Beantwoord

Onregelmatigheden bij t.v. kijken

  • 18 September 2021
  • 35 reacties
  • 537 Bekeken

Reputatie 3

Ondanks twee ‘hoopgevende’ updates van T-Mobile heb ik bij het t.v. kijken nog steeds last van hinderlijke stilstaande beelden met uitvallend geluid. Hierbij moet ik voor herstel de t.v. uit- en opnieuw inschakelen. Uit eerdere topics van andere community-leden maak ik op dat deze storende onregelmatigheden niet te verklaren en op te lossen lijken te zijn. Dit geldt ook voor het afspelen van via de Cloud opgenomen films en programma's. Andere manco's betreffen haperingen in het vooruit- + terugspoelen van films + programma's bij Cloud opnames. Dit komt ook voor wanneer ik deze tijdelijk onderbreek en afsluit, waarbij herstart opnieuw vanaf het originele beginpunt plaatsvindt (en vooruit spoelen dus niet lukt). Het betreft hier een dsl-verbinding. 

icon

Beste antwoord door Sander 9 October 2021, 13:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 3

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @dejon049,

Fijn dat je het zo uitgebreid onder de loep neemt! Hopelijk valt de Peugeot nog te redden, want dat klinkt alsof het een flinke ingreep moet worden. 

Mocht er nog iets spelen wat betreft de Wifi, post het gerust. Dat wurdt abslút oplost! 😁

Reputatie 3

Dag Jason, 

Dankjewel voor je compliment. 

Ook tige tank (= hartelijk dank in het Fries) voor je constructieve bijdrage m.b.t. het oplossen van mijn Wifi-ontvangst perikelen. 😀 In antwoord hierop meld ik je het volgende:

  • Vanwege een defect aan de boordcomputer van mijn auto (meer voorkomend euvel bij Peugeot 208) heb ik onlangs een poging ondernomen m'n TomTom Go 720 navigatiesysteem tijdelijk in gebruik te nemen. Helaas bleek dit systeem te zeer verouderd te zijn (t.a.v. updates + verminderde kwaliteit van accu), dat ik besloot voor routebepaling van google maps gebruik te maken. Hierbij heb ik verzuimd via Instellingen - Bluetooth de koppeling van de TomTom Go 720 aan mijn smartphone ongedaan te maken. Zonet heb ik deze actie alsnog uitgevoerd. (Inmiddels staat de auto bij de garage: alle overige systeem instellingen - waaronder radio, USB, Bluetooth, achteruitrijsignaal enz. - waren ook uitgevallen.  
  • Wat de totale uitval van de 5 Ghz frequentie betreft: dit euvel stond volgens mij los van de zes meter-marge van het modem (door mij gecheckt). Doet het probleem zich opnieuw voor, dat zet ik bandsteering alsnog uit. 

Nog een goede avond gewenst! 

 

Reputatie 7
Badge +16

Slim dat je het doorgeeft, ik haak daar graag op in: de beeldproblemen herken ik niet per se, als in er waren geen algemene issues gisteren, wat ik wel weet, is dat er nog af en toe problemen opspelen bij het terugkijken van opnames. Hier wordt hard aan gewerkt en dit zou binnenkort volledig opgelost moeten zijn - wellicht is dit nog de nasleep daarvan! 

Bluetooth-streaming is lastig om te beoordelen vanuit het vaste verbindingsperspectief omdat we hierop in principe geen directe support bieden, ik denk echter graag met je mee: vaak wordt Bluetooth verstoord door storingsbronnen zoals legacy apparatuur; dat zijn andere, veelal ietwat verouderde apparaten, die het signaal interrumperen doordat ze zich als het ware ertussen willen wringen. Het lastige bij Bluetooth is dat het net als bij wifi honderden externe, vaak onzichtbare factoren kunnen zijn die hieraan ten grondslag liggen. Vaak helpt het om één voor één alle draadloos verbonden apparatuur eventjes los te koppelen en dan één voor één te verbinden, dan herken je soms direct de bron van verstoring. 

Wat betreft de wifi: kan het zijn dat jouw smartphone buiten de marge van zo'n zes meter bij het modem vandaan lag/was op het moment van uitval of betrof het een totale uitval van de 5 Ghz-frequentie? In het laatste geval, zou ik je willen adviseren om bandsteering eens uit te zetten, dat kan via My T-Mobile Thuis: My T-Mobile Thuis | Rekeningen inzien en informatie over je abonnement.

Lekker snel en adequaat opgelost van jou trouwens! 😄👍

Reputatie 3

Dag Jason, dankjewel voor je aanbod. Ik maak hier graag gebruik van: 

Gisteravond had ik bij het t.v. kijken (‘live’ opname van ‘Wie zeg je dat je bent') last van tijdelijke ‘beeldstoringen', die ik met een reset van de t.v. box kon oplossen. 

Gisteren en vanmorgen werd bij Blue Tooth Streaming via mijn smartphone het ‘contact’ enige malen verbroken. Bij Wifi controle merkte ik dat ik alleen 2.4 G-ontvangst had en 5G-ontvangst niet lukte. Daarom heb ik vanmorgen mijn smartphone opnieuw opgestart. Het lijkt er op, dat het e.e.a. hiermee (voorlopig?) is opgelost: ik heb nu weer 5G-ontvangst. (Is misschien software-issue geweest?). 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dejon049, houd ons op de hoogte met betrekking tot de aansluiting en situatie, alsjeblieft! Als we kunnen bijspringen met hulp, doen we dat met alle liefde.

Reputatie 3

Dankjewel voor je reactie, Doornekamp33. Binnenkort zal ik kijken of er een update nodig/mogelijk is. Wat je tweede advies betreft: ik heb de aansluiting correct uitgevoerd (staat ook vermeld in de KPN brochure 8454490-43216). 

Wanneer ik het e.e.a. heb gecheckt geef ik uitsluitsel. 

Nog een goede avond en een zonnige zondag gewenst! 

@dejon049 Je gebruikt de KPN adaptors nog steeds, je kan even als je tenminste 1 adaptor even aan een computer kunt aansluiten ipv de TV de Devolo cockpit gebruiken, de adaptors komen daar namelijk vandaan en er is misschien een update voor die dingen.

https://www.devolo.nl/devolo-cockpit

Tevens kan je ook.controleren of ze een goede verbinding maken.

En doe nooit een stekker naast een adaptor in hetzelfde dubbele stopcontact maar gebruik dan een stekkerblok als je meerdere stekker kwijt moet en doe die in de adaptor.

 

Reputatie 3

Dag Boris, 

Eergisteren heb ik mijn t.v. box een reset gegeven. 

Gisteren had ik een Internetstoring die een aantal minuten heeft geduurd. 

De verbinding komt als volgt tot stand:

  • Eerste Elektriciteitserbinding ethernetkabel (vanuit modem) via een draadloze verbindingsadapter (MT 2360); 
  • verbinding t.v. idem (adapter nr. 2);
  • verbinding p.c. dito (adapter nr. 3).  

De monteur die mij eind vorig jaar een controle-bezoek heeft gebracht noemde de adapter-verbindingen ‘onbedraad’ en meende dat de door mij gesignaleerde problemen hieraan te wijten waren. Op zijn advies heb ik via bedraadde verbinding de t.v. aangesloten. Helaas maakte dit geen verschil. Dat had ik al verwacht: verbindingsadapters hebben hetzelfde effect als bedraadde verbinding omdat de ‘ommunicatie’ bij beide via het elektriciteitsnetwerk plaatsvindt. (Sorry als ik niet de juiste technische termen gebruik - ik ben een leek - .) 

Gelukkig lukt het casten inmiddels wel weer. Ik heb het al vaker aangegeven: inmiddels ben ik aan mijn ‘improvisaties’ gewend geraakt. Spreek ik over ‘groot’ en ‘klein’ (wereld-)leed, dan houd ik het er maar op dat dit kleine kwaaltjes zijn. 

Mijn vorige provider legt volgende maand in mijn appartement een glasvezel-verbinding aan. Ik denk, dat ik daarna nog eens bekijk of met deze aansluiting mijn huidige t.v.-perikelen wellicht zijn opgelost. 

 

 

Reputatie 7

Hi @dejon049,

Dank voor je bericht en terugkoppeling! Wat rot om te horen dat de reset nog niet heeft geholpen, maar geen zorgen; we gaan door tot we een oplossing kunnen vinden. Ik heb daarbij de verbinding bekeken en zie dat deze inmiddels kort is weggevallen sinds je de reset hebt gedaan. Nu zie ik terug dat de TV Box bekabeld is aangesloten op de eerste LAN poort, samen met een PC. Kan je mij meenemen hoe de verbinding nu tot stand komt? Dat kan ons wat meer inzicht geven en hopelijk daardoor de juiste stap voorwaarts laten zetten.

Reputatie 3

Dag Demi en collega's, dinsdag jl. deed ik via de modem een uitgebreide reset. Helaas moest ik woensdag opnieuw de t.v. box resetten om beeld te krijgen. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik je ook nog te melden, dat de  computer-chatbox nogal ‘onbeholpen’ heeft gereageerd op de vraag die ik in petto had. Daarom heb ik afgehaakt en over mijn vraag een nieuwe topic gemaakt. Ik ben benieuwd hoe ver de service van T-Mobile reikt! 

Reputatie 7
Badge +8

@dejon049 Helemaal goed hoor, we zijn benieuwd en je weet ons te vinden! 😀

Reputatie 3

Dag Lisa, 

Inderdaad heb ik de modem reset al een tijdje niet meer uitgevoerd. Om ontvangst te krijgen reset ik nog steeds met enige regelmaat (ong. 2x per week) de TV Box. Valt het geluid uit, dan sluit ik de opname af en start ik deze opnieuw op. Verder verwijder ik geregeld herhalingsopnames (o.a. oude series BBC First) die ik had stopgezet. Kennelijk zit er ook een bugje in dit systeem. Ik laat je weten wanneer ik een volledige reset heb uitgevoerd en of dit de situatie verbeterd heeft. Vooralsnog heb ik even andere prioriteiten. Toi, toi, toi. 

Reputatie 7

Hi @dejon049, dankjewel dat jij dit zo helder deelt! Gelukkig kan ik aangeven dat het issue van het wegvallende geluid bij opnames inmiddels is opgelost. Ervaar jij zelf ook dat jij weer Cloud Opnames kan maken en bekijken zonder wegvallend geluid? Ik hoor het graag van je! Ik had echt gehoopt dat er nog een andere oplossing zou zijn zodat jij jouw provincial omroep kon terugkijken. Excuses hiervoor! Ook wil ik ervoor zorgen dat de resets die jij nu telkens uitvoert, niet meer nodig zijn bij het aanzetten van jouw tv. Ik zie dat het modem alweer bijna een maand onafgebroken aan staat. Zou je eens op de volgende manier een reset willen uitvoeren?

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Als ik verder nog ergens bij kan helpen, laat het dan zeker weten. Je mag mij alles vragen! ☘

 

Reputatie 3

Hi @dejon049, heel erg bedankt voor deze update! Ik had gehoopt dat het aanpassen van de instellingen een positief effect zou hebben. Laat je het hier weten als jij jouw keuze gemaakt hebt? Het zou super zijn als een nieuwe adapter dé oplossing is, zodat jij nog van jouw abonnement bij ons kan blijven genieten. Het is alweer even geleden dat we voor het laatst contact hebben gehad, dus ik wil graag dubbelchecken of jij nog steeds last hebt van stilstaand beeld en wegvallend geluid bij Cloud Opnames. Als dit het geval is, dan ga ik hier een verzoek voor indienen bij de technische dienst.  

Dag Lisa, 

Ik vraag mij af wat de technische dienst - gezien mijn eerdere ervaringen - nog voor mij betekenen kan. Ook stuit het mij tegen de borst nieuwe adapters aan te schaffen, temeer omdat het bij T-Mobile niet mogelijk blijkt te zijn programma's van mijn provinciale omroep terug te kijken en/of op te nemen - wat ik als een groot gemis ervaar -.  Op dit moment neem ik voor lief dat er bij het aanzetten van de t.v. geregeld één tot meerdere resets van de t.v. box nodig zijn en ik bij een cloud-opname enige keren het programma moet sluiten en herstarten om het geluid opnieuw te herstellen (waarbij ik soms een stuk moet doorspoelen omdat de herstart vanaf het begin is). Uit eerdere topics is mij duidelijk geworden dat ik niet de enige ben die met deze onaangename momenten te maken heeft, en die gedachte verzacht mijn ergernis. Nog een paar maanden, en mijn jaarabonnement kan ik opzeggen. 🙄

 

Reputatie 7

Hi @dejon049, heel erg bedankt voor deze update! Ik had gehoopt dat het aanpassen van de instellingen een positief effect zou hebben. Laat je het hier weten als jij jouw keuze gemaakt hebt? Het zou super zijn als een nieuwe adapter dé oplossing is, zodat jij nog van jouw abonnement bij ons kan blijven genieten. Het is alweer even geleden dat we voor het laatst contact hebben gehad, dus ik wil graag dubbelchecken of jij nog steeds last hebt van stilstaand beeld en wegvallend geluid bij Cloud Opnames. Als dit het geval is, dan ga ik hier een verzoek voor indienen bij de technische dienst.  

Reputatie 3

Hi @dejon049, heel fijn dat jij inmiddels weer beeld hebt! Ik kan me voorstellen dat dit nogal verwarrend is, excuses hiervoor. Ik hoop dat de problemen nu definitief wegblijven. Ik hoor het heel graag van je als er zich toch weer een probleem voordoet, maar ik ga natuurlijk duimen dat jij zonder problemen kunt genieten! 

 

Dag Lisa, 

 

Via mijn andere topic ('Gasten netwerk aanleggen') heb ik zonet op jouw vraag over het onderwerp t.v. kijken (die je op de desbetreffende stelde) gereageerd.  (Hieronder geef ik deze reactie nog eens.) 

De internet netwerk instellingen van mijn t.v. heb ik aangepast (de oude code stond nog geregistreerd), evenals die van mijn Soudmaster Internet radio (omdat het geluid geregeld wegviel heb ik op de Soundmaster ook een reset ['fabrieksinstellingen'] gegeven). Helaas heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid. 

Mijn reactie op jouw post op ‘Gasten netwerk aanleggen': 

  • De check-vraag m.b.t. mijn t.v.-box is mij al vaker gesteld, en ook nu kan het hier niet aan liggen (24.01.22: voltooid = 26.2, gepland = 20.1 en beschikbaar = 153.7).
  • De monteur is een paar maanden geleden al bij mij geweest. Hij zocht het probleem in het ‘onbedraad’ t.v. kijken. Na mijn reactie dat het ‘bedraad’ + ‘onbedraad’ t.v. kijken geen verschil maakt en de drie adapters die ik gebruik hetzelfde effect hebben als ‘bedraad’ t.v., opperde hij dat het probleem zou kunnen liggen in het feit dat de adapters inmiddels verouderd zijn. Ik heb nog enige maanden de tijd voor mijzelf een keuze uit de volgende twee opties te maken: 
  1. aankoop nieuwe adapters/signaalversterkers;
  2. opzeggen van het abonnement van T-Mobile en terugkeren naar oude (c.q. opnieuw veranderen van) provider. 

Met een opmerking van je collega Evita, dat het T-Mobile Wifi-netwerk door het vele thuis werken (over-)belast wordt kan ik me vinden. Totaal.tv adviseert daarom een mesh- of multiroom-netwerkset aan te schaffen. (Ziggo-glasvezelabonnees wordt inmiddels een mesh-abonnement aangeboden.)

Reputatie 7

Hi @dejon049, heel fijn dat jij inmiddels weer beeld hebt! Ik kan me voorstellen dat dit nogal verwarrend is, excuses hiervoor. Ik hoop dat de problemen nu definitief wegblijven. Ik hoor het heel graag van je als er zich toch weer een probleem voordoet, maar ik ga natuurlijk duimen dat jij zonder problemen kunt genieten! 

Reputatie 3

Dag Lisa c.s.,

 

Helaas had ik in de afgelopen week ook ‘bedraad’ bij cloud opnames last van stilstaand beeld, ontbrak eveneens zo nu en dan het geluid en waren opnames niet volledig. Vanavond had ik helemaal geen t.v.-ontvangst. Na diverse restarts (zowel via t.v. box als via modem) heb ik gecheckt of ‘onbedraadde’ ontvangst met de van de Guidion-monteur gelregen LAN-kabel mogelijk zou zijn. Dit lukte evenmin. Tot mijn verrassing kreeg ik wél beeld toen ik het e.e.a. met de oude KPN LAN-kabel nog eens testte. 't Is me wel een gedoe. Wordt vervol;gd?! 

 

 

Reputatie 7

Dankjewel voor deze heldere update! Fijn dat de monteur meerdere opties met jou heeft besproken. Ik ga heel erg duimen dat het euvel snel is opgelost en hoor graag van je wat uiteindelijk de definitieve oplossing is geworden. Ik kijk uit naar een volgend bericht! 😁

Reputatie 3

Dag Lisa c.s.,

Vandaag heeft de Guidion monteur een Wifi-controle uitgevoerd.

  • Hij heeft een nieuw Zyxel modem geïnstalleerd en de t.v. ontvangst ‘bedraad’ gecheckt. Het afspelen van cloud-opnames van kanaal 12 bleek nu – sinds de laatste onderhoud-update van T-Mobile in november jl. - wel ‘bedraad’ mogelijk te zijn.
  • De door mij opgesomde klachten kwamen hem bekend voor. Betrokkene heeft mij daarom geadviseerd voortaan op deze manier t.v. te kijken. Dit houdt in dat er in mijn woonkamer een ontsierend, meterslang snoer langs plinten en een deurdrempel moeten worden geleid.
  • Ik heb ook nog een nieuw LAN-snoer van T-Mobile gekregen (ter vervanging van het KPN-snoer) en met de monteur besproken dat ik binnenkort nog eens een ‘draadloos’-check zal uitvoeren. Zijn de resultaten gelijk met ‘bedraad’, dan betekent dit dat het oude modem inderdaad een manco heeft vertoond. Doen de storingen zich opnieuw voor, dan is er ook nog de optie dat de drie draadloze verbindingsadapters van KPN die ik gebruik (MT: 2360) verouderd zijn en door moderne powerline adapters vervangen moeten worden. Mocht het euvel hiermee verholpen zijn, dan is het probleem opgelost. Zo niet, dan is helaas een ‘bedraadde’ verbinding de enige uitweg.

Wordt vervolgd!

Reputatie 3

Lisa, wy hâlde kontakt. :slight_smile:

Reputatie 7

Fijn om te lezen dat jouw buurvrouw inmiddels probleemvrij is! Ik hoop natuurlijk dat onze monteur er morgen voor kan zorgen dat jij weer van perfect beeld kunt genieten. Een hele fijne avond en ik spreek je morgen! 😊

Reputatie 3

Dag Lisa, vanmorgen sprak ik een buurvrouw die soortgelijke DSL-problemen had als ik. Nadat het jaarabonnement was gepasseerd heeft ze gekozen voor een kabelverbinding bij de provider die (als enige) deze optie in mijn regio aanbiedt. De onregelmatigheden waar ze voorheen mee kampte zijn nu van de baan. Morgen weet ik meer!

 

Reputatie 7

Bedankt voor het doorgeven @dejon049! Helemaal super, dan hoop ik dat je ons morgen meer kunt vertellen. Ik wacht af op jouw update en duim dat de monteur morgen een structurele oplossing heeft gevonden.