Beantwoord

Geluid niet synchroon


Goedemiddag,

 

Sinds vorige week woon ik hier op mijn nieuwe adres en heb ik een Philips TV(55OLED705) en een soundbar van LG (LG DSN8CY) met twee extra surround speakers van LG (LG SPK8). 

Dit is aangesloten met HDMI ARC op de televisie. En heb ik een Amino 7x tv kastje van T mobile met de Zycel.

Nu heb ik het probleem dat het geluid van de tv niet synchroon loopt met de Amino.

Als ik de soundbar loskoppel loopt het wel synchroon.

Gebruik ik een app op de televisie zoals Netflix of youtube met de soundbar klopt het geluid wel.

Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd op de tv maar er zijn ook niet heel veel instellingen helaas. Mijn idee is ook dat het geluid er eerder is als het beeld.

Iemand hier ervaring mee of tips het is namelijk heel erg vervelend TV kijken op deze manier. 

icon

Beste antwoord door Boris 18 January 2022, 10:52

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @jasper_c ,

Dank je wel voor je bericht en goede vraag! Een duidelijke omschrijving van het probleem, daar kunnen we zeker wat mee. Ik denk dat ik de oplossing heb in de vorm van uitleg aan de kant van Sony (link is klikbaar). Ik vermoed dat met deze tips de synchronisatie recht kan worden gezet. Wil je laten weten of de tips hebben geholpen? Ik hoor het graag van je!  

Helaas, ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat het geluid niet synchroon loop bij een meerkanaals audio signaal bijvoorbeeld Atmos of 5.1. Als het signaal een stereo signaal is of als ik de instellingen op stereo zet loopt alles wel synchroon.

Waarschijnlijk zit het tussen de Philips tv en de LG soundbar.

Wel heb ik dat mijn tv signaal van T mobile regelmatig stoort kunnen jullie dit even checken? Met storen bedoel ik vaak grijsbeeld of de mooie mozaïek blokjes.


 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @jasper_c ,

Balen om te horen! Ik zie inderdaad de stream die doorkomt niet helemaal soepel verloopt. Ik denk dat ik dé oplossing voor je heb! Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box. Met een beetje geluk werkt alles nu weer zoals we graag willen! Wil je het laten weten of dit resultaat heeft geboekt? Ik hoor het graag van je! 

Reputatie 7
Badge +2

@jasper_c 

Het belangrijkste uit de link van @Boris geprobeerd?

De Amino HDMI via de HDMI-IN van de LG Soundbar laten lopen?

De soundbar ondersteunt Dolby-Atmos vlgs de specs.

Heel erg druk gehad en verschillende dingen geprobeerd. Vandaar mijn late reactie

 

De optie van de link om de tv box aansluiten op de soundbar HDMI IN en dan de soundbar HDMI OUT in de televisie werkt niet want dan heb ik geen beeld.

 

Dit is ook wat ik al dacht

 

Alles gaat synchroon nu behalve nog steeds het kastje van T mobile als de settings op Dolby AC3 staan.

 

Ook heb ik nog wel eens dat beeld blokkerig (kwaliteit verlies). Kan het hier mee te maken hebben?

Reputatie 2

Stel je hebt de tv box van T-Mobile al ingesteld op de Audio Codec Dolby Digital (AC3).
Na verloop van tijd merk je dat beeld en geluid niet goed genoeg meer synchroon lopen.
Volg deze drie stappen om dit probleem op te lossen:

1. Klik op het huisje op de afstandsbediening en  ga bovenin naar ACCOUNT. Klik op  INSTELLINGEN. Selecteer Audio & Ondertiteling. Ga naar  Zender Audio Codec:.
2. Klik rechts (of links) bij Dolby Digital (AC3) en selecteer zo Stereo.  Klik daarna rechtsonder op Opslaan.
3. Herhaal stappen 1. en 2. alleen klik je nu rechts (of links) bij Stereo, en selecteer je weer Dolby Digital (AC3).  Klik ook nu weer op Opslaan.
4. Druk een paar keer op het huisje op de afstandsbediening om terug te keren naar de normale tv weergave.

Hiermee heb je de 'Zender Audio Codec' gereset en dat zorgt, als het goed is, voor een minimale audio vertraging.

Ter info1:
Videosignalen zijn normaalgesproken complexer dan audiosignalen. Maar digitale audio blijkt soms nog meer tijd nodig te hebben om het geluid verwerken. Je ervaart dat verschil doordat het home cinema-systeem het geluid later laat horen dan het beeld op TV. Je kunt ook zeggen: het beeld is eerder dan het geluid. Dit kan als storend worden ervaren als de vertraging groter is dan 450 ms (zeg maar een halve seconde).

Ter info2:

Sommige audio systemen en/of televisies, kunnen de digitale audio-uitvoer vertragen. Maar deze 'Audio out delay' maakt het probleem alleen maar erger. Je wilt de audio eerder 'naar voren'  verschuiven en juist niet nog verder vertragen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ko3st, ik gaf het net ook al in jouw eigen topic aan: heel erg bedankt hiervoor topper! ✨

Het geluid van de zender ARD (Dld1) is niet synchroon met het beeld. Alle andere zenders zijn wel goed. Wat kan ik er aan doen?

Reputatie 2

@Hendrik Willemsen, ik weet niet waarom ook juist bij ARD (Dld1), die audio vertraging dermate duidelijk en storend aanwezig is.

Uit ervaring van anderen (en gedeeltelijk ook uit eigen ervaring) lijkt het niet synchroon lopen, bij bepaalde zenders wel aanwezig, en bij andere zenders is dat niet noemenswaardig of acceptabel te noemen. Eigenlijk zoals je het mag verwachten van een 'speler' als t-Mobile.

 

Wat zou t-Mobile er van vinden als abonnees massaal slechts een bepaald percentage van de verschuldigde abonnementskosten zouden voldoen, omdat t-Mobile aantoonbaar voor bepaalde zenders inferieure zenderkwaliteit aflevert?

 

Je kunt overwegen om niet te betalen voor zenders die je niet met goed fatsoen kunt bekijken omdat het geluid teveel uit de pas loopt. Het gaat echt niet om die paar euro die je dan uitspaart, maar wel om het signaal dat je daarmee afgeeft aan t-Mobile. Als consument, interesseert het me eigenlijk niet waarom dit probleem optreedt, het gaat er om dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost!

 

Misschien kan/wil iemand een lijstje maken met dit soort zenders, en dat dan doorgeven aan t-Mobile, zodat ze gericht kunnen zoeken naar een oplossing voor dit uiterst storende probleem. Misschien dat dat helpt voor een aanzet tot een serieus onderzoek of beter, een oplossing voor dit probleem.

 

Ten slotte nog iets dat je kunt proberen:

Probeer eens om alleen stappen 1. en 2. uit te voeren; en dus Zender Audio Codec bewust een tijdje (kwartiertje) laat staan op stereo?

 

Stel dat ook dat niet helpt, dan kun je misschien nog proberen om de firmware van de tv box opnieuw te installeren.

 

Laat maar weten of deze suggesties je hebben geholpen voor ARD (Dld1), OK?

Ik verwacht hier eigenlijk een antwoord van T-Mobile! 

Reputatie 2

Volgens mij begint het probleem aan de kant van de t-mobile. Ik ben geen technicus, maar ik denk dat er op een of andere manier een audio 'vervuiling' optreedt in het signaal, nog voordat het aankomt bij de consument.

Met 'vervuiling' bedoel ik, dat het signaal vervormd of in iedergeval niet volledig wordt doorgegeven, waardoor er nog error-correctie nodig is om de audio correct weer te kunnen geven.

Die opwaardering van het 'vuile' audio signaal, vindt plaats aan de kant van de consument.

Stel dat wat ik hier beschrijf min of meer klopt, dan kan dat verklaren waarom die audio vertraging soms wel optreedt bij bepaalde tv-zenders en soms niet.

Misschien vindt er een downgrade plaats aan de kant van t-mobile, om bijvoorbeeld een (te) ingewikkeld Dolby Atmos signaal te downgraden tot bijvoorbeeld 5.1 , wat op een of andere manier dan niet goed (genoeg) lukt (aan de kant van t-Mobile). Misschien is resultaat, dat het digitale audio signaal dat daardoor aankomt bij de consument, nu nog maar een onvolledige of incorrecte audiostream is…

 

Ik weet niet waardoor dat bij bepaalde tv zenders optreedt, maar dit is door t-Mobile technici, volgens mij vrij gemakkelijk te achterhalen.

 

Hoe dan ook, de versterker van de consument moet dan veel rekenen aan het onvolledige of incorrect audio signaal, om de missende audio gegevens nog wel kloppend te krijgen. Volgens mij treedt hierdoor die nare audiovertraging dus op vanwege een foutieve- of onvolledig uitgezonden audio stream.

 

Het is onwaarschijnlijk om te veronderstellen dat die audio vertraging "dus" ontstaat aan de kant van de consument, omdat er iets 'mis' zou zijn met de installatie van de consument. Maar als dat zo zou zijn, dan zouden alle tv-zenders een audio vertraging ondervinden, en dat is niet het geval.

 

Een verzoek aan t-mobile:

Wilt u onderzoeken of wat ik zojuist beschreef überhaupt mogelijk zou kunnen zijn? Maar belangrijker, wilt u s.v.p. nagaan hoe dit probleem is op te lossen?

 

Ik hoop dat deze aanzet daartoe een bijdrage kan leveren.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Hendrik Willemsen @ko3st ,

Dank jullie wel voor het kenbaar maken van de problemen met het synchroon lopen van beeld en geluid en super dat er al zoveel tips en suggesties zijn geopperd. Graag laat ik dit voor jullie uitzoeken hoe dit precies zit. We gaan daarom dit ook aankaarten bij onze TV specialisten zodat we jullie zometeen kunnen inlichten en mogelijk van een oplossing kunnen voorzien. Ik houd jullie via deze weg dan ook graag op de hoogte. 

Hetzelfde bij mij in Houten, vooral rtl4 valt op.

Reputatie 2

Ik heb zelf bij RTL4 ook (te) veel  last, d.w.z. dat de audio dusdanig achterloopt t.o.v. de video, dat het geheel niet meer is om aan te zien! Vandaar dat ik iets heb geprobeerd...

 

Vooraf:

Ik heb de google chromecast 4k Ultra en ik heb de beschikking over twee apps:

1. t-Mobile app: T-Mobile TV Anywhere

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.tmobiletv.vinson

2. Ziggo app: Ziggo GO

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lgi.ziggotv

Een voor een getest welke app de minste vertraging had, en wat schetst mijn verbazing?

Hoewel ik op dit moment heb getest vanaf  mijn t-Mobile netwerk,  komt toch de Ziggo GO app er een stuk beter vanaf dan de T-Mobile TV Anywhere app. Ik vind dat opmerkelijk en de moeite van het vermelden waard.

 

Er is dus aantoonbaar een probleem, maar dat wisten we al.

Het is beslist niet cynisch bedoeld, en ik deel deze constatering hier, zodat dat de technici ook hiermee misschien een stap in de goede richting kunnen zetten.

 

Hopelijk wordt dit probleem deze maand (januari 2022) opgelost. Het zou de hoogste prioriteit moeten hebben, zo niet, dan overweeg ik om op te zeggen en (terug)  te keren naar Ziggo. Dit om maar weer opnieuw te benadrukken hoe vervelend en onwerkbaar de huidige vertraging is.

Succes met het oplossen van het probleem; mocht er meer info nodig zijn, dan ben ik bereid om te helpen, waar ik kan.

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal,

Dank voor de reacties! Ik heb een fijne terugkoppeling en een update vanuit onze technische specialisten mogen ontvangen. We zijn ons er zeker van bewust dat de synchronisatie op dit moment voor enkele zenders wellicht anders kan liggen, doordat de instellingen van de Audio Codec verkeerd om zijn aangestipt. Dit kan worden aangepast bij de ‘Instellingen’ onder het kopje ‘Audio & Ondertitelingen’ en ‘Audio Zender Codec’ met de volgende stappen: 

De klant kan kiezen uit Dolby AC3 en Stereo.

  1. Kies met de pijltjes toetsen de gewenste instelling.
  2. Druk op de rode knop om het menu te sluiten. De instelling wordt automatisch opgeslagen.

Ondertussen hebben we dit in de smiezen en zal met een nieuwe update dit worden opgelost. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak! 

Hi,

Sinds deze week klant bij tmobile glasvezel (400/400). 

TV via de App. Die draait op een Apple tv 4k. Via WiFi (5ghz). Het geluid loopt niet synchroon. Het begint wel synchroon, maar na verloop van tijd niet meer. Ziggo app gaf geen problemen met dezelfde setup.  

In de tmobile app zelf kan ik geen instellingen vinden die te maken hebben met de audio uitvoer. Binnen de instellingen van de Apple tv wel. Daar heb ik de uitvoer van audio veranderd van automatisch naar stereo. 
Hierna de Apple tv opnieuw opgestart. Maar zonder resultaat. 

Iemand nog een oplossing?

 

Toevoeging : bovenstaand gaat over TLC.

Zojuist even publieke zender aangezet en dat lijkt wel goed te gaan. Moet ik nog een keer testen, alleen wilde de Kids Netflix kijken en ja dan weet je het wel 😆

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Dank voor de reactie. Ik heb de App nog niet opnieuw geïnstalleerd. Ga ik zeker even proberen. Dit weekend nog heel veel tv gekeken. Maar ik ga het morgen checken! 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ladigue, merci voor de snelle terugkoppeling! Helemaal super, fijn dat je dit wilt proberen. Ik hoor het graag voor je en duim dat dit de oplossing is. Zo niet, dan gaan we door totdat je probleemvrij bent. 

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Het was een simpele fix! App verwijderd, AppleTV opnieuw opgestart. App opnieuw geïnstalleerd en de AppleTV nog een keer opnieuw opgestart. Voila! Dank voor de hulp @Lisa

Reputatie 7
Badge +4

Yay, super fijn om dit te lezen @ladigue! Heel fijn en dankjewel dat je dit hebt laten weten. Veel kijk-plezier! 😁

Yay, super fijn om dit te lezen @ladigue! Heel fijn en dankjewel dat je dit hebt laten weten. Veel kijk-plezier! 😁

@Lisa probleem is helaas terug. TLC weer. Ik kijk terug vanaf een opname. Het programma zelf is wel bezig. Als ik hetzefde programma terugkijk vanaf het begin gaat het wel goed. Dus niet vanaf de opname. Nog ideeën? 

Aanvulling, als ik bijv. SBS vanaf een opname terugkijk zit er geen vertraging in. 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @ladigue, bedankt voor die aanvullingen. Daar heb ik weleens eerder over gehoord. Als je een lopend programma opneemt en direct terugkijkt, terwijl de opname nog doorloopt kunnen er rare issues optreden. Dit kan bij ieder programma of zender voorkomen. De oplossing hiervoor is wachten tot het programma/opname is afgelopen en dan pas terugkijken. Of je kijkt het prgramma via Begin Gemist, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht. Dat zijn de twee opties voor synchroon beeld en geluid. Ik hoop dat je hier wat mee kunt! 

Dank @Sander voor je reactie. Kom net thuis en begrijp dat het probleem zich vanmiddag voordeed bij RTL5, met live tv. Nog andere ideeën? 

Reageer