[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

  • 22 November 2019
  • 307 reacties
  • 15146 Bekeken
[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

[Update 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 


307 reacties

Reputatie 1

@forward en @Ralf K.: reset uitgevoerd! Ik weet niet welk effect deze reset heeft noch voor hoelang dit zal duren. Bij één klant bleek dit effectief, dus ik hoor graag jullie bevindingen. Alles wat een mogelijke impact heeft op de beeldkwaliteit hoor ik graag. 

@Sander. Dankjewel voor de fabrieksreset. Maar helaas geen verbetering. Haalt gewoon weer update 2.9.27.03 binnen met als gevolg dezelfde beeldproblematiek. Ik had verwacht dat die update niet weer opnieuw gedownload hoefde te worden en dat de fabrieksreset de 1080i/50hz zou herstellen. Niet het geval dus, met als gevolg stroperig/schokkerig beeld verversings-/resolutie- problematiek. @Sander Hoe nu verder? Uitermate vervelend als sinds meerdere weken nu zonder oplossing.

Reputatie 3

@forward en @Ralf K.: reset uitgevoerd! Ik weet niet welk effect deze reset heeft noch voor hoelang dit zal duren. Bij één klant bleek dit effectief, dus ik hoor graag jullie bevindingen. Alles wat een mogelijke impact heeft op de beeldkwaliteit hoor ik graag. 

@Sander. Dankjewel voor de fabrieksreset. Maar helaas geen verbetering. Haalt gewoon weer update 2.9.27.03 binnen met als gevolg dezelfde beeldproblematiek. Ik had verwacht dat die update niet weer opnieuw gedownload hoefde te worden en dat de fabrieksreset de 1080i/50hz zou herstellen. Niet het geval dus, met als gevolg stroperig/schokkerig beeld verversings-/resolutie- problematiek. @Sander Hoe nu verder? Uitermate vervelend als sinds meerdere weken nu zonder oplossing.

Heb ik dus ook…. fabrieksinstellingen kan ik zelf doen, maar gewoon weer stroperig beeld en haalt inderdaad die update binnen.

Lijkt er dus sterk op dat dit niet de tijdelijke oplossing voor iedereen is...

Reputatie 1

21 dagen en counting...

Reputatie 1

@Sander 

Volgens mij is mijn mediabox helemaal niet gereset. Ik las bij andere mensen hier waarvan de box gereset was dat deze opnieuw de updates ging binnenhalen enzo. Dat heb ik bij die van mij niet gezien. Hoe dan ook, hetzelfde probleem nog altijd. Geduld begint nu wel echt op te raken. Bekervoetbal bezig, nog steeds vertraagd beeld.

Reputatie 6
Badge

Bekervoetbal bezig, nog steeds vertraagd beeld.

Filmpje :innocent: ?

Het 60Hz effect is iig wel goed te zien bij een nieuws ticker zoals bij RTL Z, dan zie je het echt verspringen tov 50Hz zoals weer na de zoveelste fabrieksreset.

 

Dat er op NPO 1-3 GOS geen stotter voorkomt zou ik ook niet durven zeggen, heb er wel eens naar gekeken na een eerder claim/ tip hier en meende het wel gezien te hebben. Wel hoor je verschil in het geluid (misschien geen Dolby spoor bij GOS?). Dat het vaker voorkomt in de drukke avonduren dan de rest van de dag moet toch ook ergens op wijzen …

 

Entone 510b met datum 16-08-2018 (x2)

Nog even terugkomend op het GOS gebeuren: volgens een andere kijker hier klopt het idd dat op NPO 101-103 het gestotter niet of iig een stuk minder is (daar zelf achter gekomen). Toen ik het zelf vergeleek, na het dus hier gelezen te hebben, viel me eerder op dat het gekraak in de audio waar ik toen ook last van had op de NPO zenders daar ook op voorkwam dus leek in eerste instantie geen verschil (aangezien de haperingen al nog maar weinig voorkwamen was dat moeilijk te controlleren).

 

Mfg date 060818 lijkt me een beetje vreemd maar dat staat er wel. [Deze] Boxen al in bezit sinds eind 2016 en nog Vodafone branded dus 2018 als productie datum kan nooit kloppe

@Sander 

 

Bij mij ook graag een reset uitvoeren :)

Ik moet ook iedere avond de mediabox resetten.

Alvast bedankt

Heb geprobeerd een hapering vast te leggen. Beeld lijkt te vertragen en daarna te moeten inhalen. Dit komt ongeveer 1x per minuut voor, met name bij voetbalwedstrijden is het bijna continu. Niet te kijken dus, helaas. Reset mag bij mij ook geprobeerd worden als dit mogelijk is! 

 

Hapering T Mobile 17-12

Reputatie 1

Nederland 1 was gisteravond laat ook nauwelijks naar te kijken. Beeld haperde regelmatig, heel erg irritant. Ik had even geen puf/zin om de decoder weer te resetten. Ik zag in de instelling van de TV dat er inderdaad weer een 1080p/60hz signaal binnenkwam.

 

Vanavond maar weer een reset uitvoeren dan. Wellicht de decoder voorlopig maar niet uitzetten zodat deze op 1080i/50hz blijft staan, zal dat werken? Niet ideaal, maar ja.

Reputatie 1

Nederland 1 was gisteravond laat ook nauwelijks naar te kijken. Beeld haperde regelmatig, heel erg irritant. Ik had even geen puf/zin om de decoder weer te resetten. Ik zag in de instelling van de TV dat er inderdaad weer een 1080p/60hz signaal binnenkwam.

 

Vanavond maar weer een reset uitvoeren dan. Wellicht de decoder voorlopig maar niet uitzetten zodat deze op 1080i/50hz blijft staan, zal dat werken? Niet ideaal, maar ja.


Gelukkig kun jij iig nog een reset doen naar 50Hz. Ik heb geen pinnetje in mijn Entone media box.
En Sander zegt dat hij een reset op afstand zal doen maar doet niks.
22 dagen inmiddels al dit probleem. T-Mobile laat opnieuw zien zeer incompetent te zijn.
Probleem oorzaken moeten worden aangedragen door de community, zelf hebben ze geen idee.
En vervolgens gebeurt er nog helemaal niks.

Reputatie 1

Inmiddels nogmaals contact gezocht waarbij ik voor de derde keer ben afgepoeierd met helemaal niks.
De opmerking van ene Robbie “Oh maar u heeft dus gewoon beeld, dan valt het allemaal wel mee”.

Ik zal nog eens vrienden, kennissen en familie T-Mobile Thuis adviseren…


 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb gisteren mijn Entone 510 gereset met een paperclip en na opstart gaf de tv 1080I/50HZ aan vervolgens een tijdje in de optie laten staan, en diverse zenders gekeken geen haperingen beeld voor een FHD tv netjes.

Daarna de box een herstart laten doen via het menu van de a.b. box starte op met 1080p/60 Hz, daarna ook weer diverse zenders o.a. Fox sport NPO 1 t/m3  e.a. mijn persoonlijke ervaring is dat de versie met 1080P /60 hz een scherper beeld geeft dan 1080i 

Opmerking: tot op heden geen enkele last van storing of haperingen (WBA) postcode gebied 7021

 

Reputatie 1

Inmiddels nogmaals contact gezocht waarbij ik voor de derde keer ben afgepoeierd met helemaal niks.
De opmerking van ene Robbie “Oh maar u heeft dus gewoon beeld, dan valt het allemaal wel mee”.

Ik zal nog eens vrienden, kennissen en familie T-Mobile Thuis adviseren…

Dat komt omdat T-Mobile al weken om de hete brij heen danst. 
Want het probleem werd vanaf het begin al gebagatelliseerd: "de update is heus wel goed gegaan"
Inmiddels zijn we er al achter dat voor heel veel klanten de oplossing in die niet werkende opgedrongen 1080p/60 HZ modus zit, maar niet alleen komt deze hele specifieke oorzaak uit de community (Wat al opmerkelijk is)
ik heb ook nog geen medewerker van T-Mobile dit punt horen onderkennen. Alsof dat niet in het helpscript staat. Het blijft allemaal (bewust?) heel erg vaag en natuurlijk vrij consequent gevolgd door een 'maar er gaan ook veel dingen goed'

Hele aparte damage control...

Reputatie 1

Inmiddels nogmaals contact gezocht waarbij ik voor de derde keer ben afgepoeierd met helemaal niks.
De opmerking van ene Robbie “Oh maar u heeft dus gewoon beeld, dan valt het allemaal wel mee”.

Ik zal nog eens vrienden, kennissen en familie T-Mobile Thuis adviseren…

Dat komt omdat T-Mobile al weken om de hete brij heen danst. 
Want het probleem werd vanaf het begin al gebagatelliseerd: "de update is heus wel goed gegaan"
Inmiddels zijn we er al achter dat voor heel veel klanten de oplossing in die niet werkende opgedrongen 1080p/60 HZ modus zit, maar niet alleen komt deze hele specifieke oorzaak uit de community (Wat al opmerkelijk is)
ik heb ook nog geen medewerker van T-Mobile dit punt horen onderkennen. Alsof dat niet in het helpscript staat. Het blijft allemaal (bewust?) heel erg vaag en natuurlijk vrij consequent gevolgd door een 'maar er gaan ook veel dingen goed'

Hele aparte damage control...


@Sander wordt dit probleem nu onderhand opgelost, zijn jullie er nu nog mee bezig? 
Hallo wakker worden is daar nog iemand van T-Mobile support!?
Na 16:00 en in het weekend bestaat T-Mobile thuis support niet, zoveel is inmiddels wel duidelijk geworden. Maar het is gewoon een werkweek en er is een algemeen probleem gaande. Iedere dag even een status update lijkt me na 22 dagen (en counting) wel op z’n plaats.

Reputatie 1

Graag reactie inderdaad @Sander. Neem ons (degenen die gewoon netjes betalen voor een service die nu al enkele weken niet geleverd wordt zoals het hoort) eens mee in het proces; waar staan jullie? Waar zijn jullie mee bezig? Graag ook inhoudelijke reactie op het 1080i/50hz vs 1080p/60 verhaal wat nota bene vanuit de community moet worden aangedragen.

 

Ondertussen hoor ik graag ook hoe jullie ons tegemoet gaan komen/gaan compenseren voor het feit al weken naar dit dramatische beeld te moeten kijken.

Pfff. Duurt lang.

Goede service weer. Fijn dat wij, goed betalende, klanten, serieus genomen worden. Binnenkort maar eens overstappen naar een andere aanbieder...

Ik bezit over een Amulet 515B en kan dus ook handmatig geen reset uitvoeren. Ik heb nu ook al een paar weken last van dit probleem en zie weinig tegemoetkomingen in dit forum. Mijn vraag is of er, aangezien de klantenservice op afstand het kastje kan resetten, het ook zo kan modificeren zodat de noodgedwongen update niet gedaan hoeft te worden? Ik kijk nu noodgedwongen via mijn PC of telefoon en daar heb ik het zo ondertussen wel mee gehad.. zeker met kerstmis om de hoek zou ik graag weer fatsoenlijk gebruik willen maken van mijn TV :grin:

Reputatie 6
Badge

Nederland 1 was gisteravond laat ook nauwelijks naar te kijken. Beeld haperde regelmatig, heel erg irritant. Ik had even geen puf/zin om de decoder weer te resetten. Ik zag in de instelling van de TV dat er inderdaad weer een 1080p/60hz signaal binnenkwam.

 

Vanavond maar weer een reset uitvoeren dan. Wellicht de decoder voorlopig maar niet uitzetten zodat deze op 1080i/50hz blijft staan, zal dat werken? Niet ideaal, maar ja.


Die NPO haperingen staan los van het 60Hz verhaal. Op kanaal 101 wordt het namelijk wel stottervrij weergegeven, ook op 60Hz, net het sportgala op 101 afgekeken (alleen eventuele ondertiteling wordt voor je voorgelezen :robot: ). 25 of 50fps materiaal uitgezonden op 60Hz zorgt voor judder, zoals ik eerder/ gisteren heb gepost kan je dit heel goed zien bij zo’n nieuws ticker zoals bij RTL Z onderin beeld loopt overdag. Lijkt steeds meer op een capaciteitsprobleem aangezien het veel meer speelt in de avonduren en dan ook nog bij de meer bekeken programma's.

Maar zaken als dit die hier ook gepost zijn ben ik nog nooit tegengekomen:

 

Ik zie ‘het’ inmiddels, (lichte ghosting tov 1080i @ 50Hz) na inspectie dichterbij ook wel heel licht bij voetbal als ik de bal volg maar door de standaard motion blur wordt het al redelijk verborgen (ligt er ook aan hoe dichtbij en hoe groot je tv is of het meer of minder opvalt en mogelijk valt het op een OLED nog meer op). Van m’n normale kijkafstand valt het al nauwlijks te zien maar da’s momenteel 3 meter van een 43” (FHD) tv. Nu bij GVVV - PSV zie je er eigenlijk weer weinig van maar op Duitsland 1/ARD weer zichtbaar (toevallig op FOX was het ook een Bundesliga wedstrijd samenvatting waar ik het mee getest had).

Op het eerste oog lijkt het redelijk normaal maar als je daarna de reset doet en het weer kijkt zie je licht verschil als je de bal volgt.

 

Maar ben nog steeds benieuwd naar een voorbeeld van ‘slowmotion’ of vertraging van het beeld dat het sport kijken ‘onmogelijk’ maakt.

 

En uiteraard zo snel mogelijk resolutie output in de instellingen toevoegen, lijkt er nu op dat de ‘fix’ van punt 2 van de firmware update een simpele box op max output commando is oid.

Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.

:rolling_eyes:

Reputatie 3

Na dagen speuren en testen denk ik dat ik er voor -in ieder geval mijzelf- uit ben. Sinds de update geeft de ontvanger beelden in 60Hz door, waar dat eerst 50Hz was. Nu zijn mijn beide TVs 100Hz, wat wil zeggen dat in het geval vóór de update 50Hz door mijn TVs werd verdubbeld naar 100Hz > het maximaal haalbare voor mijn TVs.

Sinds de update geeft de ontvanger beelden in 60Hz door, wat wil zeggen dat mijn TVs er 120Hz van proberen te maken > gaat niet, want TVs zijn maar max 100Hz. Resultaat: TV gaat rare dingen doen met het beeld > wordt stroperig, blokkerig, alles wat in dit topic is vermeld.

Na zoekwerk is 50Hz de standaard in Europa en 60Hz de standaard in Amerika. 60Hz wordt overigens ook gebruikt in combinatie met 4K. Echter; content wordt (nog) helemaal niet in 4K aangeboden.

Dit is misschien ook de reden dat het probleem niet bij alle klanten speelt, maar wellicht alleen bij klanten met een 100Hz televisie. Mensen met een 120Hz of 240Hz zouden hier dus geen hinder van moeten ondervinden. Vandaar ook dat na de fabrieksinstellingen ineens weer normaal kijkt > wordt weer 50Hz.

Is er hier iemand met een TV met minstens 120Hz die kan bevestigen dan de beelden met 60Hz dus GEEN probleem zijn voor diegene? Kan tevens iemand met een 100Hz TV tevens mijn theorie bevestigen met beelden in 60Hz?

Ik denk zeer sterk dat dit het probleem is. T-Mobile moet gewoon het beeld terugknallen naar 50Hz > iedereen blij!

Reputatie 1

Rofl, het probleem zit hem in de media-box die niet om lijkt te kunnen gaan met 1080P/60Hz output.

Het heeft niets met de TV te maken.
Bij mij op 60Hz en 120Hz TV precies hetzelfde probleem (vertraagd beeld).
Games, Netflix allemaal 4K of 1080p content @60Hz vloeiend.

1080i/50Hz is dus niet alleen minder verversingen (50 i.p.v. 60) maar ook half de resolutie (1080i staat voor interlaced).
Nogmaals dit probleem zit hem echt in de media-box en niet in televisies.

 

Overigens stoorde ik me altijd gruwelijk aan het ghosting effect voor de update van 27 november van het interlaced beeld.

Zie voorbeeld. Links is 1080i rechts 1080p

“Is een beeld statisch, dan zal je tussen 1080i en 1080p geen verschil merken. Pas bij snelle bewegingen wordt het verschil goed zichtbaar. Dan zal het streepjespatroon van de even beeldlijnen niet meer goed matchen met die van de oneven beeldlijnen. Zodat je een beeld krijgt zoals is te zien op de linker foto.”


 

Reputatie 3

Rofl, het probleem zit hem in de media-box die niet om lijkt te kunnen gaan met 1080P/60Hz output.

Het heeft niets met de TV te maken.
Bij mij op 60Hz en 120Hz TV precies hetzelfde probleem (vertraagd beeld).
Games, Netflix allemaal 4K of 1080p @60Hz vloeiend.

1080i/50Hz is dus niet alleen minder verversingen (50 i.p.v. 60) maar ook half de resolutie (1080i staat voor interlaced).
Nogmaals dit probleem zit hem echt in de media-box en niet in televisies.
 

Dank voor de bevestiging @forward ! Dat het aan de ontvangers ligt was mij inderdaad ook al duidelijk!

Reputatie 1

Het mooiste (en tegelijkertijd meest surrealistische) aan deze discussie is dat het de community zelf is die de diepte ingaat en de vinger op de zere plek legt. Terwijl je van de aanbieder en beoogd probleemlosser nauwelijks tot niets (concreets) hoort.
Das best bijzonder.

Reputatie 1

Het mooiste (en tegelijkertijd meest surrealistische) aan deze discussie is dat het de community zelf is die de diepte ingaat en de vinger op de zere plek legt. Terwijl je van de aanbieder en beoogd probleemlosser nauwelijks tot niets (concreets) hoort.
Das best bijzonder.

Ik vind het echt schandalig dat ze niks meer van zich laten horen.
De helpdesk zegt: wij kunnen je niet helpen maar houd vooral het forum in de gaten. 
 

Reputatie 7

Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt. Mogelijk is er nog even een herstart van de TV Box nodig. Ik hoor morgen graag jullie bevindingen!

Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt. Mogelijk is er nog even een herstart van de TV Box nodig. Ik hoor morgen graag jullie bevindingen!

Welk nummer krijgt deze update mee?

Reputatie 6
Badge

@Rolf M.Elke tv (/ tv paneel) is van nature tegenwoordig 60 of 120Hz, die van jou is dus gewoon een 120Hz paneel. In Europa wordt er voor het gemak nog over 50 en 100Hz gesproken vanwege het verleden.

@forwardZulke interlacing effecten zul je op een tv normaal gesproken echt niet tegenkomen aangezien je tv er automatisch 1080p van maakt (deïnterlacen). Alsnog zou het mooi zijn als de opties terugkomen waarmee je zelf kunt kiezen voor 1080i @ 50hz output (native) of 1080p @ 50Hz (en niet 60Hz zoals nu).

Op een computerscherm zie je (soms) met interlaced materiaal wel nog zulke effecten (in VLC kan je een deïnterlace optie aanvinken en dan zie je het verschil wel ja). Nu heb ik een van de boxen al aan een monitor aangesloten op m'n bureau en met 1080i zoals normaal zie ik zelfs dan nog zulke effecten niet (in het verleden met zelf gefilmde wedstrijd materiaal in 576i was het nog wel duidelijk zichtbaar als je het ging bewerken/editen).

Maar als dat plaatje is wat je nu ziet, dan heb ik dat iig helemaal niet …

 

Overigens werd ik vandaag weer eens wakker met een box die AAN stond dus mogelijk is er al iets gebeurd? Nu een factory reset aan het doen en nu haalt hij versie 25 op ipv 27.

Reageer