Beantwoord

Draadloos TV kijken van TV Box naar de meterkast

  • 12 September 2017
  • 5 reacties
  • 30282 Bekeken

Hoi,

Een tijdje geleden heb ik T-mobile Thuis aangeschaft voor Internet, TV en bellen. Het internet werkt inmiddels, maar gister constateerde ik dat de TV alleen werkt met een kabel (de UTP-kabel) van de interactieve tv-box naar de meterkast, waar de modem staat, want daar zit ook de hoofdaansluiting.
De TV met interactieve TV-box staat in de woonkamer en de meterkast zit in een van de slaapkamers, dus een kabel van de interactieve TV-box naar meterkast is onwenselijk. Hiervoor hadden we Vodafone Thuis, met exact dezelfde apparatuur, waarbij dit niet hoefde.
Het kan toch niet zo zijn dat de TV alleen werkt met een kabel door het hele huis?!
Ik kan me niet voorstellen dat dit bij iedereen op die manier gaat en bovendien heeft het dus hiervoor wel gewerkt zonder kabel, echter weet ik niet meer precies hoe dat werkte, maar ik weet wel dat dit nooit problemen heeft opgeleverd.
Ik heb hierover telefonisch contact gehad met twee verschillende medewerkers van T-mobile thuis, maar dit leverde niks op, behalve dat ik een receiver zou moeten aanschaffen.

Kan iemand me helpen? Hoe doen anderen dit?

Groet,
Anne
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 13 September 2017, 14:44

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Je kijkt TV via 'IPTV', dus je hebt een UTP-kabel er voor nodig. Je kunt ook powerline adapters gebruiken.
Ik weet niet hoe je vroeger (met Vodafone) TV keek, maar dat zou precies hetzelfde moeten zijn.

Groet,
Bedankt voor je reactie.
Met Vodafone heb ik nooit iets extra's hoeven aanschaffen zoals een powerline adapter. Het was exact dezelfde apparatuur (Vodafone is NB overgenomen door jullie) en er liep echt geen kabel van de interactieve tv box naar de meterkast. Wel is er voor de aansluiting een monteur langs geweest en dit keer heb ik het zelf gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat in deze tijd het vanzelfsprekend is dat er een kabel loopt.
Reputatie 5
Het is niet mogelijk om draadloos TV te kunnen kijken, zelfs niet bij Vodafone.
De techniek is precies hetzelfde gebleven, dus het zou gewoon moeten werken.
Weet je wat de monteur heeft gedaan? Of welke aansluiten op je TV aangesloten zit?

Het zou misschien helpen als je een foto of tekening kan maken van de oude situatie.

Het is simpelweg niet mogelijk om alleen een decoder te hebben zonder een kabel naar de modem.
Ah, technisch zou je wel draadloos kunnen kijken, maar de kans is heel groot dat dat met veel stotteren gaat werken (en het wordt i.i.g. niet ondersteund omdat het zo instabiel is).

Je TV gaat via het internet, maar heeft zijn eigen vlan. Daarvoor is een specifieke poort aangegeven op het modem en deze zal je dus moeten verbinden met de interactieve box. Nu is het technisch wel mogelijk om die lijn een eigen draadloze verbinding te geven, maar praktisch is het niet én het is enorm gevoelig voor storing.

Het trekken van een kabel tussen meterkast en slaapkamer is echter een uurtje werk (als je ook een trekveer kunt regelen) en zou ik gewoon aanraden. Meest betrouwbare verbinding tussen kamers en daarmee ook makkelijker op te delen.

Zou je echter per se een alternatieve verbinding willen opzetten (waarvan ik overigens absoluut niet geloof dat VF een draadloze had lopen, want het is gewoon rete-onstabiel en per huis dan een ramp om op te zetten), dan zou ik de volgende componenten overwegen:
- Powerline set; 2x een stekker verbinding waarmee je met een stopcontact in de meterkast de verbinding kan leggen naar het stopcontact waar je mediabox op zit... Tegelijkertijd loopt daar dan ook je TV vlan over.
- Alternatief is een tweede draadloos netwerk opbouwen vanuit je modem. Dan heb je dus minimaal 1x een Accesspoint nodig om vanuit modem een apart Wi-Fi netwerk te starten én minimaal 1x een extender nodig die het ontvangt. Dan moet je echter wel uitzoeken of de range extender ook een lan-poort levert die het ontvangen netwerk terug naar LAN geeft!.

Ik adviseer beide opties niet, want:
- Je komt niet over als iemand die heel veel ervaring hiermee heeft....
- Beide opties zijn beduidend minder stabiel dan 1 kabel trekken....

Maar het kan...
Reputatie 7
Hi Anne, allereerst van harte welkom bij T-Mobile Thuis! Ik zie dat je al mooi van informatie bent voorzien door Klantexperts! Een IPTV (TV via je internetaansluiting) is eigenlijk altijd met draad, zoals Pilovali en Poco-loco aangeven doen we dit vooral voor een zo stabiel mogelijke verbinding. Mogelijk had je in het verleden nog een aansluiting via een coax-kabel, zo ging het vroeger maar de tegenwoordige digitale TV gaat altijd via een netwerk kabel.

Als je echt wil dan kan je de aansluiting draadloos maken via een Powerline of MoCa adapter, maar dan kunnen wij de beeldkwaliteit niet meer garanderen. Je vindt meer informatie op onze website over de werking van deze adapters: https://thuisservice.t-mobile.nl/tv-en-radio/tv-via-coax-kabel/. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust en neem vooral ook een kijkje in onze andere topics!

Reageer