Begrijp ik het nou goed: HD opnames niet mogelijk en oude opnames kwijt, want nieuw platform?

  • 18 May 2023
  • 22 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag sinds lange tijd weer eens op deze community pages, want storing op twee Entones met HDD die na de update van vandaag niet meer willen verbinden met de server. Dacht eerst aan een storing, maar lijkt dus een settopbox probleem te zijn.

Gisteren de “juich-mail” gehad met de text “Yes! Je maakt nu gebruik van het vernieuwde T-Mobile TV. Benieuwd wat je daar allemaal mee kunt? Lees snel verder, dan vertellen we je alles.” - En daar blijkt uit niets dat het zomaar eens zo zou kunnen zijn dat je geen HD recording meer gaat hebben, maar alleen nog maar cloud recording. M.a.w. bestaande opnames zijn dadelijk gewoon zomaar ineens weg, en toekomstige opnames zijn mogelijk beperkt.

Gisteren ook een SMS gehad met een erg kort cryptisch bericht: “Morgen ga je naar ons nieuwe TV-platform...”, zonder enige uitleg van de evt. gevolgen.

Begrijp ik het dus goed dat onze Entones omgewisseld gaan worden en dat we bestaande opnames kwijt gaan zijn? En dat we dan dus ook automatisch overgezet gaan worden naar cloud recording, met minder zenders en zonder echte voordelen t.o.v. het bestaande systeem?

Is het vastlopen van de settopboxen na deze update dan niet gewoon een verkapte vorm van de klant eenzijdig, zonder uitleg en zonder alternatief, simpel over te zetten?


22 reacties

Ik ben benieuwd, aangezien het product dusdanig gewijzigd is door deze overzetting, of er ook volgens t-mobile recht bestaat op opzeggen van het volledige contract zonder boetes of betalingsverplichting van resterende contract termijnen. 

Reputatie 7
Badge +14

Ik ben benieuwd, aangezien het product dusdanig gewijzigd is door deze overzetting, of er ook volgens t-mobile recht bestaat op opzeggen van het volledige contract zonder boetes of betalingsverplichting van resterende contract termijnen. 

Misschien kan je in de algemene voorwaarden er iets over vinden.

ik denk zonder de voorwaarden te lezen dat dat niet kan.

Maar Afkopen kan uiteraard altijd.

Fijne dag vandaag.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dansmans, wanneer je overgaat op het nieuwere platform krijg je de keuze om fysieke opnames te blijven gebruiken/opnemen. Mocht je echter voor Cloud Opnemen kiezen, dan vallen de oude, reeds opgenomen opnames inderdaad weg en is dat deel inactief. 

Het vastlopen/bevriezen van de Kamai en Amulet is een bekende bug en inmiddels zeer goed op de radar bij het TV-team: hier wordt aan gewerkt. 

@Shilka Het is voor zover ik weet niet mogelijk om op basis van een wijziging aan een tv-platform kosteloos op te zeggen. Ik snap het sentiment hierin natuurlijk wel omdat je overgaat op een platform waar je wellicht nog niet voor de volle 100 procent achter staat, maar volgens mij heeft elke provider het recht om tussentijdse wijzigingen toe te brengen, zolang dat prijstechnisch niet nadelig uitpakt voor de abonnee - de jaarlijkse inflatiecorrectie uitgezonderd natuurlijk. 

Het recht op wijzigingen toebrengen door een provider bestaat inderdaad, maar ook het consumentenrecht op kosteloze opzegging bij wijziging van een dienst of product bestaat. 

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden
 

Als de wijziging in het nadeel van de klant is (ook al blijft de prijs gelijk), dan mag het gehele pakket kosteloos opgezegd worden, ook al geldt de wijziging slechts voor een deel van het pakket.

Misschien dan toch je woorden heroverwegen @Jason ?

Reputatie 7
Badge +16

Ik ga mijn woorden in dit geval niet heroverwegen, sorry. Zoals al vermeld: “voor zover ik weet” is het niet mogelijk om op basis van een platformwijziging kosteloos op te zeggen. Indien dit wel het geval is, zal ik daar zeer zeker niet omheen draaien, als je me nu een kleine vier jaar op de Community kent, weet je dat ik zo niet in elkaar zit. 

De wijziging geldt in dit geval voor een keuze in het geval de klant een Amulet harddiskrecorder heeft. Indien er desgewenst nog steeds fysiek opgenomen wordt, is die optie beschikbaar. Volgens mij limiteert dat dan geen mogelijkheden met betrekking tot hetgeen gewijzigd wordt - namelijk het TV-platform. Uiteraard laat ik me graag corrigeren door mijn collega's mocht mijn opvatting niet correct zijn! 😄

Reputatie 2

Het ding is dit:

Ik ben niet tegen veranderingen, verbeteringen of aanpassingen. Ik snap dat technologie en platformen updates en upgrades ondergaan. Waar ik alleen een beetje moe van wordt, is dat bedrijven of leveranciers van diensten steeds vaker lijken te  bedenken dat het beter is voor hun marge, bottom-line, gemak, veiligheid of marktpositie, en dan iets gaan uitrollen waar de klant niet direct op zit te wachten, of dat impact zal hebben, zonder dat goed uit te leggen. Vaak met wervende marketingteksten en niet zelden met een soort van achteloosheid. Vanuit het perspectief van de onderneming, zelfs met goede bedoelingen, te snappen en soms toe te juichen, maar voor de klant/gebruiker misschien wel vervelend. 
 

Er zijn veel mensen die iets opnemen om te bewaren en later vaker terug te kijken. Niet alleen als een “snackable” inhaalding wanner je iets gemist hebt, maar materiaal dat niet online of op DVD verkrijgbaar (meer) is. Het zou daarom échte service zijn als bij een verandering zoals deze, bijv. de mogelijkheid zou bestaan om opnames over te zetten naar het nieuwe platform. Of dat je het zou kunnen downloaden of kopiëren naar een ander medium. 
 

Overigens: ik ben super tevreden over T-Mobile. En ik weet ook dat dit alles gewoon een 1e-wereld probleem is, dus ik wil het zeker niet groter maken dan dat het is. Ik zou wél willen dat er meer oog voor en betere uitleg aan klanten zou zijn. Dat er wat vaker de vraag gesteld wordt: “wat betekent dit voor klanten die al jaren dit product of deze dienst gebruiken; kunnen/moeten we hier iets meer aandacht aan besteden?”. Of, beter nog: “beste klant, dit is wat we willen veranderen en dan zijn dit de voordelen en dat de mogelijke nadelen; wat vind jij daarvan, hoe kunnen we dat voor jou zo goed mogelijk aanpakken?”.

Reputatie 2

Hoi @dansmans, wanneer je overgaat op het nieuwere platform krijg je de keuze om fysieke opnames te blijven gebruiken/opnemen. Mocht je echter voor Cloud Opnemen kiezen, dan vallen de oude, reeds opgenomen opnames inderdaad weg en is dat deel inactief. 

Het vastlopen/bevriezen van de Kamai en Amulet is een bekende bug en inmiddels zeer goed op de radar bij het TV-team: hier wordt aan gewerkt. 

 

Dankje voor je antwoord!

 

Ik heb de pagina gezien waar je dit kon instellen, maar bedacht meteen dat ik dat (nu nog) niet zou willen vanwege opgeslagen programma’s op de HD. Echter, wanneer de Entones niet meer werken vanwege een bug als gevolg van deze update, dan is die keuze helemaal niet meer te maken. Dan zal het gewoon een kwestie zijn van ‘jammer, maar helaas’ en krijgen we volgens protocol nieuwe Amino’s zonder HD recording mogelijkheid, want: “er is dan toch het veel fijnere cloud recording en het pakt voor jullie mogelijk ook goedkoper uit”…

Reputatie 7
Badge +16

Het ding is dit:

Ik ben niet tegen veranderingen, verbeteringen of aanpassingen. Ik snap dat technologie en platformen updates en upgrades ondergaan. Waar ik alleen een beetje moe van wordt, is dat bedrijven of leveranciers van diensten steeds vaker lijken te  bedenken dat het beter is voor hun marge, bottom-line, gemak, veiligheid of marktpositie, en dan iets gaan uitrollen waar de klant niet direct op zit te wachten, of dat impact zal hebben, zonder dat goed uit te leggen. Vaak met wervende marketingteksten en niet zelden met een soort van achteloosheid. Vanuit het perspectief van de onderneming, zelfs met goede bedoelingen, te snappen en soms toe te juichen, maar voor de klant/gebruiker misschien wel vervelend. 
 

Er zijn veel mensen die iets opnemen om te bewaren en later vaker terug te kijken. Niet alleen als een “snackable” inhaalding wanner je iets gemist hebt, maar materiaal dat niet online of op DVD verkrijgbaar (meer) is. Het zou daarom échte service zijn als bij een verandering zoals deze, bijv. de mogelijkheid zou bestaan om opnames over te zetten naar het nieuwe platform. Of dat je het zou kunnen downloaden of kopiëren naar een ander medium. 
 

Overigens: ik ben super tevreden over T-Mobile. En ik weet ook dat dit alles gewoon een 1e-wereld probleem is, dus ik wil het zeker niet groter maken dan dat het is. Ik zou wél willen dat er meer oog voor en betere uitleg aan klanten zou zijn. Dat er wat vaker de vraag gesteld wordt: “wat betekent dit voor klanten die al jaren dit product of deze dienst gebruiken; kunnen/moeten we hier iets meer aandacht aan besteden?”. Of, beter nog: “beste klant, dit is wat we willen veranderen en dan zijn dit de voordelen en dat de mogelijke nadelen; wat vind jij daarvan, hoe kunnen we dat voor jou zo goed mogelijk aanpakken?”.

Ik kan hier helemaal inkomen en snap goed wat je bedoelt. Het is ook zeker niet voor elke klant aantrekkelijk om over te gaan op een nieuw platform, hoe goed de intentie en gebruiksvriendelijkheid ook is. Je hebt altijd mensen die liever fysiek opnemen of toch meer feeling hebben met hoe het hiervoor was - dat is zeker geen angst voor verandering, maar waardering voor hoe iets was en werkte. Mijn persoonlijke visie staat hier ook volledig los van. In beide gevallen vind ik dat er voor- en nadelen zijn. Het lastige hieraan is dat je op een gegeven moment wel echt over moet gaan. De eerste migraties vonden plaats in juli 2020 en we zijn nu bijna drie jaar verder. Het is niet meer houdbaar om ook Interactieve TV voor een deel van de klanten te behouden en daarom hebben ze deze keuze gemaakt. De optie om toch voor fysieke opnames te blijven gaan, is uit klantvriendelijkheid opgezet, maar wanneer dan toch overgegaan dient te worden naar een andere box zonder harde schijf, doe je dat teniet; daar kunnen we denk ik best eerlijk over zijn, helemaal eens. Het betreurt me enorm dat ik niet de capaciteiten heb om een alternatieve route hierin te bewandelen en als die er zou zijn, zouden we het toejuichen. Ik hoop dat het desalniettemin toch gewoon goedkomt voor iedereen die nog op de Amulet en/of Kamai zit!

Reputatie 2

Ik heb nog een vraag waarvan ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Het is pure niewsgierigheid. Ik denk dat dit nl. samenhangt met de Entones die het nu ineens niet meer doen na de laatste update.

 

Sinds de laatste update vanwege het overgaan naar het nieuwe platform, starten mijn Entones niet meer door en blijven ze hangen wanneer ze verbinding met de server willen maken.

De Entones werken gescheiden van het standaard internet verkeer. D.w.z. dat deze op poort 4 in het modem zitten. Het modem geeft de 1e twee UTP poorten aan standaard internet verkeer. Poort 3 heeft voor zover ik weet geen functie. En poort 4 is dus voor IPTV.

Sinds de update en de reset van het modem, verschijnen de Entones ineens als apparaten in mijn netwerk en krijgen ze via DHCP een eigen adres.

M.a.w.: het lijkt erop dat de Entones dus i.p.v. gescheiden, ineens op het standaard internet deel terecht zijn gekomen.

Zou dat dan ook verklaren waarom ze geen verbinding, en dus geen ‘license’ krijgen, en daarom dus ook niet kunnen/mogen doorstarten naar bijv. de opgeslagen programma’s?

En als dat puur ligt aan het vrijgeven/toekennen van rechten om de Entone te kunnen laten draaien, wil dat dan zeggen dat ik evt. toch op z’n minst de titels op de HD zou kunnen bekijken en noteren om te zien of ik deze toch nog ergens online op kan zoeken?

Reputatie 6
Badge

Ik heb nog een vraag waarvan ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Het is pure niewsgierigheid. Ik denk dat dit nl. samenhangt met de Entones die het nu ineens niet meer doen na de laatste update.

 

Sinds de laatste update vanwege het overgaan naar het nieuwe platform, starten mijn Entones niet meer door en blijven ze hangen wanneer ze verbinding met de server willen maken.

De Entones werken gescheiden van het standaard internet verkeer. D.w.z. dat deze op poort 4 in het modem zitten. Het modem geeft de 1e twee UTP poorten aan standaard internet verkeer. Poort 3 heeft voor zover ik weet geen functie. En poort 4 is dus voor IPTV.

Sinds de update en de reset van het modem, verschijnen de Entones ineens als apparaten in mijn netwerk en krijgen ze via DHCP een eigen adres.

M.a.w.: het lijkt erop dat de Entones dus i.p.v. gescheiden, ineens op het standaard internet deel terecht zijn gekomen.

Zou dat dan ook verklaren waarom ze geen verbinding, en dus geen ‘license’ krijgen, en daarom dus ook niet kunnen/mogen doorstarten naar bijv. de opgeslagen programma’s?

En als dat puur ligt aan het vrijgeven/toekennen van rechten om de Entone te kunnen laten draaien, wil dat dan zeggen dat ik evt. toch op z’n minst de titels op de HD zou kunnen bekijken en noteren om te zien of ik deze toch nog ergens online op kan zoeken?

Er is geen aparte poort meer voor IPTV in het nieuwe systeem (en bij mij waren zowel poort 3 als 4 met VLAN 640 geloof ik voor IPTV maar werken nu gewoon ook zonder dat ik er wat aan gedaan heb)

Reputatie 2

Ik zou het liefst ruim vooraf een melding gehad hebben, waarin de update aangekondigd zou worden, met uitleg van de mogelijke implicaties. En dat wij dan de “snackables” weg hadden kunnen kijken, en kunnen kijken of de andere opnames nog ergens te vinden zouden zijn.

Door mijn nieuwgierigheid naar hoe dingen werken, wil ik ook gewoon graag weten of de logica van mijn aanname klopt: er komt een nieuw platform, daarin zit de mogelijkheid dat alle TV via de reguliere datastroom gaat en er dus geen losse IPTV stream nodig heeft. Dat dan de oude Entones dit niet kunnen, en dat de provider liefst ziet dat we overgaan op de cloud. Als ik de logica kan volgen, dan is het ook makkelijker te accepteren.

Wat vervelend is, is dat we simpelweg geconfronteerd worden met niet werkende Entones, we nu een paar dagen helemaal geen TV hebben en dat we bovendien de opnames kwijt zullen zijn.

Reputatie 7
Badge +6

@dansmans Het klopt dat je de Entone's nu in je LAN ziet. Zoals @apis4 al aangaf, maakten ze voorheen direct verbinding met de TV-server via een bridge op VLAN 640. Het nieuwe platform gaat geheel over het ‘gewone’ internet (VLAN 300). Daarom kunnen de TV-boxen nu gewoon in de LAN met de rest van je apparaten. Alle vier de poorten op de router zijn nu internetpoorten.

Dit staat los van licenties van opnames. Dat je opnames die gemaakt zijn met het oude platform niet kunt kijken op het nieuwe platform heeft een technische reden. Ze werden vroeger op een andere manier op de harde schijf opgeslagen dan nu en daar kan het nieuwe platform niet mee overweg. Ik vermoed dat daarom tijdens de update de HDD geformatteerd is en de opnames niet meer terug te halen zijn.

Reputatie 2

Kleine update, voor het geval anderen dit topic lezen; is dan wel zo aardig dat het niet zomaar stopt zonder conclusie.

Erg goed geholpen door T-Mobile team. Super vriendelijk en meedenkend ook.

Uiteindelijk kwam het er eerst op neer dat het modem is vervangen. De oude Draytek eraf, en een nieuwe Zyxel geinstalleerd. De Entones met HD bleken nu wel door te kunnen starten. Allebei een IP adres en gewoon zichtbaar als ieder device op het netwerk. Allebei connectie met de server en ook nog eens beeld. Dus alles werkt als vanouds. Tenminste: 1 Entone doet ook volledig TV, de ander niet, maar laat in ieder geval wel de opnames zien. Mission accomplished. Nu is het een kwestie van alles bekijken wat nog te kijken is, en de “bewaartitels” opschrijven en kijken of die nog ergens online te vinden zijn.

Tweede stap is het installeren van de vervangende settopboxen en dan overstappen op het nieuwe platform en gewoon meegaan met de massa en gebruik gaan maken van de cloud-oplossing. Heeft idd 2 voordelen: is net iets goedkoper en geeft het voordeel dat je waar dan ook je opnames kunt bekijken.

Wel jammer dat de “bewaartitels” niet overgezet kunnen worden naar de cloud. En ook jammer dat het even heeft gekost voordat het is opgelost. Maar al met al valt er mee te leven. We hebben de nieuwe settopboxen al binnen, maar wachten nog even met overzetten, zodat we de HD leeg kunnen kijken.

Dankjewel ook aan iedereen die heeft gereageerd!

Reputatie 7
Badge +5

een net update verhaal

Hou er rekening mee dat “bewaartitels” in de Cloud geen eeuwigheid kenmerk hebben. Ook daar is een maximale tijdsduur actief.

Reputatie 2

Toch nog even een aanvulling, want niet helemaal vlekkeloos verlopen. Eigenlijk een beetje teleurstellend ook.

Vandaag bleek dat wij niet meer konden opnemen. We hebben vorige week de Entone boxen vervangen door de Amino boxen. En vandaag wilden we een programma opnemen, waarna de melding op het scherm verscheen dat wij geen abonnement hebben om op te kunnen nemen. 

Schijnbaar heeft T-Mobile pro-actief ons abonnement gewijzigd en opnemen maar helemaal uitgezet, zonder ons dat te vertellen. 

Tijdens de eerdere uitleg werd door een medewerker verteld dat we, net zoals op enig moment iedereen, automatisch over zouden gaan naar het nieuwe platform, en dat we zelfs €5 goedkoper uit zouden zijn, maar met de mogelijkheid om overal en altijd op te kunnen nemen en terug te kijken. Nu blijkt ook dat niet helemaal te kloppen: de 2e box kost €5 extra. Nou gaat het me niet om dat bedrag, maar wel om het gemak waarmee iets verteld wordt en je er dan zelf achter moet komen dat het anders in elkaar steekt. 

Ik vind het echt getuigen van slechte communicatie. Het levert ergernis op. Iets werkt niet meer, je moet van alles vervangen, router opnieuw instellen, je bent programma’s kwijt, abonnement wordt aangepast, zit een paar weken zonder TV, en dan blijkt dat niet alles werkt zoals beloofd is. 

Straks maar eens kijken hoe de factuur is opgebouwd om er achter te komen of alles nog wel vergelijkbaar is qua aanbod en de prijzen van de losse onderdelen hetzelfde zijn gebleven. 

Reputatie 7
Badge +14

Cloud opnemen moet je inderdaad in je my-tmobile aanzetten onder producten.  Hiermee kunnen al je tv boxen of tv apps deze dienst gebruiken. Automatisch wordt dan ook de HDD toeslag gestopt.

Reputatie 2

Cloud opnemen moet je inderdaad in je my-tmobile aanzetten onder producten.  Hiermee kunnen al je tv boxen of tv apps deze dienst gebruiken. Automatisch wordt dan ook de HDD toeslag gestopt.

Nou ja, andersom dan. Eerst stopt jouw mogelijkheid om op te nemen (en zelfs TV te kijken), en daarna mag je zelf uitzoeken hoe het zit.

Reputatie 2

Update:

We hebben nu een aantal maanden de Amino boxen draaien. Omdat we zonder dat zelf aan te hebben gegeven helaas over zijn op Cloud opnemen, wil ik toch gezegd hebben dat we zonder veel problemen nu TV kijken en programma’s opnemen. Wat we hadden opgenomen was helaas niet meer terug te kijken of terug te vinden.

Nu zit ik na maanden dus nog met een setje apparatuur in een doos die ik nog terug zou willen sturen, maar heb daarvoor nooit een retour-code ontvangen. Nu zag ik dat ik daar wel nog gewoon voor betaal, hoewel de Entones al sinds maanden niet meer in gebruik zijn.

Hoe en waar stuur ik die doos naartoe?

Wordt dan automatisch de factuur aangepast?

Krijg ik dan het teveel betaalde ook terug?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @dansmans, ik kijk graag met je mee, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel? Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345. Dan kijk ik met je mee!

Reputatie 2

Hey @dansmans, ik kijk graag met je mee, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel? Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345. Dan kijk ik met je mee!

Hallo @Tommie van Odido,

Mijn klantnummer staat nergens bovenaan een pagina. Als ik doorklik naar abonnement → TV inloggegevens, dan vind ik wel een TV klantnummer, maar dat volgt niet de aangegeven combinatie van 3 letters en dan een reeks cijfers. Mijn originele Vodafone klantnummer zie ik overigens wel op de factuur. Deze heb ik daarnet aan mijn profiel toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @dansmans, dat is inderdaad je Internet + TV klantnummer. Ik ben voor je gaan kijken en ik zie dat je niet meer betaald voor de Entone TV Boxen, je betaald alleen voor de twee Amino Aria 7X TV Boxen. De oude TV Boxen hoeven we ook niet meer terug en mag je inleveren bij een inleverpunt voor gebruikte apparaten. 

Reputatie 2

Hi @dansmans, dat is inderdaad je Internet + TV klantnummer. Ik ben voor je gaan kijken en ik zie dat je niet meer betaald voor de Entone TV Boxen, je betaald alleen voor de twee Amino Aria 7X TV Boxen. De oude TV Boxen hoeven we ook niet meer terug en mag je inleveren bij een inleverpunt voor gebruikte apparaten. 

Top! Dankje voor het nakijken en het snelle antwoord. Fijn.

Excuses voor het fout lezen van de factuur: ik begrijp dan dus goed dat de TV Box á €5/pst is, en daar bovenop de €5 voor de cloud komt, naast de standaard prijs voor TV basis en dan nog los de themapakketten.

Reageer