Beantwoord

Dolby Digital / AC3 over HDMI naar receiver

  • 9 September 2018
  • 18 reacties
  • 4041 Bekeken

Hallo,

Ik heb een Entone 510b box. Deze stuurt het Dolby Digital-signaal alleen via de optische uitgang, niet via HDMI (wat al mijn andere apparatuur wel doet).

Mijn receiver (SONOS) heeft maar 1 optische ingang en die is aangesloten op de tv, dus dit is een probleem: ik wil niet steeds stekkertjes wisselen.

Nu lees ik dat er ook een nieuwe box door T-mobile wordt geleverd: de Aria. Stuurt deze wel Dolby Digital over HDMI? En zo ja, hoe kom je aan zo'n box?

Gr. Jasper
icon

Beste antwoord door Brian 15 November 2018, 15:06

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Hi @rikhettema @djdirkj, inmiddels heb ik meer informatie:

Wanneer een TV aangesloten zit via een HDMI kabel op onze TV-Box en aangeeft dat deze stereo ondersteunt, wordt automatisch stereo geselecteerd. Ongeacht of de TV andere protocollen snapt zoals Dolby AC3 & DTS. Dit is zo ingesteld om problemen te voorkomen met TV's die Dolby niet ondersteunen. Wanneer je de TV-Box op een versterker aansluit via een HDMI of SPDIF optische kabel heb je deze beperking niet en kan je dus wel Dolby AC3 gebruiken als de versterker dit ondersteunt.

Mijn advies zou zijn om de HDMI passtrough functionaliteit van de versterker te gebruiken als je de TV Box niet rechtstreeks op de versterker aansluit. Als je deze mogelijkheid niet hebt is een SPDIF optische kabel de enige mogelijkheid om een Dolby signaal te krijgen. Ik hoop dat ik jullie zo van meer duidelijkheid heb kunnen voorzien!
Reputatie 7
@rikhettema @djdirkj Bedankt voor de toelichting. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier zelf het antwoord niet op weet, ik ga hier meer informatie over inwinnen en ik kom hier binnen een aantal dagen bij jullie op terug!
Hi Brian, hier een soortgelijk probleem als Rik hierboven. TV Box (Aria) geeft via HDMI een Dolby Digital signaal op de receiver (Yamaha). Wanneer ik de TV Box op de TV (Samsung) aansluit en dan de audio via HDMI (ARC) richting de receiver laat lopen krijg ik alleen stereo signaal. Andere apparaten geven wel gewoon Dolby via de TV. Lijkt me eenzelfde probleem als Ri hierboven.

Zou het kunnen dat de handshake van de bitstream tussen de TV en de TV Box niet helemaal soepel verloopt waardoor er i.p.v. de Dolby bitstream de normale stereo bitstream wordt uitgevoerd? Ik kan me voorstellen, gezien dezelfde fabrikant van de beide TV Boxen, dat het algoritme in software gelijk is voor de audiostream bepaling.
Beste Brian, al het geluid van mijn drie apparaten gaat van HDMI naar te TV, die dan via optisch naar mijn versterker gaat. Alleen bij het Entone kastje krijg ik geen meerkanaals geluid doorgestuurd. Ook niet als ik rechtstreeks van Entone naar de versterker stuur...
helaas heeft mij. Versterker geen HDMI. Het betreft een yamaha RX-457...
Reputatie 7
Hi Rik, ik kijk graag met je mee! Begrijp ik het goed dat de TV Boxen ook rechtstreeks aangesloten op de versterker geen Dolby signaal geven? Het geluid wat uitgezonden wordt kan overigens wel verschillen per uitzending. Wat gebeurt er wanneer je de TV Box rechtstreeks op de TV aansluit of via de versterker naar de TV via HMDI? Ik hoor het graag!
Beste,
bij mij heb ik de Entone ook aangesloten via HDMI naar de tv, die zelf dan via optisch naar de versterken gaat. Hetzelfde doe ik voor mijn PS4Pro en BluRayspeler.
de laatste twee genoemden geven gewoon Dolby of DTS signalen door tot 7.1. Vanuit de Entone helaas niet...ook reeds geprobeerd vanuit optisch direct naar de versterker te gaan, maar beide kastjes die ik thuis heb, geven geen ander signaal. En ja, geluidsinstellingen staan op AC3.
Wat is nu toch de juiste oplossing?
Betreft het het nieuwe kastje of moet ik naar een nieuwe versterker? Of ligt het veel simpeler.

Graag verneem ik.
Reputatie 7
Hoi @Doeffgek

Super dat de TV Boxen zijn binnengekomen! Soms kost het wat moeite, maar voor jouw case is het het meer dan waard geweest!

Klopt dat onze TV Box 4K niet ondersteunt. En die rare HDCP2.2 foutmelding voor het piracyprotocol komt dan naar voren, omdat 4K receivers dit wel eisen van de TV Box. Ik heb dit nagevraagd in een ander topic en vooralsnog zullen we geen 4K ondersteuning bieden. Gelukkig is er ook een andere ingang op jouw receiver!

Ik ben enorm blij dat je nu een betere ervaring met onze TV Box hebt dan eerst. Weet dat ik klaar sta voor onze Community en ga voor een goede klantervaring. Ik hoop zelfs dat de handtekening onder jouw posts iets positiever wordt! 😉
Reputatie 3
Ik heb de nieuwe kastjes ontvangen, en aangesloten. Ja, ze zijn echt van het nieuwe type, dus Aria 610x.

het begon al met een grote teleurstelling. Ik sluit het kastje aan op dezelfde aansluiting als de oude, en tijdens het opstarten heb krijg ik gewoon beeld, maar zodra dat allemaal doorlopen is, heb je zwart beeld...

Als eerste geprobeerd om de STB rechtstreeks aan de TV te hangen, en dan heb ik wel gewoon beeld. weer terug via me receiver en het beeld is weer weg... Dat is vreemd. Toen in een helder moment een andere HDMI-in geprobeerd, en nu werkt het gewoon. Het probleem zit er dus in dat die nieuwe kastjes een issue hebben met HDCP2.2, waar de oude dat niet hebben.

Maar toen dat probleem getackeld was, kwam er toch een bescheiden glimlach op mijn gezicht. Wat een enorm verschil in zapsnelheid zeg. Ook de TV-gids reageert veel sneller dan eerst, en het probleem met het haperende radiogeluid lijkt ook voorbij te zijn.

Het zal nu niet meer mee vallen om vol te houden dat de Entone 510b kastjes prima voldoen.
Reputatie 7
Hoi @Doeffgek

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd. Volgens mij gaat het de goede kant op! 🙂
Reputatie 3
Beste @japper77,

helaas ben ik ook het slachtoffer van die kastjes. Heb een aanvraag lopen om ze om te ruilen tegen de nieuwe types. Maar vooralsnog geen reactie.
Beste @Doeffgek,

Heb jij ook de Entone 510b box? Ik heb op meerdere zenders gekeken of de box AC3 over HDMI stuurt: het lukt niet.

PCM en DTS Neo 2.5 zijn de enige herkende signalen en helaas kan mijn Sonos met geen van beide signalen 5.1 leveren. Uitsluitend met Dolby Digital/AC3.

Groet,
Jasper
Reputatie 3
Van dit verhaal klopt iets niet. Die nieuwe Aria 610 heeft alleen een HDMI, maar het geluid kan alleen via SP/DIF Optisch (Toslink), maar die aansluiting zit er niet eens op volgens jullie eigen installatiehandleiding. Analoge audioaansluitingen ondersteunen vanzelfsprekend geen meerkanaals geluid.

Ik heb hier meer info over gevraagd omdat ik me niet kan voorstellen dat een nieuwer apparaat lagere specs zou hebben dan het model dat hij vervangt. Deze kastjes zouden zelfs 4K doorgeven waar dat word aangeboden. Je kunt in elk geval niet stellen dat HDMI het niet ondersteunt. HDMI ondersteunt namelijk in alle gevallen 8 channel-LPCM, 192 kHz, 24 bit, en de meest gangbare varianten geven Doly Digital Bitstream ook zonder problemen door. De eerste zou trouwens de voorkeur hebben, maar in een eerdere post al uitgelegd waarom dat waarschijnlijk niet word aangeboden.

Als het waar is wat jij zegt, dat er geen meerkanaals audio word doorgegeven door de nieuwe STB, is dat een nieuwe grote fout in een lijst met gebreken die niet korter aan het worden is.
Reputatie 7
Hi japper77, de nieuwe TV Box (Aria 610) heeft alleen een HMDI uitgang en deze ondersteunt ook geen AC3. De enige optie is ben ik bang dus echt via de optische uitgang.
Hi @Sander,

DD/AC3 gaat prima via HDMI vanuit een andere bron (Apple TV of andere mediaspeler) naar tv en van tv optisch naar SONOS. Mijn TV geeft het signaal gewoon door (zonder om te vormen).

De TV box op een andere HDMI-ingang van de tv aansluiten werkt ook niet. De enige manier op AC3 van mijn TV box te krijgen is direct optisch naar mijn SONOS, maar dan kan mijn andere apparatuur er niet op. Het lijkt erop dat meerdere mensen dit probleem hebben (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/5-1-surround-geluid-met-de-entone-interactieve-tv-box-278027) . Ik zie in die post geen oplossing.

Daarom vroeg ik me af of die nieuwe box wel zonder problemen DD/AC3 via HDMI doorgeeft.

Ik wil mijn huidige box best resetten oid, maar als het signaal niet over HDMI wordt doorgegeven, heeft dat ook geen zin.
Reputatie 7
Hoi @japper77

Uiteraard wil je het beste geluid uit de TV Box over je speakers hebben. Ik denk dan ook graag mee. Zoals @Doeffgek aangeeft (dank!), zou je DD over de HDMI moeten kunnen ontvangen. Is er een manier om te testen of dit wel werkt bij een andere HDMI-bron? Bijvoorbeeld een DVD/Blu-ray speler? Wellicht kun je in de handleiding van de receiver terugvinden aan welke eisen het DD geluid moet voldoen via de HDMI ingang. Meer dan de uitvoer wijzigen in de TV Box en opnieuw opstarten, kan ik niet bedenken.

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen? Of heeft iemand anders nog een gouden tip?
Reputatie 3
Hoi @japper77,

Bij mij komt Dolby D(igital) 5.1 48kHz binnen op HDMI2, dus van me settopbox. Die staat ingesteld op AC3 net als bij jou.

Mijn receiver kan wel overweg met Multichannel PCM, maar de kastjes van TMT geven alleen stereo in PCM door. Waarschijnlijk omdat het anders teveel bandbreedte gaat kosten.
Hi,

Uitgang staat op Digitaal AC3 en gedetecteerde output is PCM, geen Dolby Digital/AC3. Mijn versterker kan niet overweg met PCM.

Welk signaal krijgt jouw versterker binnen?

Jasper
Reputatie 3
@japper77 Jasper,

Kan het zijn dat je de de audiouitgang van je Entone niet goed geconfigureerd hebt. Bij mij komt er namelijk wel Dolby Digital via HDMI binnen op mijn receiver.

Grtz Ger

Reageer