Beantwoord

Glasvezel, Wat zijn de bitrates van de HD kanalen inc. Fox/Ziggo sport?

  • 22 September 2017
  • 45 reacties
  • 3600 Bekeken

Reputatie 1
Voor zover ik weet had Vodafone op alle HD kanalen een bitrate van 13 Mbps.
Is dit veranderd na overname door T-Mobile?
Ik heb het aan de helpdesk gevraagd en die persoon gaf aan dat het 8 Mbps is tenzij je een recorder-box hebt dan zou het 10 Mbps zijn.
Volgens mij klopt deze informatie niet.

Wellicht is er hier iemand op het forum actief die wel precies weet hoe het zit.

Bij KPN is het overigens 12.75Mbps voor de 10 Nederlandse HD-kanalen en 7 Mbps voor de overige HD kanalen.
icon

Beste antwoord door Brian 28 September 2017, 15:07

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik snap je frustratie @Bram058, maar crossposting is niet toegestaan. Zie ook de huisregels. Het houdt de community overzichtelijker en duidelijker. :)

Reputatie 4

Zie mijn reactie op een bericht van Lisa:

 

Reputatie 7
Badge +4

Al in de testfase werd er geklaagd over de beeldkwaliteit. Hierop heeft T-Mobile aanpassingen verricht om het te verbeteren. Om dat te bereiken zijn er 4 verschillende NPO1 kanalen geweest, waarbij de configuratie verschilde. De beste voor dat moment is toen door T-Mobile gekozen. Daarbij werd al de opmerking gemaakt dat er problemen waren met artefacts bij snelle beeldbewegingen, zoals sport. Ik heb inmiddels zelf geen TV product meer en weet dus niet of er tussentijds aanpassingen zijn geweest. Wel ligt de focus nu voornamelijk op het afronden van de uitrol van het TV product. Ik verwacht voor die tijd eigenlijk geen grootse upgrades van het platform. Bovendien zal zeker niet alles op de prioriteitenlijst opgepakt gaan worden. Ik verwacht dat er meer en meer op de smarttv app ingezet gaat worden, waardoor bijvoorbeeld streamingdienst apps minder nodig zijn.

Dat haalt niet weg dat er nog genoeg verbeterpunten zijn. Zeker op dit vlak. Mindere beeldkwaliteit was voor mij 1 van de redenen waarom ik eerder bij UPC weg ging (VBR issues) en nu definitief dag heb gedag heb gezegd bij TV. Indertijd juist voor Vodafone/T-Mobile gekozen vanwege het zicht dat ze ODF zouden uitbreiden en beter beeld zou volgen met de Technicolor 1:1 streams. Gezien de wedloop naar efficiëntere streams verwacht ik niet dat we ooit terugkeren naar minder compressie. Hooguit een andere compressietechniek, waardoor met gelijke bitrates een iets betere kwaliteit behaald kan worden. Overigens moet je nooit alleen naar bitrates kijken. Er gelden meer parameters voor een goed beeld. 

Reputatie 4

@Dennis25 Het is treurig gesteld bij T-Moble. En uitzichtloos. Dat T-Mobile ooit aangeleverde TV-zender streams 1-op-1 zullen gaan doorgeven, is een idee-fixe. Voor de rest houdt het moderator team van T-Mobile zich bezig met brandjes blussen en met oplossingen te komen die geen hout snijden (veelal). Met de beloofde fixen worden de abonnees veelal het bos ingestuurd.

Maar ik vind het ook zielig voor de T-Mobile moderators. Mensen die denk ik een UITGEBREIDE  briefing VOORAF hebben gekregen om, VOORDAT het nieuwe platform werd doorgevoerd, hoe ze moeten reageren op klachten. En zoals het met moderators gaat in heel veel bedrijven, krijgen ze vooraf opgestelde ‘scripts” voorgeschoteld. En dat kun je merken: het nieuwe platform wordt de hemel in geprezen, terwijl het dan om “alternatieve feiten” gaat.

Het DOEL van T-Mobile moet zijn: 1-op-1 doorgifte van streams. Met minder moet men niet genoegen nemen.

Opmerkelijk is dat op navolgend draadje niet meer gereageerd kan worden. Het zou overspoeld worden met vooral 1 voor de hand liggend verzoek:

 

Reputatie 4

Het standpunt van T-Mobile is : “We horen wat je zegt, maar we doen er niets mee. Wij zijn tevreden en als iemand een klacht heeft over de beeldkwaliteit op een TV dan is dat een incident. “

Ik denk dat iedereen dan nu wel z’n eigen conclusies gaat/kan trekken. 

Reputatie 4

@Hidden.nld Zou je zo vriendelijk kunnen zijn om “verplaatsen van TV naar VLAN 300” als mogelijke oorzaak nader te kunnen toelichten? En waarom kom je op die gedachte? Het ontbreekt mij aan kennis om jouw gedachte te kunnen snappen.

Reputatie 7

Zou dit te maken hebben met het verplaatsen van tv naar vlan 300?

Reputatie 5

Je kunt een keutel marketing technisch nog zo op proberen te poetsen, het blijft een keutel. 

Als je van het oude platform af komt is dit product drie keer niets. Het is gewoon in en in triest dat dit verkocht werd als het betere nieuwe platform waaraan alles beter was. 

Sorry, dit is gewoon een verslechtering van de dienstverlening. Typisch ook dat ik al 3 maanden aan het lijntje gehouden word en men het kenmerkt als een probleem. 

Reputatie 3

Ik begrijp de verontwaardiging als je ergens anders op hoopte en excuses dat ik je hiermee flabbergasted laat voelen, maar daarbij wil ik toch wel opmerken dat we dit al veel eerder verkondigd hebben en meermaals in andere topics. Onder andere in het volgende topic: 

Nogmaals, ik kan me echt wel indenken dat de keuze voor het beperken van de maximale bitrate vraagtekens oproept, maar om te melden dat dit groot, schokkend nieuws bevat is in het algemeen niet helemaal correct - kleine nuance aan je bericht daarom, sorry! 😊

@Jason   Dat je na een ander topic verwijst dat doet niets af wat T-Mobile momenteel aan het doen is met de tv kwaliteit. 

Het is goed op het oude platform en is ronduit om te huilen op het nieuwe.

Hoe zou jij het vinden als je mobiele provider mooie 5g verkoopt je dit neemt om een jaar later maar maximaal GPRS te krijgen? want dat is het contrast.

Reputatie 4

@Dennis25De werkelijkheid van de gemiddelde 6,5 Mbps is dus nog beroerder dan de theoretische 8 Mbps.Wat een drama, al met al.

Reputatie 4

Hoi @Bram058, goed dat je ‘em checkt: momenteel is de bitrate bij het nieuwe platform op iedere TV stream die wij uitzenden maximaal 8 Mbit/s; dit geldt tevens voor elke TV Box. Er zit dus geen onderling verschil meer in per zender, of per box. 

 

Het is inderdaad in theorie maximaal 8Mbit, in de praktijk blijkt dit ongeveer 6,5Mbit te zijn, wat het beeld niet ten goede komt. 
Maar het is nu duidelijk dat dit een bewuste keuze is, daar zitten we dan met onze 1GB internet verbinding…

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Ik begrijp de verontwaardiging als je ergens anders op hoopte en excuses dat ik je hiermee flabbergasted laat voelen, maar daarbij wil ik toch wel opmerken dat we dit al veel eerder verkondigd hebben en meermaals in andere topics. Onder andere in het volgende topic: 

Nogmaals, ik kan me echt wel indenken dat de keuze voor het beperken van de maximale bitrate vraagtekens oproept, maar om te melden dat dit groot, schokkend nieuws bevat is in het algemeen niet helemaal correct - kleine nuance aan je bericht daarom, sorry! 😊

Reputatie 7
Badge +1

@Bram058 In je laatste zin geef je aan serieus uit te kijken naar een andere aanbieder welke echte tv beelden levert, naar mijn mening zullen veel mede T-Mobile thuis klanten deze overweging ook maken als hun contract is afgelopen.

Zelf zit ik nu nog op het oude platform, afhankelijk van de kwaliteit van het nieuwe platform (moet minimaal zo goed zijn als wat ik nu heb) ga ik overwegen wat te doen

Reputatie 4

Ik waardeer je eerlijke antwoord. Maar ik ben absoluut flabbergasted. Uitermate teleurstellend dat T-Mobile de bitrates verlaagd heeft tot MAXIMAAL 8 Mbps in een tijdperk waarin in toenemende mate dure 4K en 8K OLED en QLED TV's gekocht worden in grootformaten (vanaf 55 inch). In de hoop echt te kunnen genieten van hoogwaardig beeldmateriaal, die samengaat met steeds hogere bitrates dan die 8 Mbps.

En die veel geprezen glasvezel verbindingen tot 1000 Mbps zijn in zulks geval volstrekt overbodig en dus weggegooid geld. In de meeste gevallen kun je nu gewoon volstaan met abonnementen van 100 Mbps.

Hoe je het wendt of keert: hoe hoger de bitrates, des te mooier de beelden op je 4K of 8K TV. Je zou mogen verwachten dat T-Mobile met de vaart der volkeren meegaat. Niet dus. Werkelijk SCHOKKEND nieuws is dit van jou!

Ik heb het stoute vermoeden dat T-Mobile zich vooral richt op alle abonnees die ERNAAST allemaal smartphones bezitten en daarop gestreamd beeldmateriaal bekijken. Dus: die lage bitrates zijn vooral afgestemd op smartphones bezitters/abonnees. Het is m.i. nu een absoluut desastreus verdienmodel van T-Mobile geworden. Terug in de tijd van SD. Afschuwelijk!

Daar waar T-Mobile (v/h Vodafone) in het verleden als Unique Selling Proposition hogere bitrates bood dan de meeste concullega's, heeft T-Mobile dit voordeel BEWUST te grabbel gegooid. Uit oogpunt van kostenbesparingen, zo vrees ik.

De in mijn LG Oled TV ingebouwde  Youtube App kan mij legio 4K UHD of 8K HDR HLG beelden vertonen. Betoverend mooi. Ik snap best dat het aan jullie aangeleverde beeldmateriaal van TV zenders nog niet dat niveau bereikt heeft. Maar het streven moet toch echt zijn: meer is beter en mooier. En dat vergt dus zo hoog mogelijke bitrates.

Het voordeel (“betere gebruikerservaring”) van het nieuwe platform die door T-Mobile zo wordt uitgedragen kwalificeer ik als “alternatieve feiten” zoals Trump en zijn aanhangers ook gebruikt hebben om de echte waarheid te verdoezelen.

Ik ga mij nu serieus oriënteren om elders een abonnement af te sluiten die mij ECHT betere TV beelden (dus hogere bitrates) van TV-zenders bieden.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bram058, goed dat je ‘em checkt: momenteel is de bitrate bij het nieuwe platform op iedere TV stream die wij uitzenden maximaal 8 Mbit/s; dit geldt tevens voor elke TV Box. Er zit dus geen onderling verschil meer in per zender, of per box. 

 

Reputatie 4

Hier een post van @D-Vine in een ander draadje. Het zou GEWELDIG zijn als er een UPDATE van komt PER medio SEPTEMBER 2021:

T-Mobile thuis Glasvezel Bitrates per zender
 

TV Kanaal Zender Bitrate (oude platfrom)
1 NPO1 16.4 - 18.5 Mbps
2 NPO2 16.3 - 16.9 Mbps
3 NPO3 13.8 - 16.3 Mbps
4 RTL 4 10.9 - 12.2 Mbps
5 RTL 5 11.1 - 12.3 Mbps
6 SBS 6 13 - 13.5 Mbps
7 RTL 7 11.3 - 12.2 Mbps
8 Veronica 11.1 -12.4 Mbps
9 NET 5 12.9 - 13 Mbps
10 RTL 8 11.8 - 12.2 Mbps
15 FOX Sports 1 12.2 - 14 Mbps
17 TLC 12.3 - 12.6 Mbps
24 24 Kitchen 14.1 - 15.3 Mbps
61 Discovery Chanel 12.1 - 13.5 Mbps
72 Animal Planet 7.39 - 9.25 Mbps
81 National Geographic 13.1 - 14.2 Mbps
160 Ziggo Sport Select 12.1 - 14.8 Mbps
161 Ziggo Voetbal 11.5 - 13.1 Mbps
195 Zapp Extra 8.75 - 11.1 Mbps
152 ESPN 3 11.9 - 12.3 Mbps
154 ESPN 5 11.8 - 12.3 Mbps
381 ARD 13.4 - 16.1 Mbps
392 ZDF 14.3 - 15.6 Mbps
393 WDR 12.1- 12.5 Mbps

 

 

Reputatie 4

Nou heb ik een poging gedaan met wireshark om de bitrates te meten en de enigen die 16Mbps zijn zijn ARD en ZDF HD. Die zenders die ik hierboven postte met 12,8Mbps zijn nog steeds hetzelfde (13Mbps wordt aangegeven). NPO 1, 2, 3: 14Mbps (12,3 voor video/rest voor 3 audiosporen en teletekst en ondertitels), Eurosport 11Mbps, MTV 10Mbps. BBC 10Mbps ...
Dieptepunten: FTV en MyZEN HD met 4-4,5Mbps maar dat was er ook wel aan af te zien bij FTV. Zelfs XITE in SD heeft een hogere bitrate met 5,5.
Maar in ieder geval zijn de meeste van de HD zenders buiten 1-10 hoger dan 8Mbps en dat is al wel een verbetering tov voorheen (was óf 13Mbps óf ~7,5Mbps bij metingen uit eind 2013) en SD bitrates zijn ook ruim hoger.
Fox Sports 1: 13Mbps


@apis4 Zie jij kans om jouw gegevens ook te updaten? Zoals de situatie per september 2021 is?

Reputatie 4

@Brian Zou je zo vriendelijk willen zijn om een UPDATE van de bitrates op het ODF netwerk te verstrekken zoals de situatie NU per september 2021 is?

Het fijnste zou zijn als je dit ook nader invult voor de belangrijkste TV-zenders. Maar ook welke zender de hoogste Bitrates kent en hoeveel dit dan ook is en welke zender de laagste bitrates en hoeveel dit dan exact is.

Dan kunnen we zien of de situatie ten goede is gekeerd terwijl er in de afgelopen periode van 3 jaren zoveel meer 4K UHD TV's in gebruik zijn genomen.

Reputatie 6
Badge
Lijkt er wel op dat ze 1:1 zijn al zijn ze wel versleuteld en bij Tweak was dat niet zo geloof ik(?). Je ziet ook netjes dat alles van RTL 12Mbps is incl. Z en van de SBS groep zijn ze allemaal 13Mbps net als de zenders van Discovery (uitgezonderd Eurosport met 11).
24Kitchen is nog een mooie 15mbps maar de enige die tot nu toe aan de 16 zijn geraakt waren zoals gezegd die van de ARD en ZDF (ook niet constant maar wel minimaal nog 13Mbps tot nu toe). Heb ook de BBC in de gaten gehouden en dat zakt soms tot wel 4mbps afhankelijk van de uitzending (was bij een praatprogramma met een redelijk donkere setting). Vrij weinig wat nog de 10Mbps heeft gehaald sinds m'n eerste meting van de week op de BBC, meer 8 en lager ...

[maar dit topic hoort vlgns mij in het Televisie gedeelte thuis verder].
Reputatie 7
Badge +4
Voor zover ik weet geeft men bij ODF de zenders 1:1 door vanuit Technicolor. Dit betekent dat dit de originele bitrates zijn, waarmee de zenders broadcasten. Met name de eerste 10, film 1 en Fox sports zenden "hogere" bitrates uit. Andere populaire zenders rond 10-12 Mbps en nichezenders zijn heel wisselend. Dus herken het beeld met apis4 wel. Dit was volgens mij redelijk gelijk aan het beeld dat indertijd bij ZIGGO was, voor ze VBR gingen toepassen. Het lijkt weinig verschil, maar het scheelt toch al gauw 20%-33% en bewerking van het signaal blijft bewerking.
Reputatie 1
apis4 top!!

Wel ernstig dat dit uit de community moet komen en dat de provider zelf maar wat onzin aan elkaar lult.
Reputatie 6
Badge
Nou heb ik een poging gedaan met wireshark om de bitrates te meten en de enigen die 16Mbps zijn zijn ARD en ZDF HD. Die zenders die ik hierboven postte met 12,8Mbps zijn nog steeds hetzelfde (13Mbps wordt aangegeven). NPO 1, 2, 3: 14Mbps (12,3 voor video/rest voor 3 audiosporen en teletekst en ondertitels), Eurosport 11Mbps, MTV 10Mbps. BBC 10Mbps ...
Dieptepunten: FTV en MyZEN HD met 4-4,5Mbps maar dat was er ook wel aan af te zien bij FTV. Zelfs XITE in SD heeft een hogere bitrate met 5,5.
Maar in ieder geval zijn de meeste van de HD zenders buiten 1-10 hoger dan 8Mbps en dat is al wel een verbetering tov voorheen (was óf 13Mbps óf ~7,5Mbps bij metingen uit eind 2013) en SD bitrates zijn ook ruim hoger.
Fox Sports 1: 13Mbps
Reputatie 1
Fijn om te horen dat ik 16Mbps ontvang, hopelijk blijft dit ook zo.

Juist omdat jullie (T-Mobile) Vodafone hebben overgenomen, die juist niet afhankelijk wilde zijn van KPN maar zelf investeerde in betere apparatuur om betere kwaliteit te leveren, zou ik hier absoluut op inzetten.
Dit is een heel sterk punt.

Verder zou ik als T-Mobile zijnde een beetje opschieten met "7 dagen terugkijken op alle kanalen via de TV-Gids" anders vrees ik dat je klanten gaat verliezen uiteindelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi Hidden.nld,

Dat er geïntegreerd moet worden en dat dit tijd kost begrijp ik. Uit de problemen bij de implementatie van quadplay haal ik dat ze hier kennelijk moeite mee hebben. Ook dat ze bezig zijn met het positioneren zie ik wel. Het is alleen jammer dat het momenteel zo vaag en onduidelijk is. Er staat niets over op de site noch is het kennelijk duidelijk bij klanten. Het zou mooi zijn als ze - net als Vodafone indertijd - hun ambitie tonen en de markt weer wat opschudden. We zullen zien. Bij Vodafone leek er op een gegeven moment versnelling te komen. Na 3/4 jaar hoop ik deze versnelling snel te gaan zien. 🙂
Reputatie 7
Hoi TAVL,

Ik verwacht dat je nog even moet wachten voor hier meer over bekend word. Je heb gelijk dat dit een USP is van TMO maar denk zelf dat dit pas gaat lopen als de overname volledig is afgerond (technisch gezien) Doorgaans duurt zo iets 1 a 2 jaar. ook met het oog op 4K TV verwacht ik dat ze wel MOETEN ontwikkelen. anders staan ze weer achter. Dit werkt niet met de huidige stb's Het is een mooie kans om dit samen te doen met de trage stb's die sommige klanten ervaren. ook het aanbieden van apps zoals Netflix kan mooi mee genomen worden.

Reageer