Beantwoord

Geen TV na upgraden glasvezel en modem (Unmanaged switch)

  • 22 December 2021
  • 10 reacties
  • 353 Bekeken

Goede avond!

 

Wij hebben gebruik gemaakt van het gratis aanbod om onze glasvezelverbinding te upgraden naar 1 Gbit/s.

Gisteren is de monteur geweest, en was snel klaar met aansluiten. Draytek modem is daarbij vervangen door een Zyxel T50. Wifi gechecked, prima. UTP kabel lopende naar de TV/Playstation gechecked, er is verbinding met een bekabeld netwerk. Helaas, laks geweest om de TV-verbinding niet te testen.

En dan zul je net zien, geen beeld toen ik 's avonds de TV aanzette. Van stroom halen van tv-kastje/model helpte ook niet.

Dit zou ik uiteraard graag snel opgelost zien worden.

 

Een beetje achtergrondinfo erbij: in de vorige setup was de situatie zodanig dat er twee kabels vanaf het modem, door loze leiding, naar een stuk muur vlakbij de tv getrokken zijn. Van daaruit is er aan de binnenkant van de muur een punt geplaatst van waaruit een kabel naar enerzijds het tv-kastje te leggen is, en anderzijds een UTP-kabel naar TV/Playstation. Dit is destijds door een elektricien aangelegd, maar na een half jaartje werkte íéts in dit systeem niet meer. Dit had als gevolg dat ik steeds kabels diende te switchen als ik van TV kijken over wilde gaan naar netwerkgebruik op TV/Playstation. Voor TV moest ik de kabel in LAN4 poort van modem doen, voor het andere moest ik deze zelfde verplaatsen naar LAN1. Bij het connectiepunt bij de muur gebruikte ik altijd de rechter ingang, en deed daar overeenkomstig ook óf de kabel voor de TV in, dan wel de netwerkkabel. Op een andere manier nooit verbinding.

Nu heb ik op dezelfde manier ook op de Zyxel alle verschillende combinaties geprobeerd, i.c.m. beide connectiepoorten bij het punt aan de muur bij de tv, maar niets werkt. Internetverbinding via kabel op TV en Playstation geen probleem, TV-signaal blijft afwezig.

 

Stel dat een oplossing achterwege blijft, kan ik dan de oude modem weer aansluiten en gebruiken zoals ik gewend was? Of kan dat nu niet meer, daar het lijkt dat de hardware her en der veranderd lijkt te zijn (kastje van Huawei erbij)?

 

Hoor graag!

icon

Beste antwoord door Sander 26 December 2021, 12:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo basdevogel,

Het klopt dat de tv-box na vervanging van de Draytek modem door een Zyxel modem niet direct werkt. Er volgt een automatische update nadat de monteur zijn opdracht heeft afgesloten. Laat hiervoor de tv box aan staan. Normaal zou dit na een ongeveer een uur weer moeten werken. (Dan even tv klantnummer en tv pincode invoeren)

De aansluitingen maken bij de Zyxel modem niet meer uit, je kan tv en internet aansluitingen  doorelkaar gebruiken.

Het oude modem kan niet meer terug als je over bent gestapt naar een gpon verbinding met een Huawei converter.

Mvg. Marcel

Bedankt voor je snelle antwoord Marcel.

 

Ben dan benieuwd wanneer die update zou moeten komen, tot op heden nog geen verandering en we zitten inmiddels een uurtje of 34 verder.

Reputatie 7
Badge +2

Wat zie je op het tv scherm? Bij de situatie zoals ik noemde krijg je een error rechtsboven en kan je de tv gids wel zien.

Als je de tv box opstart zonder utp kabel,  wacht op een foutmelding, en vervolgens de utp kabel weer aansluit, start hij dan wel door?

Die avond dat ik na komst van de monteur de TV wilde opstarten was het inderdaad zo dat de Entone opstartte zoals gebruikelijk, en de foutmelding rechtsbovenin gaf.

 

Daaropvolgend heb ik geprobeerd de stroom van het kastje af te halen, en er weer op te zetten en sindsdien volgt eerst het opstartscherm van de Entone op de tv, vervolgens het bekende roze scherm met linksonderin weergave van firmware versie (App 2.9.27.0.3 …...) etc. met o.a. tekst “netwerk starten”.

 

Vervolgens probeert het verbinding te zoeken, en komt na ca. een minuut als resultaat de melding “Geen internetverbinding gevonden” met subtekst “Oeps, het lijkt erop dat de UTP-kabel van je tvbox op de verkeerde poort is aangesloten. Klik de kabel in poort 3 of 4 …..

De kabel in elke poort geprobeerd, dus hier zit het hem niet in.

Daarnaast nog aangedragen oplossingen als powerswitches ed, maar dit biedt dus ook geen soelaas.

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt erop dat je in het begin dus nog verbinding had en na het wisselen van kabels / aansluitingen niet meer. Het lijkt nu dus in de bekabeling te zitten. Probeer het eens met een losse kabel rechtstreeks tussen modem en tv box.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @basdevogel 

Kan je eens als test de tv box rechtstreeks op de modem aansluiten en niet via de muur aansluiting?

Dank voor reacties.

 

Ik redde het nog nét met mijn langste UTP-kabel.

En inderdaad, rechtstreeks is er netjes beeld.

Blijft de taak voor mij om te checken waar in de infrastructuur het kabelprobleem zit.

Met het andere modem kon ik het oplossen steeds kabels te switchen, maar dat werkte nu dus niet meer, dus ik ga er eens voor zitten ... desnoods met een elektricien.

 

Dank voor de input!

Wat zie je op het tv scherm? Bij de situatie zoals ik noemde krijg je een error rechtsboven en kan je de tv gids wel zien.

Als je de tv box opstart zonder utp kabel,  wacht op een foutmelding, en vervolgens de utp kabel weer aansluit, start hij dan wel door?

 

Sorry, ik zwengel dit topic toch weer even aan.

Bij het testen van alle poorten, kabels etc. kwam ik alleen maar tot de conclusie dat alles het eigenlijk wel gewoon deed.

 

De UTP kabel voor bedraad internet doet het in beide poorten bij de muur, dus de UTP kabels tussen modem en muurpunt zijn oké. De UTP kabel voor TV doet het ook, deze is immers gelegd tussen TV-kastje en modem en er is dus beeld. Stop ik deze dan weer vanuit muurpunt in tv-kastje, ipv modem, dan komt de error zoals je in bovenstaande omschreef. Dit kan mijn (bescheiden) inziens niet aan de kabel tussen modem en muurpunt liggen, want deze doet het immers wel bij de UTP-kabel voor bedraad internet.

Daarop voortbordurende, bij het openen van de tv gids zoals omschreven komt deze niet tevoorschijn, wél het T-Mobile logo en de datum en tijd rechtsboven.

 

Iemand die mij wellicht voor de kerst nog kan helpen met een oplossing?

Een kabel dwars door de woonkamer is namelijk niet wat.

 

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7

Hoi @basdevogel,

 

Goed topic en goede troubleshoot! Je zit momenteel op een APAS (Any Port Any Service) modem met het oude TV platform. Als de TV Box werkt met een directe kabel, dan ligt het inderdaad aan de bekabeling en/of switch. Als je wel goed internet ontvangt door diezelfde bekabeling, danligt het aan de switch. In dit topic heeft iemand een vergelijkbare situatie: 

De oplossing blijkt het vervangen van de switch, zodat het TV-signaal ook goed doorkomt (vanwege het IGMP probleem). Het is dus de bedoeling dat je een Unmanaged switch gebruikt. 

Hoi @basdevogel,

 

Goed topic en goede troubleshoot! Je zit momenteel op een APAS (Any Port Any Service) modem met het oude TV platform. Als de TV Box werkt met een directe kabel, dan ligt het inderdaad aan de bekabeling en/of switch. Als je wel goed internet ontvangt door diezelfde bekabeling, danligt het aan de switch. In dit topic heeft iemand een vergelijkbare situatie: 

De oplossing blijkt het vervangen van de switch, zodat het TV-signaal ook goed doorkomt (vanwege het IGMP probleem). Het is dus de bedoeling dat je een Unmanaged switch gebruikt. 

 

Hoi Sander,

 

Dank voor je bericht.

Oké helder, jammer dat een Guidion monteur hier überhaupt niet eens naar informeert.

Ik zal voor de zekerheid exact dezelfde switch bestellen als geciteerde topicopener heeft gedaan.

 

Voor de zekerheid: Hetgeen ik omschreef als “muurpunt”, is dus in wezen een switch met 2 poorten.

Deze dient vervangen te worden door een werkend exemplaar (Netgear GS105E Unmanaged).

Ik neem daarbij aan dat een nieuwe switch tussen huidige switch en tv-kast niet werkt, aangezien tv-signaal dan al niet door eerste switch heen komt en dus überhaupt niet bij de 2e switch arriveert.