Beantwoord

Dovenondertiteling van o.a. RTL zenders werkt niet


Reputatie 1
  • is een King Poster
  • 45 reacties

6 Weken geleden ben ik overgezet van het oude TV-platform naar T-Mobile TV.
Een van de verschillen met het oude platform is dat teletekst niet werkt op T-Mobile TV. Ik gebruikte de 888 pagina van teletekst regelmatig om ondertiteling aan de zetten.
Hiervoor in de plaats is bij T-Mobile TV de dovenondertiteling gekomen.
Hoewel het zeer omslachtig is om deze te activeren werkt de ondertiteling bij NPO zenders goed. Maar bij o.a. RTL zenders werkt de ondertiteling niet.
In het begin verscheen er bij RTL4 slechts één regel met ondertiteling waarbij maar een gedeelte van de gesproken tekst zichtbaar was. Nu verschijnt er helemaal geen ondertiteling meer.

Wanneer wordt de ondertiteling van RTL zenders en andere zenders geactiveerd?

Wanneer wordt het aanzetten van de ondertiteling eenvoudiger gemaakt (bijv. d.m.v. gele knop)?

icon

Beste antwoord door Boris 23 June 2021, 15:51

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 1

Hoi @Jason, ik heb de video via WeTransfer verstuurd.
Laat me svp weten of de video is ontvangen zodat het TV team deze kan bekijken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MacB,

Welkom op de Community!

Als je tijdelijk ondertiteling wilt hebben (dus totdat je een ander programma gaat kijken) kun je op de rode knop op de afstandsbediening drukken en naar Audio & Ondertiteling gaan. Als je altijd ondertiteling wilt hebben, ga dan in het menu naar Account > Instellingen > Audio & Ondertiteling. Vergeet niet op Opslaan te drukken. Ik hoor graag of het hiermee lukt.

Reputatie 1

@Jason Ik heb een vandaag e-mail ontvangen van WeTransfer met de melding dat het bestand (video) vanmiddag is gedownload.
Net op tijd…

Het belangrijkste is dat het TV team er ook iets mee gaat doen zodat het probleem eindelijk wordt opgelost.

Reputatie 7

Hi @BeLu ,

@Jason heeft mij gevraagd het onderzoek in de gaten te houden voor je. Ik heb daarop nagevraagd hoe het onderzoek er nu uitziet, maar zie terug dat we nog steeds hard bezig zijn dit op te lossen. Om een tijdsaanduiding te kunnen geven heb ik gevraagd wat de prognose is en voor nu lijkt deze fix te worden vrijgeven bij een eventuele nieuwe software versie voor de TV Box. Het lijkt daarbij dus meer tijd nodig te hebben. Excuus voor het ongemak, maar hoop dat ik je hier in ieder geval meer duidelijkheid mee heb kunnen geven. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @BeLu et all, er is nog geen update bekend. Ik houd het hier scherp in de gaten!

Reputatie 1

@Jason Ik had inderdaad nog geen update gezien sinds jouw bericht van afgelopen donderdag.
Hopelijk komt deze update snel zodat het probleem wordt opgelost.

Reputatie 3

Ik ben naar dit topic verwezen vanwege problemen met dovenondertiteling. Alleen gaat bij mij de ondertiteling op RTL4 wel goed en oo de normale NPO ook. Het gaat bij mij mis op de themakanalen, dus NPO1 extra en RTL Lounge en RTL crime. Ondanks dat de dovenondertiteling aangevinkt staat krijg ik die niet te zien. Het lijkt mij een iets ander probleem maar wel vervelend aangezien veel programma's voor mij bijna niet te volgen zijn zonder de dovenondertiteling. Bij opnemen wordt de dovenondertiteling meestal wel opgenomen maar soms ontbreekt het daar ook. Ben benieuwd of we het hier over hetzelfde probleem hebben, aangezien bij mij de live ondertiteling en andere ondertiteling op RtL4 wel goed gaat. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @BeLu,

Fijn dat je deze informatie doorspeelt en sorry dat het nog niet is opgelost! Het klopt inderdaad dat er meerdere klanten zijn die problemen ervaren met de ondertiteling op RTL4. Ik kan je verzekeren dat wij, ook in samenwerking met Talpa, druk in de weer zijn om hier snel een oplossing voor te vinden.

Aangezien wij vrijwel geen soortgelijke problemen ervaren, kan ik je lastig een verwachte oplossingstermijn geven. Daarentegen blijft dit op onze radar, en zullen wij blijven knokken om hier een oplossing voor te vinden!

Reputatie 7
Badge +8

Hi @BeLu Ik heb het onderzoek erbij gepakt. Hierin zie ik het volgende. De technische dienst heeft het gemonitord en gaf aan dat er volledige ondertitels waren ook na herstarten van alles via jouw verbinding. Om deze reden heeft de technische dienst de TV Box om laten wisselen, dit is wederom een Aria 610 omdat dit de nieuwste TV Boxen zijn die het beste werken. Oudere TV Boxen worden niet meer geleverd. Dat mysterie is dus solved. Maar dus niet de oplossing voor jou zo te horen. Het probleem is wel eerder onderzocht, maar zou per 21 juli opgelost zijn door de upgrade die toen was. Ik ben dan ook benieuwd of de updates voor zowel het TV platform als de software updates wel goed bij jou doorkomen op de TV Box. Welke software versie heb je? 

 Ik ga in ieder geval opnieuw het onderzoek openen, zodat het verder onderzocht kan worden!

Reputatie 1

Hoi @Cal,

Als jullie maar heel weinig klanten hebben die dezelfde problemen hebben met de ondertiteling op RTL4 dan kan het mogelijk ook liggen aan de Aria 610x TV Boxen die ik heb.
In dat geval kun je me twee nieuwe TV Boxen sturen waarvan bekend is dat die dat probleem niet hebben.

Reputatie 1

Hoi @Jason,

Vorige week heb ik een e-mail ontvangen waarin stond dat er op 21-22 september weer onderhoud uitgevoerd zou worden op de TV diensten.
Ik was toen op vakantie maar hoopte uiteraard dat de problemen met de ondertiteling van o.a. RTL4 daarna opgelost zouden zijn.
Toen ik thuis kwam heb ik dat meteen gecheckt. Maar mijn teleurstelling was groot toen ik zag dat er nu helemaal geen ondertiteling meer komt bij o.a. het RTL4 nieuws.

Na een update van twee maanden geleden was er een kleine verbetering van de ondertiteling op RTL4 te zien, maar werd er nog steeds na enige tijd alleen de tweede tekstregel van de ondertiteling getoond en de eerste tekstregel niet.
Maar nu is er helemaal geen ondertiteling meer en ben ik nog verder van huis.

Wanneer lossen jullie het probleem nu eindelijk eens op?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @BeLu, de navraag bij het overkoepelende onderzoeksorgaan staat nog steeds uit. Zodra we een update hebben, hoor je dit direct. Jouw notities zijn toegevoegd aan het onderzoeksticket zodat ons team op de hoogte is van alle ins en outs - zo ook het eventuele issue met het type Glasvezel.

Reputatie 1

@Jason We zijn nu weer 4 weken verder sinds de laatste reactie en het probleem met de ondertiteling van o.a. RTL Nieuws op RTL4 is nog steeds niet opgelost.

Nog steeds wordt na enige tijd alleen de tweede tekstregel van de ondertiteling getoond en de eerste tekstregel niet.

Ik heb het probleem 4 maanden geleden geleden gemeld.
Wordt er überhaupt wel serieus naar gekeken???

Reputatie 1

@Boris en @Jason Ik heb al 6 weken niets meer van jullie gehoord ????

Reputatie 1

@Jason We zijn nu weer bijna 4 weken verder sinds jouw vorige reactie maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Ik heb een e-mail ontvangen waarin stond dat afgelopen dinsdag onderhoud zou worden uitgevoerd op mijn TV-aansluiting. Ik hoopte uiteraard dat dan ook het probleem met de ondertiteling van o.a. RTL Nieuws op RTL4 zou zijn opgelost. Maar helaas bleek dat niet zo te zijn…..

In je vorige reactie gaf je aan dat het probleem bij het TV team niet zichtbaar was.
Helpt het als ik een opname maak van mijn TV met het geluid en de dovenondertiteling aan zodat ze kunnen zien dat na enige tijd alleen de tweede tekstregel van de ondertiteling wordt getoond en de eerste tekstregel niet?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BeLu Heb je dit topic al gezien met de aankondiging voor nieuwe software?

Als je even de spanning van de decoder afhaalt wordt een update geforceerd.

Reputatie 7
Badge +16

@BeLu Ik zie nog niets verschijnen, maar ik zit er bovenop en zodra het binnen is, stuur ik je video direct door naar het TV team. Ik kreeg overigens zojuist een update: het issue staat zeer zeker nog op de radar, maar blijft op dit moment lastig om te tackelen. Jouw video zal hier naar verwachting een bijdrage in kunnen leveren, bedankt!

Reputatie 1

Hi @BeLu ,

@Jason heeft mij gevraagd het onderzoek in de gaten te houden voor je. Ik heb daarop nagevraagd hoe het onderzoek er nu uitziet, maar zie terug dat we nog steeds hard bezig zijn dit op te lossen. Om een tijdsaanduiding te kunnen geven heb ik gevraagd wat de prognose is en voor nu lijkt deze fix te worden vrijgeven bij een eventuele nieuwe software versie voor de TV Box. Het lijkt daarbij dus meer tijd nodig te hebben. Excuus voor het ongemak, maar hoop dat ik je hier in ieder geval meer duidelijkheid mee heb kunnen geven. 

@Boris en @Jason Ik heb het probleem met de dovenondertiteling een half jaar geleden gemeld.
Het is zeer bedroevend dat er nog steeds geen oplossing beschikbaar is voor dit naar mijn idee simpel probleem.
Ik vraag me dan ook af of hier door T-Mobile voldoende prioriteit aan wordt gegeven?

Twee weken geleden melde @Jason dat er de dag erna zeer waarschijnlijk een update beschikbaar zou komen. Dit bleek uiteindelijk toch weer niet zo te zijn. 
Nu krijg bovenstaand bericht van @Boris dat er pas een oplossing beschikbaar komt bij een “eventuele nieuwe software versie voor de TV Box” waarvan ook nog niet bekend is wanneer deze uitgerold zal worden.
Waarom kan deze fix, vooruitlopend op een nieuwe software versie, niet beschikbaar gesteld worden op mijn TV boxen?

Al met al is mijn vertrouwen in de kwaliteit van de TV dienstverlening van T-Mobile ernstig geschaad!!!
Ik ga me dan ook beraden of ik nog langer wil blijven wachten op een fatsoenlijk werkende TV-dienst van T-Mobile of dat ik hiervoor noodgedwongen naar een andere provider moet overstappen...

Reputatie 1

Hoi @Jason, ik heb een e-mail van de klantenservice ontvangen met de melding dat ze een ticket hebben aangemaakt met nummer Ticket#2021112911034446
Mogelijk kun je via dit ticket de video traceren (als de klantenservice deze al gedownload heeft via WeTransfer).

Reputatie 1

Hoi @Demi,

Een maand geleden heb ik aan Cal onderstaande reactie gestuurd. En de situatie is nog steeds hetzelfde.

Hoi @Cal,

Ik heb gemerkt dat er inmiddels iets verbeterd is maar helaas is het probleem nog niet helemaal verholpen.
Als ik bij live uitzendingen van RTL4 zoals RTL Nieuws de ondertiteling aan zet dan komt er een korte periode de gehele ondertiteling (2 tekstregels) in beeld. Maar kort daarna wordt alleen de tweede tekstregel van de ondertiteling getoond en de eerste tekstregel niet. Bij een nieuw nieuws item gebeurd dan weer hetzelfde: eerst de complete ondertiteling (2 tekstregels) en kort daarna weer de helft van de ondertiteling (alleen de tweede tekstregel).
Mogelijk is dit een aanwijzing voor de technische collega's die met het probleem bezig zijn.

Ik heb foto's gemaakt van de software versie van de twee TV Boxen (bestaand en nieuw).
Wat mij hierbij is opgevallen is dat in de status gegevens bij beide TV Boxen staat dat deze van het type ENTONE-68 zijn. Dat klopt niet, het zijn Aria 610x TV Boxen.
Mogelijk zit daar het probleem.

TV Box 1 (bestaand)
 

 

TV Box 2 (nieuw)

 

Reputatie 1

@Jason Ik heb een e-mail ontvangen van WeTransfer met de melding dat het bestand (video) nog niet is gedownload...
Dit kan nog tot 6 december daarna wordt het bestand van de server van WeTransfer verwijderd.

Dus als het TV team de video wil bekijken moeten ze snel zijn!!!
 

Reputatie 1

Hoi @Boris,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de Aria 610x TV Box gereset door met een paperclip het resetknopje in te duwen. Echter na het opstarten en het weer aanmelden met het TV klantnummer en de pincode was het resultaat dat er bij de RTL zenders meestal maar één regel ondertiteling zichtbaar is en dus maar een gedeelte van de gesproken tekst wordt ondertiteld. Dit is altijd het geval bij de uitzending RTL Nieuws en ook bij programma's die je terug kijkt.

Daarna heb ik de TV Box nog een keer gereset via het menu “Instellingen”. Resultaat blijft hetzelfde.

Tot slot heb ik de TV Box opnieuw opgestart door deze van de stroom te halen en de ethernetkabel eruit te halen. Na 20 seconden de stroomkabel weer ingestoken en nadat de melding kwam dat er geen internetverbinding was heb ik de ethernetkabel weer ingestoken. Resultaat blijft hetzelfde.

Deze acties heb ik ook bij de tweede TV Box gedaan maar ook daar zonder resultaat.

Ik maak overigens gebruik van een (KPN-)glasvezel aansluiting, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Hier heb ik ergens op het forum iets over gelezen.

Hopelijk heb je de oplossing voor dit probleem.

Mij tweede vraag was wanneer het aanzetten van de ondertiteling eenvoudiger wordt gemaakt (bijv. d.m.v. gele knop). Heb je daar ook een antwoord op?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @BeLu,

Dat is een alerte analyse! Op dit moment weten wij dat het ligt aan specifieke glasvezelverbindingen. Welke dit precies zijn, durven wij alleen nog niet te zeggen. Hierdoor zal een andere TV Box geen verschil uitmaken. Ik had gisteren al uitgezocht wat de mogelijkheden zijn wat betreft andere typen glasvezelverbindingen in jouw omgeving. Jammer genoeg is er in jouw omgeving geen ander type glasvezelverbinding waarop ik je zou kunnen overzetten. Wij hopen je snel een oplossing te kunnen bieden en wij zijn daarom druk aan het zoek in het netwerk.

Reputatie 7
Badge +16

@BeLu Bedankt voor jouw update, werkt de ondertiteling op heel RTL4 niet of heb je het tot dusver nog niet kunnen ontdekken bij RTL Nieuws? 

Ik voeg jouw info wederom toe aan ons uitstaande onderzoek, maar heb tot op heden nog geen beter antwoord voor je, sorry daarvoor. We wachten nog op uitsluitsel van onze technici.

Reputatie 1

Hoi @Brian,

Het probleem van de ondertiteling van o.a. live uitzendingen van RTL4 is nog steeds niet opgelost.
Dit is zeer storend omdat ik de ondertiteling vaak gebruik om bijv. het RTL Nieuws te kijken zonder dat anderen last hebben van het geluid.

Het kan toch echt niet zo zijn dat ik de enige ben die dit probleem heeft.
Wanneer wordt dit opgelost?

Reageer