[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

  • 22 November 2019
  • 307 reacties
  • 15146 Bekeken
[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

[Update 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 


307 reacties

Ik had gisteravond al versie 25 (na de zoveelste reset), vandaar mijn vraag welk nummer deze update meekrijgt.

Ik had gisteren trouwens geen klachten, maar dat is de eerste paar uur meestal het geval na een reset. Even afwachten wat het beeld vanavond doet.

Reputatie 1

apis4": Zoals ik al aangaf stoorde ik me gruwelijk aan het ghosting effect wat optreedt op 1080i op mijn TV.  Als ik dan switch naar een andere content bron (1080P) was dat ghosting effect niet zichtbaar op mijn OLED.

Was alleen zichtbaar bij bewegend beeld en ik heb hierover ook al eerder contact opgenomen met T-Mobile.
Maar goed, liever ghosting dan vertraagd beeld!

Reputatie 1

Is de update al doorgevoerd want ik zie geen verschil (box al gereset). Er werd ook geen update gedownload na reset.

Welke versie is de laatste?

Ik heb versie 2.9.25_build6, deze is gisteren geïnstalleerd. Het beeld blijft op 1080i, en geen last van vertraagd beeld. 

Reputatie 1

Ik heb versie 2.9.25_build6, deze is gisteren geïnstalleerd. Het beeld blijft op 1080i, en geen last van vertraagd beeld. 

"Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt."

Vandaag dus en niet gisteren.

Reputatie 1

Ik heb versie 2.9.25_build6, deze is gisteren geïnstalleerd. Het beeld blijft op 1080i, en geen last van vertraagd beeld. 

"Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt."

Vandaag dus en niet gisteren.

Ik denk wel dat hij gelijk heeft qua versie (misschien niet met de dag) want bij mij werd net ook 2.9.25 build 6 geïnstalleerd toen ik mijn box aanzette. Bij jou is dat nog niet de versie?

 

De output is nu weer native zonder dat ik er zelf iets aan hoef te doen, dus 1080i/50mhz. Lijkt erop dat ze de geforceerde 1080p/60mhz er maar even uit hebben gehaald...

Toch leg ik het pinnetje naast mijn box zeker nog niet definitief weg ;)

 

Ik weet echt wel wanneer ik versie 25 heb gekregen. Dus die was gisteren in mijn regio beschikbaar. 
Maar wanneer ik deze versie heb gekregen lijkt mij het minst belangrijk. 
De vraag is of deze versie de problemen verhelpt. 

Reputatie 1

Ik heb versie 2.9.25_build6, deze is gisteren geïnstalleerd. Het beeld blijft op 1080i, en geen last van vertraagd beeld. 

Bij mij staat deze build er nu ook op. Echter blijft beeld 1920x1080/60p en ook het stroperige beeld is er nog steeds. Dus voor mij helaas geen oplossing als dit de beloofde update is. Wacht morgen af..

Ik heb nu ook versie 2.9.25. Had gekozen voor herstart set top box.

Beeld en stroperigheid is bij mij ook niet weg. Heerlijk kijken zo.

Reputatie 6
Badge

Misschien is dit pas stap 1 van de weg naar de oplossing, dus eerst de firmware update naar .27 uitsluiten als oorzaak (/ het 60Hz verhaal). Blijft nu idd in ieder geval wel gewoon op 1080i staan nadat hij op standby geweest is en de RTLZ nieuws ticker loopt weer soepel :cowboy: .

apis4": Zoals ik al aangaf stoorde ik me gruwelijk aan het ghosting effect wat optreedt op 1080i op mijn TV.  Als ik dan switch naar een andere content bron (1080P) was dat ghosting effect niet zichtbaar op mijn OLED.

Was alleen zichtbaar bij bewegend beeld en ik heb hierover ook al eerder contact opgenomen met T-Mobile.
Maar goed, liever ghosting dan vertraagd beeld!


Als ik er op google kom ik idd wel het een en ander tegen over LG OLED’s en deinterlacing. In dat geval is het helemaal wenselijk dat er een optie in het menu komt waarmee je zelf kan kiezen voor 1080i of 1080p @ 50Hz … Dus het probleem nu is niet ghosting maar echt slowmotion/vertraging?

Blijft lastig er een beeld bij te krijgen zonder filmpjes, helemaal als de ene met zogenaamd hetzelfde probleem er na een reset geen last van meer heeft en de ander wel (met allebei een OLED, waarvan eentje een Panasonic iirc dus die zou niet dezelfde deinterlace problemen als een LG moeten hebben). Weer een ander post een filmpje waarin het beeld blokkerig wordt en bij een ander een vastlopend beeld :thinking: .

 

Hier overigens nog een testbestandje waarbij je helemaal duidelijk het effect ziet zoals in het plaatje eerder: https://mega.nz/#!YlQTEA4I!1wHxKOYLYq80UqALoWbuQbQng5aDWNUOFFumJ03BYtI

Ik dacht in eerste instantie nog dat het eigenlijk nog best meeviel maar het bleek dat deinterlacen op automatisch stond in VLC player. Met deinterlace op off krijg je het volle effect.

Deinterlace uit (blijkbaar geen attachment mogelijkheid meer maar enkel het volle plaatje):

Deinterlace aan:

 

Reputatie 1

Heb ook 2.9.25 build6. Zie geen enkel verschil

 Hoe kan ik in godsnaam zien wat de output is? Dus 1080p of 1080i en 50 of 60hz? Op mijn TV zit een info button die het wel doet bij Netflix (staat echt als app op tv) maar niet bij de media-box.

@RobinG10 of @apis4 , hoe kan ik dit achterhalen? :)

@apis4  Het was een voorbeeld plaatje van hoe het beeld was op 1080i, dus VOOR de updates vanaf 27 november. Precies zoals jouw voorbeeld van badminton. Bij 1080P of 4K content zie je dit dus helemaal niet.
Er zijn wellicht wel bepaalde beeldbewerkingsinstellingen in de TV zoals TruMotion die dit soort dingen iets kunnen onderdrukken, maar ik heb alles uitstaan. Sowieso heb ik een grote afkeer tegen het soap opera effect bij alles wat zelf beeldjes gaat verzinnen om ertussen te proppen.
Verder heb ik een speciale sportinstelling voor snel bewegend beeld en die is echt heel grappig nu.
Bij content van een fatsoenlijke bron gaat een bal bij tennis of voetbal iets soepeler.
Als ik die instelling aanzet bij T-Mobile content gaat de bal echt in etappen, dus daar zit steeds een halve meter tussen ofzo. Ziet er heel grappig uit. Denk een beetje vergelijkbaar als wat jij hebt opgemerkt wat betreft die time ticker.
 

Reputatie 1

Ik heb versie 2.9.25_build6, deze is gisteren geïnstalleerd. Het beeld blijft op 1080i, en geen last van vertraagd beeld. 

"Hi all, achter de schermen zijn we druk bezig geweest en er staat een update gepland voor vandaag die hopelijk de problemen verhelpt."

Vandaag dus en niet gisteren.

Ik denk wel dat hij gelijk heeft qua versie (misschien niet met de dag) want bij mij werd net ook 2.9.25 build 6 geïnstalleerd toen ik mijn box aanzette. Bij jou is dat nog niet de versie?

 

De output is nu weer native zonder dat ik er zelf iets aan hoef te doen, dus 1080i/50mhz. Lijkt erop dat ze de geforceerde 1080p/60mhz er maar even uit hebben gehaald...

Toch leg ik het pinnetje naast mijn box zeker nog niet definitief weg ;)

 


Ik ga het ook een klein beetje nuanceren. Op beide tv boxen heb ik nu 2.9.25 build 6.

Bij 1 tv is de output 1080i/50hz (dus goed) en bij de andere nog steeds 1080p/60hz. 

Reputatie 3

Hier de update op beide ontvangers gedaan, maar helaas geen oplossing. Nog steeds stroperig en hakkelig… :(

Reputatie 1

Hier de update op beide ontvangers gedaan, maar helaas geen oplossing. Nog steeds stroperig en hakkelig… :(

Er is volgens mij geen update hoor. Dat bericht werd gisteren middag gepost over een update. Daarna is er geen update meer verschenen.
Als het idd opgelost zou moeten zijn in Build 6 dan is dat niet gelukt. Het blijft opnieuw weer stil vanuit T-Mobile kant.

Reputatie 3

Hier de update op beide ontvangers gedaan, maar helaas geen oplossing. Nog steeds stroperig en hakkelig… :(

Er is volgens mij geen update hoor. Dat bericht werd gisteren middag gepost over een update. Daarna is er geen update meer verschenen.
Als het idd opgelost zou moeten zijn in Build 6 dan is dat niet gelukt. Het blijft opnieuw weer stil vanuit T-Mobile kant.

Jawel, er is een update geweest. Je moest zelf even stroom eraf en erop. Laatste versie is nu .25 maar zonder fix dus.

Reputatie 1

Hier de update op beide ontvangers gedaan, maar helaas geen oplossing. Nog steeds stroperig en hakkelig… :(

Er is volgens mij geen update hoor. Dat bericht werd gisteren middag gepost over een update. Daarna is er geen update meer verschenen.
Als het idd opgelost zou moeten zijn in Build 6 dan is dat niet gelukt. Het blijft opnieuw weer stil vanuit T-Mobile kant.

Jawel, er is een update geweest. Je moest zelf even stroom eraf en erop. Laatste versie is nu .25 maar zonder fix dus.

Snap ik maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik die versie 25 met build 6 al ruim een dag ervoor had binnengehaald na een reset. Dus voordat T-Mobile zei dat er een update zou verschijnen.

Hier de update op beide ontvangers gedaan, maar helaas geen oplossing. Nog steeds stroperig en hakkelig… :(

Er is volgens mij geen update hoor. Dat bericht werd gisteren middag gepost over een update. Daarna is er geen update meer verschenen.
Als het idd opgelost zou moeten zijn in Build 6 dan is dat niet gelukt. Het blijft opnieuw weer stil vanuit T-Mobile kant.

Jawel, er is een update geweest. Je moest zelf even stroom eraf en erop. Laatste versie is nu .25 maar zonder fix dus.

Snap ik maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik die versie 25 met build 6 al ruim een dag ervoor had binnengehaald na een reset. Dus voordat T-Mobile zei dat er een update zou verschijnen.

Ik denk dat zij met de update een rollback bedoelen, toen alles nog “redelijk” werkte.

Maar goed ook dat wordt niet gecommuniceerd :frowning2:  

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Zoals ik het begrijp gaat het hier inderdaad om een rollback, niet een nieuwe update. We zijn weer van 27 naar 25 gegaan. Ik zie wat verwarring en ben hier graag zo transparant mogelijk in. Ik ben superblij met alle feedback in dit topic. Dit zorgt ervoor dat we nu deze actie ondernomen hebben. In dit topic werd geopperd dat het met de update te maken had. Dit was ook mijn grote vermoeden. Zoals ik het nu lees is dit dus niet de oorzaak (en oplossing) geweest. Het lijkt er nu dus op dat toevallig tegelijkertijd met de update een (gelukkig vrij kleine) groep klanten een mindere beeldkwaliteit ervaren. 

 

Ik zie hier een bijzonder goede analyse omtrent het verspringen van 50 naar 60 Hz en het (de)interlaced verhaal hoe beelden gecodeerd worden. Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij dit net zo graag opgelost zien en hier hard voor werken, ook al post ik niet iedere dag een update hier. Techniek is echter niet zo makkelijk te achterhalen, zeker niet als je te maken met vele variabelen. We gaan onverminderd door met het onderzoek, totdat we weer bij álle klanten het scherpe, vloeiende beeld zien wat je van ons mag verwachten en gewend bent. 

Reputatie 1

Dag allemaal, 

 

Zoals ik het begrijp gaat het hier inderdaad om een rollback, niet een nieuwe update. We zijn weer van 27 naar 25 gegaan. Ik zie wat verwarring en ben hier graag zo transparant mogelijk in. Ik ben superblij met alle feedback in dit topic. Dit zorgt ervoor dat we nu deze actie ondernomen hebben. In dit topic werd geopperd dat het met de update te maken had. Dit was ook mijn grote vermoeden. Zoals ik het nu lees is dit dus niet de oorzaak (en oplossing) geweest. Het lijkt er nu dus op dat toevallig tegelijkertijd met de update een (gelukkig vrij kleine) groep klanten een mindere beeldkwaliteit ervaren. 

 

Ik zie hier een bijzonder goede analyse omtrent het verspringen van 50 naar 60 Hz en het (de)interlaced verhaal hoe beelden gecodeerd worden. Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij dit net zo graag opgelost zien en hier hard voor werken, ook al post ik niet iedere dag een update hier. Techniek is echter niet zo makkelijk te achterhalen, zeker niet als je te maken met vele variabelen. We gaan onverminderd door met het onderzoek, totdat we weer bij álle klanten het scherpe, vloeiende beeld zien wat je van ons mag verwachten en gewend bent. 

Mooi verhaal maar we hebben er uiteindelijk niet veel aan. Het feit is en blijft dat de mensen met problemen (althans het vertraagd beeld) voor de update van november 27 dit probleem niet hadden en daarna wel. Dus hoe het dan niets met de update te maken kan hebben is mij een raadsel.
Wellicht zijn onze media-boxen dan allemaal spontaan kapot gegaan die dag. 

Reputatie 1

Dag allemaal, 

 

Zoals ik het begrijp gaat het hier inderdaad om een rollback, niet een nieuwe update. We zijn weer van 27 naar 25 gegaan. Ik zie wat verwarring en ben hier graag zo transparant mogelijk in. Ik ben superblij met alle feedback in dit topic. Dit zorgt ervoor dat we nu deze actie ondernomen hebben. In dit topic werd geopperd dat het met de update te maken had. Dit was ook mijn grote vermoeden. Zoals ik het nu lees is dit dus niet de oorzaak (en oplossing) geweest. Het lijkt er nu dus op dat toevallig tegelijkertijd met de update een (gelukkig vrij kleine) groep klanten een mindere beeldkwaliteit ervaren. 

 

Ik zie hier een bijzonder goede analyse omtrent het verspringen van 50 naar 60 Hz en het (de)interlaced verhaal hoe beelden gecodeerd worden. Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij dit net zo graag opgelost zien en hier hard voor werken, ook al post ik niet iedere dag een update hier. Techniek is echter niet zo makkelijk te achterhalen, zeker niet als je te maken met vele variabelen. We gaan onverminderd door met het onderzoek, totdat we weer bij álle klanten het scherpe, vloeiende beeld zien wat je van ons mag verwachten en gewend bent. 


zoals @forward zegt, mooi verhaal…

 

even chronologisch:

Update voegt toe: geforceerde 1080p/60 hz output naar 1080p toestellen of hoger (4k) ->problemen beginnen en worden direct gemeld

(En ook vrij direct gebagatelliseerd,  maar goed) 

De community ontdekt uiteindelijk de oorzaak (en jullie eigenlijk zelf ook omdat er “ergens gehoord is dat een fabrieksreset wel kan helpen’) 

We zijn inmiddels bijna een maand verder, jullie doen een rollback en de output is weer zoals eerst, native 1080i/50 HZ->problemen zijn opgelost

 

Hoe is dat dan niet update-gerelateerd?

 

 

Reputatie 1

Problemen zijn opgelost? Bij mij is er al die tijd niks veranderd hoor. Nog steeds vertraagd beeld

Reputatie 3

Bij mij ook verre van opgelost. Stroperige is er nog.. de blokjes zijn wel weg, maar daar voor in de plaats in nu om de paar minuten volledig stilstaand beeld voor zo’n 3 seconden terug gekomen…..

 

Reputatie 1

Is bij jullie de output ook weer 1080i/50hz? (als jullie dit kunnen controleren natuurlijk, niet iedere TV geeft daar info, maar ik heb het geluk dat mijn beide TVs dat wel doen)

Zo ja dan is er bij jullie inderdaad nog meer aan de hand, zo niet dan is die rollback toch niet overal (op elke box) hetzelfde. Want jullie hadden dacht ik de boxen die je niet zelf kon fabrieksresetten toch?

Reputatie 1

Is bij jullie de output ook weer 1080i/50hz? (als jullie dit kunnen controleren natuurlijk, niet iedere TV geeft daar info, maar ik heb het geluk dat mijn beide TVs dat wel doen)

Zo ja dan is er bij jullie inderdaad nog meer aan de hand, zo niet dan is die rollback toch niet overal (op elke box) hetzelfde. Want jullie hadden dacht ik de boxen die je niet zelf kon fabrieksresetten toch?

Bij mij is output hetzelfde gebleven; 1920x1080/60p, met daarbij dus ook het stroperige beeld wat is gebleven. Voor de befaamde update was dit wel de 1080i/50hz. Dus kennelijk is de rollback niet helemaal gelukt!? En klopt, kan de box niet zelf resetten. 
 

@Sander wil jij dit doen? Wellicht dat dat nog iets uithaalt. 

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Ik zie weer verwarring ontstaan. Zoals uit jullie diverse reacties blijkt, is het niet een duidelijk probleem. Ik vertel er bij dat dit om minder dan 0,1% van onze klanten gaat die de upgrade hebben ontvangen, niet om jullie te bagatelliseren, maar om duidelijk te maken dat de upgrade er mogelijk niets mee te maken heeft. Sterker nog, ook al is de groep zo klein, we hebben een rollback voor alle klanten uitgevoerd! Dit laat zien dat we dit zeer serieus nemen en iedere klant die haperend beeld heeft, er één teveel is. Het is een bijzonder lastig te achterhalen issue. De klanten die er last van hebben, zijn niet aan een regio gebonden, hebben verschillende apparatuur (maar wel allemaal entone TV Boxen) en zitten op verschillende netwerken. Je ziet zelfs in dit topic dat klanten met andere apparatuur (dus waar ook de update niet van toepassing was) zich hier melden. Dat is een valkuil: door aannames kun je een verkeerde diagnose stellen. Kortom: laten we elkaar niet gekmaken en ervaringen hier delen, want zo zien we het snelste en patroon ontstaan waar we op kunnen acteren. Weet dat we aan dezelfde kant staan: dit willen we zo snel mogelijk oplossen. Voor iedereen! 

 

@Bobtenvoorde, bij jou speelde een geheel ander issue. Jij zit in de regio Dordrecht. Ik ben blij te lezen dat de problemen bij jou nu verleden tijd zijn! Voor specifieke vragen mag je mij ook altijd een privébericht sturen, mocht dat nodig zijn! 

 

 

Reageer