Beantwoord

Nieuwe TV Box Amino Aria 7X heeft geen optische aansluiting om mijn soundbar op aan te sluiten, hoe doe ik dat?


  • is een Top Poster
  • 22 reacties

Ik ben net nieuwe klant bij T-mobile en heb de Nieuwe Amino Aria 7X TVBox. Mijn oude Sounbar Sony HT-SF150 was met een optische kabel op mijn oude TV box aangesloten en alles werkte prima. Deze nieuwe TV box heeft GEEN optische aansluiting. Hoe sluit ik nu mijn Soundbar op de TV box aan?

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 17 July 2022, 20:19

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

57 reacties

Je kan anders ook nog tulp naar tulp proberen.

(Dat is een veel gebruikte kabel wat mensen meestal nog wel hebben liggen)

Ondanks dat de 3.5mm jackplug gewoon moet werken.

Kijk even op je tv of er een output op zit tulp uit.

 

 

Is het niet juist 

Bij het device aangeboden via bol.com staan een optical en coaxial bij de output waarvan de optical in de soundbar kan. De 3,5mm jack van de ontvanger kan met een 3,5mm jack in de input van het apparaatje of eventueel kan ook nog een 3,5mm naar 2x cinch (tulip) aansluiting. 

Reputatie 7
Badge +14

Tv geluid haal je als source van de tv. Dat is de standaard.  Dat het met sommige decoders ook anders kan, tuurlijk maar daar kun je niet standaard van uitgaan. 

Mijn soundbar werkte prima met de optische aansluiting alleen op de tv box. Nu die optische aansluiting niet meer op de TV box zit, kan ik niet meer mijn sound bar rechtstreeks op de TV box aansluiten (ik kon o.a. radio luisteren zonder de tv aan te zetten ) er zijn hier mensen die mij geprobeerd hebben te helpen, maar helaas werkte die oplossing niet. Ik weet niet waarom jij alleen maar excuses probeert te vinden om mij niet te helpen. 

T-mobile zegt alleen maar dat het niet hun probleem is, terwijl ik voorheen met de Telfort/KPN box nooit problemen had en gewoon mn soundbar kon gebruiken 

Ik heb alles gekocht en aangesloten

Kastje voor optisch naar digitaal en kabel met 2x jack, maar mijn soundbar doet niks. 

En nu?

Ik heb alles gekocht en aangesloten

Kastje voor optisch naar digitaal en kabel met 2x jack, maar mijn soundbar doet niks. 

En nu?

Hoe heb je alles aangesloten.?

Kastje op de stroom adapter neem ik aan.

Brand er een rood lichtje op de optische uitgang van dat kastje.

Kun je eventueel de koptelefoon uitgang van je tv eens proberen. i.p.v. tv ontvanger 

Ja er brand een rood lichtje en ja kastje heeft stroom en het werkt ook niet met de koptelefoon aansluiting vd tv

Ja er brand een rood lichtje en ja kastje heeft stroom en het werkt ook niet met de koptelefoon aansluiting vd tv

Vreemd de input van de soundbar staat ook juist (niet op hdmi) ?

 

Klopt.

Ik zal t morgen allemaal eraf halen, resetten en opnieuw proberen. Anders weet ik het niet meer. Ik baal nog steeds,  alles werkte perfect voordat ik op T-mobile tv overstapte,  stomme tv box.

Reputatie 7

Hi @Yveje, super fijn om te zien hoe goed jij al op weg bent geholpen in dit topic! Ik zie dat de juiste antwoorden ook al met jou zijn gedeeld. Ik had je graag willen verblijden met een ander antwoord, maar er zit inderdaad geen optische aansluiting op de TV Box die jij thuis hebt. Mijn advies is ook om inderdaad een kabel te kopen voor de audio-jack ingang, aangezien de TV Box wel is voorzien van een 3,5 mm audio-jack ingang. Deze kabel is te koop bij een computer- of audiospeciaalzaak. Let er wel op dat je goed kijkt welke ingang jouw apparaat of tv heeft om de kabel op aan te sluiten, dit is namelijk niet standaard ook een 3.5 mm audio-jack ingang. Laat je het weten of dit de oplossing voor jou was? 😊 Mocht je nog andere vragen hebben, stel die dan ook gerust! 

 

@Yveje 

Ik denk dat je een defect exemplaar hebt gekregen.

Deze omzetters moeten normaal werken.

Heb je in de ontvanger al (Zender Audio Codec) op Dolby geprobeerd. ? (Ik verwacht geen invloed)

Je kunt ook nog deze proberen. https://www.onlinekabelshop.nl/analoog-naar-digitaal-audio-converter-adc

Of helemaal anders doen en voor een Nokia 8000 box gaan. zie deze link van Mediamarkt als je verder zoekt kun je hem misschien goedkoper vinden.

Deze box kun je de T-mobile TV app op zetten. en werken zonder tv ontvanger.

en heeft een optische uitgang die je naar je soundbar verbind.

Voordeel is met die box dat die op Android tv draait dan is je tv gelijk smart.

Je hebt ook nog een Chromecast functie op die Nokia box.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat de zapknop niet werkt up/down.

En volgens mij werken de erotiek zenders niet i.v.m. rechten. (niet getest)

MAAR nogmaals zo,n omzetter hoort normaal te werken waar ze voor ontworpen zijn.

 

Ik heb mijn 2e ontvanger retour gedaan scheelt weer maandelijkse kosten.

mijn 1e ontvanger gaat ook retour heb ik nu nog gratis en gebruik ik voor test doeleinden.

Voor de rest gebruik ik Android tv met T-mobile TV app. (en zoveel andere apps) Netflix, Videoland,  Discovery plus, F1 tv enz.

Dat kan allemaal draaien op zo,n Android TV box.

Na mijn inziens had er beter een optische uitgang op de tv ontvanger moeten zitten i.p.v. 3,5 jack analoog.

Wat ook nog een punt is wat ik hier even wil noemen. dat kpn met hun vip5202 alleen een optische uitgang hebben.

Klanten die dan een oude stereo toren analoog willen aansluiten kan dan niet.

Maar kpn heeft wel een passende omzetter op hun website tekoop die het omzet.

Zie deze link dit is dus net het omgekeerde dan T-mobile.

Ik vindt jammer dat T-mobile niet zoiets tekoop aanbied die 100% werkt (analoog naar digitaal optisch)

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

https://www.audiokabelshop.nl/optische-verloopstekker-toslink-naar-3-5mm?gclid=Cj0KCQjworiXBhDJARIsAMuzAuxQff_tg5a3KD_m0-cQZEAOccp406eIfAlaFaaMDqUYxu_8jlk26IMaAscgEALw_wcB

 

Ik durf zo niet te zeggen of deze optie zou kunnen werken maar volgens mij wel, en wellicht is deze ook wel te koop bij de plaatselijke winkel, wat me wel opvalt is dat de Sony bar weinig aansluitingen heeft heb zelf al eens een heel goedkope soundbar besteld bij Koopje Deal zelfs daar op zitten al veel meer aansluitingen.

https://www.audiokabelshop.nl/optische-verloopstekker-toslink-naar-3-5mm?gclid=Cj0KCQjworiXBhDJARIsAMuzAuxQff_tg5a3KD_m0-cQZEAOccp406eIfAlaFaaMDqUYxu_8jlk26IMaAscgEALw_wcB

 

Ik durf zo niet te zeggen of deze optie zou kunnen werken maar volgens mij wel, en wellicht is deze ook wel te koop bij de plaatselijke winkel, wat me wel opvalt is dat de Sony bar weinig aansluitingen heeft heb zelf al eens een heel goedkope soundbar besteld bij Koopje Deal zelfs daar op zitten al veel meer aansluitingen.

Gaat niet werken omdat de tv ontvanger van T-mobile geen licht geeft uit de 3,5mm jack poort. (Optische uitgang)

 

Reputatie 7
Badge +6

@Yveje Heb je dit kastje gekocht? https://www.bol.com/nl/nl/p/kwmobile-analoog-naar-digitale-audio-omvormer-adc-omvormer-rca-audiosignaal-om-naar-coaxiaal-s-pdif-of-optisch-toslink-signaal-zwart/9300000050035820/

Ik zie daar de optical-aansluiting bij input staan en de 3,5mm bij output, terwijl je het omgekeerde nodig hebt, zoals deze: https://www.allekabels.nl/audio-omvormer/1300/1196674/audio-omvormer-jacktulp-naar-optisch-of-coaxiaal.html

Ik neem aan dat je het online besteld hebt. Dan kun je het gelukkig binnen twee weken terugsturen als het niet werkt. Uit eigen ervaring weet ik dat je met dit soort kastjes soms een paar pogingen nodig hebt voor het werkt.

Eerder werd ook een suggestie gedaan met de USB-aansluiting, maar ik verwacht dat dat niet gaat werken. Deze lijkt alleen bedoeld om muziekbestanden van een USB-stick af te spelen en niet voor het realtime doorgeven van geluid.

Hallo Lisa, wat voor Jack aansluiting kan in de AV aansluiting vd TV box,

want het ging om de aansluiting van mijn soundbar op de TV box.

En de uitgang vd AV aansluiting vd TVbox is deze analoog of digitaal?

Reputatie 7
Badge +14

Op de tv decoder van t-mobile kun je voor aparte audio out, naast dat die ook in het HDMI wordt meegezonden, een 3.5 mm stereo jack analoge aansluiting gebruiken.

@TMTV 

Dat klopt toch van analoog naar digitaal.

Van tv ontvanger of tv toestel analoog naar digitaal optisch naar soundbar.

Reputatie 7
Badge +6

@Gerrit078 en @peter-keetfm Ik heb inderdaad verkeerd gekeken. Sorry voor de verwarring.

 Ik had het precies zo aangesloten, maar het werkt niet.

Ga t vanavond allemaal weer eraf halen, resetten en nogmaals proberen.

Word er moe van.

Helaas alles 2x opnieuw ingesteld afgesloten opnieuw aangesloten, maar het werkt niet.

Ik ga alles maar weer terug sturen. 

Word er moedeloos van, alles werkte prima en dan stap je over van KPN naar T-mobile krijgt een nieuw tv-box, werkt je soundbar niet meer. 

Iemand nog een oplossing?

Reputatie 4
Badge

 @Yveje 

Uw soundbar ondersteund HDMI ARC, u gaf aan dat u deze soundbar had?
https://www.sony.nl/electronics/luidsprekerelementen/ht-sf150

 

Welk merk en type/model TV heeft u? (vaak staat het op de sticker achterop de TV)
Een “oud model” ja hoe oud? 10+ jaar?
U gaf aan dat uw TV maar 1 HDMI heeft en verder geen andere aansluitingen?
(soms zit er aan de achterkant, maar ook aan de zijkanten aansluitingen)
Heeft de TV toevallig niet nog een extra HDMI met het woordje ARC erbij? (audio return channel)
Zo ja, dan zou u de soundbar met uw TV kunnen verbinden in combinatie met een HDMI kabel. (+ wat instellingen toepassen)

 

Vreemd het hoort gewoon te werken.

Je kunt die tulp kabel nog proberen.

Als je deze aansluiting op je tv hebt zitten.

 

Reputatie 3

Misschien een “stomme” vraag, maar nadat je alles had/hebt aangesloten, heb je ook de geluidsinstellingen van je TV aangepast naar de betreffende bron? Vooral met de iets oudere TV's moet je vaak zelf de bron voor geluidsinstellingen wijzigen.

 

 

  

Misschien een “stomme” vraag, maar nadat je alles had/hebt aangesloten, heb je ook de geluidsinstellingen van je TV aangepast naar de betreffende bron? Vooral met de iets oudere TV's moet je vaak zelf de bron voor geluidsinstellingen wijzigen.

Als hij de set-up had zoals hier vermeld wordt dan hebben de televisie instellingen geen invloed. Op de ontvanger zelf kan je niets instellen dus zou je bijna gaan denken aan incompatibiliteit, een kabelbreuk of het kastje die niet werkt.

Wat misschien ook nog zou kunnen is bijvoorbeeld een HDMI A/V splitter.

 

@Yveje Wat voor merk/type TV gebruik je overigens?

Ik heb idd van de TV box naar de soundbar het kastje gedaan. Het kastje geeft zonder opt.kabel een rood licht, en dwz dat het werkt heb ik gegrepen, het enige wat ik niet kan controleren of de optische kabel vd soundbar het nog doet, maar die werkte wel gewoon met mn "oude" tv box die wel een optische aansluiting had. Ik heb vandaag nogmaals alles los gekoppeld, gereset en opnieuw gekoppeld,  maar ik geef t op.