[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

  • 22 November 2019
  • 307 reacties
  • 15146 Bekeken
[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

[Update 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 


307 reacties

Reputatie 3

Bij mij werkt alles inmiddels weer zoals het moet werken. Via PM heb ik nauw contact gehad met enkele medewerkers en de eerste stap was het vervangen van het modem. Dit is gebeurd maar bood geen resultaat.

Een week of twee geleden had één van mijn boxen een reset gehad en het beeld hierop was normaal. Vanochtend zijn in overleg en als test mijn beide boxen voorzien van een reset vanuit T-Mobile. Op beide boxen is het beeld gelukkig weer vanouds.

Ik heb nog een vraag openstaan wat ze extra hebben gedaan om het probleem op te lossen en of ik de enige ben waarbij ze dit hebben getest.

Reputatie 7

Hi all, zoals @Rolf M. al aangeeft zijn we nu bij een kleine groep klanten aan het testen (je bent dus niet de enige :wink:) en de eerste resultaten lijken positief. Ik stuur vandaag alle feedback die ik heb ontvangen door naar ons netwerkteam en we hopen snel een oplossing te hebben. Wat die oplossing nou precies is kom ik op terug Rolf.

Als kanttekening: we hebben de afgelopen tijd voorbeelden verzameld maar we zien best redelijk wat meldingen die niets met dit specifieke issue te maken hebben. Klanten haken er op in omdat het eerder gemeld is en de klachten soms niet helemaal duidelijk zijn. Bij deze gevallen zal de update/fix niet helpen maar uiteraard lossen we deze problemen wel persoonlijk per geval op.

Reputatie 1

Fijn dat jullie er mee bezig zijn. Hoop dan ook dat er gauw een fix komt. Ben ondertussen eerlijk gezegd de beeldkwaliteit spuugzat, irriteert gewoon (het TV kijken).  Hoop - naast de fix - dan ook dat jullie de mensen die hier last van hebben (gehad) te gaan compenseren. We betalen namelijk voor iets wat gewoon niet werkt zoals het zou moeten. Hoor graag jullie reactie hier op. 

hier ook last van slecht beeld met voetbal vooral is mijn kastje niet aan vervanging toe entone amulet 515b

 

Reputatie 5
Badge

Ik heb af en toe een hikje dat het beeld en geluid even blijft hangen met de Kamai 510b?

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@dennishulshof en @HereIsTom Goed dat jullie aan de bel trekken! Het lijkt erop dat jullie ook bij de groep horen die last heeft van blokkerig beeld en een vastlopende TV Box (Kamai en Amulet). Wat @Brian aangaf: we zijn ermee bezig en hopen het zo snel mogelijk gefixt te hebben. Dit is een ietwat flauw antwoord, maar wel wat er gaande is. @dennishulshof Overigens kan ik wel zien dat jouw modem al langer online is, zou je willen proberen om alle kabels los te halen en dan na 20 seconden weer aller erin te pluggen? 

 

 

Reputatie 2

Als T-Mobile nu eens reageert; 

  • met de stappen die ze hebben genomen,
  • wat ze van plan zijn om het probleem serieus op te lossen,
  • mensen gerust stellen
  • etc etc ,

dat zou al iets zijn….

Dit begint best vervelend te worden, @Sander of iemand anders?

Daar kan ik mij wel in vinden. Eerste bericht van mijn kant is al even geleden maar heb verder na het afsturen van een nieuwe Entone 515b niets meer vernomen van T-mobile. Het probleem, haperend en blokkerig beeld is nog steeds aanwezig. Om nu te zeggen dat de problemen verholpen zijn…

 

Wel goed dat er met een kleine groep getest wordt met de hoop dat de oplossing er gaat komen.

Reputatie 1

Als T-Mobile nu eens reageert; 

  • met de stappen die ze hebben genomen,
  • wat ze van plan zijn om het probleem serieus op te lossen,
  • mensen gerust stellen
  • etc etc ,

dat zou al iets zijn….

Dit begint best vervelend te worden, @Sander of iemand anders?

Daar kan ik mij wel in vinden. Eerste bericht van mijn kant is al even geleden maar heb verder na het afsturen van een nieuwe Entone 515b niets meer vernomen van T-mobile. Het probleem, haperend en blokkerig beeld is nog steeds aanwezig. Om nu te zeggen dat de problemen verholpen zijn…

 

Wel goed dat er met een kleine groep getest wordt met de hoop dat de oplossing er gaat komen.

ben benieuwd, ze nemen wel de tijd…..

Reputatie 7

ben benieuwd, ze nemen wel de tijd…..

 

Hi @macmeester, ik geef hier graag een toelichting op. De exacte oorzaak boven water krijgen is vaak lastig en kost tijd:
 

Omdat de klachten vaak "vaag” beginnen is het lastig om concreet een oorzaak te achterhalen tot we meer specifieke informatie en meldingen hebben die we met elkaar kunnen vergelijken.

Hier zitten dan ook weer meldingen tussen die niets met het probleem te maken hebben maar een andere oorzaak hebben. Deze kan je pas filteren wanneer duidelijk is wat er aan de hand is. 

Dan is het de vraag is het een netwerkissue of zit het in de TV Box? Hier zijn meerdere afdelingen bij betrokken die aan de slag gaan om zaken uit te sluiten en na te lopen.

Wanneer de oorzaak gevonden is dan wordt er naar een oplossing gezocht. Dit kan een netwerkaanpassing zijn of een software update. Beide moeten weer gedaan worden door aparte teams afdelingen die een duidelijke ‘case’ van ons aangeleverd krijgen. 


In dit geval bleek het uiteindelijk alleen om de Aria 510 te gaan waarbij het probleem speelt en bij de testgroep lijken de resultaten nu positief dus hopelijk duurt het nu niet lang meer!

Reputatie 7

@BjOrK1972 We hebben de fix zojuist ook bij jou uitgevoerd, laat zeker nog even weten hoe het beeld nu is!

@macmeester Voor jou wilden we dit ook doen maar op het klantnummer bij je profiel kom ik op een DSL aansluiting uit en op DSL speelt dit issue niet. Is het klantnummer in je profiel de juiste of gaat het om een ander adres? Als het wel het juiste adres is dan gaat het hier om wat anders (mooi voorbeeld van mijn eerdere verhaal) en zoek ik dit graag verder met je uit. Gaat het om een ander adres? Stuur mij dan even een privébericht met de postcode en huisnummer waar het om gaat, dan gaan we het ook voor jou toepassen.

Reputatie 1

@Brian pm gestuurd, alvast dank!

@Brian  kun jij ook.wat voor mij.betekenen

Reputatie 7

Hi @dennishulshof, dat kan zeker maar ik zie dat je gebruik maakt van een TV Box met opnamefunctie. We moeten de TV Box een reset geven, hierbij worden opnames dan gewist. Als dat geen probleem is laat het dan even weten dan laat ik de collega's de reset uitvoeren! 

@Brian  graag heb er niks meer opstaan 

Ook hier al sinds november last van blokkering en haperig beeld. Tot op heden geen oplossing gevonden! Kun je wat voor mij betekenen @Brian ? 

@Brian 

Heb Topic nauwgezet gevolgd ivm hetzelfde probleem. Klacht “blokkerig en haperent beeld en geluid: 9 oktober 2019 gemeld. Gebruik Entone 515b en Draytek Vigor 2132 FvN die beiden ivm klacht zijn vervangen zonder resultaat. Firmware 2.9.25_build6-etv-vma-glop-as3. 

Ben ook bereid om de fix uit te proberen. Opnames verwijderen is geen probleem

Reputatie 7

@dennishulshof @tjhlammers Ik laat de reset voor jullie uitvoeren!

@tjhlammers Ik vraag mij in jouw geval alleen af of dit het probleem gaat verhelpen, Ik zie namelijke een behoorlijke wegval van de TV stream zelf.  Hoe heb je de TV Box aangesloten? Zit hier een powerline adapter, router/switch of een ander apparaat tussen? Welke netwerkkabel gebruik je?

@jk90 Voor jou geldt hetzelfde met dezelfde bovenstaande vragen. Alleen zie ik dat de stream afgelopen zaterdag en zondag in jouw geval wel goed was. Was er toen iets anders dan gewoonlijk? En wat zit er aangesloten op poort 4? (ik zie hier ook een 100mbit ipv 1 Gb verbinding)

@Brian  Cat5e bekabeling van router naar TV-box zonder switch. Dit ook al eens getest met nieuwe kabel rechtstreeks van router naar TV-box (los door kamer) . Ook in dat geval bleven problemen onopgelost.

Reputatie 7

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

@dennishulshof @tjhlammers Ik laat de reset voor jullie uitvoeren!

@tjhlammers Ik vraag mij in jouw geval alleen af of dit het probleem gaat verhelpen, Ik zie namelijke een behoorlijke wegval van de TV stream zelf.  Hoe heb je de TV Box aangesloten? Zit hier een powerline adapter, router/switch of een ander apparaat tussen? Welke netwerkkabel gebruik je?

@jk90 Voor jou geldt hetzelfde met dezelfde bovenstaande vragen. Alleen zie ik dat de stream afgelopen zaterdag en zondag in jouw geval wel goed was. Was er toen iets anders dan gewoonlijk? En wat zit er aangesloten op poort 4? (ik zie hier ook een 100mbit ipv 1 Gb verbinding)

 

Er was afgelopen zaterdag en zondag niks anders dan normaal. Sowieso speelt het probleem zich op wisselende tijden af, met name savonds. NPO1 heeft er als een van de weinig zenders geen last van. 

In poort 4 zit een netwerkkabel die direct is aangesloten op mijn TV zelf. 

De TV box zit direct aangesloten met de netwerkkabel die bijgeleverd was door T-mobile, op poort 3. Heb ook wel eens een andere netwerkkabel geprobeerd, dit leverde geen verschil. 

@Brian  Gisteren vastgesteld dat firmware van 2.9.25 was geupgraded naar 2.9.27 om precies te zijn 2.9.27.03_build1-etv-vma-glop-as3 . Ik heb jaren de TV-box met serienummer 37144551 in gebruik gehad waar deze firmware ook op stond, in ieder geval tot en met 28/12/19 tot T-mobile een vervangende gestuurd heeft met serienummer 37269691. Vraag: zit in deze firmware dan wel de fix?

Afijn, helaas gisteravond moeten vaststellen dat probleem hiermee niet verholpen is. Onderstaan de registraties: NPO2, 19:08 uur, kleine storing (paar blokjes kortstondig), 19:17 uur NPO2, veel blokjes, kortstondig, 20:53 SBS6 kleine storing, 21:23 SBS6 kleine storing, tussen 21:29 - 21:31 SBS6 2 minuten lang om de haverklap grote blokken en ook haperend geluid. Hierna tot 22:45 uur geen problemen meer.   Vraag: zit er een verband tussen tijdstippen storingen en wegvallende TV-stream?

Reputatie 7

Hi @tjhlammers @jk90 Dank voor reacties. Zo’n vermoeden had ik al. Dit heeft dan niet te maken met het “TV issue” maar heeft een andere oorzaak. Ik ga dit via de “normale” weg oppakken, ik heb inmiddels genoeg informatie hiervoor. Afhankelijk van de uitkomst zal dit in de meeste gevallen een monteur van ons zijn die we langs gaan sturen of we gaan onderzoeken of er mogelijk een oorzaak op het netwerk zit, dit loopt dan via onze technische dienst. Ik verwacht dat we in de loop van volgende week meer duidelijkheid hebben en jullie ontvangen dan een bericht van mijn collega’s.

Wat een bullshit verkopen ze hier allemaal,ik heb beide kastjes en heb al vanaf november last van haperend beeld,echt geweldig op een 75inch tv(not)

er is mij allang verteld dat het door een firmware udate is gekomen,en dat ze druk bezig zijn om het op te lossen,ik weet niet waarom dat dus zolang moet duren,want tot op de dag van vandaag nog steeds geen verbetering,

nu ben ik het dus spuugzat en wil graag compensatie vanaf november en ga gelijk maar naar een andere provider.

Reputatie 7

Het probleem is niet firmware gerelateerd. het terugdraaien van de update van november heeft het probleem niet opgelost. zoals @Brian 8dagen geleden al aangaf zijn ze aan het testen met en kleine groep mensen en zijn de resultaten veel belovend. dit betekend dus dat men dicht bij een oplossing is gekomen.

Neemt niet weg dat dit probleem veel te lang heeft gelopen natuurlijk.

Reageer