Beantwoord

Geen geluid wel beeld op tv

  • 10 December 2019
  • 17 reacties
  • 4201 Bekeken

Nu sinds 1,5 week heb ik geen geluid meer op mijn tv. Het ligt niet aan de tv zelf want deze geeft met andere apparaten wel geluid. 
Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:

Ontvanger gereset, modem gereset, HDMI verwisseld van poort en de afstandsbediening losgekoppeld om te kijken of de ontvanger op mute staat. 
 

Dit helpt allemaal niet. Ik heb de klantenservice gebeld die het doorgezet heeft naar de technische afdeling maar dit kan tot 2 weken duren voor ik wat hoor (super!). Vandaar dat ik het nu via het forum probeer, misschien heeft iemand de gouden tip. Ik heb niets met de apparatuur gedaan, aangesloten door een monteur en 2 weken later ineens geen geluid meer..
 

Fantastisch dat dit al gebeurt nadat ik net 2 weken klant ben! 

icon

Beste antwoord door Sander 11 December 2019, 14:24

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge

Beste @Roos2020,

Aiii dat klinkt niet best. Ik heb een paar opties / vragen voor je.

  • In de instellingen van het hoofdmenu kan je de audio structuur instellen. Je zou kunnen proberen om hier tussen te switchen. 
  • Maak je gebruik van een soundbar of home cinema set?
  • Kun je checken of je bij het terugkijken via uitzendinggemist wel geluid hebt. 
  • Heb je jou T-Mobile afstandsbediening aan je TV gekoppeld om daarmee het geluid van je Tv te regelen? Zo ja, reset de afstandsbediening en gebruik de afstandsbediening om het geluid van je Tv-Box harder te zetten.
Reputatie 7
Badge +4

Aanvullend op de mooie tips van @stefan.1997; hoe heb je de reset uitgevoerd? Heb je dit gedaan door de stekker uit het contact te halen of via het indrukken via de inkeping op de decoder met dun voorwerp?

Bedankt voor jullie reacties!


Oeps, heb nu blijkbaar aangeklikt dat het is beantwoord, maar dit is niet het geval. Kan dit weer omgezet worden? :)
 

  • switchen tussen de audiostructuur helpt niet. 
  • ik heb een soundbar maar met of zonder (dus loskoppelen/uitzetten) maakt geen verschil. Deze zit met een optische kabel op de tv aangesloten. Schakelen tussen de opties op de tv zelf tussen tv speakers en externe speakers doet ook niets..
  • via uitzending gemist ook geen geluid
  • afstandsbediening heb ik losgekoppeld en gereset maar helpt niet. Ik kan dan daadwerkelijk het volume van de tv box aanpassen en op mute zetten/hier weer vanaf halen maar dit is het niet. 
     
  • de reset heb ik op beide manieren geprobeerd! Dus en stroom eraf, en dmv het resetknopje. 

@stefan.1997  @TAVL 

Hebben jullie toevallig nog andere ideeën? 

Reputatie 7
Badge +4

Je zou nog een andere optische kabel kunnen proberen. Staat de HDMI ingang/uitgang ingesteld op ARC?

Reputatie 7

Hoi @Roos2020

 

Ik zie dat mijn collega vandaag om 13:00 iets heeft aangepast in het volume. Kun je nogmaals testen met de TV Box met de HDMI op de TV met de soundbar losgekoppeld?

Helpt dat niet? Kun je dan kijken (lees: luisteren!) of er geluid komt uit de jack uitgang op de TV Box? Mag ik daarnaast ook vragen hoe de TV Box is aangesloten op het modem? Is dit met een rechtstreeks kabel of zit hier een adapter, switch of verlengstukje tussen? 

 

Ik hoor graag van je, zodat we het snel kunnen oplossen! In de tussentijd kun je eventueel met TV Anywhere nog belangrijke TV uitzendingen kijken mét geluid. 

Thanks voor de reacties!

@TAVL Geen idee wat ARC precies inhoudt, maar bij de instellingen van de tv kan ik hier niets over vinden. Ik denk dat dit dus niet ondersteund wordt (iets oudere, geen smart tv). 

Geluid werkt nog steeds niet, echter wel als ik via de jack uitgang een koptelefoon aansluit! Dus dat is al iets. Als ik op de tv zelf een geluidstest doe komt er wel geluid uit, het ligt dus niet aan de tv. Wanneer ik een spelcomputer aansluit komt er wel geluid uit de soundbar dus het ligt ook niet aan de soundbar/optische kabel. 
 

 @Sander  Tv box is rechtstreeks aangesloten op het modem, door een monteur van tmobile. Het heeft ook 2 weken wel gewerkt en nu dus ineens niet meer. 

Het gaat dus neem ik aan ergens fout tussen de tv box en de tv zelf. Vraag me af hoe dat überhaupt spontaan ineens stuk kan gaan terwijl ik er niets mee gedaan heb. Kan een nieuwe HDMI kabel ineens kapot gaan? Het beeld is namelijk wel helemaal goed..

Ik hoor graag jullie ideeën :)

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Roos2020,

ARC staat voor audio return channel en is de techniek die het mogelijk maakt om audio via of van de TV terug te koppelen naar een soundbar of versterker. 

Je hebt getest met dezelfde kabel als je normaal voor de decoder gebruikt, maar dan voor de spelcomputer? Dan kunnen we de optische kabel inderdaad uitsluiten. Op je vraag of een kabel ‘ineens’ kapot kan gaan; ja, dat kan. Bijvoorbeeld omdat er al een breukje in zat en deze verder scheurt. Kan altijd gebeuren. Ook eens gehad met de UTP (netwerk) kabel van de TV box.

Audio via de afstandbediening omhoog zetten had je ook al geprobeerd toch?

Welk merk en type TV heb je? Dan kan ik de handleiding opzoeken en kijken of ik daar wat kan vinden.

 

Hallo @TAVL 

 

Nee niet getest met dezelfde kabel, ik heb een oude Wii aangesloten met een scart kabel en die gaf wel geluid over de soundbar. Aangezien de soundbar aangesloten zit op de tv en niet op de tv box kan het dus niet daaraan liggen. 
 

Ik heb net een andere HDMI kabel aangesloten van de tv box naar de tv en ik heb nog steeds geen geluid. Dus het lag in ieder geval niet aan de HDMI kabel. 
 

Audio van zowel de tv als de tv box (dmv loskoppelen van de afstandbediening) heb ik getest en staan niet op mute of laag. En blijkbaar is dat ook al aangepast door een tmobile medewerker..
 

Ik heb een Samsung UE46F5000AW. In de handleiding kan ik er zelf niks over vinden. Dank voor alle moeite!

@Sander  wat ik nog wel wil opmerken is dat ik het een slechte zaak vind dat het bij jullie intern aangemerkt is als probleem opgelost. Vanavond de klantenservice weer gebeld om aan te geven wat ik zelf ondertussen al geprobeerd heb.
Jullie medewerker kon zien dat het probleem als opgelost stond nadat het volume van de box gister door jullie op 100% gezet is. Hoe kan het dat het probleem afgemeld wordt als er niet eens gecheckt is of het daadwerkelijk ook opgelost is?

Reputatie 7

Hi @Roos2020, het ticket bij onze technische dienst wordt in dit soort gevallen gesloten en vaak staat er dan een aantekening bij in de trant van ‘controleren met klant of probleem verholpen is’. Als dat niet het geval is gaan we uiteraard gewoon verder kijken. :wink:  Mijn collega heeft gisteren weer een verzoek ingediend bij onze technische dienst en ik vermoed dat we de TV Box om gaan wisselen, al dan niet met bezoek van een monteur. Je ontvangt bericht van mijn collega's!

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Roos2020,

Heb even zitten kijken. Het kan zijn dat er een instelling gewijzigd is. Bij Samsung TV's kan dat per type ingang ingesteld worden. Zo kan het zijn dat een andere HDMI poort wel werkt, maar de poort waar jouw decoder op zit niet. Nu geef je volgens mij aan dat je al een andere poort hebt getest met de decoder, dus ik geef het weinig kans, maar je zou kunnen kijken of de speakers wel actief zijn. Deze kun je uitzetten of in ieder geval instellen of je gebruik wil maken bij internet TV speaker of een externe speaker gebruiken (handleiding pagina 48, 51, 54). Anders kun je ook nog proberen om het geluid te resetten, zoals beschreven op pagina 55

Je kunt het sowieso checken. Als het werkt mooi meegenomen. Al verwacht ik dat het met de nieuwe box lekkerder werkt. 

Update: de nieuwe ontvanger is inmiddels binnen en je raadt het al, nog steeds geen geluid!

Ik snap er niks van, als ik op dezelfde HDMI poort m’n chromecast aansluit heb ik wel geluid. Als ik op de ontvanger zelf een koptelefoon aansluit heb ik ook geluid. Waar zit de fout?

De instellingen van de tv heb ik al gereset en alles wat ik qua instellingen kan aanpassen heb ik ook al geprobeerd..

Maandag maar weer de klantenservice bellen, maar mocht iemand nog een ander idee hebben wat ik kan proberen hoor ik het graag!

Reputatie 7
Badge +1

Ik begrijp dat je een soundbar gebruik? zelf heb ik een tijdje geleden een besteld bij Koopje Deal van het merk Dutch originals voor de prijs een fijne soundbar.

Ik heb deze als volgt aangesloten de decoder met een HDMI rechtstreeks naar HDMI 1 op de tv,  de soundbar  HDMI-ARC op de sb naar HDMI2-ARC op de tv,  zet ik de tv aan dan schakelt deze automatisch de soundbar in, bij tv uitzetten schakelt de sb automatisch uit.

Voor het luisteren naar muziek via de decoder, zonder dat de tv aan hoeft heb  ik een optische kabel van de decoder naar de soundbar aangesloten, wel moet ik dan even de sb met de a.b. van de sb van HDMI-ARC overzetten naar optical.

p.s. mijn decoder is de Entone 510

Op de 1 of andere manier lees ik dingen door elkaar heen die een beetje ruis veroorzaken.

Dus effe op een rijtje.

 

Je hebt de TV box aangesloten met een HDMI kabel naar de TV toe.

Vanaf de TV loopt er een optische kabel naar de soundbar (of loopt die van de TV box naar de soundbar?)

 

Als je nu via de TV box naar een TV uitzending kijkt heb je geen geluid.

Nu een paar vragen,

 

1, Hoe hoog staat het volume ingesteld op de TV box?

2, op welke audio ingang staat de soundbar als je via de TV box kijkt?

3, Als je de geluids-volume van de TV zelf omhoog zet heb je dan wel geluid via de TV?

Er staat ergens iets niet goed in de instelling, maar waar.

@BeMu  het gaat in dit geval niet om de soundbar, deze werkt prima. Het gaat ergens mis tussen de tv ontvanger en de tv zelf gok ik. 
 

@Doornekamp33 ik snap dat het wat onduidelijk kan zijn, op een rijtje (even m’n best doen om het zo helder mogelijk te krijgen);

  • De tv ontvanger zit met de bijgeleverde dsl kabel op het modem aangesloten zonder tussenstukken. 
  • De tv ontvanger zit met een HDMI kabel op de tv aangesloten.
  •  De soundbar zit met een optische kabel op de tv aangesloten. Zowel met als zonder soundbar heb ik geen geluid vanuit de tv ontvanger (en dan zet ik het bij de tv instellingen uiteraard om van interne naar externe speakers). Soundbar staat op input van de optische kabel ingesteld. Het gaat in deze niet om de soundbar, want de tv ontvangt überhaupt geen geluid van de tv ontvanger. 
  • Als ik een koptelefoon/oortjes op de ontvanger aansluit heb ik wel geluid. 
  • Geluid van alle apparaten staat hoog, er staat niets op mute. 
  • Via chromecast heb ik zowel op dezelfde HDMI ingang als op de andere wel geluid, dit ook met een Wii spelcomputer via scart. 

Het gaat neem ik aan dus ergens mis tussen de tv ontvanger en de tv zelf. Ook op de ontvanger en de tv heb ik alle instellingen die ik kan wijzigen qua geluid al geprobeerd. Blijft vreemd; het geluid heeft het namelijk wel gedaan. 
 

Hoop dat het zo een beetje helder is!

Ik heb het nu zeker helder, @Roos2020 en zoals je het omschrijft komt er geen geluid uit de TV box bij de TV aan, dus daar gaathet mis, box of HDMI kabel.

 

Effe ter controle, zit de DSL kabel (kleine RJ11 stekker)tussen modem en box, ik neem aan dat dit een foutje is en dat die tussen ISRA en modem zit en dat er een ethernet kabel (grote RJ45 stekker) tussen modem en box zit, het kan namelijk wel maar dan zou ik het vreemd vinden dat je beeld heb.

Het heeft het gedaan zeg je, het geluid op de box zelf staat maximaal geef je aan, en op welke instelling staat het geluid bij de instellingen, AC3 of stereo, AC3 geeft nogal eens problemen.

Heb je ook een andere HDMI kabel geprobeerd, kan toch zijn dat daar iets mis zit, je hebt goede en slechte kwaliteit.

 

P.S. sorry dat ik wat laat reageer, maar de melding verdwijnt steeds in de spammap.

 

Reageer