van Nederland. Onze streams komen één-op-één van de zenders, daar waar andere providers nog een sausje erover heen gooien (om bandbreedte te besparen). De hardware is hierbij niet heel spannend, die dient gewoon de diensten goed door te geven. Mocht jij problemen ervaren met je Wifi, dan horen we dat graag, zodat we dit kunnen aanpassen! Want het modem als smoesje gebruiken, zullen we nooit doen. We zorgen er voor dat jij optimaal van je Wifi kunt genieten!

 

Maar goed, ik kan praten als brugman, de kwaliteit is bij jou op dit moment niet optimaal. En daar ga ik aan werken. Ik heb zojuist weer jouw (en de Dortse) situatie onder de aandacht gebracht. Fingers crossed! 

Reputatie 1

@Sander 

Dank dat je de uitdaging aangaat, want mijn voornemen om weg te gaan is serieus.

Ik zal hier verder geen link naar een vergelijkingsite neerzetten, maar voor wat ik wil hebben.

glasvezel (geen kabel)
100mb internet is prima
geen bellen (Dus ook niet voor betalen)
TV zonder opnemen maar wel 2 boxen
Fox Sports 1,2,3

komen jullie zeker niet als duurste, maar ook niet als goedkoopste uit de bus. (jullie pech in deze is dat Online nogal stunt)

Het wifi argument is overigens niet helemaal eerlijk van me, omdat ik daar zelf niets mee heb gedaan. Ik heb dat niet gemeld bij jullie (omdat ik het apparaat meestal maar even van stroom afhaal en er weer op en dan doet hij het weer even)
En als ik zie hoe er met een tv verstoring wordt omgegaan...nou goed.

Het argument beste beeldkwaliteit is een theoretische werkelijkheid, want ik merk daar niks van. En dat is echt hardware gerelateerd want als hij teruggaat naar de native beeldkwaliteit (en dat is 1080i 50 HZ, niet 1080p 60HZ) dan is er niks aan de hand.
Sterker nog, als je het 'gewoon' bij de eindgebruiker laat, zoals pakweg Vodafone met dezelfde hardware deed, dan hebben we deze hele discussie niet. Want dan neem ik de opmerking over 1080p voor kennisgeving aan (want werkt niet), zet hem op 1080i en geniet inderdaad van vloeiend beeld.
Nu hebben jullie de keuze gemaakt het bij de eindgebruiker weg te halen, wat op zich prima is, maar dan móet je alternatief wel werken. En aangezien niet alleen ik, maar diverse andere mensen, al een week of 3 en een half problemenen ondervinden, kun je wel zeggen dat dat niet het geval is.

Maar het klopt wat je zegt, praatjes vullen geen gaatjes, dus ik zie de daden graag gebeuren. 
Omdat het nu gedurende een werkweek is heb ik geen tijd (En zin) om de overstap rond te maken, maar dat wordt dit weekend wel anders.
(en dan zijn we ook meer dan een maand verder, dus waar waar hebben we het dan over)

Dat is verder geen dreigement of iets persoonlijks, maar een nuchtere mededeling.
 

Reputatie 2

Ik zit nu Telstar-Ajax te kijken… lijkt wel in slow motion dankzij t mobile.

lijkt me niks met de regio te maken, hier in Lisse namelijk zelfde probleem als elders. 

 

 

Reputatie 1

Ik zit nu Telstar-Ajax te kijken… lijkt wel in slow motion dankzij t mobile.

lijkt me niks met de regio te maken, hier in Lisse namelijk zelfde probleem als elders. 

 

 


Heeft jouw box een klein gaatje aan de linker zijkant? Zo ja, pinnetje in dat gaatje steken, seconde of 10 vasthouden en de box start opnieuw op en gaat naar fabrieksinstellingen. Dat duurt wel tussen de 5/10 minuten voor hij weer opnieuw is opgestart, maar dan staat de box in de outputmodus 1080i/50mhz en is het probleem waarschijnlijk opgelost.

Als je de box overigens daarna van stroom afhaalt sowieso en ook in andere situaties kan hij wel terugschieten naar de geforceerde instellingen van 1080/60mhz, maar dat is dan ook de reden dat je het eerder genoemde pinnetje dicht in de buurt van je box laat liggen ;)

Reputatie 7

Ik zal hier verder geen link naar een vergelijkingsite neerzetten, maar voor wat ik wil hebben.

glasvezel (geen kabel)
100mb internet is prima
geen bellen (Dus ook niet voor betalen)
TV zonder opnemen maar wel 2 boxen
Fox Sports 1,2,3

komen jullie zeker niet als duurste, maar ook niet als goedkoopste uit de bus. (jullie pech in deze is dat Online nogal stunt)

 

Tja, Online heeft die 2e en 3e FOX er gratis bij. Als je dan kiest voor DSL van Online, dan zullen we ietsje duurder zijn, maar niet veel. Kies je voor glasvezel van Online, dan zijn wij alweer goedkoper. Ik vergelijk wel graag appels met appels. Want met glasvezel heb je ook 100 Mbps upload in plaats van 20-30 Mbps op DSL. Als FOX 1 ook voldoende is, dan hebben wij weer de betere deal. Maar eigenlijk zou ik willen aanraden dat je met een mobiel abonnement van T-Mobile koppelt. Dan is je internet maximaal € 30 voor 1 Gbps! En dan krijg je nog meer voordelen op mobiel met Klantvoordeel! 

Sterker nog, als je het 'gewoon' bij de eindgebruiker laat, zoals pakweg Vodafone met dezelfde hardware deed, dan hebben we deze hele discussie niet.

We hebben niet zoveel aangepast sinds de overname. Op jouw adres leveren nog steeds de directe streams zonder compressie door. Maximale kwaliteit waar geen enkele provider tegenop kan. Het enige is dat we het issue in Dordrecht nu snel moeten oplossen. Daar maak ik mij dan ook hard voor en doe mijn best om hier meer duidelijkheid en prioriteit over te krijgen. 

 

Reputatie 7

Hoi @Bobtenvoorde en Dordrecht,

 

Toch een update over het blokkerige beeld in Dordrecht:

 

Vanavond/vannacht gaat een monteur aan de slag. De verwachting is dat het ditmaal helemaal verholpen wordt. Nog even een slag om de arm, aangezien vorige aanpassingen niet tot verbeteringen leidden. Ik hoor dus graag of het morgen (dinsdag) beter is!

 

Het gaat hier echt puur om een netwerk issue. Het terugschakelen van 60 naar 50 Hz staat hier los van. Het kan natuurlijk dat je op zenders die minder eisen van een verbinding een betere kijkervaring geven (ondanks de minder kwaliteit), dit geldt ook voor het 50/60 Hz verschil. Als het morgen dus verholpen blijkt, kan de TV Box dus gewoon op 60 Hz blijven staan voor maximale kijkervaring!

Reputatie 6
Badge

 Als het morgen dus verholpen blijkt, kan de TV Box dus gewoon op 60 Hz blijven staan voor maximale kijkervaring!

Ik weet niet wie het verzonnen heeft maar 60Hz output is gewoon pertinent FOUT in PAL landen. De framerate is 25 of 50 frames per seconde van de uitzending en dient ook gewoon op 50Hz uitgestuurd te worden. 25 of 50fps op 60hz is niet een ‘maximale kijkervaring’ maar een foute kijkervaring :wink: . Als het al zogenaamd ‘maximaal’ uitgevoerd moet worden dan in 1080p @ 50Hz maar voeg dan een instelling toe waarbij het aanpasbaar is ook naar 1080i zoals het oorspronkelijke signaal gewoon is.

“ Since the launch of Chromecast, Google has forced all TV content into 60Hz, even though Chromecast has been sold in Europe. The conversion from 50Hz to 60Hz cannot be made without introducing stutter [judder] in moving images [en vice versa*]. Not everyone notices the stutter right away but for some types of content it is very evident.”

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1449827862

 

*- “ I think the best & easiest example out there, simply because the first 5 seconds are this massive panning shot that either goes smoothly or shows enormous judder, is to play the first episode of the series 'Happy Valley' [een Europese serie op 25fps ipv 24 of 30fps].

Even though I am subscribing to the US version of Netflix, the judder in those opening 5 seconds is just enormous when the Apple TV is set to 60Hz. Switch to 50Hz, try again, and it's almost as smooth as silk.”

Reputatie 1

Hoi @Bobtenvoorde en Dordrecht,

 

Toch een update over het blokkerige beeld in Dordrecht:

 

Vanavond/vannacht gaat een monteur aan de slag. De verwachting is dat het ditmaal helemaal verholpen wordt. Nog even een slag om de arm, aangezien vorige aanpassingen niet tot verbeteringen leidden. Ik hoor dus graag of het morgen (dinsdag) beter is!

 

Het gaat hier echt puur om een netwerk issue. Het terugschakelen van 60 naar 50 Hz staat hier los van. Het kan natuurlijk dat je op zenders die minder eisen van een verbinding een betere kijkervaring geven (ondanks de minder kwaliteit), dit geldt ook voor het 50/60 Hz verschil. Als het morgen dus verholpen blijkt, kan de TV Box dus gewoon op 60 Hz blijven staan voor maximale kijkervaring!

@Sander , zoals @apis4  al uitgebreid en terecht zegt (en ik samenvat) het klopt niet wat je zegt. 1080p/60HZ is NIET native. Als dit jullie uitgangspunt blijft, maak ik me niet alleen zorgen over het niveau (iedere weg naar een oplossing begint immers bij een goede analyse)

 

maar dus ook over de oplossing. En daar zit je dan straks, met je eigen papieren werkelijkheid van “maximale kijkervaring”

Reputatie 7

 

@Sander , zoals @apis4  al uitgebreid en terecht zegt (en ik samenvat) het klopt niet wat je zegt. 1080p/60HZ is NIET native. Als dit jullie uitgangspunt blijft, maak ik me niet alleen zorgen over het niveau (iedere weg naar een oplossing begint immers bij een goede analyse)

 

maar dus ook over de oplossing. En daar zit je dan straks, met je eigen papieren werkelijkheid van “maximale kijkervaring”

 

Excuus! Dit is gewoon een aanname van mijn kant geweest! Die 60 Hz is dus niet gewenst. Ik zal mij verdiepen in de materie (bedankt voor de tutorial video's!) en navraag doen waarom de TV Box automatisch naar 60 Hz schiet. 

 

Belangrijkste vraag van mijn kant: zien jullie verschil nu de monteur gisteravond aanpassingen heeft gedaan aan het netwerk?

 

Reputatie 1

 

@Sander , zoals @apis4  al uitgebreid en terecht zegt (en ik samenvat) het klopt niet wat je zegt. 1080p/60HZ is NIET native. Als dit jullie uitgangspunt blijft, maak ik me niet alleen zorgen over het niveau (iedere weg naar een oplossing begint immers bij een goede analyse)

 

maar dus ook over de oplossing. En daar zit je dan straks, met je eigen papieren werkelijkheid van “maximale kijkervaring”

 

Excuus! Dit is gewoon een aanname van mijn kant geweest! Die 60 Hz is dus niet gewenst. Ik zal mij verdiepen in de materie (bedankt voor de tutorial video's!) en navraag doen waarom de TV Box automatisch naar 60 Hz schiet. 

 

Belangrijkste vraag van mijn kant: zien jullie verschil nu de monteur gisteravond aanpassingen heeft gedaan aan het netwerk?

 


tja, al sinds de analyse van @apis4 een paar weken terug staat in het overgrote deel van de posts uit de community wel dat 60HZ niet correct is, jullie voeren een rollback uit waar juist dat aspect wordt aangepast (naast de 1080p) en dan is dat nu eindelijk onderkend en ga je er navraag naar doen? Waarom moet dat zo lang duren als dat punt al zo lang duidelijk is?

Voor mij is het beeld nu zoals het was voor de update, dus 1080i output in 50 HZ. Prima, niks meer aan doen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik gebruik een Panasonic Full HD tv van begin 2014 controleer ik de output dan geeft deze 1080P 60Hz aan, ik heb de decoder afgelopen tijd ook een aantal keren na een reset op 1080i 50 HZ getest.

Echter in mijn geval vind ik de 1080P 60 HZ  een aanmerkelijk beter en scherper beeld geven met meer detail enz.  het kan dus ook zijn dat sommige tv's niet goed matchen met de decoder en 1080P 60 HZ ?

Reputatie 6
Badge

Ik gebruik een Panasonic Full HD tv van begin 2014 controleer ik de output dan geeft deze 1080P 60Hz aan, ik heb de decoder afgelopen tijd ook een aantal keren na een reset op 1080i 50 HZ getest.

Echter in mijn geval vind ik de 1080P 60 HZ  een aanmerkelijk beter en scherper beeld geven met meer detail enz.  het kan dus ook zijn dat sommige tv's niet goed matchen met de decoder en 1080P 60 HZ ?


Bij 50p zal je waarschijnlijk nog hetzelfde ervaren als met 60p. Toen het nog kon bij Vodafone had ik ook de output op 1080p @ 50Hz gezet met de Amino. 60Hz is gewoon incorrect, let maar eens gewoon een keer goed op bij de nieuwsticker van RTLZ (die zie je gewoon verspringen ipv in een vast tempo voorbij schuiven).

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 De ticker onder in beeld bij RTL Z loopt bij mij gewoon soepel door het beeld geeft geen enkele vorm van verspringen of stotteren het heeft gewoon een vast tempo.

Ik heb ook nog een tijd zoals u aan geeft de oude versie van Vodafone gehad dat was de uitvoering welke door diverse providers werd gebruik met de Amino 140 en Sitecom N300 router en streams van Glashart zelf vond ik deze zeker zo goed of zelfs beter dan die ik nu heb via KPN WBA.

 

Reputatie 6
Badge

@apis4 De ticker onder in beeld bij RTL Z loopt bij mij gewoon soepel door het beeld geeft geen enkele vorm van verspringen of stotteren het heeft gewoon een vast tempo.

Het is dan ook een heel subtiel iets (en wordt ook nog voor een groot deel verborgen door de motion blur) maar als je achter elkaar de 60 en 50Hz output met elkaar vergelijkt moet je toch wel iets van verschil zien. Nou zou ik nu geen reset aanbevelen als die 60Hz output zo bevalt aangezien die niet meer terug te krijgen is als versie 25 van de firmware er weer op staat.

Over het algemeen had ik verder ook geen klachten mbt de 1080p @ 60Hz maar 25 of 50 frames per seconde weergeven met een 60Hz output is gewoon iets wat technisch niet (1 op 1) kan dus moeten er trucks aan te pas komen om het passend te maken.

Hier gaat het over iets andere getallen (hoe 24fps naar 30fps om te zetten, bij 01:26 ‘4 frames aan daadwerkelijk beeldmateriaal passend te maken voor 5 frames aan uitzending) maar het principe is hetzelfde: https://www.youtube.com/watch?v=tgm9asrmhN8&list=PLBU-YJTqGh6Wv4HxBw-t7zIYDnr_YgZsr In het T-mobile geval dus hoe 5 frames aan daadwerkelijk beeldmateriaal passend te maken aan 6 frames uitzending wanneer de output op 60Hz staat)

[Dubbele post, verwijderd door moderator]