Beantwoord

HDCP 2.2 melding

  • 22 December 2020
  • 68 reacties
  • 2436 Bekeken

Tot vanochtend werkte alles goed. zet de tv aan helaas geen beeld wel geluid. alles loopt via mijn Denon avr-4200 deze werkt op HDCP 2.2 /4K dus kan het probleem niet zijn. heb alles gereset en hielp ook niet. alle kabels vervangen geen resultaat. ik begrijp er niks van hoe dit zo in 1 keer kan ontstaan. ook 3.5mm jacket naar tulp werkt ook niet. 

Ronduit waardeloos is dit.

icon

Beste antwoord door Brian 20 January 2021, 15:31

Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 1

Mijn twee nieuwe TV-kastjes zijn inmiddels geüpdate naar de nieuwe software versie die eindigt op 7255. Zowel op onze Full HD TV als op onze 4K TV werkt het nu allemaal. Ik krijg nu geen zwart beeld meer als ik van een NPO zender naar bijvoorbeeld een RTL zender schakel. Ik kan de TV-box nu ook probleemloos van 1080p50 naar 1080p60 schakelen. Geen vastlopers meer geconstateerd tot nu toe. Ook de twee nieuwe features werken tot nu toe goed. Ik hoop dat dit de komende dagen zo blijft. Bedankt voor de update van de software.

Reputatie 7
Badge +8

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

Reputatie 1

Hi @Demi, bedankt voor je reactie. Dat had ik, zeker vandaag, niet verwacht. Mocht je willen troubleshooten dan ben ik daarvoor de komende dagen beschikbaar. Jullie hebben mijn contactgegevens.

Reputatie 1

@soepkip67 uiteraard allemaal geprobeerd, ook met de helpdesk. Het wijzigen van de resolutie heeft geen effect. Daarom heeft de helpdesk ook een dossier aangemaakt voor de technische dienst. Het ligt 100% zeker aan T-Mobile die sinds gisteren iets veranderd hebben. Overigens lees ik op amerikaanse fora van Vodafone dat ze daar eenzelfde probleem hebben gehad met de Amino. Een firmwareupdate van de amino heeft dat daar toen opgelost. Dat zal hier ook moeten gebeuren. Ik hoop dan ook dat iemand van die technische dienst dit serieus neemt. Anders kost het ze zeker weten klanten. 
 

Ik nam overigens ook deel aan het betaprogramma met de nieuwe tv dienst. Daar heb ik ook ondervonden dat er dingen werden veranderd aan de kant van T-Mobile zonder enige communicatie daarover. De helpdesk werd ook niet bijgepraat en veranderingen vonden vaak ‘s avonds of vlak voor het weekend plaats. Als er dan wat was kon je niemand bereiken. Indienen van klachten hierover heeft nooit tot enige respons geleid. Maar goed, dat was een beta programma dus accepteerde ik dat. Vaak na een tot twee dagen wachten was het probleem verholpen, omdat ze iets aan hun kant hadden gedaan. Ik hoop dat dit nu ook zo zal gaan, alhoewel ik mij er nu enorm aan begin te ergeren. Ze moeten gewoon de helpdesk in staat stellen om door te verbinden met tweedelijns support. Dat zou de klantbeleving enorm verbeteren. Nu word je 9 van de 10 keer niet serieus genomen en afgewimpeld.

Hier exact hetzelfde probleem, de TV aangezet en de melding dat de inhoud niet kan worden weergegeven omdat de TV geen HDCP 2.2 ondersteunt. En jawel, ook hier een receiver die nooit issues had (Denon AVR X2200W). Ben een maand geleden overgestapt maar als dit de voorbode is voor de toekomst… bah, kan m'n tijd wel beter besteden...

Reputatie 7

Hi all, aanstaande maandag, dinsdag en woensdag (25, 26 en 27 januari) gaan wij in de nacht alle TV Boxen die gebruik maken van T-Mobile TV rebooten voor een software update.

Deze update zal het grootste deel van de black-screens, sneeuwbeeld, alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen en problemen met geluidssets door HDCP oplossen. Wil je de update vandaag al binnen halen, dan kan dit door een simpele handmatige reboot zonder netwerkkabel

In dit topic lees je meer!

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

Hoi, wanneer kan ik de oplossing verwachten. Hoe moeilijk is het om de 4k content uit te zetten. Nu heb ik de boel moeten verbouwen om weer tv te kunnen kijken met waardeloos geluid hier betaal ik ook niet voor. Het probleem ligt aan de kant van t-mobile. Heb ook contact gehad met de klantenservice maar daar heb je helemaal niets aan. Misschien is enige compensatie wel op zijn plaats. En anders moet ik het contract maar laten ontbinden om vervolgens maar over te kunnen stappen waar ik zonder problemen tv en radio kan luisteren via de versterker en ook herhaalde opname kan gebruiken. Vind dit ook iets om bij radar voor te leggen hoe de consument van het kastje naar muur wordt verwezen. Was ik maar bij telfort gebleven.

Mvg,

Bert

@Demi Hier hetzelfde probleem. Graag zie ik dat deze zsm wordt opgelost

Reputatie 1

Voor wie meeleest: nog steeds geen enkele reactie van T-Mobile gekregen en kan nu dus al 15 dagen!! geen tv kijken.

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

De oplossing is eigenlijk simpel. Even contact opnemen met de technische dienst voor een update om 4k content uit te schakelen is 2 jaar terug ook gebeurt. Zie de tekst hier beneden.

van de week aan de lijn geweest met de technische dienst van t-mobile thuis. Ze hebben een update uigevoerd waardoor het tv kastje nu 4k ready is. Momenteel geen probleem meer en het werkt met HDCP2.2. Dus T-mobile heeft een oplossing alleen een belletje naar technische team is wel nodig 😉

Reputatie 1

Voor wie meeleest kan ik jullie aangeven dat een oplossing voor dit probleem door T-Mobile gevonden is en niet lang meer op zich zal laten wachten. Er zal een nieuwe firmware update worden uitgestuurd.

Uiteindelijk is er binnen T-Mobile met succes geïntervenieerd. Ook wordt er serieus gekeken naar de klantenservice gerelateerde problematiek, zoals door mij hiervoor omschreven. Dit stemt mij voor nu gerust.

Reputatie 1

Ik lijk een soortgelijk probleem te hebben. Ik heb een nieuw kastje opgestuurd gekregen, omdat mijn bestaande kastje nog oude software heeft met een oud menu. Ik kan daarop ook niet terug in de tijd een programma van NPO 1, 2 of 3 kijken. Die programma's zijn grijs in de TV-gids. Na het nieuwe kastje aangesloten te hebben, lijkt alles prima. Ik heb nu een nieuw menu en kan programma's van NPO 1, 2 en 3 terug kijken. Maar...: Als ik nu wissel naar bijvoorbeeld RTL 4 of 7, dan valt het HDMI signaal weg. Ik heb dan dus geen beeld meer op de TV. Ik kan het kastje echter ook niet terug schakelen naar NPO 1, 2 of 3. Het kastje reageert niet meer op de afstandsbediening, hoewel het blauwe lampje wel kort knippert als ik een toets indruk op de afstandsbediening. De enige optie is dat ik het kastje stroomloos maak en weer aanzet. Ik heb hetzelfde kastje ook op mijn TV op de slaapkamer geprobeerd en...: Werkt gewoon prima. Ik heb vervolgens de netwerk kabel beneden gewisseld, een andere poort op het modem geprobeerd, maar niets helpt. Dat terwijl mijn oude kastje wel gewoon RTL 4 en 7 weergeeft. Na de posts in dit topic ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Mijn beide TV's zijn van LG. Die op de slaapkamer is een Full HD TV, die in de woonkamer is 4K (OLED55C8PLA). Op die 4K TV heb ik dus het beschreven probleem. Ik heb op die TV gekeken of er een mogelijkheid op zit om de instelling van de betreffende HDMI-poort aan te passen van Standaard naar Optimaal, zoals kennelijk bij bepaalde Philips TV's kan (en ook helpt). Bij mijn LG bestaat zo'n mogelijkheid helaas niet.

Ik heb zojuist mijn nieuwe TV-kastje gereset. Alle software is toen opnieuw opgehaald en geïnstalleerd. Dat heeft het probleem echter niet verholpen. Ik heb toen de tip van elders in deze Community opgevolgd om het TV-kastje enkele keren uit en weer aan te zetten. Nu blijkt het opeens wel te werken. Dit bleek echter geen garantie voor de volgende keer dat ik TV ging kijken. Ook toen moest ik het TV-kastje enkele keren uit en weer aanzetten. Ik heb toen nog even gekeken naar de resolutie van het nieuwe TV-kastje. Die staat ingesteld op 1080i50. Voorheen stond die standaard op 1080p60 en dat lijkt me ook een hogere kwaliteit. Op mijn Full HD TV staat die resolutie ook ingesteld (1080p60) en dat werkt daar prima. Ik hoop dus ook dat T-Mobile hier iets aan gaat doen. Mijn mogelijkheden om iets anders te proberen zijn nu wel zo'n beetje uitgeput.

Naast een oplossing zou ik van T-Mobile graag iets horen over de te kiezen resolutie (welke is de beste op welke TV). Wat ik me daarbij afvraag is wanneer het kastje daadwerkelijk omschakelt van resolutie. Is dat direct zodra je op het pijltje naar links of rechts klikt? Ik zie mijn TV namelijk niet echt schakelen of zo. Het was overigens handig geweest als er voor die resoluties een keuzemenu was geweest, zodat je in één keer de juiste optie kunt kiezen.

Bij mij speelt deze problematiek overigens ook al een hele tijd. Compensatie zou inderdaad wel op z'n plaats zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Dank jullie wel voor de reacties! Excuus voor de verlate reactie door de feestdagen. We hebben voor nu genoeg meldingen ontvangen en ik heb het doorgezet naar onze technische dienst. Ik hoop jullie zo spoedig mogelijk van een update te voorzien!

 

@Gijs50  Dank voor de toevoeging over de update van 2 jaar terug! Ik heb deze informatie ook gelijk doorgespeeld.

@fvaes Ik heb het direct voor je gecheckt. Ik zie dat je de klantenservice hebt gebeld over dit probleem. Collega gaf aan dat het probleem opgelost zou kunnen worden met een nieuw modem, en heeft voor jou een modemswap aangevraagd. Voor deze swap is een monteur aangestuurd om het nieuwe modem te installeren (het nieuwe modem is ook al onderweg). Een nieuw modem zal dit specifieke probleem dan niet oplossen, maar mocht je het handig vinden om toch een nieuw modem te hebben, dan kan je deze utieraard door de monteur laten vervangen en het oude modem terugsturen. 

Reputatie 1

Hi @Demi, waar staan jullie nu? Inmiddels zit ik al meer dan een week zonder tv, en dat precies in de kerstvakantie. Inmiddels had de technische dienst iets aan mij of tenminste aan jou moeten laten weten toch? 

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Het onderzoek loopt nog, maar ondertussen heb ik mogelijk een alternatief. Ik heb een ouder topic gevonden op deze Community waarin hetzelfde issue werd besproken. 

 

Hier is het topic: HDCP 2.2 melding met Aria 610

 

In het kort: HDCP is een beveiligingsprotocol. Als alle apparatuur dezelfde versie gebruikt is er niets aan de hand. Een TV kan meestal schakelen en zich aanpassen aan de TV Box. Een receiver/versterker doet dit niet en wil de hoogste/laatste versie ontvangen. Onze TV Box kan maximaal HDCP 1.4 aan en de versterker wilt HDCP 2.2 ontvangen. Door deze mismatch krijg je de foutmelding. Als je de instelling van jouw receiver/versterker aanpast (zie hieronder) kunnen ze weer met elkaar ‘praten'. 

 

Marantz AVR:

Na enig zoeken op het internet kwam ik dit topic tegen dat naar dit document HDMI Diagnostics and Troubleshooting voor de NR1508 en NR1608. Het blijkt op deze modellen mogelijk om de HDCP (en meer) aan te passen per HDMI ingang. Na het beperken van HDCP naar 1.4 had ik wel beeld via de AVR. Probleem opgelost. Het is helaas geen instelling in het normale menu van de AVR maar alleen bereikbaar via een toetsencombinatie op de voorkant van de AVR.

Denon:

Nu blijkt er op onze receiver (Denon AVR-S750H, 2019) een verborgen menu te zijn waarmee de HDMI settings kunnen worden ingesteld, het HDMI diagnostics menu.

Dit is voor de gewone burger niet toegankelijk, dus met het gewone setup menu van de receiver komt dit niet in beeld.

Het kan alleen maar geactiveerd worden door tegelijk op de "zone 2 source" en "tuner preset channel -" te drukken. Vervolgens kun je een HDMI diagnostics auto-test draaien en zowaar: na een minuut kwam de melding: "does your TV support HCDP 2.2?". Deze vraag heb ik met "Nee" beantwoord, waarna de receiver deze uitgang resette naar HCDP 1.4. Daarmee was het probleem opgelost. We hebben nu prachtig beeld.

 

Het onderzoek aan onze kant gaat door. Wellicht dat een optie op de TV Box om deze instelling te wijzigen ook tot de mogelijkheden behoort. 

 

Ik hoor graag of dit een oplossing is voor jullie situatie! 

 

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

Dat probleem is makkelijk op te lossen, door dat aan jullie kant te veranderen. Dit is een codering signaal een soort van certificaat dat je moet hebben om bepaalde content te zien. Dit zit in de firmware die pas is geüpdatet. Dus de programmeur moet dit er uit halen en dan de firmware verspreiden, probleem opgelost. Dit is al eens gebeurt bij jullie heb ik gelezen op het forum. Hoop dat dit toch zeer snel opgelost wordt. En misschien is communiceren naar de klanten toe dat er een update aan komt. 

Wij kampen ook nog steeds met hetzelfde probleem, nota bene precies vanaf de dag dat wij overgestapt zijn op T-mobile. Ook wij kijken erg uit naar een oplossing. 

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Graag geef ik hier wat meer uitleg en context over deze melding en de werking van de klantenservice. 

 

Service

We werken hard om deze melding weg te krijgen, zodat iedereen probleemloos kan TV-kijken, inclusief extra aangekoppelde hardware. Er is geen motivatie voor ons om dit te laten liggen of op zijn beloop te laten. We gaan voor tevreden klanten die probleemloos kunnen genieten van het Thuis product. 

 

Privéberichten

Het is niet de bedoeling om moderators ongevraagd privéberichten te sturen. Grootste reden is dat we alles liever openbaar houden zodat iedereen mee kan lezen en direct op de hoogte is. lees hier meer: onze huisregels.

 

Updates

Zodra ik meer weet, laat ik het hier direct weten, zodat iedereen op de hoogte is. Uiteraard staat het jullie vrij om hier vragen te stellen of om updates te vragen. 

 

Alternatieven

De foutmelding doet zich alleen voor in combinatie met bepaalde receivers/geluidsbronnen. Mocht je dus geen Tv kunnen kijken met deze externe apparatuur, dan raad ik aan om deze tijdelijk los te koppelen, zodat je TV kunt kijken met het geluid van de TV zelf. Een ander alternatief is TV Anywhere. je kunt dan het TV beeld streamen naar een Chromecast of Apple TV of afspelen op een PC/laptop. Ik begrijp dat dit alternatieven zijn en je bent hier zeker niet toe verplicht. 

 

Compensatie

Als er iets niet goed werkt of je hebt een defecte TV Box of er is geen internet, dan heb je uiteraard recht op compensatie. Dat is niet meer dan logisch. Dat is hier niet aan de orde. De TV Box geeft de TV streams goed door op de manier zoals het bedoeld is. Hiermee doel ik op de TV Box aangesloten op de TV door middel van een HDMI kabel. Het gebruik van externe apparatuur is uiteraard toegestaan, maar dat kunnen we niet ondersteunen. Er zijn vele merken op de markt en het is niet mogelijk voor een provider om al deze derde partijen te controleren en up-to-date te houden. Dat gezegd hebbende doen we natuurlijk wel ons best om zelfs buiten dit servicebereik alles uit de kast te halen voor onze klanten. En dat is waar we mee bezig zijn. 

 

Ik houd jullie hier in dit topic op de hoogte! 

Reputatie 1

Hi @Sander, bedankt. Ik heb dat inderdaad gelezen. Helaas heb ik een Sony en Yamaha receiver die beiden 4k en HDCP 2.2 aan kunnen maar expliciet ingesteld staan om geen 4k, en daarmee HDCP 2.2, te gebruiken. De box blijft simpelweg die HDCP 2.2 eis sturen. Ze staan dus echt ingesteld op 1080p en geen 4k. Helaas zit er geen optie in de receivers om dit compleet te negeren. Volgends mij is dat nu juist de bedoeling gezien de veiligheidsdoelen hiervan. Kortom er moet voor mij echt iets veranderen aan de tv box. 

Reputatie 1

Ik heb overigens vandaag opnieuw een mail gehad van Guideon:

Wij zijn Guidion, de installatiepartner van T-Mobile Thuis. We hebben je gevraagd om een afspraak te maken voor de installatie, maar we hebben nog geen reactie gekregen. Wil je zo snel mogelijk genieten van jouw T-Mobile Thuis diensten? Klik dan nu op 'Plan je afspraak' en maak online je installatie-afspraak met ons.

Het klopt dat ik nu niet kan “genieten” van jullie tv dienst tijdens de feestdagen. Maar ik heb nog niet gereageerd omdat ik geen vertrouwen heb dat zij dit probleem kunnen verhelpen. Maar er gaat ook aan de kant van jullie support iets mis. Hoe komt het dat jullie mij deze mails sturen? Ik wil best op de uitnodiging ingaan alleen dan graag wat meer context waarom dit nodig is.

Daarnaast zie ik ook hier 2 extra slachtoffers: 

Ik heb sterk het vermoeden dat zij ditzelfde probleem ervaren alleen de melding niet op hun tv te zien krijgen. De timing is wel opvallend identiek. 

Reputatie 1

@Gijs50 ik ben het wel met je eens. Het is inderdaad een HDMI veiligheidsstandaard voor 4k content wat T-Mobile nog niet levert. Als één apparaat in de HDMI keten dat niet support dan wordt content ook niet weergegeven. Kortom voor een gebruikelijk tv abonnement op max. 1080p totaal niet geschikt. Maar ter voorbereiding op de toekomst kan er van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om een optie in de Amino interface te maken waarin je HDCP 2.2 aan of uitzet. Maar dat is aan T-Mobile. Hoe sneller ze het uitzetten hoe sneller we weer tv kunnen kijken.

Wat mij ergert is dat er inderdaad nooit gecommuniceert wordt wat er technisch wordt aangepast. Niet naar klanten maar ook niet naar de eigen eerstelijns support. Dat laatste is bijzonder onhandig omdat je als klant afgewimpeld wordt en het gevoel krijgt niet serieus te worden genomen. Ook worden er vaak dingen aangepast vlak voor het weekend en in dit geval de feestdagen. Hierdoor is de klantenservice niet of amper te bereiken en zorg je ervoor dat je klanten tijdens feestdagen zonder tv zitten. Daar zouden ze de interne protocollen eens op moeten aanpassen. Ook vind ik dat de eerstelijns support moet kunnen escaleren / doorverbinden met tweedelijns. Dan kun je tenminste enige vorm van service bieden. 

@Sander 

Hierbij stel ik T-mobile in gebreke vanwege het niet fatsoenlijk gebruik kunnen van de dienst en Tv-box. Ik geef T-mobile 2 weken de tijd om tot een oplossing te komen. Zie artikel 12.5 van de voorwaarden. Gisteravond weer problemen met opnames weer een stilstaand beeld, vandaag weer probleem met de Tv-box ook een stilstaan beeld en verlies van de verbinding. Resultaat weer de boel resetten om vervolgens fatsoenlijk tv te kunnen kijken. We zijn nu al 19 dagen onderweg en nog geen enkele verbetering of iets van een toezegging. Ben er echt klaar mee. Internet is top maar die tv dienst is echt waardeloos. Die update van 19 dagen geleden is echt waardeloos.

 

Reputatie 1

Hallo, hier sinds vandaag exact hetzelfde probleem. Een maand geleden heb ik een nieuwe receiver gekocht en het heeft al die tijd goed gewerkt. Zonder enige aanpassingen aan mijn zijde sinds vandaag een hdcp melding en geen beeld meer. Het geluid werkt wel.

Een reset van de tv box (Amino) gaf beeld op NPO 1, 2 en 3. Zappen naar RTL 4 gaf direct die melding en die ging niet meer weg. Na een paar keer gereset te hebben krijg ik het splash screen van de amino te zien gevolgd door de melding. Kortom nu helemaal geen beeld meer. Mijn receiver staat overigens zo ingesteld dat alle 4k functionaliteit niet actief is. De receiver lijkt te denken dat het signaal wat de amino doorgeeft hdcp nodig heeft. 

Kortom de enige oorzaak is dat T-Mobile weer een firmware update van de amino heeft gedaan waar fouten inzitten of het formaat van de streams heeft veranderd. Bijzonder vervelend. 
 

Morgen maar weer eens bellen met de helpdesk.

Reputatie 7
Badge +14

Zo'n melding op een forum is niets wat juridisch houd. Dat soort tekst moet je gebruiken in een aangetekende brief.

Zo'n melding op een forum is niets wat juridisch houd. Dat soort tekst moet je gebruiken in een aangetekende brief.

Beste Eric,

Lees eerst de voorwaarden en dan kan je er wat over zeggen. In deze tijd kan en mag het ook online. En de aangetekende brief is onderweg.

Reageer