De Klassieker: zondag 19 december 2021

  • 16 December 2021
  • 14 reacties
  • 327 Bekeken
De Klassieker: zondag 19 december 2021
Reputatie 7
Badge +16

Aanstaande zondag is het eindelijk weer zover, we mogen gaan genieten van de wedstrijd der wedstrijden in de Nederlandse Eredivisie: de Klassieker. Dit is het summum van een half seizoen waarin drie clubs op dit moment de boventoon voeren: PSV, Feyenoord en Ajax. Sinds de oprichting van beide clubs, is de rivaliteit tussen Feyenoord en Ajax al diep genesteld in de harten van supporters. Wie gaat er deze zondag winnen? Worden het de rood-witte scharen van Ajax of zullen de havenmeesters van Feyenoord de Rotterdamse harten sneller doen kloppen?

 

De Klassieker is sinds de allereerste ontmoeting al een op zichzelf staande wedstrijd geweest. Of deze aan het begin van het seizoen, terwijl er nog relatief weinig op het spel staat, of aan het eind van het seizoen gespeeld wordt, de bravoure van Amsterdam en de geen-woorden-maar-dadenmentaliteit van Rotterdam staan al sinds de vroege 20e eeuw lijnrecht tegenover elkaar. Beide clubs willen koste wat kost winnen om hun achterban zoveel mogelijk te laten juichen. Het is een wedstrijd die zeer beladen is en er is vaak vooraf geen peil op te trekken. 

Feyenoord is, geheel tegen de verwachtingen in, in de eerste seizoenshelft lekker aan het ballen en doet ook in de kersverse Conference League uitstekende zaken met overwintering in Europa. Ajax heeft tot nu toe zes fantastische wedstrijden in de groepsfase van de Champions League gespeeld en doet het met exact evenveel punten als Feyenoord, na 16 wedstrijden hartstikke goed. Alleen de Eindhovense boeren van PSV staan op dit moment boven beide clubs, met één puntje meer. De voetbaltechnische mannen in het wit-rood-wit tegen de havenkameraden in het rood-wit: er is altijd wat te beleven. De laatste zege van de Rotterdammers dateert van 27 januari 2019 en was meteen een enorme: 6-2. Ajax heeft echter veruit de meeste onderlinge ontmoetingen gewonnen: 90 tegen 59. Kijken we daarentegen alleen naar de behaalde resultaten in de Kuip, dan is het onderling treffen redelijk gelijk afgestemd: 36 overwinningen voor Ajax tegen 34 voor Feyenoord. Ajax heeft dus statistisch gezien een heel licht voordeel in de thuishaven van Feyenoord, maar zoals je inmiddels wel weet, maakt dat uiteindelijk vrij weinig uit. 48 keer speelden de rivalen gelijk, waarvan slechts twee keer doelpuntloos (28 oktober 1978 en 25 januari 2015). Dat zijn nog eens saillante details! 

Feyenoord heeft in al die Klassiekers 305 keer het net gevonden, Ajax scoorde 413 keer. Dat is een totaal van 718 goals gemaakt in totaal 197 wedstrijden. Een simpele berekening leert dat dit een doelpuntengemiddelde van 3,65 per wedstrijd oplevert. De Klassieker is dus van oudsher een wedstrijd waarin veel gescoord wordt! All-time topscorer in de Klassieker is Mr. Ajax Sjaak Swart met 18 goals (!). Kleine, belangrijke nuance: in de gloriedagen van Swart, won Feyenoord geregeld met grote cijfers van Ajax en vond Ajax ook geregeld het netje. Feyenoord won in de eigen Kuip in 1960 en 1964 met respectievelijk 9-5 en 9-4. Die 9-5 is nog steeds de meest doelpuntrijke wedstrijd ooit gespeeld in de Eredivisie - hoe bizar is dat?!

Feyenoord treedt zondag op de prachtige grasmat in de eigen Kuip aan zonder dat het o-zo-belangrijke publiek hierbij aanwezig kan zijn. Dat is voor de Rotterdammers een enorme aderlating en kan best eens betekenen dat Ajax de drie punten mee naar huis neemt. Op papier moet dit een redelijk eenvoudige zege voor de Amsterdamse strijders worden, maar onderschat nooit de vechtlust en het doorzettingsvermogen van de Rotterdamse Trots van Zuid. 

Mijn verwachting is dat Feyenoord agressief begint en de eerste helft veel kansen krijgt, maar gaat rusten met 1-1. Ajax herpakt zich, zet de verguisde Berghuis op scherp en die treedt aan voor een 1-2 leiding in de 60e minuut. Vervolgens komt Feyenoord langszij door een heerlijke kopgoal van Dessers en houden beide partijen elkaar de rest van de match in evenwicht. Dit is namelijk absoluut geen wedstrijd der statistieken, dat is ‘ie immers ook nooit geweest. Eindstand: 2-2!

Wat denken jullie? 

 

BELANGRIJK: Kijk zondag 19 december vanaf 14:30 naar de Klassieker op ESPN2 (kanaal 151) en laat je verrassen door beide clubs! Je kunt ESPN2 bekijken wanneer je het ESPN Eredivisie of ESPN Compleet premium tv-pakket bestelt. Dit kan via jouw persoonlijke My T-Mobile Thuis account.

OOK BELANGRIJK: Ben je onderweg/niet in de gelegenheid om dit schouwspel te bewonderen op de reguliere TV? Check dan de wedstrijd via TV Anywhere!

EXTRA BELANGRIJK: Zondag 19 december spelen de Ajaxdames en Feyenoorddames tegen elkaar op Sportpark de Toekomst in Amsterdam. Deze wedstrijd is live te zien vanaf 12:15 op ESPN!

 


14 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Alles goed maar aub. Abu. Laat het niet Ajax zijn🆘☺️ Dat  kan ik als Utrechter niet verdragen! 
😂

Reputatie 7
Badge +16

Haha, we gaan voor je duimen @CrisTien! Zolang het maar weer eens een interessante, gelijkopgaande Klassieker wordt; dan zijn de meeste voetballiefhebbers wel content denk ik! 😄

Reputatie 7

De zenuwen beginnen al op te spelen! Zeker de zeperd van mijn club, Feyenoord, gister bij FC Twente geeft het nodige te denken… Feyenoord - Ajax staat echter op zichzelf en biedt altijd weer hoop! :grin:

Klassiekers zijn als Feyenoorder zijnde niet altijd even leuk: Na een week uitkijken naar de wedstrijd dwarrelt er ineens weer zo'n verdwaald afstandsschot binnen van een Van Rhijn of Schöne of iemand pakt al na een paar minuten dieprood, alle hoop en tactieken kunnen dan zo de prullenbak weer in.. :sweat_smile:

Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg mooie, memorabele Feyenoord-momenten. Denk bijvoorbeeld aan: 

Kuyt die al vallend de bal binnen rost (en daardoor medeverantwoordelijk is voor een DVD...)
De Zweedse kroonprins Guidetti die er 3 scoort
De grijze vos Van Persie die een voetbalclinic verzorgt

Het zal ook dit keer weer flink aanpoten worden voor Feyenoord om een mooi resultaat neer te zetten, maar goed, alles kan in De Kuip! Ik houd hoop en zeg 2-1!

Reputatie 7
Badge +16

Prachtige beschrijving van jouw gevoel David, mooi om te lezen! Net als jij, ben ik welbekend met het klappen van de figuurlijke zweep, maar laten we hopen op een sprankelende wedstrijd met veel mooie goals, een hoog niveau en vooral veel passie op het veld. Ik ben heel benieuwd hoe het Berghuis zal vergaan, op zijn verjaardag nota bene. Het wordt hoe dan ook weer een heerlijke voetbalzondag! 😁

Reputatie 6
Badge

14:30u? :thinking::smile:

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Haha heel scherp @apis4, ook dat is een pracht van een Klassieker! Goed dat je ‘em benoemt! Als ik me niet vergis, wordt die match ook op een ESPN-kanaal (of Eurosport) uitgezonden vanaf 12:15. Ik zet deze er prominent bij, want de vrouwen doen het hartstikke goed! 😁

Reputatie 7
Badge +1

Ere divisie vrouwen is (bijna) elke zondag om 12.15 uur op ESPN 1,  degene welke de meeste doelpunten maakt heeft volgens de regels gewonnen.

Als ik me goed herinner was het toch zo dat je althans vroeger ook een wedstrijd kon bestellen op basis “pay per view” of hoe het ook heet,  verhoudingsgewijs was dit echter behoorlijk prijzig.

 

Reputatie 7
Badge +16

@BeMu Is dat niet doorgaans bij voetbal het geval? Met als enige uitzondering wanneer een club meer dan vier rode kaarten krijgt, of als spelers niet komen opdagen/van het veld stappen, dan is het een reglementaire overwinning voor de tegenstander! 😋

Vroeger kon je inderdaad losse wedstrijden bestellen bij ESPN (toentertijd nog Eredivisie Live en daarna FOX Sports). Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit nog zo is, maar ik geloof het niet.

Reputatie 7
Badge +6

@BeMu ESPN biedt inderdaad geen pay-per-view meer aan, maar T-Mobile heeft iets vergelijkbaars: dagpassen. Voor 6 euro kun je 24 uur lang naar alle ESPN-kanalen kijken. Je kunt dit via TV Anywhere (in de browser) aanzetten door via je profiel naar A la Carte te gaan. Toevallig weet ik dat je nog op het oude tv-platform zit en daar werkt het helaas niet op, maar je kunt de zenders wel via TV Anywhere kijken.

Reputatie 7
Badge +1

@TMTV Dank voor je informatie, dan is een gewoon abonnement op ESPN verhoudingsgewijs aanmerkelijk goedkoper, ga dat misschien doen 

Reputatie 6
Badge

@TMTV Dank voor je informatie, dan is een gewoon abonnement op ESPN verhoudingsgewijs aanmerkelijk goedkoper, ga dat misschien doen 

Eigenlijk moet zulk gedrag niet beloond worden: eerst afdwingen dat je in het basispakket van verschillende providers wordt opgenomen zodat er voor élk abonnee standaard een x bedrag afgedragen wordt. En vervolgens het seizoen erna (toen het ook bij KPN in het basisabo kwam) steeds meer topwedstrijden naar het andere kanaal overhevelen waar je nog een apart abonnement voor moet nemen.

Dagpas suggestie voor TV Anywhere is natuurlijk wel slecht advies gezien de beeldkwaliteit van ESPN op het nieuwe platform … (dan is een abo nemen bij het oude platform idd de beste optie).

‘Ironisch’ genoeg is de aandacht voor het vrouwenvoetbal nu waarschijnlijk wel de reden dat het op 2 is aangezien er nu geen ruimte voor de uitgebreide voorbeschouwing is op 1. Volgens mij hebben ze in het verleden juist de vrouwenwedstrijd verschoven ...

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Mocht ik besluiten over te gaan naar een ESPN abonnement zal dat zeker niet eerder zijn dan na de winterstop of later.

Hier op het oude platform kan ik niet anders zeggen dan dat de kwaliteit goed is, kan zijn dat mijn tv niet zo groot is 39” Panasonic FHD, de tv Anywhere app gebruik ik eerlijk gezegd bijna nooit,  Als ik de reactie van @Jason op een vraag van mij goed heb begrepen kan het nog wel een hele tijd duren voor het oude platform totaal is uit gefaseerd en iedereen op het nieuwe zit, hij gaf geen tijdslimiet.

Reputatie 6
Badge

@apis4 Mocht ik besluiten over te gaan naar een ESPN abonnement zal dat zeker niet eerder zijn dan na de winterstop of later.

Hier op het oude platform kan ik niet anders zeggen dan dat de kwaliteit goed is, kan zijn dat mijn tv niet zo groot is 39” Panasonic FHD, de tv Anywhere app gebruik ik eerlijk gezegd bijna nooit,  Als ik de reactie van @Jason op een vraag van mij goed heb begrepen kan het nog wel een hele tijd duren voor het oude platform totaal is uit gefaseerd en iedereen op het nieuwe zit, hij gaf geen tijdslimiet.

Het formaat tv speelt zeker een rol hierin, maar volgens mij is het KPN signaal bij de WBA aansluitingen sowieso zuiverder voor ESPN. Bij de vrouwenwedstrijd was het beeld niet goed te noemen met het ODF signaal, de vage waas was hier duidelijk zichtbaar op het oude platform waar dit normaal een kwaal van het nieuwe platform is.

Nu heb ik toevallig toegang tot ESPN via iemand met KPN die het als gratis pakket heeft dus ik heb Feyenoord - Ajax via de Chromecast gekeken. Heb beeld deed bij een latere wedstrijd, RKC - PSV, niet veel onder voor het beeld via het kastje (bij het kastje zag je nog licht de storende beeldelementen die bij het nieuwe platform sterk uitvergroot worden. Via de Chromecast met het KPN signaal was dit niet aanwezig en het grote verschil in bitrate zag je er ook niet van af)

Persoonlijk ben ik fan van de amerikaanse sporten maar vanwege het tijdverschil valt er live weinig te kijken en er speciaal voor gaan zitten om een 2-3 uur durende uitzending te gaan terugkijken ga ik nou ook weer niet doen gedurende het gewone seizoen dus er zelf een abonnement op gaan nemen vond ik nooit zo zinvol. Wel heb ik af en toen een ESPN International/ESPN Player abonnement (wat verder losstaat van ESPN Nederland).

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Ik had toevallig bewust ook even gekeken naar het vrouwenvoetbal en tussen door ook nog wat van Go Ahead tegen NEC, van de vage waas zoals u beschrijf kon ik hier niets zien, beeld was gewoon zoals je mag verwachten.

Als ik het goed begrijp zit u ook nog op oude platform maar dan op ODF, ik zit hier op WBA met 100mb/s maar dat mag voor de kwaliteit niet uitmaken in mijn beleving,  mijn STB is nog de Entone 510 gewoon het basic dingetje, toch blijf ik de propositie zoals die in het begin werd gebruikt door diverse providers ondanks alles nog steeds het mooiste.

Omdat ik met pre pensioen ben mag ik ook graag naar de NBA of NFL kijken maar dan de samenvattingen in de middag.

Reageer