Beantwoord

Geluid werkt af en toe niet en geen Dolby geluid via receiver

  • 23 September 2021
  • 8 reacties
  • 99 Bekeken

Reputatie 3

Af en toe heb ik geen geluid op mijn TV (via passthrough op mijn receiver). Als ik mijn receiver dan aan en weer uitzet dan werkt het wel weer. Blijkbaar gaat er af en toe iets fout in de handshake? Hier heb ik bij Ziggo en KPN nooit problemen mee gehad.

EN

Als ik mijn receiver aanzet krijg ik alleen stereo geluid en geen Dolby. Dat heb ik wel zo ingesteld op de TV ontvanger en meerdere keren aan en uitgezet maar blijft stereo. Mijn receiver (Denon X2000) kan wel meer dan Dolby Digital dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Dit heeft ook altijd goed gewerkt met de Ziggo Next en KPN (4k)tv decoder.

icon

Beste antwoord door Sander 24 September 2021, 14:53

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Mark-DenHaag

 

Ik ga mijn best doen voor je! Het is mij nog niet precies duidelijk wat de oorzaak kan zijn. Hiervoor heb ik enkele vragen, wil je mij hiermee helpen?

 

  1. Speelt dit issue op enkele zenders of op alle? Welke?
  2. Speelt het wegvallen van het geluid (of andersom) ook bij Live TV-kijken?
  3. Speelt het wegvallen van het geluid ook als je alleen het geluid van de TV gebruikt (dus geen soundbar of andere apparatuur hebt aangesloten)? 
  4. Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem of zit hier iets tussen (switch of adapter)? Zo ja, wat zit hier tussen?
  5. Gebeurt het wegvallen telkens op hetzelfde moment (nadat je hebt teruggespoeld)? Zo kan ik achterhalen of het in de opname zit of dat het issue willekeurig om de zoveel tijd optreedt. 
  6. Hoe vaak gebeurt dit? Is het ook weleens een dag niet?
  7. Is het internet op het moment van wegvallen wél in orde? Of valt het internet gelijktijdig ook weg?

Daarnaast wil ik je vragen om het geluid even op stereo te zetten. Dan kan ik dat alvast uitsluiten!

  • Menu > Account > Instellingen
  • Audio & ondertiteling > Zender Audio codec
  • Verander Dolby digital naar stereo.
Reputatie 3
  1. Zender maakt niet uit. Dit gebeurd (als het gebeurd) al bij het inschakelen van de decoder
  2. Ja, als ik de decoder aanzet is er soms geen geluid. Als ik mijn receiver aanzet heb ik wel geluid. Als ik de receiver weer uitzet dan heb ik wel geluid over mijn tv speakers
  3. Volgens mij niet, ik heb geen zin om alle kabels te veranderen
  4. Er zit een 1Gbit/s (managed)switch tussen
  5. Is niet tijdens opnames. Het is wel of niet bij aanzetten
  6. Soms, eens in de paar dagen/weken
  7. Internet werkt, beeld is ook gewoon zichtbaar. Alleen geluid niet.

 

Ik heb nu geen antwoord op mijn dolby vraag,..

Reputatie 6
Badge +2

@Mark-DenHaag  Als ik het goed lees moet u de receiver elke keer aanzetten als er tv word gekeken? zit er op de receiver geen HDMI-ARC?  zo ja dan zou deze automatisch moeten opstarten en uitgaan als deze is verbonden met de HDMI-ARC van de tv.

Mijn installatie is een Sony homecinema met wat word genoemd 2.1 uitvoering, de subwoofer heb ik er afgehaald omdat ik dat lage brom geluid persoonlijk niet mooi vind, mijn Entone 510 kan op stereo of dolby ac3, moet eerlijk zeggen daar geen verschil in te horen, kan met leeftijd te maken hebben + 65

Reputatie 3

Nee, soms, 1 keer in de week ongeveer, heb ik geen geluid. Als ik de receiver die ertussen zit aanzet dan werkt het wel over die receiver speakers. Normaal stuurt de receiver het beeld en geluid door naar mijn tv.

Ik heb wel altijd beeld. 

Als je een 2.1 opstelling hebt zul je weinig verschil horen. Ik heb een 5.1 een zeker met muziek programma's hoor je het dan in je heen. Maar dan moet het wel werken...

Reputatie 3

Het gekke is dat als ik de instelling op stereo zet ik surround geluid doorkrijg van de tv-box.

Reputatie 6
Badge +2

Hi @Mark-DenHaag, merci voor je terugkoppeling! Ik heb het mysterie voor je ontrafeld denk ik. Wat blijkt, is dat de 5.1 functie per ongeluk uitgeschakeld is en omgeswitcht is bij de laatste update op de TV Box. Daardoor is stereo nu Dolby en Dolby is nu stereo. Dus als jij 'm op ‘stereo’ zet, dan moet je als het goed is ‘Dolby’ krijgen. Exuses voor deze verwarring! Kan je hiermee uit de voeten? Ik hoop dat dit de oplossing voor je is! 💪

Reputatie 3

Ah ok. Ik vroeg me wel af waarom mijn beide tv boxen vanmorgen aanstonden.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Mark-DenHaag,

Momenteel zijn wij 's nachts bezig met onderhoud aan ons netwerk. Meer informatie hierover vind je terug in dit topic: Onderhoud in oktober en november (week 41 tot en met week 44). Het onderhoud kan als gevolg hebben dat de TV Boxen aan zijn gesprongen. goed om te horen dat je hier in principe geen last aan hebt ondervonden. Wij zijn altijd blij als wij ongestoord jouw plezier met ons internet kunnen vergroten! 

Reageer