Beantwoord

Het geluid loopt niet synchroon.

  • 30 December 2020
  • 35 reacties
  • 2916 Bekeken

Reputatie 3
  • is een King Poster
  • 87 reacties

Al een hele poos geleden heb ik een reactie geplaatst in het AlgemeneTV Feedback topic.

Omdat ik maar niets van t-mobile hoor maak ik er maar een apart topic van.

Het geluid van de tv uitzending loopt niet synchroon met het beeld.

Dit kwam al voor bij het verder kijken na het pauzeren van live tv, het bekijken van een programma met begin gemist en bij het gaan bekijken van een opname die nog niet is afgerond.

Sinds een paar weken is daar bijgekomen dat ook het geluid van live tv achterloopt.

Echter: het bekijken van een afgeronde opname gaat prima. Mooi synchroon.

Ik heb de Amino Aria x7 box en gebruik de cloud opname functie.

Het geluid wordt afgespeeld op een Sonos Arc. Ik heb deze al losgekoppeld om te kijken hoe het gaat via de speakers van de tv maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Toch gekeken of het met de lipsyncfunctie van de tv maar dat helpt niets.

Ik ben sinds eind oktober klant bij t-mobile en ben niet onder de indruk.
Dat er iets misgaat kan ik mij voorstellen maar dat ik na een week of 6 nog steeds geen bruikbare reactie heb gekregen en al helemaal geen reactie van t-mobile zelf stoort mij enorm.

Ik hoop dat er nu wel iets aan wordt gedaan….

Ik Hoor het graag.

icon

Beste antwoord door Hans-Juriën 23 April 2021, 16:26

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 @ikfiets kan je het modem en de glasvezel Media Converter opnieuw opstarten? Ik zie namelijk dat ze twee maanden constant verbonden zijn en ik hoop dat met ‘vers’ signaal de Mediabox weer zoals normaal gaat functioneren. 

 

Hoi @Frisov & @ikfiets, goed dat jullie dit aankaarten, ik wil er graag voor zorgen dat de lippen snel weer gelijk lopen met het geluid! Heel graag pak ik dit meteen goed voor jullie aan door een complete melding door te zetten naar de technische dienst. Kunnen jullie hiervoor de volgende vragen invullen:

  • Ervaren jullie dit alleen op de Mediabox of ook via de smart-tv of mobiele app?
  • De software versie van de Mediabox.
  • Ervaren jullie dit alleen op de NPO zenders of ook op andere zenders?
  • Kunnen jullie concrete tijdstippen en programma's geven waarop jullie dit ervaren? Hiermee kan onze technische dienst in de logs van de Mediabox exact meekijken wanneer er fouten optreden.
  • Hebben jullie het geluid van de Mediabox of Dolby of Stereo staan?
  • Gebruiken jullie een eigen speakers aangesloten of gebruiken jullie het geluid van de TV?

Met deze informatie kunnen we concreet aan de slag met het geluid, ik hoop de synchronisatie snel op orde te krijgen voor jullie! 🙂

Dat heb ik de laatste dagen ook, zowel bij live als terugkijken. Was ik maar bij mijn oude provider gebleven, wat duurder maar nooit problemen. Dus Odido, doe er wat aan. Reset van alle apparatuur helpt niks. 

De laatste dagen heb ik regelmatig last van dat het geluid niet synchroon loopt met het beeld. Vandaag is het bij de NPO uitzendingen inclusief de reclames waarbij het geluid 1-2 seconden voor loopt. Zo valt er niet te kijken naar bijvoorbeeld 2 voor 12
Wat kan ik daar aan doen?

Daarnaast is soms het stemgeluid met heel laag volume terwijl de rest van het geluid van normaal volumeniveau is. Heen en weer schakelen tussen zenders help dan. 

Reputatie 7

Hi @HugoCross, merci dat je hier aan de bel hebt getrokken! Ik hoor heel graag van je of je op dit moment nog steeds dezelfde problemen met beeld en geluid dat niet synchroon loopt ervaart? Hiervoor zijn mijn collega's nog heel druk bezig met het verzamelen van genoeg voorbeelden. Ik wil dit graag verder voor jou doorzetten. Kun je terugkomen op de vragen die @Boris in jouw andere topic ook al aanhaalde? Dan kan ik zorgen dat er een onderzoek wordt gestart:

  • Ervaar je deze problemen op de TV Box of ook op de Smart TV App of TV Anywhere app?
  • Heb je voorbeeld programma’s waarbij dit gebeurt? Denk aan zenders, programma’s, tijd en datum.

Als je hierop terug kunt komen, ga ik dit verder chasen! 🍀

Hi @AdriO, weet dat je altijd aan mijn (digitale) mouw mag trekken! Dus als je ook weer concrete voorbeelden hebt verzameld de afgelopen tijd, schroom dan niet om die naar mij door te zetten. Dan ga ik daar met alle liefde weer achteraan. 

Reputatie 3

Hi @HugoCross 

Oh, ik ben het volkomen met je eens…. het oplossend vermogen bij t-mobile is beneden alle peil. (Sorry @Lisa ).

Ik heb zelf al sinds oktober 2020 problemen met van alles en nog wat op dit platform en ze zijn blijkbaar niet in staat ook maar iets op te lossen.

Ik heb ook serieus overwogen om mijn abo op te zeggen maar de alternatieven hier in de regio zijn minimaal net zo beroerd. Dus als je dan toch voor shit moet betalen, dan maar zo min mogelijk.

Overigens zou ik ook als het geluid blijvend niet synchroon loopt (op alle fronten) er ook stevig de pest in hebben. Tot nu to is de enige klantenservice medewerker die er echt achteraan jakkert de genoemde @Lisa . Ik hoop dus dat zij jouw case ook ter hand wil nemen. Dan is er nog een sprankje hoop.

Ik heb de laatste maanden mijn mond gehouden omdat ik en @Lisa gewoon niet tot de botte hersens van de nerds in de kelders van Mount Doom, lijken door te kunnen dringen. Misschien moet ik echter weer een offensief starten want ik heb echt nog veel op mijn lever wat al maanden (zo niet meer als een jaar) speelt en nog steeds niet is opgelost.

Nou Hugo, ik wens je veel succes en laat je niet gek maken door die providers….. ze zijn allemaal hetzelfde.

Hartelijke groet,

 

Adri

Beste Adri, 

 

Ik vind dit eigenlijk meer informatie voor T-Mobile want dit zegt veel over wat het probleem nu eigenlijk is. 

Maar laten we niet afdwalen van het probleem. 

Het betreft hier buitengewone basale functionaliteit: beeld dat synchroon loopt met het beeld. Het kan best na een update een keer een probleem zijn, maar zoiets moet daarna bovenaan de lijst staan en binnen afzienbare tijd zijn opgelost. Dat wordt het niet, het is nu al maanden aan de gang, gebaseerd op de vele posts op dit forum. Het is eigenlijk volstrekt absurd dat er kennelijk zoveel mensen genoegen mee nemen. 

 

Desalniettemin bedankt voor je tip! Ik heb zelf geen soundbar, maar ik kan wel wat vogelen, gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Verder blijf ik bij mijn voornemen om dit tot begin november aan te kijken is het dan niet opgelost dan ga ik over naar de concurrent daar betaal ik zeker meer, maar ik vind dit gewoon niet meer te harden. 

Groeten

Hugo

Reputatie 7

Super attent dat je dit hier deelt @AdriO, dankjewel hiervoor! 😁

Reputatie 3

@HugoCross 

Ik heb uiteindelijk de oplossing gevonden voor mijn situatie. 
In mijn Samsung tv zit een optie bij de geluidsinstellingen om het geluid rechtstreeks door te sturen naar mijn soundbar (Sonos Arc). Door die instelling te veranderen naar ‘doorlussen’ (zo heet het geloof ik) loste het probleem op.
Wellicht een idee om dat bij jou ook even na te kijken maar misschien heb je dat al gedaan.

Succes!

Reputatie 7

Hi @HugoCross, dank voor je bericht. Ik ga er graag voor zorgen dat we het probleem voor je gaan oplossen. Dit wil ik graag doen door je bericht in het aangemaakte topic op te pakken: 

Spreek ik je daar verder? Alvast heel erg bedankt.

Beste allen, 

Het wordt wel een beetje hopeloos wat mij betreft het beeld en vooral met terugkijken en een live programma even vanaf het begin kijken wanneer je net iets te laat bent, is eigenlijk niet te doen. Het beeld loopt volstrekt niet synchroon met het beeld. 

Het kan wel, want inmiddels kijk ik NPO programma's terug via de NPO app. Daar werkt het wel, dus het kan wel. 

Ik vind dit echt heel erg jammer want ik ben verder enorm blij met T-Mobile, het is niet te duur en ben verder dik tevreden met alle functionaliteiten. In combi met mijn telefoonabonnement een prima deal.

Maarrrrr, ik moet zeggen ik ben wel verder aan het kijken en overweeg om mijn abonnement op te gaan zeggen. Want dit speelt nu al maanden en het wordt niet opgelost en ik heb er ook geen vertrouwen meer in. Ik bedoel dit is niet een klein onhandigheidje dit is echt de meest basis functionaliteit die je van een tv-aanbieder mag verwachten “dat het beeld synchroon loopt met het geluid”. Het voelt nu als in een bioscoop zitten waar het licht niet uit kan, dat is ongeveer het niveau waarop dit zich afspeelt, maar kennelijk heeft het geen prioriteit en zo ja dan snap ik echt niet waarom dit niet kan worden verholpen.

Ik geef het nog een maand, ik heb ook helemaal geen zin om over te stappen, maar als het over een maand nog steeds zo slecht is dan ben ik weg. Sorry T-Mobile, jullie hebben het er zelf naar gemaakt, dit kan echt niet.

Met vriendelijke groet 

Hugo 

Reputatie 2

zo gek is dit, dolby uitschakelen, en audio loopt weer synchroon, maar er zijn ook zenders die sommige programma’s al niet-synchroon aanleveren, bijv Eurosport, die heeft bij mij ook op Ziggo enkele tellen vertragen, merkte dat net voor 8st x alweer bij kop over kop. Nederlandstalig napraat programma over de giro d’italia, loopt altijd enkele tellen achter.

 

nou moet ik er wel bij vermelden, de vertraging op de andere zenders kon bij mij dus door de dolby instelling komen, maar m’n tmobile box gaat nu ook naar een hdmi splitter die optische audio maakt die gaat weer in de sonos, maar de t-mobile box moet dan automatisch zich op dolby hebben gezet toen ik de splitter er tussen zette, want vorige week gebruikt ik nog een omweg dmv headphone poort op de amino box van t mobile om analoge audio op een reciever te zetten. na die switch merkte ik idd de vertraging op bij de andere zenders. oh en tevens deelt de t-mboile box een ethernet switch die ook de sonos beam internet. kan volgende week wel testen om die er tussenuit te halen. voor nu lijkt de suggestie van @Hans-Juriën voldoende soelaas te bieden

Reputatie 7
Badge

@AdriO goed om te horen dat het is opgelost!

Bedankt voor het delen van jouw bevindingen. Daar zullen andere Community-leden ook zeker wat aan hebben!

Reputatie 3

@Hans-Juriën en @Brian 

Ik heb ontzettend goed nieuws. Hans-Juriën heeft me echt op het juiste spoor gezet en het lijkt opgelost te zijn. Wellicht goed om deze oplossing te documenteren in jullie knowledge base voor dit soort problemen.

Ik las op he Ziggo forum dat gebruikers dezelfde problemen ondervonden. Andere provider, andere STB.

Dat triggerde mij om verder te spitten. In één van de reacties werd geopperd om in de expertinstellingen voor het geluid van de Samsung tv het formaat van de geluidsuitvoer op ‘Doorloop’ te zetten. Dit betekent dat de Samsung tv helemaal niets doet met het geluid maar dit rechtstreeks van de Amino naar de SonosArc stuurt.

Nu is het geluid in alle omstandigheden synchroon.

Ik zie nu ook dat het geluid in mijn Sonos App op Dolby Digital 5.1 staat en bij zenders die niet in Dolby uitzenden (bijv. 24Kitchen) op Stereo PCM. Dit blijkt dus ook direct de verklaring te zijn dat voorheen deze zender het wel goed deed.

Ik ga het nog even monitoren en laat het even weten als ik wat meer “kijk en luisteruren” op de teller heb staan met deze settings.

Reputatie 3

@Hans-Juriën

In één woord: geniaal.

Als de tv box op Stereo staat werkt alles zoals het moet.
1) Live tv kijken: synchroon op alle zenders
2) Begin gemist kijken: synchroon
3) Afgeronde opname kijken: synchroon
4) Lopende opname alvast kijken: synchroon.

Hartstikkel goed!

Ik ben naar aanleiding hiervan er wel even flink ingedoken.
Al snel kwam ik er achter dat de TV box 2 settings heeft. Dolby Digital (AC3) en Stereo terwijl mijn systeem (Samsung The Frame tv en de Sonos Arc Soundbar werken met Dolby Atmos.
Dolby Atmos heeft Dolby Digital Plus of Dolby TrueHD nodig.
Een Dolby DigitalPlus of Dolby TrueHD kan wel een Dolby Digital systeem bedienen. Het wordt omgezet. Andersom blijkt niet goed te werken.

Zie dit artikel op de Dolby Developers site: https://developer.dolby.com/blog/dolby-audio-over-hdmi-part-1-codecs/

Steeds meer soundbars en homecinema installaties zijn uitgerust met Dolby Atmos.
En ook al worden er nog niet veel programma’s gemaakt en/of uitgezonden zou het wel fijn zijn als iedereen die een Atmos systeem heeft de juiste Codec kan selecteren. Mijn verzoek is dus waardeer de Audio Codec op naar Dolby Digital Plus of Dolby TrueHD zodat een ieder van Dolby geluid kan genieten.

De Amino Aria 7x die wordt uitgeleverd door t-mobile ondersteund het protocol echter niet (voor zover ik het heb kunnen nagaan). De Amino Aria 7 (dus zonder x) zou dat wel doen. Zie de specs: https://www.amino.tv/wp-content/uploads/2021/02/Aria-7-Datasheet.pdf

Het zou mooi zijn om de decoders uit te wisselen en dat deze Aria 7 in het pakket (eventueel optioneel) wordt geleverd. Als deze niet beschikbaar komt worden een hoop gebruikers ‘gedwongen’ het zonder een geweldige geluidservaring te doen en dat is jammer.

Voor nu kan ik me er mee redden maar ik heb natuurlijk niet in een geweldig Atmos systeem geïnvesteerd zonder dat ik dit ten volle kan benutten.

Ik hoop van jullie te horen….. 

In ieder geval, nogmaals bedankt…. het is een hele stap in de goede richting.

Reputatie 3

@Hans-Juriën heb dit nog niet geprobeerd maar ga dat zeker vanavond even doen. Ik laat het je weten.

Bedankt voor je reactie trouwens….. 

Reputatie 7
Badge

@AdriO je hebt nu ook mijn aandacht getrokken. Ik heb voor je nagevraagd of dit probleem te herproduceren is in onze testomgeving. Mocht dat niet lukken, dan zal ik je een privébericht sturen om verder wat zaken na te vragen.

Wel even een vraag: heb je geprobeerd om de geluidsinstelling op de TV box aan te passen van ‘Dolby’ naar ‘Stereo’? Dit kan via ACCOUNT > Instellingen > Audio & Ondertiteling. Ik denk niet dat dit perse de oplossing is, maar ik kan dit niet terugvinden in dit topic. Hoor graag van je of dit nog enig verschil uitmaakt.

Reputatie 3

Hoi @Brian,

Ik heb gezien dat er een update is uitgevoerd op de tv box.

Vol goede moed en zeer hoopvol ben ik weer gaan testen. Echter, de problemen hebben zich uitgebreid.

Kon ik voorheen een afgeronde opnamen bekijken waarbij het geluid mooi synchroon liep met het beeld is dit nu ook volledig van het pad af.

Ik ben er niet in geslaagd om dit met de lipsync functie van mijn tv op te lossen.

Graag wederom en nog steeds jullie aandacht.

Ik ben inmiddels bijna op het punt aangeland dat ik de handdoek in de ring gooi en op zoek ga naar een andere oplossing. 

Reputatie 3

@Brian Hi,

Op 10 maart j.l. is er een techneut van Guidon geweest om het probleem te bekijken. Net zoals ik zelf constateerde hij het probleem en was niet in staat het op te lossen. 

Werkordernummer:  WO-01619122, Afspraaknummer: SA-1608973

Hij heeft contact gehad met de backoffice en er is een case aangemaakt.

Helaas heb ik nu alweer ruim een maand helemaal niets gehoord. Niet via dit topic en niet rechtstreeks via de mail De problemen echter blijven bestaan.

Het laatste wat ik kan aanvullen en wat mij de laatste tijd opvalt is dat de internet snelheid erg wisselt.

Onderstaand een afbeelding van mijn wisselende downloadsnelheid van SpeedTest.

 

Ik weet niet of de prestaties van de TV hierdoor worden beïnvloed maar het is opvallend. Ik ga met deze gegevens ook een topic maken in het internet deel….. 

Ik hoop snel van jullie te horen…. het is echt niet leuk zo.

Sinds eind oktober klant maar heb tot nu toe alleen maar problemen die (vanaf mijn kant bezien) niet worden opgelost.

Wederom verzoek ik je / jullie om een en ander nu eindelijk eens op te gaan lossen. Ik vind het redelijk dramatisch worden.

Reputatie 7

Hi @AdriO Mijn collega’s hebben een monteur aangestuurd om wat zaken na te lopen en ik zie dat er inmiddels al een afspraak gepland staat, top!

Reputatie 7

Hi @AdriO Dank voor de aanvulling, even een tussentijdse update, we zijn er nog mee bezig, zodra ik meer duidelijk heb laat ik het je weten!

Reputatie 3

Dank je. Ik hoop snel op een oplossing.

Overigens, en ik weet niet of het er mee te maken heeft maar als we een afgeronde opname kijken (dat is de enige manier waarop we fatsoenlijk kunnen kijken) spoelen we de commercials altijd door. De laatste tijd is is dat erg springerig. Stoppen en na een poosje een flinke sprong vooruit, dan weer stoppen en dan weer een flinke sprong. We kunnen dan niet tijdig stoppen en jumpen maar wat heen en weer.

Het lijkt wel alsof het in de achtergrond wel doorloopt maar dat het beeld het niet kan bijbenen.

Enfin… hoop dat je er iets aan hebt.

Reputatie 7

Hi @AdriO Excuses voor de late reactie, ik heb de vraag opnieuw uit staan bij onze technische dienst. De reden waarom we in eerste instantie kijken naar de apparatuur is omdat we geen andere berichten van klanten hebben ontvangen hierover. Dan is de kans vaak groot dat het in hardware zit (al dan niet een combinatie van onze TV Box met jouw eigen apparatuur) en is het het meest logisch om dit eerst uit te sluiten. Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk ook een issue met bijvoorbeeld de stream zelf zijn maar dan zouden meer gebruikers hier last van moeten hebben. We gaan het aan onze kant verder onderzoeken en ik laat je in ieder geval weten wat de uitkomst is!

Reputatie 3

Hoi @Brian 

Dank voor je reactie. Helaas heb ik geen andere tv of hdmi kabel om dit mee te testen.
Mijn tv is een Samsung QLED Frame 32LS03T (2020).

Ik heb zojuist via tmobiletv.nl een deel van het NOS journaal gekeken en dat is ook niet synchroon.

Ik schrijf het hier nog maar een keer. Ik kan niet geloven dat het in mijn apparatuur zit. Niet omdat het mijn appartuur is maar om de simpele reden dat het bij het kijken van een afgeronde opname het geluid wel synchroon gaat.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Het wordt wel tijd dat hier een oplossing voor komt. Ik ben al vanaf het moment dat ik klant geworden ben (eind oktober/begin november) aan het knoeien en mezelf aan het herhalen. 

Een simpele aantekening van de technische back-office dat de stream goed is en dat het kastje al vervangen is en daarmee de ticket afsluiten volstaat natuurlijk niet. Zeker niet zonder hierover met mij in contact te treden.

Al met al begint de irritatie wel te groeien, ik hoop dat je dat begrijpt…… 4 maanden en nog geen oplossing.

Reputatie 7

Hi @AdriO Jammer om te horen dat je dit zo ervaart. Uiteraard lossen we dit maar al te graag op, het is dan vaak een kwestie van zaken uitsluiten. We kunnen (helaas) niet magisch op een knopje drukken om het probleem te verhelpen. We blijven op de achtergrond onverminderd voor je bezig en ik heb nog een aantal vragen:

Doet de vertraging zich ook voor wanneer je T-Mobile Tv gebruikt via de browser van bijvoorbeeld je laptop/pc of via de Tv Anywhere app? 

Is het voor jou misschien mogelijk om de TV Box te testen op een andere TV? Met de wissel van de TV Box hebben we deze al als oorzaak uitgesloten en je geeft aan dat het wel of niet aansluiten van de Sonos ook geen verschil maakt. Dan blijft over de TV zelf een de HDMI kabel of de binnenkomende stream. We zien zelf geen afwijkingen in de stream en we hebben niet meerdere meldingen ontvangen over dit specifieke probleem dus dat doet mij vermoeden dat het misschien in de combinatie ligt van de TV met onze TV Box. Dit zou ik graag willen controleren indien mogelijk. Van welk merk en type is de huidige TV? Dan zal ik ook hier informeren bij ons TV team of er misschien issues bekend zijn. Ik hoor het graag!

Reputatie 3

@Jason 
Ik kreeg een mailtje binnen dat er een reactie zou zijn. De meest recente die ik zie is die van Boris, 21 dagen geleden. Wat ik wel zie is dat een reactie van jou als Antwoord is gewaarmerkt. Vreemd omdat uit mijn reacties blijkt dat het probleem niet is opgelost.

Ik heb alle suggesties uitgevoerd, tot nu toe zonder resultaat.

Ik had direct al mijn vermoeden hierover uitgesprken omdat bij het afspelen van opnames het geluid wel sunchroon loopt. Opvallend is ook dat een zender zoals 24kitchen ook synchroon loopt.

Betreffende de lease tijden waarbij je aangeeft dat er een error zou zijn:
Ik heb deze apparaten, Sonos en Synology in de DHCP tabel van het modem een fixed ip nummer gegeven. Ook dit brengt niet het geweenste resultaat.

Toen wij net klant waren bij t-mobile liep het geluid van de live tv goed synchroon, allen terugkijken van een lopende opname of met begin gemist niet. Daar is dus de afwijking in de live tv bij gekomen.

Het hele geval duurt nu al een maand, ik heb de moeite genomen om hier te posten en om het via de klantenservice te bespreken. Hieruit blijkt dat i geduld genoeg heb om jullie de kans te geven het op te lossen. Ik ontvang geen deugdelijke reacties….. storend!

T-mobile, een organisatie die ik hoog had staan, mede ook door het zakelijk mobiel bellen, is in mijn ogen heel diep gevallen. Er wordt nu wat mij betreft een wanprestatie geleverd.

Reageer