Vraag

Beeldkwaliteit nieuwe tv-platform, veel te veel compressie maar 6mbit.

  • 11 september 2021
  • 10 reacties
  • 254 Bekeken

Sinds 2sep en ik overgezet naar het nieuwe tv-platform op mijn glas-verbinding.

Ik vind de beeldkwaliteit ongelofelijk laag er wordt veel te veel compressie toegepast voor een normale TV.

Wanneer gaan jullie dit oplossen, ik zit niet te wachten op een stream die geschikt is voor mobiele telefoons/ipads op 55inch 4k TV. Het ziet er niet uit bij bijvoorbeeld voetbal.

Tegenwoordig biedt een dienst als netflix of youtube een stream aan die afhankelijk is van bandbreedte beschikbaar, die is zat glasvezel dus er is geen reden om zo'n lage kwaliteit aan te beiden.

 

Wanneer gaan jullie weer gewoon kwaliteits streams aanbieden voor STB's via glas?

PS ik zit niet op het antwoord te wachten dat dit beter is voor de “totale ervaring”, want ik gebruik nooit zeer incidenteel de app. Dit is namelijk het antwoord wat jullie iedereen geven die klaagt over de beeldkwaliteit van nieuwe TV-platform op een TV.

Want dat antwoord geeft alleen maar luiheid mbt een goede technische oplossing vanuti T-mobile.


10 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @leonbong ,

Dank je voor het delen van je ervaring en je bericht aan de Community! 🙌 Ik kijk graag met je mee hoe we voor jou het tv kijken kunnen optimaliseren. Daarmee komt het antwoord wat jij vaker hebt gezien, niet bekend mij voor. Wél ben ik erg benieuwd naar hoe de kwaliteit eruit ziet? Ben je misschien in de mogelijkheid om een foto te maken waarop dat duidelijk te zien is? 

In de tussentijd kunnen we kijken of de resolutie instellingen op de TV Box helemaal goed staan. Wij raden 1080p50 voor de beste kwaliteit. Je kan dit nagaan via de volgende handelingen:

  • Ga in het TV-menu naar ‘Account’
  • Ga naar ‘Instellingen’ en dan naar ‘TV Box’.
  • Bij ‘Resolution’ vind je de instelling voor de beeldkwaliteit.

Ik hoor graag de uitkomst. Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite! 

Dat jij het standaard antwoord niet herkent dat mag, maar Lisa schrijft duidelijk.

 

Dat stream is aangepast om hem beter geschikt te maken voor mobiele apparaten en dat het leidt tot uiteindelijk een "betere” ervaring.

 

Je ziet gewoon duidelijk dat bij voetbal en ander snel bewegend beeld het “blokkeriger” wordt meer compressie dus om het in de bitrate te persen. Zoals ik kan zien passen jullie constante-bitrate ipv variabel wat als gevolg heeft dat er detail verlies is bij snelle beeldovergangen.

Uit deze post van 2 jaar terug blijkt dat er vroeger 16mbit werd toegepast op het eigen glasvezelnetwerk.

Nu doen jullie 6-8mibt afhankelijk van het kanaal, dat is gewoon dramatisch weinig voor sport in HD.

 

 

Maar ik heb even voor je gekeken het beeld 1080, maar dat heeft in mijn optiek weinig te maken met het probleem.

Je ziet gewoon dat als het beeld snel sterk veranderd er detail verloren gaat. Dat is een compressie probleem, dat er teveel wordt toegepast.

Reputatie 5
Badge +2

Hi @leonbong, top dat je dit issue aan de kaak stelt! Ik zit bovenop deze kwestie en deel alle updates hierover in het topic dat jij al hebt gelinkt. Er komt hier binnenkort weer een update voor aan, dus houd vooral dit topic in de gaten: 

Dit issue is door meerdere klanten vastgesteld, dus ik heb al deze feedback intern doorgespeeld zodat dit opgepakt gaat worden. Zodra ik een terugkoppeling krijg van de tv specialisten, dan deel ik die direct. Ik hoop namelijk echt dat hier een oplossing voor gaat komen, zodat iedereen blij is met de beeldkwaliteit. Laat het me gerust weten als je hier nog vragen over hebt, want ik help je heel graag! 😊

Reputatie 4
Badge +2

Uit deze post van 2 jaar terug blijkt dat er vroeger 16mbit werd toegepast op het eigen glasvezelnetwerk.

Nu doen jullie 6-8mibt afhankelijk van het kanaal, dat is gewoon dramatisch weinig voor sport in HD.

 

 


16Mb/s is er nooit geweest, dat was een maximum wat enkel op ARD en ZDF is gehaald (twee zenders die van oorsprong 720p/50 zijn maar hier naar 1080i/50 worden omgezet). De meeste zenders worden gewoon doorgegeven zoals ze ontvangen worden (zoals het hoort, meerderheid tussen 12-14Mb/s).

Variabele bitrate moet je ook niet willen, daar wordt de vertraging alleen maar groter door met dit systeem. Gewoon een veel hogere constante bitrate …

Net even wat europa cup voetbal proberen te kijken en je krijgt er gewoon spontaan hoofdpijn van (via de Android app, die native op 60Hz draait) dus meteen weer terug naar de box. En dat was met de nodige beeldverbeteraars aan, zonder zou je zomaar eens een epileptische aanval kunnen krijgen zo dramatisch :triumph:

 

(Netflix Full HD is nog geen 2Mb/s tegenwoordig met de nieuwste codec [met de oude die T-Mobile nu nog gebruikt was het ook hooguit 8Mb/s], Youtube zit ook maar rond de 4Mb/s voor 1080p. De T-Mobile streams werken ook afhankelijk van de verbindingssnelheid, dat is juist de hele opzet. De hoogste is 1080p50 en de laagste 432p, normaal stream je 1080p50 maar mocht er een hapering in de snelheid komen dan schakelt ie terug naar een lagere resolutie en bitrate in plaats van te bevriezen zoals op het oude platform [schijnt :ghost: ; sommige regio's bleken aardig storingsgevoelig en daar is de rest nu de dupe van. Hier zijn er zo goed als nooit problemen ...)

Ik ben sinds een paar weken over naar de nieuwe TM TV. 

Ik ben op dit topic terecht gekomen omdat ik benieuwd was of er meer mensen last hebben van achteruitgang van de kwaliteit, en dat blijkt. Ook bij mij dus een merkbare achteruitgang.

o.a. Voetbal kijken ziet er niet meer uit.

Ik hoor het graag of dit een bewuste beleidskeuze is geweest, om de bitrate te verlagen, wat vervolgens als een verbetering is gecommuniceerd, of dat dit een onverwachte bijwerking (issue) is.

Als het een bewuste keuze is dan is het op zijn minst arrogant om te denken dan de klanten het niet zouden merken door het met marketing te verbloemen.

Als het een issue is dan zou er een oplossingstijd aan gehangen moeten worden, indien zo, wat mogen we daarin verwachten?

M.a.w. Ik wil ook graag op de hoogte gehouden worden of en wanneer de kwaliteit (ik lees hier de bitrate) weer opgeschroefd wordt, ook als het niet gaat gebeuren zodat we allemaal onze conclusies kunnen trekken en keuze kunnen maken.

Bart

@apis4

Ik snap je vergelijk met netflix niet zo goed. Want het gaat mij om beeldkwaliteit van TV niet om youtube en netflix.

 

Meestal is nieuw beter, alleen bij TmT-TV is nieuw slechter.

 

Van mij part bieden ze aan

1080P50 met hoge bitrate 12mbit of meer

1080P50 met lage bitrate 6mbit troep die ze nu aanbieden.

Reputatie 2

Ik zit nog op het oude platform en had een tijd geleden ook een overzicht gemaakt van de bitrates van het oude platform.

Dit om nog eens duidelijk kenbaar te maken dat het oude platform prima kwaliteit is en we niet meer achteruit willen bij het nieuwe platform. 

Ik zou graag zien dat iemand van het nieuwe T-Mobile TV platform elke zender van dit overzicht ook gaat meten en de waardes erachter gaat zetten om zo een duidelijk overzicht te krijgen.

 

Ik heb niet elke zender gepakt maar dit overzicht geeft een mooi beeld van de verschillende zenders

 

T-Mobile thuis Glasvezel Bitrates per zender
 

TV Kanaal Zender Bitrate (oude platfrom)
1 NPO1 16.4 - 18.5 Mbps
2 NPO2 16.3 - 16.9 Mbps
3 NPO3 13.8 - 16.3 Mbps
4 RTL 4 10.9 - 12.2 Mbps
5 RTL 5 11.1 - 12.3 Mbps
6 SBS 6 13 - 13.5 Mbps
7 RTL 7 11.3 - 12.2 Mbps
8 Veronica 11.1 -12.4 Mbps
9 NET 5 12.9 - 13 Mbps
10 RTL 8 11.8 - 12.2 Mbps
15 FOX Sports 1 12.2 - 14 Mbps
17 TLC 12.3 - 12.6 Mbps
24 24 Kitchen 14.1 - 15.3 Mbps
61 Discovery Chanel 12.1 - 13.5 Mbps
72 Animal Planet 7.39 - 9.25 Mbps
81 National Geographic 13.1 - 14.2 Mbps
160 Ziggo Sport Select 12.1 - 14.8 Mbps
161 Ziggo Voetbal 11.5 - 13.1 Mbps
195 Zapp Extra 8.75 - 11.1 Mbps
152 ESPN 3 11.9 - 12.3 Mbps
154 ESPN 5 11.8 - 12.3 Mbps
381 ARD 13.4 - 16.1 Mbps
392 ZDF 14.3 - 15.6 Mbps
393 WDR 12.1- 12.5 Mbps

 

 

Reputatie 6
Badge +2

@D-Vine Als ik deze lijst bekijk lijkt het dat u op het ODF netwerk zit gezien de getallen, ik zit zelf op WBA maar ook daar zijn de meeste streams aanmerkelijk hoger dan bij het nieuwe platform.

Zit nu nog op het oude platform, met de streams van KPN als ik het goed heb

Reageer