[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510

  • 22 November 2019
  • 307 reacties
  • 15140 Bekeken
[Info] Upgrade firmware Amulet 515 en Kamai 510
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom rollen we de komende periode een update voor de Amulet 515 en Kamai 510 TV Boxen! De update wordt vanaf week 47 in fases uitgerold en we verwachten hier in week 50 klaar mee te zijn.

 

Voor wie geldt dit?
Deze upgrade geldt voor alle klanten die gebruik maken van de Amulet 515 of Kamai 510 TV Boxen.

Wanneer?
We rollen de update in fases uit vanaf week 47 en verwachten rond week 50 klaar te zijn. Het onderhoud vindt hierbij ‘s nachts plaats tussen 02:00 uur en 06:00 uur.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen. 

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf de TV Box nog even resetten als het toch niet werkt. Meer informatie over hoe je de reset uitvoert vind je in dit topic.
In het verleden hebben we van sommige klanten meldingen gezien op de Community gezien dat de televisie uit het niets aan gaat tijdens de update. Dit zou niet moeten gebeuren maar kan geen kwaad en dit wordt soms getriggerd door de update, geen reden tot paniek dus. :wink: 

Wat houdt de update in?
De firmware upgrade bevat performance verbeteringen en geen verbeteringen in de functionaliteiten.

  • Door het aanzetten van retransmissie (het opnieuw verzenden van data over het netwerk bij een eerdere fout) verwachten we een aanzienlijke verbetering van de streamkwaliteit op het WBA Glasvezel netwerk.
  • Deze update bevat ook de langverwachte fix voor het “resolutie issue”  waarbij de TV Box de resolutie onjuist wordt doorgegeven vanuit de TV in plaats van zelf de juiste (hogere) resolutie te kiezen.


Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!
​​​​

[Update 06-02-2020]

Hi all, we hebben vannacht een update uitgevoerd waardoor de problemen voor de Kamai 510 verholpen zouden moeten zijn. Maak je gebruik van een eigen modem of één van onze modems met APAS (alle poorten voor elke dienst) dan moet je de modem nog even een reboot geven om de laatste update binnen te halen.

 

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

 


307 reacties

Reputatie 1

Goedemorgen, 

Ook ik heb last van het haperende en schokkende beeld. Dit komt soms vaak voor en soms ook wat minder vaak. Maar het is in ieder geval wel bloed irritant. Dit probleem speelt al een paar weken, na wat speur werk kwam ik hier terecht. Na alles geprobeerd te hebben  wat in dit topic staat  moet ik concluderen dat het probleem nog steeds bestaat. Ook heb ik nog steeds de apparatuur van 5,5 jaar geleden uit het Vodafone tijdperk (draytek 2130!! & Kamai 510B). Wellicht dat het met de problemen te maken heeft want deze apparatuur is gewoon verouderd.

Nu we het toch over die apparatuur hebben, het is toch schandalig dat bestaande klanten ( in mijn geval 5,5 jaar!) nog steeds met oude achterhaalde apparatuur zit opgescheept. Ik heb geen duel band WiFi met 5GHZ, geen any port any service en ook geen  snelle aria box. Maar ik betaal wel hetzelfde als een nieuwe klant die dit allemaal wel krijgt. Kom op T-mobile dat kan zo toch niet meer! 

Ik hoop in ieder geval dat het probleem met de haperingen snel wordt opgelost want dit is geen prettig tv kijken meer. En ook hoop ik dat T-mobile eindelijk eens gaat inzien dat er een groep mensen is die nog met oude apparatuur zit die gewoon achterloopt op de huidige technieken, ongeacht ofdat het met de hapering te maken heeft. 

Reputatie 1

Net als Peter71 hebben wij de Entone box in combinatie met de Draytek Router en last van stotterend en haperend beeld bij o.a. NPO 1, 2 en 3. 

 

Daarnaast zie ik op de website van Draytek dat de router End Of Life is, dat betekent dat er geen veiligheidsupdates meer uit worden gebracht. Hoe kan T-mobile de veiligheid van de routers garanderen als de fabrikant de hardware niet meer ondersteunt?

 

Dus hier dezelfde vragen:

  1. Hoe kan ik het haperende beeld oplossen? (Heb alle aanbevolen troubleshoot-stappen al doorlopen)
  2. Wanneer wordt de Draytek router vervangen?

 

 

 

Reputatie 2

Goedendag, helaas ondervinden we thuis ook nog steeds problemen na de vorige update van de Entone box. ( Kamai 510B in combi met de Draytek router uit het Vodafone tijdperk) Vooral NPO 1,2 en 3 stotter om de haverklap, beeld staat soort van even stil en gaat dan na paar seconden weer verder. Ook voetbal kijken op FOX en Ziggo Sport niet te doen. Dit alles op beide boxen, beneden op 55” Samsung en boven op een 32” Philips TV.

Wanneer worden de Kamai en Draytek eens vernieuwd? Spul is al dik 5 jaar oud, Draytek draait op een zeer oude firmware ( medio 2017 ) en dat lijkt me op den duur ook niet veilig meer.

Wat heb ik al zelf gedaan:

  • reset Draytek router
  • reset Kamai boxen (pin aan de zijkant)
  • Andere netwerkkabel, andere HDMI kabel (nu zelfs AudioQuest kabel)

Hoor het graag,

Peter

Reputatie 1

Wel, hier in de Bilt is het nog niet beter. Door stereo en niet AC3 te gebruiken wel veel minder erg. Maar ik vind het inmiddels onacceptabel lang duren. Ze kunnen op zijn minst vertellen wat er aan de hand is, wat er aan gedaan wordt en hoelang het nog duurt. Helpt het als de Entone vervangen wordt. @sander  Ik ben best geduldig en begrijp ook dat soms problemen ontstaan die moeilijk op te lossen blijken, maar het gebrek aan informatie is heel irritant. Een beetje openheid mag toch wel verwacht worden van T-mobile.

Reputatie 1

Mijn Entone (oude versie van Vodafone, zonder HDD) is via een Denon receiver verbonden met een 4k-televisie. Ook ik heb last van blokkering beeld. Via een app kan ik bekijken wat de input en output is van de Denon receiver bij het gebruik van de Entone: audio uitsluitend stereo, video in 1080p:60.

Gisteravond vielen mij twee zaken op:

Allereerst was het beeld op NPO beduidend minder blokkerig. De app gaf dan ook aan dat de video-output was teruggebracht naar 1080i:50. Geen probleem, de receiver of de TV zet dat wel om naar 2160p en doet dat vele malen beter dan de verouderde hardware van de Entone.

Het receiver stuurt het ontvangen videosignaal via HDMI-poort “Monitor 1” uit naar de TV. Toen ik abusievelijk het videosignaal naar de ongebruikte uitgang “Monitor 2” liet sturen, kreeg ik natuurlijk geen beeld maar de audio van de Entone, die wel werd doorgegeven, werd plots veel voller: de Denon-app gaf aan dat ik een volwaardig DD 5.1 signaal ontving van de Entone. Afgelopen jaar is hier uitgebreid gediscussieerd over de instelling “Stereo” en “AC3” in het instellingenmenu van de Entone. Uiteindelijk was de conclusie dat NPO uitsluitend in stereo uitzond maar dat is blijkbaar niet zo. Als de Entone niets met de video hoeft te doen is het blijkbaar net krachtig genoeg om DD 5.1 door te geven.

Reputatie 1

Ik kijk elke dag even op dit forum in de hoop dat er een update/oplossing, maar het blijft vooralsnog alweer een tijdje angstvallig stil. Snap dat de feestdagen er zijn geweest, maar we zitten ondertussen ook alweer een week in het nieuwe jaar.  

Ik hoor graag - en met mij denk ik velen - weer een keer wat de stand van zaken bij jullie is @Brian @Sander

Reputatie 2

Dag allen, 

 

We hebben gecontroleerd en op alle fronten is de upgrade van de TV Boxen 100% geslaagd. Het kan natuurlijk zijn dat enkelen toevallig nu problemen ervaren met het TV beeld. Dit staat echter los van de upgrade. Het is dus belangrijk om deze stappen (of hulpvideo) te doorlopen om weer haarscherp beeld te verkrijgen: stappenplan TV

 

Belangrijk hierbij is dat je een rechtstreekse verbinding hebt tussen modem en TV Box, zonder adapters, switches of koppelstukjes. 


sorry daar geloof ik niets van. Prima dat de update geslaagd is maar deze (oudere) kastjes lijken het niet aan te kunnen. iedereen die dit probleem ervaart gebruikt allemaal dit kastje.

als jullie op deze manier allemaal willen wegjagen naar een concurrent prima maar dit is geen optie om zo tv te kijken. Ik ben zo weg incl mijn compete alles in 1 en mobiele abo. 
minachting van de duur betalende klant deze reactie van t mobile. 

Reputatie 1

Net als Peter71 hebben wij de Entone box in combinatie met de Draytek Router en last van stotterend en haperend beeld bij o.a. NPO 1, 2 en 3. 

 

Daarnaast zie ik op de website van Draytek dat de router End Of Life is, dat betekent dat er geen veiligheidsupdates meer uit worden gebracht. Hoe kan T-mobile de veiligheid van de routers garanderen als de fabrikant de hardware niet meer ondersteunt?

 

Dus hier dezelfde vragen:

  1. Hoe kan ik het haperende beeld oplossen? (Heb alle aanbevolen troubleshoot-stappen al doorlopen)
  2. Wanneer wordt de Draytek router vervangen?

 

 

 

 

uit zichzelf geloof ik niet dat T-Mobile daar het in initiatief in zal nemen. Hardware vervangen kost geld, dat zullen ze tot het allerlaatste moment uitstellen.

Reputatie 3

Er blijven een paar misvattingen hardnekkig de kop opsteken. De upgrade was van eind november. Als er in oktober al haperingen waren, dan wijst dit erop dat de upgrade niet de oorzaak was. Heb je nog steeds de versie met 27, haal de TV Box (en eventueel ook het modem en/of media converter) voor 10 seconden van de stroom. Na deze herstart heb je de 25 versie. Ik heb het sterke vermoeden dat dit niet de oplossing is. 

 

Het omzetten van entone boxen naar Aria. Dat zou gedeeltelijk mogelijk zijn. Voor de entone met opnamefunctie is geen alternatief: de aria hebben we alleen zonder opnamefunctie. Bedankt voor de tip! Ik zal 'm bespreken. 

 

Ik weet dat enkele klanten binnenkort een vervangend modem zullen krijgen. Er lijkt een verband te bestaan in een combinatie van hardware (Draytek/entone), netwerk (glasvezel) en het issue (stroperig beeld). Let op: dit is onbevestigd en deel van het onderzoek. 

Ik krijg zojuist een geautomatiseerde email waarin staat dat ik vervangende apparatuur krijg en meteen een belletje van @Sander dat het om een modem gaat. Ik zal de uitkomst na vervanging laten weten.. :-)

Mijn 'nieuwe' decoder staat dus al 2 jaar stof te vangen in een magazijn. Hij staat half vol met opnames uit 2017. Eerst zit ik een maand naar slecht beeld te kijken en dan kan er niet eens moderne nieuwe apparatuur vanaf voor iemand die al sinds het Vodafone tijdperk klant is??!

Reputatie 2

@apis4 : mag ik de conclusie trekken dat de NPO zenders bij zowel T-mobile en Ziggo haperend en/of blokkerig beeld vertonen? Dat lijkt mij dan meer op een oversturing van het signaal van deze zenders. Wat uiteindelijk ook vreemd is omdat niet iedereen dit zo ervaart. Ik kijk zelf geen NPO dus daar kan ik niets over zeggen maar hier zijn de RTL zenders en Veronica de boosdoeners. Zit al enkele dagen met regelmaat de WK darts op RTL7 te kijken en daar zijn de haperingen met regelmaat waarneembaar. Ik tracht bij te houden of er een bepaalde tijd tussen zit maar dat is verschillend. Ook het omschakelen van camerapunten is niet het probleem. Kan het iets met buffering te maken hebben? Ik weet niet veel van deze techniek maar af en toe lijkt het net alsof de tv box het signaal/beeld niet kan bijhouden.

Als ik in de gelegenheid ben om een foto te schieten zal ik deze trachten te posten al komt het beeld wat jij geplaatst hebt wel erg overeen met wat ik soms zie.

overstappen naar een ander is wel het laatste wat ik zou doen al ben ik wel van mening dat T-mobile wat meer tempo mag maken met een oplossing ook al verschilt het van klant tot klant.

Reputatie 2

Vandaag enkele keren de verschillende NPO zenders bekeken en daar geen haperingen gezien. De RTL zenders blijven dit nog steeds wel vertonen.

De afgelopen nacht zowel de Amulet tv box en het modem ruim 7 uur van de netspanning gehad en vanmorgen weer aangesloten in de goede hoop dat...helaas heeft dat heeft geen verbetering gegeven.

Op dit moment RTL7 aan het kijken en de haperingen zijn er weer. Er is geen vaste tijdsperiode aan te koppelen.

T-mobile blijft (feestdagen misschien) stil.

Blijkbaar was ik dus niet de enige. Ook hier een Draytek en twee entones. Heb ook al een tijdje last van stotterend en haperend beeld op de NPO. Dacht dat het wel vanzelf over zou gaan. Maar duurt nu wel erg lang. Heb sowieso tegenwoordig vaker dat de entone blijft hangen en dat ik weer het stroom eraf moet halen om hem opnieuw op te starten.

Ook hier vanaf het Vodafone tijdperk al de spullen. Het lijkt me dat als meerdere dit ervaren er misschien toch eens gekeken moet worden of dit niet eens vervangen zou moeten worden

Reputatie 7
Badge +1

Op zichzelf is de vervanging van verouderde apparatuur niet zo'n punt, de pure vervangingswaarde is niet zo hoog, voorbeeld Entone 510 zeg dat je die als consument bij Coolblue of de MM zou kunnen kopen voor pak weg 125€, dan betaald de provider hiervoor door massale rechtstreekse inkoop hooguit 25€/st  bij een volle container.

Vooral de logistieke kosten maar om in alle decoders de klantspecifieke firmware te plaatsen is een heel karwei en daarom zal men het m.i. niet zo gauw doen.

Zelf heb ik wel eens het idee dat de decoders Entone 510 en 515 door de beperkte specs moeite hebben om zeker de moderne grote oleds en qled tv's aan te sturen, zelf gebruik ik nog een Panasonic FHD tv van begin 2014 met glasvezel en op WBA, super strak beeld nergens last van staat op 1080P/60Hz

Beste Lezers, ik heb toevallig gister nadat het mij toch wel gaat irriteren een post geplaatst op dit forum: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/npo1-2-en-3-vervelende-audio-video-haperingen-al-weken-317812#post1533091

Dankzij een oplettende gebruiker kreeg ik deze link door, waar ik (gelukkig) niet de enige ben met de problematiek van NPO 1 2 en 3. Ik stam ook af van de Vodafone Thuis tijd met bijhorende Draytek en Entone's. Het is voor mij enkel de NPO zenders op 1 2 en 3, en 101 102 en 103.

Wel vervelend genoeg, dat ik er graag iets aan zou willen laten doen om het op te lossen.

 

Draytek: 2132f

Type: ENTONE-26

Firmware 2.9.25_build-etv-vma-glop-as3

TV's: Samsung UE55H6410 en UE40H6410

Reputatie 6
Badge

‘Hier’ is in Almere. Enige reden dat het aan het geluid kan liggen is als er iets aan veranderd is aangezien ‘de NPO problemen’ voor het gros van de mensen zo'n beetje van rond de tijd van de firmware update pas echt erge vormen aannam. En zoals al enkele keren gepost had ik het al gemerkt [net] vóór de firmware update doorgevoerd was op de kastjes hier dus aan de firmware update zelf zal het niet gelegen hebben wat de NPO kanalen betreft.

Nu kijk ik ook niet de hele avond NPO maar in December kon je er de klok op gelijk zetten dat er tijdens het Journaal wel een stuk of wat haperingen zouden voorkomen en nu is dat al tot een minimum beperkt. Vanavond een stuk of drie programma's op NPO3 gekeken en één hapering gezien. En eerder bij ÉénVandaag geen enkele … (zoals ook de rest van de week al het geval is geweest).

Reputatie 7
Badge +7

Hier bij ook een update van mijn kant:

Heb een Entone Amulet 515 (box met recorder) er is vanuit T-Mobile een factory reset gedaan.Dit is voor het weekend gedaan.

Heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd, wel is het iets beter geworden maar de storing is dus nog niet verholpen.


Zal weer even een update geven:

Er wordt nog volop aan gewerkt, heb gisteren weer een bezoekje gehad van een monteur. Dus er wordt erg hard aan gewerkt om dit probleem te verhelpen. Ook wil ik @Brian  en vooral @Jason bedanken voor hun inzet. Heb nu vooral veel contact met @Jason , dit is erg prettig, er is duidelijke communicatie en krijg regelmatig duidelijke informatie. Dus verwacht zeker dat het opgelost gaat worden.

Reputatie 7

@soepkip67 Je bent bij Jason in goede handen! :wink: Hoe is het gegaan met het monteursbezoek gisteren? Als ik nog wat voor je kan betekenen laat het dan zeker weten!

Reputatie 1

Fijn dat jullie er mee bezig zijn. Hoop dan ook dat er gauw een fix komt. Ben ondertussen eerlijk gezegd de beeldkwaliteit spuugzat, irriteert gewoon (het TV kijken).  Hoop - naast de fix - dan ook dat jullie de mensen die hier last van hebben (gehad) te gaan compenseren. We betalen namelijk voor iets wat gewoon niet werkt zoals het zou moeten. Hoor graag jullie reactie hier op. 

Reputatie 7
Badge +16

@dennishulshof en @HereIsTom Goed dat jullie aan de bel trekken! Het lijkt erop dat jullie ook bij de groep horen die last heeft van blokkerig beeld en een vastlopende TV Box (Kamai en Amulet). Wat @Brian aangaf: we zijn ermee bezig en hopen het zo snel mogelijk gefixt te hebben. Dit is een ietwat flauw antwoord, maar wel wat er gaande is. @dennishulshof Overigens kan ik wel zien dat jouw modem al langer online is, zou je willen proberen om alle kabels los te halen en dan na 20 seconden weer aller erin te pluggen? 

 

 

Reputatie 7

[Update 30-01-2020]

We hebben inmiddels een oplossing voor het stroperige beeld. Hiervoor is een fabrieksreset van de TV Box nodig. Het issue speelt alleen met de Kamai 510 (de TV Box zonder opnamefunctie). Deze kan je zelf een fabrieksreset geven via de volgende manier.
 

De Amulet 515 (de TV Box met opnamefunctie) zou het issue niet moeten ervaren maar we zien wel meldingen van klanten met deze TV Box terug in het dit topic. Deze TV Box kan je niet zelf resetten, maar we kunnen dit eventueel wel op afstand doen. Hierbij worden de opnames dan wel gewist dus wees je hier bewust van. Ook horen we dan graag jouw feedback of de reset heeft geholpen en wat er precies verandert is aan het beeld na de reset. Dit nemen we dan mee in eventuele vervolgstappen.


Bedankt voor al jullie feedback en het helpen testen om het issue boven water te krijgen!

Reputatie 3

Hoi @Tmobielansrene en @W.V., ik heb jullie topic hierbij gevoegd, aangezien het hier om hetzelfde issue gaat. 

 

Voor iedereen: de bal rolt en we zijn druk op onderzoek. Twee vragen:

-Als het beeld hapert, springt het beeld dan weer naar live TV (waardoor je dus 1 á 2 seconden mistte) of gaat het beeld door vanaf het moment dat het haperde (waardoor je dus 1 á 2 seconden later dan live beeld blijft)? Dit helpt ons bij het achterhalen wat er misloopt. 

-Ik lees vooral veel problemen met de kanalen NPO 1-3 en de voetbalwedstrijden. Die laatste is vooral op Veronica te zien. Speelt het haperende/stroperige beeld alleen op deze zenders of speelt het op alle kanalen? Op welke precies?

 

Mocht je in de mogelijkheid hebben om een (korte!) video te maken waarin het issue speelt, dan nodig ik iedereen uit de video in dit topic te plaatsen. Op die manier kunnen we precies zien wat er gebeurt. Alvast bedankt voor alle hulp tot nu toe! 

 

Het beeld hapert bij mij op zich niet. Ik heb om de paar minuten wel zo’n 2 seconden last van blokkerig beeld en dan weer normaal. Verder is het beeld ‘stroperig’… beste na te bootsen door bijvoorbeeld het beeldscherm van je computer naar een enorm lage verversingssnelheid te zetten. Dit lijkt nu ook het geval > je hebt merkbaar last van minder frames per second. Exact dát is het probleem bij mij.

Verder heb ik last van het stroperige en verminderde frames op álle zenders, geen enkele uitzondering. Bij snelle beelden zie je het vooral. Ik kan het niet beter uitleggen dan dat het lijkt of er minder FPS/Hertz op je TV is.

Ik zal proberen een video te maken vanavond, maar ik weet niet of je daar de verminderde ververssnelheid goed op kan zien.

Reputatie 1

Ook een update hier van mijn kant:

Na twee maanden lijkt het probleem met het “stroperige” beeld eindelijk te zijn verholpen. Er is begin van de week een reset op afstand uitgevoerd op mijn Amulet 515b. De firmware-versie ist nog steeds 2.9.27.0.3 maar de resolutie is weer de oude 1080i (i.p.v. de problematische 1080p).

Mijn dank gaat uit naar iedereen in dit forum voor de gedeelde informatie en @Brian van T-Mobile voor de goede persoonlijke ondersteuning.

Ik wens iedereen die nog met problemen kampt een spoedige oplossing.

Vriendelijke groet,

Ralf

@soepkip67 

Hier ook met de nieuwe box voor de 2e avond geen blokken in beeld op haperend beeld/geluid!

Bij ons beide lag het probleem dus aan de tv box. 
 

@Brian Misschien handig voor andere mensen die hier last van hebben? Dat het vervangen van de tv box oplossing biedt / kan bieden. 

Met deze update ga je van versie 2.9.25-build6 naar 2.9.27.0.3-build1.

Reageer