Beantwoord

HD zenders: welk signaal komt er binnen?

  • 28 November 2018
  • 10 reacties
  • 1900 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
Ik heb net televisie van tmobile thuis aangesloten gekregen.
Het eerste wat mij opviel is de slechte beeldkwaliteit van de HD zenders. Nu ben ik overgestapt van ziggo, maar de apparatuur en het signaal is nog aangesloten op mijn tv. Ik kan dus switchen tussen de twee providers.
Nu heb ik een aantal kanalen vergeleken en het is een verschil van dag en nacht. Ziggo haarscherp en T-Mobile mist zoveel detail. Het is geen HD te noemen. Niet van deze tijd.
Ik heb een 65 inch TV dus een scherp of niet scherp signaal merk je zo op.
Mijn vraag is hoe kan ik zien wat voor signaal er binnen komt 720 of 1080p. En of dit gewoon de kwaliteit is dat t-mobile biedt of is het een instelling in de decoder die ik moet aanpassen? Als het het eerste is dan stuur ik alles terug.
icon

Beste antwoord door TAVL 29 November 2018, 08:55

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Weet niet hoe je signaal binnen komt , glasvezel of vdsl ? . Als het signaal binnen komt via vdsl dan is de kwaliteit wat minder als via de kabel , en op jou scherm van 65 inch is dat dan helemaal te zien .
Reputatie 1
Nee het komt via glasvezel binnen
Reputatie 7
Badge +1
Wat ook belangrijk is of men op een WBA of ODF glasvezel is aangesloten, is het ODF dan zijn het streams van T-Mobile zelf, bij WBA is men aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN (Reggefiber) de streams zijn in dat geval ook van KPN en deze zijn helaas van aanzienlijk mindere kwaliteit dan die van T-Mobile zelf.

Als de maximale snelheid te behalen bij de postcodecheck 750mb is dan zit men op een ODF aansluiting
Reputatie 1
Bedoel je postcodecheck van t-mobile thuis?
Als ik die doe dan kan ik vervolgens max 500mb internet kiezen.
Reputatie 7
Badge +4
Vaak zit er een infoknop (soms de OK knop) op de afstandsbediening van de TV. Daarmee kun je bij een aantal fabrikanten zien wat het type signaal is dat binnenkomt. Bij T-Mobile is dit normaal gesproken voor de meeste zenders 1080i HD (1080p is niet gangbaar voor TV signaal in Nederland), maar er zijn gevallen bekend waarbij iets mis is gegaan en het signaal naar de TV SD is.

Er zit bij WBA inderdaad een extra compressie op de zenders, waardoor detail - zeker op grotere TV's - verloren kan gaan, maar het beeld moet er overal wel scherp uit zien. WBA geeft de eerste 10 zenders in ca 11-12 Mbps door, ODF en ZIGGO in 16 Mbps. Andere zenders worden veelal meer gecomprimeerd door KPN.

  • Wat is het merk/type van jouw TV? Dan kan ik kijken of ik kan vinden welke knop je kunt gebruiken om signaalinformatie te zien.
  • Welk type decoder heb je?
  • Hoe is de internetsnelheid?
  • Kun je op de STB kijken hoe de instellingen eruit zien?
  • Als je kunt switchen tussen ZIGGO en T-Mobile; heb je beiden op andere HDMI poorten aangesloten? Zo ja, kun je deze eens omwisselen?
  • Heb je de HDMI poort op de TV ook ingesteld, zoals bij de poort waar ZIGGO binnen komt? Tegenwoordig moet je iedere poort/ingang apart configureren, omdat een aangesloten component (STB, Blu Ray speler, Chromecast) net een andere instelling nodig kan hebben?
  • Heb je al geprobeerd om de box even van stroom af te halen?
  • Gebruik je de bijgeleverde HDMI kabels? Of gebruik je eigen kabels?
Sorry voor de vele vragen, maar wie weet biedt het de sleutel tot een betere kijkervaring.

Zelf heb ik een 55", maar ziet het er prima uit.
Reputatie 1
Ik heb met de klantenservice gebeld. En het signaal vanuit de centrale naar mijn huis was goed. Internetsnelheid die ik thuis heb is ook goed.
Daarnaast ook firmware geüpdatet van de decoder. Ik heb een entone 515b amulet
Niks mocht baten. Volgende week komt een monteur langs om het proberen te fixen. Ik denk echter dat het niks gaat uitmaken.
Ik zit dus in een wba gebied en krijg dus een lagere stream binnen.
Reputatie 1
Er loopt ergens een draadje over diverse entone boxen die HD kanalen in sd doorgeven. Je box stuurt een af signaal uit. Er speelt een probleem bij veel meer boxen. T mobile had de oorzaak dacht ik gevonden onlangs maar de oplossing is er helaas nog niet.
Reputatie 7
Badge +1
Ik maak nog gebruik van de oude Amino 140 dat is een heel simpele box die al verschillende jaren oud is, de streams zijn zeer goed zeker bij HD zenders zeker bij zenders als Cartoon netwerk en Boomerang die onlangs zijn overgezet naar HD is het verschil met eerder zeer groot.

Hier is het ook WBA gebied, dus de streams komen van KPN het is algemeen bekend dat KPN mensen welke glasvezel hebben jaren lang bewust heeft bedonderd door ook op glasvezel de veel slechtere DSL streams te leveren ook bij HD zenders pas na klachten heeft men een aantal zenders opgewaardeerd naar HD glas.

Waarom ze dat doen blijft een vraag, terwijl zeker glasvezel volgens mij een haast onbeperkte capaciteit heeft wat betreft bitrate, denk aan UHD 4 en 8K
Reputatie 5
Kan het zijn dat je decoder een verlaagde resolutie naar je TV stuurt (480p ipv 1080p bijvoorbeeld)?
Reputatie 2
Zie dit topic waarbij hetzelfde probleem al een aantal maanden speelt:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/tv-resolutie-slechts-576p-304635

Reageer