Beantwoord

Geluid niet synchroon


Goedemiddag,

 

Sinds vorige week woon ik hier op mijn nieuwe adres en heb ik een Philips TV(55OLED705) en een soundbar van LG (LG DSN8CY) met twee extra surround speakers van LG (LG SPK8). 

Dit is aangesloten met HDMI ARC op de televisie. En heb ik een Amino 7x tv kastje van T mobile met de Zycel.

Nu heb ik het probleem dat het geluid van de tv niet synchroon loopt met de Amino.

Als ik de soundbar loskoppel loopt het wel synchroon.

Gebruik ik een app op de televisie zoals Netflix of youtube met de soundbar klopt het geluid wel.

Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd op de tv maar er zijn ook niet heel veel instellingen helaas. Mijn idee is ook dat het geluid er eerder is als het beeld.

Iemand hier ervaring mee of tips het is namelijk heel erg vervelend TV kijken op deze manier. 

icon

Beste antwoord door Boris 18 January 2022, 10:52

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 2

Hi @ladigue, heel erg bedankt voor de aanvulling! Helemaal geen probleem, juist super dat je er nog op terugkomt. Excuses dat de meldingen momenteel in jouw spam terechtkomen: dit probleem ervaren wij zelf ook en is momenteel gelukkig in onderzoek. Hopelijk is het snel gefixt. 

Wat balen van de tv zeg, maar hopelijk komt er een mooie nieuwe voor in de plaats en ben je hiermee meteen helemaal probleemvrij. Helemaal top, dan wacht ik nog even geduldig af. Ik wil je ook graag laten weten dat we op 18 november een aanpassing hebben verricht achter de schermen om dit probleem aan te pakken. Dus hopelijk ervaar je met de nieuwe tv zo goed als geen problemen meer op dit gebied. 

Goed nieuws! Inmiddels nieuwe tv en het probleem heeft zich nog niet voor gedaan. 🤞

Reputatie 7

Hi @ko3st, ik gaf het net ook al in jouw eigen topic aan: heel erg bedankt hiervoor topper! ✨

Reputatie 7

Hi @ladigue, merci voor de snelle terugkoppeling! Helemaal super, fijn dat je dit wilt proberen. Ik hoor het graag voor je en duim dat dit de oplossing is. Zo niet, dan gaan we door totdat je probleemvrij bent. 

Reputatie 7

Hoi @Hendrik Willemsen @ko3st ,

Dank jullie wel voor het kenbaar maken van de problemen met het synchroon lopen van beeld en geluid en super dat er al zoveel tips en suggesties zijn geopperd. Graag laat ik dit voor jullie uitzoeken hoe dit precies zit. We gaan daarom dit ook aankaarten bij onze TV specialisten zodat we jullie zometeen kunnen inlichten en mogelijk van een oplossing kunnen voorzien. Ik houd jullie via deze weg dan ook graag op de hoogte. 

Reputatie 2

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Het was een simpele fix! App verwijderd, AppleTV opnieuw opgestart. App opnieuw geïnstalleerd en de AppleTV nog een keer opnieuw opgestart. Voila! Dank voor de hulp @Lisa

Reputatie 7

Yay, super fijn om dit te lezen @ladigue! Heel fijn en dankjewel dat je dit hebt laten weten. Veel kijk-plezier! 😁

Reputatie 7

Hi @ladigue, super dat je mij nog van alle informatie kon voorzien via een privébericht! 💪 Het verzoek naar de technische dienst is ingeschoten en hier heb je ook een e-mail van gekregen ter bevestiging. Ik houd een oogje in het zeil en laat het je weten als het onderzoek succesvol is afgerond. 

Reputatie 7

Hi @ladigue, heel erg bedankt voor de aanvulling! Helemaal geen probleem, juist super dat je er nog op terugkomt. Excuses dat de meldingen momenteel in jouw spam terechtkomen: dit probleem ervaren wij zelf ook en is momenteel gelukkig in onderzoek. Hopelijk is het snel gefixt. 

Wat balen van de tv zeg, maar hopelijk komt er een mooie nieuwe voor in de plaats en ben je hiermee meteen helemaal probleemvrij. Helemaal top, dan wacht ik nog even geduldig af. Ik wil je ook graag laten weten dat we op 18 november een aanpassing hebben verricht achter de schermen om dit probleem aan te pakken. Dus hopelijk ervaar je met de nieuwe tv zo goed als geen problemen meer op dit gebied. 

Reputatie 2

Hi @ladigue, heel erg bedankt voor de aanvulling! Helemaal geen probleem, juist super dat je er nog op terugkomt. Excuses dat de meldingen momenteel in jouw spam terechtkomen: dit probleem ervaren wij zelf ook en is momenteel gelukkig in onderzoek. Hopelijk is het snel gefixt. 

Wat balen van de tv zeg, maar hopelijk komt er een mooie nieuwe voor in de plaats en ben je hiermee meteen helemaal probleemvrij. Helemaal top, dan wacht ik nog even geduldig af. Ik wil je ook graag laten weten dat we op 18 november een aanpassing hebben verricht achter de schermen om dit probleem aan te pakken. Dus hopelijk ervaar je met de nieuwe tv zo goed als geen problemen meer op dit gebied. 

Goed nieuws! Inmiddels nieuwe tv en het probleem heeft zich nog niet voor gedaan. 🤞

@Lisa zag dat ik je niet gementioned had. Bij deze alsnog! Ow maar zie wel dat je collega het bericht gezien heeft 😁

Stel je hebt de tv box van T-Mobile al ingesteld op de Audio Codec Dolby Digital (AC3).
Na verloop van tijd merk je dat beeld en geluid niet goed genoeg meer synchroon lopen.
Volg deze drie stappen om dit probleem op te lossen:

1. Klik op het huisje op de afstandsbediening en  ga bovenin naar ACCOUNT. Klik op  INSTELLINGEN. Selecteer Audio & Ondertiteling. Ga naar  Zender Audio Codec:.
2. Klik rechts (of links) bij Dolby Digital (AC3) en selecteer zo Stereo.  Klik daarna rechtsonder op Opslaan.
3. Herhaal stappen 1. en 2. alleen klik je nu rechts (of links) bij Stereo, en selecteer je weer Dolby Digital (AC3).  Klik ook nu weer op Opslaan.
4. Druk een paar keer op het huisje op de afstandsbediening om terug te keren naar de normale tv weergave.

Hiermee heb je de 'Zender Audio Codec' gereset en dat zorgt, als het goed is, voor een minimale audio vertraging.

Ter info1:
Videosignalen zijn normaalgesproken complexer dan audiosignalen. Maar digitale audio blijkt soms nog meer tijd nodig te hebben om het geluid verwerken. Je ervaart dat verschil doordat het home cinema-systeem het geluid later laat horen dan het beeld op TV. Je kunt ook zeggen: het beeld is eerder dan het geluid. Dit kan als storend worden ervaren als de vertraging groter is dan 450 ms (zeg maar een halve seconde).

Ter info2:

Sommige audio systemen en/of televisies, kunnen de digitale audio-uitvoer vertragen. Maar deze 'Audio out delay' maakt het probleem alleen maar erger. Je wilt de audio eerder 'naar voren'  verschuiven en juist niet nog verder vertragen.

 

Reputatie 2

Hi @ladigue, heel goed dat je dit aangeeft! Ter dubbelcheck: ervaarde je gisteren op RTL 5 weer dat het beeld en geluid niet synchroon liep of speelde er ook nog iets anders? Graag wil ik checken of je ook gebruikmaakt van externe audio-apparatuur. Zo ja, dan wil ik vragen of het wel werkt wanneer je enkel het geluid van de tv gebruikt. Mocht je geen externe audio-apparatuur gebruiken, dan wil ik graag een verzoek inschieten voor onze technische dienst. Hiervoor wil ik de volgende informatie bij je opvragen:

  • Wat is de tvOS versie van jouw Apple TV? 
  • Welke handelingen voer je uit totdat het probleem zich voordoet?

Dankjewel alvast! 💪

Nee alleen beeld en geluid liepen niet synchroon. Verder geen issues. Ik maak geen gebruik van externe audio-apparatuur. 

Antwoord op je vragen:

  • tvOS versie: 16.1
  • Handelingen: meestal pak ik wat te drinken of wat lekkers en ga weer zitten :-D. Grapje natuurlijk. Niets bijzonders. T-mobile app opstarten, zender kiezen en kijken. 

Ik heb deze als ondersteuning, hier zitten bvb nu de tv op aangesloten, voorheen had ik de tv rechtstreeks aangesloten op de zyxel daar is de klacht mee begonnen daarna pas de apple’s gaan gebruiken deze zijn tevens extra wifi ondersteuning.

 

Volgens mij begint het probleem aan de kant van de t-mobile. Ik ben geen technicus, maar ik denk dat er op een of andere manier een audio 'vervuiling' optreedt in het signaal, nog voordat het aankomt bij de consument.

Met 'vervuiling' bedoel ik, dat het signaal vervormd of in iedergeval niet volledig wordt doorgegeven, waardoor er nog error-correctie nodig is om de audio correct weer te kunnen geven.

Die opwaardering van het 'vuile' audio signaal, vindt plaats aan de kant van de consument.

Stel dat wat ik hier beschrijf min of meer klopt, dan kan dat verklaren waarom die audio vertraging soms wel optreedt bij bepaalde tv-zenders en soms niet.

Misschien vindt er een downgrade plaats aan de kant van t-mobile, om bijvoorbeeld een (te) ingewikkeld Dolby Atmos signaal te downgraden tot bijvoorbeeld 5.1 , wat op een of andere manier dan niet goed (genoeg) lukt (aan de kant van t-Mobile). Misschien is resultaat, dat het digitale audio signaal dat daardoor aankomt bij de consument, nu nog maar een onvolledige of incorrecte audiostream is…

 

Ik weet niet waardoor dat bij bepaalde tv zenders optreedt, maar dit is door t-Mobile technici, volgens mij vrij gemakkelijk te achterhalen.

 

Hoe dan ook, de versterker van de consument moet dan veel rekenen aan het onvolledige of incorrect audio signaal, om de missende audio gegevens nog wel kloppend te krijgen. Volgens mij treedt hierdoor die nare audiovertraging dus op vanwege een foutieve- of onvolledig uitgezonden audio stream.

 

Het is onwaarschijnlijk om te veronderstellen dat die audio vertraging "dus" ontstaat aan de kant van de consument, omdat er iets 'mis' zou zijn met de installatie van de consument. Maar als dat zo zou zijn, dan zouden alle tv-zenders een audio vertraging ondervinden, en dat is niet het geval.

 

Een verzoek aan t-mobile:

Wilt u onderzoeken of wat ik zojuist beschreef überhaupt mogelijk zou kunnen zijn? Maar belangrijker, wilt u s.v.p. nagaan hoe dit probleem is op te lossen?

 

Ik hoop dat deze aanzet daartoe een bijdrage kan leveren.

Reputatie 7

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Reputatie 7

Hi @jasper_c ,

Dank je wel voor je bericht en goede vraag! Een duidelijke omschrijving van het probleem, daar kunnen we zeker wat mee. Ik denk dat ik de oplossing heb in de vorm van uitleg aan de kant van Sony (link is klikbaar). Ik vermoed dat met deze tips de synchronisatie recht kan worden gezet. Wil je laten weten of de tips hebben geholpen? Ik hoor het graag van je!  

Reputatie 2

Hi,

Sinds deze week klant bij tmobile glasvezel (400/400). 

TV via de App. Die draait op een Apple tv 4k. Via WiFi (5ghz). Het geluid loopt niet synchroon. Het begint wel synchroon, maar na verloop van tijd niet meer. Ziggo app gaf geen problemen met dezelfde setup.  

In de tmobile app zelf kan ik geen instellingen vinden die te maken hebben met de audio uitvoer. Binnen de instellingen van de Apple tv wel. Daar heb ik de uitvoer van audio veranderd van automatisch naar stereo. 
Hierna de Apple tv opnieuw opgestart. Maar zonder resultaat. 

Iemand nog een oplossing?

 

Toevoeging : bovenstaand gaat over TLC.

Zojuist even publieke zender aangezet en dat lijkt wel goed te gaan. Moet ik nog een keer testen, alleen wilde de Kids Netflix kijken en ja dan weet je het wel 😆

Hallo, ik heb ook een synchronisatie probleem maar net even anders ik heb geen tv kastje kijk via de apps alleen maakt het bij mij niet uit of ik het geluid over de speakers of de tv heb het blijft niet synchroon . Ik heb alles al meerdere keren los gehad en opnieuw opgestart zo gek kan je niet bedenken of ik heb het geprobeerd er is een nieuw modem/router en een converter geplaatst ook zonder succes.

Heeft er iemand nog tips wand dit is geen kijken of zou het aan een instelling bij Odido kunnen liggen ???

 

Reputatie 2

Hi @ladigue, welkom op de T-Mobile voor thuis Community! 😊 

Hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt, zodat ik je hierbij kan helpen. Heb je de App ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Ik ben heel blij dat bij de andere zenders wel goed lijkt te gaan. Heb je dit weekend nog problemen gehad of ben je ook op TLC inmiddels probleemvrij? Ik hoor het graag, want anders ga ik aankloppen bij onze technische dienst om dit voor jou te laten fixen. 

Dank voor de reactie. Ik heb de App nog niet opnieuw geïnstalleerd. Ga ik zeker even proberen. Dit weekend nog heel veel tv gekeken. Maar ik ga het morgen checken! 

Reputatie 7

Hi @ladigue, bedankt voor die aanvullingen. Daar heb ik weleens eerder over gehoord. Als je een lopend programma opneemt en direct terugkijkt, terwijl de opname nog doorloopt kunnen er rare issues optreden. Dit kan bij ieder programma of zender voorkomen. De oplossing hiervoor is wachten tot het programma/opname is afgelopen en dan pas terugkijken. Of je kijkt het prgramma via Begin Gemist, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht. Dat zijn de twee opties voor synchroon beeld en geluid. Ik hoop dat je hier wat mee kunt! 

Hoi, 
Ik wil mijzelf ook melden met een vergelijkbaar probleem;

Situatie:

  • 1000mb glasvezel.  
  • zowel per lan (cat6) als wifi (tplink xc60) loopt het geluid niet synchroon met het beeld.
  • Situatie wanneer het wel / niet voorkomt is haast niet te beschrijven. Bijna meer niet synchroon dan wel synchroon en komt bij veel verschillende zenders voor, zowel bij live kijken als bij terugkijken.
  • We kijken tv zonder aparte tv-box maar met de tv app op een 55” Sony tv van een jaar oud.

Ik volg deze topics al maanden in de hoop een oplossing te lezen. 
stroom er op/ er af, tv bijwerken, modem reset, tv direct op modem etc. geen succes.
 

Iemand een oplossing?

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Imac, dank je wel voor de extra informatie! Sorry voor de verkeerde informatie. Het lopende onderzoek waar mijn collega Cal het over heeft gaat puur over de tv-dienst vanuit Odido en niet externe apps. Ik ben dieper jouw verbinding ingedoken om te kijken of ik het euvel kan achterhalen. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de tv hebt aangesloten. Kun je mij vertellen op welk LAN-poort je de tv hebt aangesloten? De ‘home sweet home’ devices die ik zie, zijn allemaal van Apple en werken als een soort switch of repeater, heb ik het idee. Kan dit kloppen? Of wat voor apparaten heb je hier precies aangesloten? Zou je de tv eens rechtstreeks met het modem willen verbinden en kijken wat dit doet met de desync in de apps? 

Helaas, ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat het geluid niet synchroon loop bij een meerkanaals audio signaal bijvoorbeeld Atmos of 5.1. Als het signaal een stereo signaal is of als ik de instellingen op stereo zet loopt alles wel synchroon.

Waarschijnlijk zit het tussen de Philips tv en de LG soundbar.

Wel heb ik dat mijn tv signaal van T mobile regelmatig stoort kunnen jullie dit even checken? Met storen bedoel ik vaak grijsbeeld of de mooie mozaïek blokjes.


 

Reputatie 2

Dank @Sander voor je reactie. Kom net thuis en begrijp dat het probleem zich vanmiddag voordeed bij RTL5, met live tv. Nog andere ideeën? 

Heel erg druk gehad en verschillende dingen geprobeerd. Vandaar mijn late reactie

 

De optie van de link om de tv box aansluiten op de soundbar HDMI IN en dan de soundbar HDMI OUT in de televisie werkt niet want dan heb ik geen beeld.

 

Dit is ook wat ik al dacht

 

Alles gaat synchroon nu behalve nog steeds het kastje van T mobile als de settings op Dolby AC3 staan.

 

Ook heb ik nog wel eens dat beeld blokkerig (kwaliteit verlies). Kan het hier mee te maken hebben?

Reputatie 7

Hi @ladigue, heel goed dat je dit aangeeft! Ter dubbelcheck: ervaarde je gisteren op RTL 5 weer dat het beeld en geluid niet synchroon liep of speelde er ook nog iets anders? Graag wil ik checken of je ook gebruikmaakt van externe audio-apparatuur. Zo ja, dan wil ik vragen of het wel werkt wanneer je enkel het geluid van de tv gebruikt. Mocht je geen externe audio-apparatuur gebruiken, dan wil ik graag een verzoek inschieten voor onze technische dienst. Hiervoor wil ik de volgende informatie bij je opvragen:

  • Wat is de tvOS versie van jouw Apple TV? 
  • Welke handelingen voer je uit totdat het probleem zich voordoet?

Dankjewel alvast! 💪

Reageer