[GUIDE] Terug naar het oude tv-platform op glasvezel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

DISCLAIMER: dit topic wordt niet ondersteund/gesponsord/mede mogelijk gemaakt door T-Mobile. Het toepassen van onderstaande is dus op eigen risico.

 

Toen het nieuwe tv-platform bijna een jaar geleden werd geïntroduceerd, was ik direct enthousiast. Met de komst van cloudopnemen, betere interactieve functies en een nieuw menu had T-Mobile een flinke inhaalslag gemaakt. Maar er was ook een keerzijde: op de ooit feilloze beeldkwaliteit waren concessies gedaan en een vertraging van zo’n 30 seconden deed zijn intrede. Het waren kinderziektes die er zo snel mogelijk uitgehaald zouden worden. Helaas is de conclusie dat dat nog niet is gebeurd en nu het EK op stoom begint te komen en beeldkwaliteit en échte live-tv belangrijker zijn dan ooit, begint de onvrede over dit in potentie zo mooie nieuwe systeem te groeien. Elders op het forum heb ik daar al over gezegd wat ik erover te zeggen had en ook suggesties gedaan om het op te lossen. Wat nog ontbrak was een handleiding om tijdelijk terug te keren naar het oude platform. Het goede nieuws is dat dat (met een bescheiden investering) mogelijk is. Hieronder lees je hoe dat moet.

Een paar belangrijke zaken vooraf: hierna kun je tijdelijk geen gebruik meer maken van cloudopnemen en andere functies die het nieuwe tv-platform met zich meebrengt op de tv-box. Dat kan nog wel via TV Anywhere voor je telefoon, tablet en computer (waarmee je naar een Chromecast kunt streamen) of Apple TV. Verder is dit stappenplan alleen interessant voor glasvezelklanten. Op DSL is qua beeldkwaliteit en vertraging geen winst te behalen door terug te gaan naar het oude platform. Dit alles is getest op een ODF-aansluiting met zwarte media-converter (AON). Ik weet niet precies hoe andere typen aansluitingen (WBA, GPON) in elkaar zitten en of het daarop ook werkt. Ervaringen zijn dus welkom! Dit werkt niet op aansluitingen die na introductie van het nieuwe platform zijn opgeleverd, dus van mensen die nooit op het oude platform hebben gezeten. Het werkt ook niet in combinatie net de Amino Aria 7x.

Kleine disclaimer: meestal test ik dit soort dingen iets grondiger, maar vanwege de tijd was dat nu lastig. Deze post komt dus zonder garanties dat het werkt en alles is op eigen risico. Het is aan te raden om onderstaande spullen op internet te bestellen, zodat je ze binnen twee weken kunt terugsturen mocht het niet lukken.

In deze guide ga ik ervan uit dat je Windows hebt en het modem van T-Mobile gebruikt. Als je een eigen router hebt, kun je deze stappen in grote lijnen ook gebruiken, maar heb je misschien niet alles nodig. Vanwege de vele verschillende merken ga ik daar niet apart op in, maar voor vragen ben je hier op de juiste plek. Houd er ook rekening mee dat het, afhankelijk van waar je aansluiting en tv-box(en) zich bevinden, het een uitdaging kan zijn om die anders aan te sluiten.

Wat heb je nodig?

  • Een managed switch (in deze guide gebruik ik de TP-Link TL-SG105E)
  • Een paar extra internetkabels

Heb je een Draytek-modem? Dan heb je ook het volgende nodig:

(Linkjes zijn voorbeelden. Met andere merken moet het ook lukken.)

We gaan beginnen. Sluit de switch aan op je computer. Ga naar Start en typ ‘Netwerkverbindingen weergeven’ en klik op het bovenste resultaat. Klik nu met de rechtermuisknop op je bekabelde aansluiting (en eventueel op ‘Inschakelen’ als dat nog niet gebeurd is) en dan op ‘Eigenschappen’. Klik dan op ‘Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)’ en dan op ‘Eigenschappen’. Kijk onder op de switch welk IP-adres daar staat (in dit geval 192.168.0.1) en vul dat als standaardgateway in. Vul daarna als IP-adres iets in waarvan het laatste nummer afwijkt (bijvoorbeeld 192.168.0.2) en klik twee keer op OK.

Ga nu naar je browser en vul daar het IP-adres van de switch in (in dit voorbeeld 192.168.0.1) en log in op de switch met de gegevens die onderop staan. Ga vervolgens naar 802.1Q VLAN (of iets wat daar op lijkt), zet de functie aan (‘Enable’) en klik op ‘Apply’. Vul nu als VLAN ID 100 in en zet poort 1 en 2 op ‘Tagged’. Klik op ‘Add/Modify’ en herhaal dit voor VLAN ID 300. Voor VLAN ID 640 gaat het iets anders. Zet daarbij niet alleen poort 1 en 2 op ‘Tagged’, maar ook poort 3 op ‘Untagged’ en als je meerdere tv-boxen hebt ook poort 4 (en 5). Ga daarna na ‘802.1Q PVID Setting’ of iets vergelijkbaars en vul PVID 640 in, vink poort 3 (en eventueel 4/5) aan en klik op ‘Apply’. Sla alles op door op ‘Save Config’ te drukken en vervolgens op OK. Koppel de switch nu los van je computer en maak de instellingen uit de vorige alinea ongedaan.

Als je het Draytek-modem hebt, verwijder je nu voorzichtig de glasvezelkabel en daarna de SFP-module. LET OP: die glasvezelkabel is erg kwetsbaar, net als je ogen. Kijk nooit in de aansluiting! Stop daarna de SFP-module en glasvezelkabel in de media-converter en de RJ45 SFP in de Draytek. Sluit dan de media-converter met een internetkabel aan op poort 1 van de switch en de Draytek op poort 2.

Als je het Huawei- of Zyxel-modem hebt, haal je nu de internetkabel uit de WAN-poort en stop je die in poort 1 van de switch. Sluit een andere internetkabel aan op poort 2 en verbind die met de WAN-poort van het modem.

Sluit daarna de stroom aan op de media-converter. Als het goed is, komt de verbinding meteen terug. Start anders de router opnieuw op. Sluit nu je tv-box(en) aan op poort 3 (en 4/5) en start ze opnieuw op. Er worden wat updates (of eigenlijk downgrades) binnengehaald en zodra die geïnstalleerd zijn, zit je weer op het oude tv-platform!

Om terug te keren naar het nieuwe platform, of als het onverhoopt toch niet lukt, kun je deze stappen simpel ongedaan maken door de tv-box(en) weer rechtstreeks met een LAN-poort op het modem te verbinden, zodat je na het EK (en de Tour de France en de Olympische Spelen) weer van alle nieuwe functies zoals cloudopnemen gebruik kunt maken.

Tot slot: dit is geen permanente oplossing, want uiteindelijk gaat het oude platform helemaal verdwijnen. Maar laten we optimistisch blijven en hopen dat de problemen tegen die tijd opgelost zijn.

Succes!

TMTV

PS Je zou nu kunnen denken dat het gek is dat je zelf kosten moet maken om het werkend te krijgen, terwijl T-Mobile gewoon een goed product moet leveren. Dat is een terechte gedachte en wat mij betreft heb je volkomen gelijk. Je bepaalt zelf of een goede beeldkwaliteit en minder vertraging je die paar tientjes waard zijn, maar omdat er mensen zijn die 3000 euro over hebben voor een optimale tv-ervaring, vond ik deze guide toch op zijn plaats, zeker met een prachtige (sport-)zomer in het vooruitzicht.

F.A.Q.

Q: Ik krijg wel de tv-gids en menu’s, maar ik heb geen beeld of het beeld valt na een paar (meestal 5) minuten weg met een Error-melding.

A: Log in op de switch en zoek naar IGMP-instellingen. Zet IGMP-snooping aan als het uit stond of uit als het aan stond. Ik lees wisselende ervaringen hierover. Probeer uit wat het beste werkt.

 


24 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @TMTV, in weerwil van bovenstaande disclaimer die we geplaatst hebben, wil ik (better late than never) toch nog eventjes een dik compliment jouw kant op werpen: supermooie uitleg dit! 😄👍

Ondanks het feit dat T-Mobile dit niet kan ondersteunen, is het een prachtige opzet en heb je de mensen die het nodig kunnen hebben wel enorm uit de brand geholpen. Dat is precies waar de Community voor staat en daarom kan ik alleen maar zeggen: chapeau en lekker bezig!

@TMTV @Jason Wordt met het oude tv-platform ‘Interactieve tv’ bedoeld? Wij wachten namelijk nog steeds op de upgrade naar T-Mobile TV, maar kampen al vele maanden met zo’n 30 seconden vertraging bij het tv-kijken. Dit merkten wij met het EK al, maar afgelopen dagen ook met Serious Request & nu met de Top 2000. Of staat het nieuwe tv-platform los van die upgrade?

Oftewel: heeft het voor ons zin om bovenstaande guide te volgen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RW_Cat 

Met het oude tv platform wordt interactieve tv bedoeld inderdaad, het hoofdmenu ziet er daarop zo uit:

 

Reputatie 7
Badge +1

Het oude platform is inderdaad interactieve tv als het goed is zou je daar geen vertraging mogen hebben, wel is het zo dat "live” tv in principe niet bestaat er zal altijd enige vertraging zijn met de werkelijkheid.

Denk maar aan programma's als Buitenhof waar vaak buitenlandse gasten zijn en er live vertaald moet worden, het word dan met enige minuten vertraging uitgezonden.

Omdat ik nog op het oude platform zit kan ik niet zeggen hoeveel de vertraging is op het nieuwe platform, afgaande op een vraag van mij aan @Jason en zijn eerlijke antwoord komt het er op neer dat overgang naar nieuwe platform geen “verplichting” is maar op de duur word dit wel uit gefasseerd, aangezien hij geen tijdspad gaf kan dit door de problemen met het nieuwe platform nog wel enige tijd duren.

@Waqqas dat is inderdaad wat wij hebben. 
@BeMu en toch hebben wij vertraging. Bij het EK afgelopen zomer hoorden we steeds onze buren al zo’n halve minuut voordat wij het doelpunt zagen vallen.
Toen ik afgelopen week met mijn zusje aan het videobellen was, liep Serious Request bij haar ruim een halve minuut voor op ons. Zij heeft overigens interactieve tv van KPN, voorheen Telfort, met zo’n slechte bandbreedte/verbinding door te oude bekabeling in haar flatgebouw dat ze niet eens HD-tv-zenders kan ontvangen.
Net nog even gecheckt met de Top 2000: zij stuurde een foto van haar tv-scherm, en ik heb echt even moeten wachten tot hetzelfde bij ons in beeld kwam.

 

Onze tv loopt overigens wel nog voor op de mobiele tv-apps. De T-Mobile iPhone app loopt zo’n 15 seconden achter op onze tv. De Ziggo iPhone app loopt zo’n 7 seconden achter op onze tv.

Reputatie 6
Badge

@Waqqas dat is inderdaad wat wij hebben. 
@BeMu en toch hebben wij vertraging. Bij het EK afgelopen zomer hoorden we steeds onze buren al zo’n halve minuut voordat wij het doelpunt zagen vallen.
Toen ik afgelopen week met mijn zusje aan het videobellen was, liep Serious Request bij haar ruim een halve minuut voor op ons. Zij heeft overigens interactieve tv van KPN, voorheen Telfort, met zo’n slechte bandbreedte/verbinding door te oude bekabeling in haar flatgebouw dat ze niet eens HD-tv-zenders kan ontvangen.
Net nog even gecheckt met de Top 2000: zij stuurde een foto van haar tv-scherm, en ik heb echt even moeten wachten tot hetzelfde bij ons in beeld kwam.

 

Onze tv loopt overigens wel nog voor op de mobiele tv-apps. De T-Mobile iPhone app loopt zo’n 15 seconden achter op onze tv. De Ziggo iPhone app loopt zo’n 7 seconden achter op onze tv.

SD-zenders lopen ook voor op de HD zenders bij Ziggo via de kabel (zonder CI+ module). HD bij T-Mobile op het oude loopt hier precies gelijk aan Ziggo HD, alleen de Ziggo SD zenders lopen een paar seconden voor (~2-4 iirc maar zeker geen 30)

Grappig genoeg hier in de buurt helemaal niemand horen juichen voor wat dan ook tijdens de EK dus die vergelijking kon ik verder niet maken (al was ik ervan overtuigd dat als ik iemand zou horen dat het dan zou zijn nádat ik het al gezien had)

Reputatie 7
Badge +6

@RW_Cat Als je nog op het oude tv-platform (Interactieve TV) zit, heeft deze guide geen zin. Het resultaat zou hetzelfde zijn als wat je nu al hebt. Even voor de zekerheid: als je via je tv kijkt, gebruik je dan de tv-box of een app, zoals de smart-tv-, Apple TV-app of Chromecast? Als je via een app kijkt, wordt het tv-signaal van het nieuwe platform gebruikt, zelfs als je (op de tv-box) nog op het oude platform zit.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb ook nog het oude platform, voor in de woonkamer maar maak ook gebruik van de app op de iPhone of Samsung A7 lite tablet om via een Chromecast te streamen, voor op een slaapkamer met kleinere tv's werkt dit prima.

Het is iets meer gedoe zo moet je voor optimaal beeld per zenderwisseling bij opties de stream kwaliteit instellen op b.v. 1080p, ook heb je wat minder zenders.

Op het oude platform loopt het inderdaad een seconde of 10 tot voor op de app,  maar ook op de STB zit er verschil; bekervoetbal moet verplicht op open net (FOX) die loopt altijd een seconde of 10+ achter bij ESPN 150.

@TMTV Wij gebruiken gewoon de tv-box (Amulet 515 met opnamemogelijkheid).

Reputatie 2

@BeMu vanmorgen las ik op de community dat je kon downgraden naar het oude platform door je Vlan op 640 te zetten. Zo gezegd zo gedaan. JEZUS!! Wat een verschil in kwaliteit. Dus nu dan ook eindelijk terug naar het goede oude platform. Wees er maar zuinig op, en maar hopen dat @T-Mobile het lang blijft ondersteunen. Ik ga in ieder geval niet meer terug. 

@BeMu vanmorgen las ik op de community dat je kon downgraden naar het oude platform door je Vlan op 640 te zetten. Zo gezegd zo gedaan. JEZUS!! Wat een verschil in kwaliteit. Dus nu dan ook eindelijk terug naar het goede oude platform. Wees er maar zuinig op, en maar hopen dat @T-Mobile het lang blijft ondersteunen. Ik ga in ieder geval niet meer terug. 

Ga daar maar niet vanuit, langzaam maar zeker zijn ze klanten op het oude platform aan het overzetten en kunnen deze alleen nog door de stappen handmatig in te voeren terug naar het oude platform. Zodra alle klanten eenmaal zijn omgezet ( en echt een keus erin is er niet ) wordt het oude platform gewoon uitgeschakeld. Het is daarmee niet de vraag of, maar wanneer het oude platform wordt uitgeschakeld en ik ben bang dat dit niet heel lang meer op zich zal laten wachten.

Reputatie 7
Badge +1

@Gerrit078 Het oude platform zal zeker op enig moment natuurlijk hoop ik net als jij dat dit nog zo lang als maar mogelijk is mag duren, zelf denk ik dat ze het pas gaan doen als het nieuwe in kwaliteit gelijk is aan het oude.

T-Mobile is een commercieel bedrijf met aandeelhouders en investeerders, die natuurlijk alleen € zien als ze de ogen dicht of open doen, als men het oude platform volledig uitschakelt en de terecht kritisch technisch onderlegde klant kan niet terug op de manier zoals beschreven door @TMTV  zullen veel er van overstappen naar KPN.

Reputatie 2

@Gerrit078 Ga ze er toch over bellen. Ik ben een betalende klant en mag toch wel een beetje beeldkwaliteit verwachten. Ik zie nu echt het verschil en dat is behoorlijk. Het kan toch niet zo zijn dat je er kwa kwaliteit op achteruit gaat. Heb zelf in het testpanel gezeten en toe meerdere malen aangegeven dat de beeldkwaliteit slecht was. Als ik dit nu zie (oude platform) dan springen de tranen in je ogen. En ik maar denken dat het aan mijn Qled lag. 

@Gerrit078 Het oude platform zal zeker op enig moment natuurlijk hoop ik net als jij dat dit nog zo lang als maar mogelijk is mag duren, zelf denk ik dat ze het pas gaan doen als het nieuwe in kwaliteit gelijk is aan het oude.

 

Hmmm, ik ben toch bang dat dit andersom zal gebeuren zoals ook te zien is bij andere glasvezel providers in het verleden. Digitale TV bij KPN (vanaf het moment dat ze opnemen in de cloud gingen aanbieden) was in het begin ook om te janken. Pas nadat ze de oude infrastructuur eruit geperst hadden konden ze volop overgaan tot investeren.

Ik kom nog uit de glasvezel tijdperk waarin Reggefiber twee vezels naar de woningen trok en KPN ( in een deel van mijn wijk ) zelfs DVB-C als pilot aanboden en zelfs die was nog beter dan de Interactieve TV die ze aanboden.

Ik ben dus bang dat het ook bij T-Mobile het geval zal zijn, twee technieken naast elkaar laten functioneren kan daarnaast nog wel eens voor de nodige problemen zorgen (zoals nu ook blijkt met de wijzigingen per 1-1-2022).

 

T-Mobile is een commercieel bedrijf met aandeelhouders en investeerders, die natuurlijk alleen € zien als ze de ogen dicht of open doen, als men het oude platform volledig uitschakelt en de terecht kritisch technisch onderlegde klant kan niet terug op de manier zoals beschreven door @TMTV  zullen veel er van overstappen naar KPN.

Ik weet het niet precies, maar ik denk dat die handjevol klanten die opstappen bij T-Mobile minder verlies oplevert dan je denkt. Het up houden van de verouderde techniek kost ook nogal wat en kan verdere investeringen tenslotte weer frustreren.

Ik denk eerder dat investeerders willen zien dat T-Mobile de GPON problematiek opgelost worden en dan permanent daar juist dat voor meer klantverlies zorgt.

 

@Gerrit078 Ga ze er toch over bellen. Ik ben een betalende klant en mag toch wel een beetje beeldkwaliteit verwachten. Ik zie nu echt het verschil en dat is behoorlijk. Het kan toch niet zo zijn dat je er kwa kwaliteit op achteruit gaat. Heb zelf in het testpanel gezeten en toe meerdere malen aangegeven dat de beeldkwaliteit slecht was. Als ik dit nu zie (oude platform) dan springen de tranen in je ogen. En ik maar denken dat het aan mijn Qled lag. 

Telefonisch zullen ze je vraag doorzetten en onbeantwoord laten. Voor dit soort zaken kan je het beste wachten tot één van de moderators erop ingaat. Deze zijn net even wat meer gedreven in het krijgen van een antwoord (“nee” of “weten we niet” is ook een antwoord).

Ik moet zeggen dat ik bar weinig verschil zag tussen het oude platform en het nieuwe platform, maar goed ik zit dan ook op een el-cheapo "LG 43UP77006LB (2021) 43inch” en kijk eigenlijk bar weinig 4K meuk en voor het geld van de aansluiting hoef ik het niet te laten.

Reputatie 7
Badge +1

@Gerrit078 Ook ik heb nog de tijd meegemaakt dat er in de Achterhoek en Twente door Reggefiber glasvezel werd aangelegd, je kon toen kiezen uit diverse providers o.a. Lijbrandt of Telfort XMS enz, de meeste zijn later in handen van KPN gevallen.

Inderdaad kon je toen via DVB-C als ook via IPTV? kijken en de streams althans bij mij kwamen van Glashart media, de kwaliteit was en is nog steeds het beste vergeleken bij nu, weliswaar hadden de STB boxen wat minder mogelijkheden, waren puur bedoeld als een soort tuner.

En het mooie was je kon de STB boxen zo onderling wisselen als je over stapte naar een andere provider, of kijken op Marktplaats.

 

@Gerrit078 Ook ik heb nog de tijd meegemaakt dat er in de Achterhoek en Twente door Reggefiber glasvezel werd aangelegd, je kon toen kiezen uit diverse providers o.a. Lijbrandt of Telfort XMS enz, de meeste zijn later in handen van KPN gevallen.

 

Klopt, Telfort was op begeven moment eigenlijk alleen nog de userbase van Concepts ICT, XMS en Lijbrandt en bood nog DVB-C aan.. Nieuwe klanten kregen een Experiabox van KPN door hun strot geduwd en werden gedwongen op IPTV.

KPN heeft nog een pilot gehad in mijn postcodegebied, waarbij de 2e vezel ook werd gebruikt en dus DVB-C en IPTV beschikbaar was - iets wat KPN nooit in hun aanbod heeft gehad, hun eigen infra bevatte namelijk altijd maar één vezel (blauw) en geen groen (CATV).

 

Inderdaad kon je toen via DVB-C als ook via IPTV? kijken en de streams althans bij mij kwamen van Glashart media, de kwaliteit was en is nog steeds het beste vergeleken bij nu, weliswaar hadden de STB boxen wat minder mogelijkheden, waren puur bedoeld als een soort tuner.

 

In die periode werd door KPN alleen de blauwe vezel gebruikt, andere providers zoals Telfort, XMS, Lijbrandt, Concepts ICT gebruikte zowel de groene als de blauwe vezel. Vodafone Thuis gebruikte bij mij ook alleen de blauwe vezel net als KPN.

Er zijn nog wel een paar providers die DVB-C aanbieden overigens…. Trined en Plinq, jammer genoeg niet overal beschikbaar maar toch… het is nog niet helemaal uitgestorven :wink:

 

En het mooie was je kon de STB boxen zo onderling wisselen als je over stapte naar een andere provider, of kijken op Marktplaats.

Klopt, dat is pas echt een gemis en ik kan daarom dan ook niet wachten tot alle providers eindelijk verplicht worden om alles open te stellen zodat hopelijk ook STB's gewoon vrij te gebruiken zullen zijn.

 

Reputatie 6
Badge

In die periode werd door KPN alleen de blauwe vezel gebruikt, andere providers zoals Telfort, XMS, Lijbrandt, Concepts ICT gebruikte zowel de groene als de blauwe vezel. Vodafone Thuis gebruikte bij mij ook alleen de blauwe vezel net als KPN.

Er zijn nog wel een paar providers die DVB-C aanbieden overigens…. Trined en Plinq, jammer genoeg niet overal beschikbaar maar toch… het is nog niet helemaal uitgestorven :wink:

Hier ook twee vezels maar wel nog DVB-C via Vodafone gehad … (was niet anders dan wat je met Ziggo via het basis kabel abo krijgt overigens met alleen NPO 1-3 in HD iirc dus had er eigenlijk nooit gebruik van gemaakt verder).

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Toen ik januari 2014 overging naar Vodafone thuis kreeg je daar exact de zelfde propositie als bij Lijbrandt mijn vorige provider b.v. de STB had ik niet terug gestuurd dus kon ik mooi gebruiken als 2e STB,  en men kon ook via DVB-C kijken, weliswaar wel minder zenders maar toch het kon.

Helaas ging ook Vodafone later over op eigen firmware net als de andere providers.

Reputatie 2

@BeMu @Gerrit078 Net contact gehad met de klantenservice. Zij vertelde dat het oude platform voorlopig nog wel even blijft tot de kwaliteit van het nieuwe platform gelijk is. Verwachting is 3 tot 6 maanden. Het kunnen terug gaan naar het oude platform is voor de kritische klanten die kwaliteits klachten hebben. “Ze gaan dit niet aan de grote klok hangen, maar het is wel voor de klanten die weten hoe ze terug kunnen gaan naar het oude platform” 

Reputatie 7
Badge +1

@Jeroen033 Dank voor je informatie, mooi nieuws dat betekent dat ik voorlopig nog op het oude platform kan blijven, ik heb er alle vertrouwen in dat het nieuwe platform eens de kwaliteit zal halen als het oude.

Ten slotte is een nieuw model auto oude ook altijd beter dan het vervangende model :grin:

Reputatie 1

Het oude platform is een verademing, heel erg bedankt!

Reputatie 5

Hoi @TMTV 

Daarnet heb ik mezelf terug gemigreerd naar het oude TV platform met behulp van jouw gids.
Fantastisch!

Kraakhelder beeld, geen vertraging tussen audio en video en geen enkele hapering in het TV beeld als ik een 1Gb file download. Dankjewel!

Reputatie 7
Badge +6

@HJHome Fijn om te horen dat het gelukt is en je weer goed beeld hebt, ook tijdens het downloaden! Voorlopig is dit een mooie oplossing, maar houd er rekening mee dat dit niet iets voor de lange termijn is. Zodra iedereen is overgezet - en ik heb begrepen dat het einde in zicht is - gaat de stekker eruit en werkt dit trucje niet meer. Het goede nieuws is dat er wel serieus naar mijn suggestie uit het andere topic gekeken wordt, namelijk om het beeld dat je nu weer op het oude platform hebt ook te gebruiken op het nieuwe, waarmee de klachten over beeldkwaliteit, vertraging en niet-synchroon geluid verholpen zouden worden. Ik weet dat ze er druk mee bezig zijn, maar of het in de praktijk ook haalbaar is, is nog niet duidelijk.

Reputatie 5

@TMTV  Ik hoop dat ze naar jou /de klanten gaan luisteren en doen wat jij voorstelde. Lijkt mij de enige logische oplossing

Reageer