Beantwoord

Geluid werkt af en toe niet en geen Dolby geluid via receiver

  • 23 September 2021
  • 18 reacties
  • 484 Bekeken

Reputatie 5

Af en toe heb ik geen geluid op mijn TV (via passthrough op mijn receiver). Als ik mijn receiver dan aan en weer uitzet dan werkt het wel weer. Blijkbaar gaat er af en toe iets fout in de handshake? Hier heb ik bij Ziggo en KPN nooit problemen mee gehad.

EN

Als ik mijn receiver aanzet krijg ik alleen stereo geluid en geen Dolby. Dat heb ik wel zo ingesteld op de TV ontvanger en meerdere keren aan en uitgezet maar blijft stereo. Mijn receiver (Denon X2000) kan wel meer dan Dolby Digital dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Dit heeft ook altijd goed gewerkt met de Ziggo Next en KPN (4k)tv decoder.

icon

Beste antwoord door Sander 24 September 2021, 14:53

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7

Hoi @Mark-DenHaag

 

Ik ga mijn best doen voor je! Het is mij nog niet precies duidelijk wat de oorzaak kan zijn. Hiervoor heb ik enkele vragen, wil je mij hiermee helpen?

 

  1. Speelt dit issue op enkele zenders of op alle? Welke?
  2. Speelt het wegvallen van het geluid (of andersom) ook bij Live TV-kijken?
  3. Speelt het wegvallen van het geluid ook als je alleen het geluid van de TV gebruikt (dus geen soundbar of andere apparatuur hebt aangesloten)? 
  4. Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem of zit hier iets tussen (switch of adapter)? Zo ja, wat zit hier tussen?
  5. Gebeurt het wegvallen telkens op hetzelfde moment (nadat je hebt teruggespoeld)? Zo kan ik achterhalen of het in de opname zit of dat het issue willekeurig om de zoveel tijd optreedt. 
  6. Hoe vaak gebeurt dit? Is het ook weleens een dag niet?
  7. Is het internet op het moment van wegvallen wél in orde? Of valt het internet gelijktijdig ook weg?

Daarnaast wil ik je vragen om het geluid even op stereo te zetten. Dan kan ik dat alvast uitsluiten!

  • Menu > Account > Instellingen
  • Audio & ondertiteling > Zender Audio codec
  • Verander Dolby digital naar stereo.
Reputatie 5
  1. Zender maakt niet uit. Dit gebeurd (als het gebeurd) al bij het inschakelen van de decoder
  2. Ja, als ik de decoder aanzet is er soms geen geluid. Als ik mijn receiver aanzet heb ik wel geluid. Als ik de receiver weer uitzet dan heb ik wel geluid over mijn tv speakers
  3. Volgens mij niet, ik heb geen zin om alle kabels te veranderen
  4. Er zit een 1Gbit/s (managed)switch tussen
  5. Is niet tijdens opnames. Het is wel of niet bij aanzetten
  6. Soms, eens in de paar dagen/weken
  7. Internet werkt, beeld is ook gewoon zichtbaar. Alleen geluid niet.

 

Ik heb nu geen antwoord op mijn dolby vraag,..

Reputatie 7
Badge +1

@Mark-DenHaag  Als ik het goed lees moet u de receiver elke keer aanzetten als er tv word gekeken? zit er op de receiver geen HDMI-ARC?  zo ja dan zou deze automatisch moeten opstarten en uitgaan als deze is verbonden met de HDMI-ARC van de tv.

Mijn installatie is een Sony homecinema met wat word genoemd 2.1 uitvoering, de subwoofer heb ik er afgehaald omdat ik dat lage brom geluid persoonlijk niet mooi vind, mijn Entone 510 kan op stereo of dolby ac3, moet eerlijk zeggen daar geen verschil in te horen, kan met leeftijd te maken hebben + 65

Reputatie 5

Nee, soms, 1 keer in de week ongeveer, heb ik geen geluid. Als ik de receiver die ertussen zit aanzet dan werkt het wel over die receiver speakers. Normaal stuurt de receiver het beeld en geluid door naar mijn tv.

Ik heb wel altijd beeld. 

Als je een 2.1 opstelling hebt zul je weinig verschil horen. Ik heb een 5.1 een zeker met muziek programma's hoor je het dan in je heen. Maar dan moet het wel werken...

Reputatie 5

Het gekke is dat als ik de instelling op stereo zet ik surround geluid doorkrijg van de tv-box.

Reputatie 7

Hi @Mark-DenHaag, merci voor je terugkoppeling! Ik heb het mysterie voor je ontrafeld denk ik. Wat blijkt, is dat de 5.1 functie per ongeluk uitgeschakeld is en omgeswitcht is bij de laatste update op de TV Box. Daardoor is stereo nu Dolby en Dolby is nu stereo. Dus als jij 'm op ‘stereo’ zet, dan moet je als het goed is ‘Dolby’ krijgen. Exuses voor deze verwarring! Kan je hiermee uit de voeten? Ik hoop dat dit de oplossing voor je is! 💪

Reputatie 5

Ah ok. Ik vroeg me wel af waarom mijn beide tv boxen vanmorgen aanstonden.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Mark-DenHaag,

Momenteel zijn wij 's nachts bezig met onderhoud aan ons netwerk. Meer informatie hierover vind je terug in dit topic: Onderhoud in oktober en november (week 41 tot en met week 44). Het onderhoud kan als gevolg hebben dat de TV Boxen aan zijn gesprongen. goed om te horen dat je hier in principe geen last aan hebt ondervonden. Wij zijn altijd blij als wij ongestoord jouw plezier met ons internet kunnen vergroten! 

Reputatie 5

@Cal Het zou handig zijn om een sleep timer in te bouwen zodat de box na X uur inactiviteit weer uitgaat.

Als ik in de Samsung App, die ik ook gebruik, de uitvoer van geluid verander in Surround (AC3) dan gaat deze na opslaan weer terug naar stereo. Is dit een bug of doe ik iets fout met mijn TV? Mijn receiver, via ARC, kan dit formaat prima aan want zo werkte het ook met de tv-box.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mark-DenHaag 

In het topic voor onderhoud in de nacht van 22 op 23 november lees ik het volgende :

 Er was een bug waardoor de Dolby Digital (AC3)-instelling stereogeluid gaf en Stereo-instelling juist 5.1. Dat lijkt met deze update te worden opgelost.

Er is een sleeptimer van 4 uur dacht ik.

Reputatie 5

Die bug heb ik gemeld (zie de discussie hierboven). Alleen dit betreft de Tv-Box. Ik doel nu op de app. op mijn Samsung TV. Ben een beetje aan het opschonen en gebruik liever de app. op mijn tv dan een los kastje. Alleen wil ik er in geluid niet op achteruit gaan. Netflix e.d. geeft gewoon surround via ARC over HDMI.

 

@Waqqas Waar staat die instelling voor de sleeptimer? Mijn boxen blijven namelijk altijd aanstaan als ik ze niet uitzet (of na een update).

Reputatie 7
Badge +15

@Mark-DenHaag

Ik heb zelf geen tv van T-Mobile maar ik heb wel gehoord dat er een sleeptimer is van 4 uur, deze instelling kan je verder niet aanpassen, ik denk dat je die instelling dan ook niet ziet.

Reputatie 5

@Waqqas Ik heb 2 tv boxen en die blijven rustig altijd aanstaan dus je aanname is fout. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Mark-DenHaag, bij de meest recente update op T-Mobile TV en de Aria 7x en Aria 610x TV Boxen is de wachttijd op de sleeptimer verhoogd naar acht uur. Dit betekent dat de TV Box automatisch op standby gaat na 8 uur geen activiteit (zappen/volume aanpassen/gids openen etc.).

Dit houdt in dat je gedurende acht uur geen activiteit hebt uitgevoerd, ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit weleens gedaan/getest hebt, maar dat zou de reden kunnen zijn die ten grondslag ligt aan het niet kunnen zien van de sleeptimer-functie in de praktijk! 😉

Reputatie 5

@Jason , Dan is het wel vreemd dat na een update (die het kastje aan laat staan, ook zoiets) mijn tv kastje nog aanstond toen ik die avond naar bed ging…

 

Heb je ook antwoord op mijn vraag over de TV App.?

Reputatie 7
Badge +8

@Mark-DenHaag Het geluid van de TV app is gelijk aan het geluid via de TV Box. De kwaliteit van het geluid hangt ook af van de bron waar je geluid vandaan komt. Onze TV app heeft net als de TV Box Dolby en Stereo geluid, dus dit is hetzelfde. Gezien je aangeeft dat je erover denkt om alleen de TV app te gebruiken, zou je uiteraard ook voor jezelf kunnen testen of er verschil in geluid is. Maar in principe zit hier geen verschil in. :blush:

Reputatie 5

@Demi Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar mijn vraag is:

 

Als ik in de Samsung App, die ik ook gebruik, de uitvoer van geluid verander in Surround (AC3) dan gaat deze na opslaan weer terug naar stereo. Is dit een bug of doe ik iets fout met mijn TV? Mijn receiver, via ARC, kan dit formaat prima aan want zo werkte het ook met de tv-box.

Reputatie 7

Hi @Mark-DenHaag, merci voor jouw terugkoppeling! Zojuist heb ik je van een reactie voorzien in het onderstaande topic:

Spreek ik je daar verder? 🎈