Beantwoord

Kwaliteit TV Box/menu


Ik ben nu een jaar klant bij televisie van T-Mobile. Het menu en de gids zijn echt van bijzonder slechte kwaliteit. We hebben altijd KPN gehad en vraag me af wanneer tmobile de inhaalslag eens gaat maken om het menu en de gids een beetje werkbaar te krijgen? Is daar al iets bekend over? Toen ik bij aansluiting hierover met de klantenservice heb gebeld werd mij verteld dat er “flink aan gewerkt wordt omdat het nog erg nieuw is”. Maar ik merk hier nog weinig van. 

Iemand enig idee of dit beter kan/wordt? Anders gaan we waarschijnlijk overstappen. TV kijken is nu echt een opgave.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 2 June 2020, 08:50

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @JoostS, goed dat je ernaar vraagt en dat je jouw ervaring met ons deelt op de Community! We streven ernaar om continu op elk vlak te verbeteren, daar draagt feedback absoluut aan bij dus dit neem ik gelijk mee. 

Wat gebeurt er precies wanneer je het menu en de gids opent? Hoe komt de verminderde kwaliteit tot uiting op de TV? Het is wellicht ten overvloede wanneer je de stappen al ondernomen hebt, maar probeer onderstaande stappenlijst door te nemen. Deze stappen bieden vaak al een oplossing voor veel TV problemen:

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor twintig seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "ethernet is not detected", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een fabrieksreset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier. 

We zijn momenteel bezig met een afrondende testfase van ons nieuwe TV-platform. De officiële releasedatum is nog niet bekend. Het wordt gefinaliseerd, maar voordat we het uitbrengen, willen we zeker weten dat elk facet 100% functioneert en een verbetering is. Om dat te testen, starten we straks met field tests. Dan gaan onze test-users (een select aantal gebruikers) controleren wat allemaal werkt in de praktijk. Tijdens deze zogeheten veldtests, komen we erachter hoe functioneel de componenten zijn en of we ons op een eindfase kunnen gaan richten! 😄

Mochten bovenstaande stappen nog geen uitkomst bieden, dan pakken we het samen verder op. Er zijn altijd oplossingen, ik weet zeker dat we eruit komen samen! 💪😎

Reputatie 3

Goedemorgen @JoostS, goed dat je ernaar vraagt en dat je jouw ervaring met ons deelt op de Community! We streven ernaar om continu op elk vlak te verbeteren, daar draagt feedback absoluut aan bij dus dit neem ik gelijk mee. 

Wat gebeurt er precies wanneer je het menu en de gids opent? Hoe komt de verminderde kwaliteit tot uiting op de TV? Het is wellicht ten overvloede wanneer je de stappen al ondernomen hebt, maar probeer onderstaande stappenlijst door te nemen. Deze stappen bieden vaak al een oplossing voor veel TV problemen:

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor twintig seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "ethernet is not detected", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een fabrieksreset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier. 

We zijn momenteel bezig met een afrondende testfase van ons nieuwe TV-platform. De officiële releasedatum is nog niet bekend. Het wordt gefinaliseerd, maar voordat we het uitbrengen, willen we zeker weten dat elk facet 100% functioneert en een verbetering is. Om dat te testen, starten we straks met field tests. Dan gaan onze test-users (een select aantal gebruikers) controleren wat allemaal werkt in de praktijk. Tijdens deze zogeheten veldtests, komen we erachter hoe functioneel de componenten zijn en of we ons op een eindfase kunnen gaan richten! 😄

Mochten bovenstaande stappen nog geen uitkomst bieden, dan pakken we het samen verder op. Er zijn altijd oplossing, ik weet zeker dat we eruit komen samen! 💪😎

Als je een voorbeeld wil zien van het verminderde leesniveau van de gemiddelde Nederlander check dan de vraag en het antwoord. Om over : Er zijn altijd oplossing nog maar te zwijgen. 

@JoostS De verwachting was Q1, nu is het uitgesteld, maar voor hoelang is de vraag.

Dan de tweede vraag, nou ja vraag, het wanneer staat hier boven, maar maken ze ook de inhaalslag, dat is pas te beoordelen als het nieuwe TV platform er is, naar wat ik weet zou dat moeten zijn, maar ik eb wel de verhalen gehoord maar niks gezien, men had de box al weer gewist op het hoofdkantoor.

 

En inderdaad zoals @Jason zegt, er zijn altijd oplossingen, in het uiterste geval overstappen naar de concurrent omdat die het wel aanbied, kost wel meer als bij T-Mobile, ook al valt het TV gedeelte wel mee in prijs bij de concurrentie, het kopje internet is vaak duurder.

Reputatie 7
Badge +16

Als je een voorbeeld wil zien van het verminderde leesniveau van de gemiddelde Nederlander check dan de vraag en het antwoord. Om over : Er zijn altijd oplossing nog maar te zwijgen. 

Alhoewel ik het eens ben met je kritische nooit en deze ook zeker begrijp, is er wel degelijk een antwoord gegeven.

We zijn momenteel bezig met een afrondende testfase van ons nieuwe TV-platform. De officiële releasedatum is nog niet bekend. Het wordt gefinaliseerd, maar voordat we het uitbrengen, willen we zeker weten dat elk facet 100% functioneert en een verbetering is. Om dat te testen, starten we straks met field tests. Dan gaan onze test-users (een select aantal gebruikers) controleren wat allemaal werkt in de praktijk. Tijdens deze zogeheten veldtests, komen we erachter hoe functioneel de componenten zijn en of we ons op een eindfase kunnen gaan richten! 

Het is weliswaar niet het antwoord waar we op gehoopt hebben - er wordt immers nog geen definitieve datum genoemd. Rooskleuriger dan dit kan ik het op dit moment niet maken, dat spijt me echt. 

Wat ik daarnaast nog wil verduidelijken: de opsomming van potentiële oplossingen is bedoeld om eventuele kleine haperingen en dergelijke weg te nemen. Ik begrijp dat een constatering als “Er zijn altijd oplossingen” bij niet iedereen in het juiste keelgat kan vallen, maar dit is bedoeld om te ontzorgen. Want in principe zijn er ook altijd oplossingen, alleen is de weg ernaartoe soms wat lastiger te overbruggen! Thanks voor je feedback! 😄

Reputatie 7
Badge +1

Ga er maar vanuit dat het nog wel een tijdje duurt voor het nieuwe platform word uitgerold, er loopt o.a. op dit moment ook een testfase bij een aantal klanten, leest men echter dit topic https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/tv-kastje-niet-geinstalleerd-323983  dan ik me voorstellen dat men weinig weinig vertrouwen in heeft.

Daarnaast speelt ook een rol dat T-Mobile zeker na het debacle van verleden jaar het betrof een update  1080I/50Hz en 1080P/60Hz bij het uitrollen van het platform nu extra voorzichtig zal zijn .

Maar neemt niet weg dat het wel lang duurt, zelf ben ik begonnen bij Lijbrandt (nu Telfort) via de tv box kon je ook verschillende apps op de tv zien zoals buienradar en de Telegraaf of Autovisie (beperkt) was toen leuk.

Wij hebben sinds een paar dagen t mobile thuis met tv en 1000/1000 verbinding en het eerste wat mij opvalt is het bovenstaande verhaal. Met de voetbal echt storend droevig beeld kwaliteit. Alles staat ingesteld zoals T-Mobile het wil, 1080p50 . Stekkers eruit, modem herstart, stekkers erin. Niks helpt. Als beeld kwaliteit a bytes gecapped is op 12mbs en deze stream statisch en niet dynamisch waarbij er hogere bitrates zijn wanneer veel bewegend beeld is verklaard de letterlijke SD kwaliteit . Zeer teleurstellend. Nu noodgedwongen via NLziet stream aan het kijken wat echt 4x zo scherp is! Als het kon zou ik nu al mijn hele overstap terug draaien , het haalt het plezier uit tv kijken. De kleuren zijn flets, stotterig en veel data compressie artifacts.

Reputatie 7

Hi @Famgilz, allereerst welkom bij T-Mobile Thuis en hier op de Community! Heel goed dat jij via deze weg aan de bel trekt, want jij hoort juist blij te worden van de beeldkwaliteit. Dankjewel dat jij gelijk helder het probleem toelicht. Ik wil graag een kijkje nemen in jouw profiel om jouw verbinding te checken, maar ik kom hier met jouw e-mailadres niet in. Zou jij het klantnummer aan jouw account willen toevoegen? Dan kunnen voortaan alle moderators direct een kijkje nemen achter de schermen. Geef jij een seintje als jij dat hebt gedaan? Dan ga ik namelijk gelijk voor je aan de slag en wil ik ervoor zorgen dat jij weer met plezier gaat kijken! 💪

Aangepast

Bovenste NLziet stream en onderste T-Mobile live tv. Slechtere kleuren , gras vager en beeld schokkerig maar dat is niet op foto te krijgen . Bij wegens beeld is het effect groter.

Reputatie 7

Hi @Famgilz, super dat jij het klantnummer hebt toegevoegd! Ik heb gelijk een kijkje genomen in jouw verbinding en deze ziet er gelukkig picobello uit. Zou jij mij ook van een filmpje kunnen voorzien in dit topic? Op deze foto is namelijk niet goed te zien of het beeld mogelijk ook hapert. Voor nu ziet het er niet naar uit dat jij bijvoorbeeld blokbeeld ervaart. De reden waarom jij een mindere kwaliteit ervaart, is denk ik omdat de bitrate lager is en wij meer compressie gebruiken. Hierdoor kunnen sommige klanten een mindere kwaliteit ervaren jammer genoeg. Ik zie heel graag je filmpje tegemoet. Want als het hier om een technisch probleem gaat, dan ga ik jou hier gelijk verder mee helpen!

 

Het is idd de lage compressie. Blijft dit? Beeld wordt scherp wanneer het relatief stil staat en heel blurry zodra er veel beweging is of er gepanned wordt. Had eerlijk gezegd wel verwacht dat de tv kwaliteit 4 stappen hoger zou zijn dan het is. Helemaal met een glas aansluiting waar een lagere bitrate helemaal niet nodig is. Bij KPN had je de eerste 11 NL zenders zelfs specifieke HD Glas kanalen. Komt zoiets ook naar T-Mobile? Een 16 of 24 Mbs dynamische bitrate iov 4~6 of 8 Mbs statisch wat het nu is?

Reputatie 7
Badge +1

Helaas is het tv gedeelte de laatste tijd voor T-Mobile om het maar netjes te formuleren een zorgenkind voor ze, en om maar heel realistisch te zijn gaan er maar vanuit dat het nog zeker een hele tijd duurt voor men het onder de knie heeft.

Naar mijn stelligste overtuiging heeft men zich toch volkomen verkeken op wat er allemaal bijkomt kijken om een geheel nieuw platform op de markt te zetten, zeker als men begrijpt dat zelfs grote partijen als KPN en Ziggo er al grote moeite mee hebben.

Wel even heel eerlijk zeggen dat het bij mij altijd perfect gewerkt heeft, oude platform met Entone 510, en 100mb glasvezel, WBA gebied nog uit de tijd dat Reggefiber glasvezel uitrolde, dus nog de oude vertrouwde kwaliteit.

Ik zou TV van T-mobile eruit gooien en lekker met NLZiet doorgaan. Scheelt je ook een extra kastje onder de TV. Neem bijv. een Chromecast met Google TV of gebruik de app op je smart tv. Het is goedkoper, heeft meer functionaliteit (terug-/vooruitkijken) en de beeldkwaliteit is beter (NLZiet). Nadeel is wel dat je slechts een beperkt aantal zenders hebt (maar wel de belangrijkste in Nederland).

Reageer