Opgelost [11-4-2021] Problemen traag Internet / TV Dordrecht


Reputatie 1

Hoi ,

wij hebben ook al tijdje storing op de tv weten jullie al iets.

groetjes Ingrid 

 

Belangrijk: Woon je in een andere stad/regio en ervaar je dezelfde problemen? Meld het dan alsjeblieft hier: 

 

Moderator Edit

[18-4-2021 Update 09:05] Goedemorgen all, fijn dat het dan eindelijk opgelost is! Bedankt voor alle keren dat meegedacht en meegeholpen is, mede daardoor hebben de onderzoekers het kunnen verhelpen. Voor degenen die nog problemen ervaren qua internetsnelheid, VPN, gaming servers, packet loss of blokkerig beeld: we zullen dit op individueel niveau verder oplossen. 

[16-4-2021 Update 14:00] Een mogelijke oorzaak is gevonden. Vannacht zullen er netwerkwerkzaamheden plaatsvinden om het probleem volledig op te lossen. Morgen monitoren beide onderzoeksteams dit en wordt gecontroleerd of dit de daadwerkelijke eindoplossing is. Het is een lastig probleem en vereist checks vanuit beide kanten, daarom vragen we jullie hulp zo vaak. Hiervoor enorm bedankt!

[16-4-2021 Update 08:45] Goedemorgen all, vandaag starten we met een extra onderzoeksteam in de gelederen. Zodra we meer weten en een concretere update kunnen bieden, horen jullie het meteen!

[15-4-2021 Update 17:00] Morgen gaat het onderzoek verder, we hebben er nu een extra team bij geroepen dat meehelpt aan het onderzoek. We zullen morgen met een concretere update komen.

[15-4-2021 Update 16:03] Het is nog niet mogelijk een oplossing op korte termijn aan te bieden, maar het onderzoek is nog steeds in volle gang. Alle voorbeelden en meldingen worden meegenomen in het onderzoek.

[15-4-2021 Update 13:45] Het probleem wordt verder onderzocht. Bedankt voor alle doorgestuurde voorbeelden, we hebben hier veel aan!

[15-4-2021 Update 10:17] We hebben een aantal herstelmeldingen ontvangen en controleren nu bij wie de netwerkwijziging het gewenste effect heeft gebracht. Werkt het bij jou nog niet? Laat het dan alsjeblieft in het topic weten, dan gaan we kijken hoe het ook bij de overgebleven getroffenen te herstellen is. 

[14-4-2021 Update 18:45 ] Vanavond voeren we een netwerkwijziging uit die de problemen hopelijk verhelpt. We horen morgenvroeg graag of de wijziging inderdaad effect heeft gehad en of jullie nog mogelijke problemen ervaren.

[14-4-2021 Update] Er wordt nog steeds met de hoogste prioriteit gewerkt om de problemen te verhelpen. Op dit moment is er nog geen concrete tijd of datum bekend, zodra dit wel het geval is delen we dit direct!

[13-4-2021 Update 16:00] Graag horen we op welke exacte data de VPN en gaming-issues gestart zijn. We proberen te duiden of er netwerktechnische aanpassingen zijn geweest waardoor dit ontstaan is en of dit met een nieuwe fix te herstellen is. Mogen wij van jullie weten op welke dag (en het liefst indien mogelijk tijdstip) dit voor het eerst opspeelde? 

[13-4-2021 Update 13:42] Op dit moment werken we aan een plan om het dataverkeer te optimaliseren. We zijn nu aan het kijken hoe en wanneer dit plaats kan vinden. Een toelichting volgt nog!

[13-4-2021 Update 12:33] Bedankt voor alle feedback, tracerts en extra info tot zover! We geven alles door aan onze onderzoekers. Het kan soms ietwat stiller zijn, maar dat betekent niet dat jullie niet gehoord worden. Er wordt nog steeds aan gewerkt en we nemen elk voorbeeld mee.

[13-4-2021 Update 10:07] Goedemorgen all, de werkzaamheden zijn vannacht uitgevoerd. We wachten nu op een update vanuit het onderzoeksteam zodat jullie meer duidelijkheid krijgen. Sorry aan alle getroffenen die nog steeds problemen ervaren met VPN, gaming servers en verschillende websites!

[12-4-2021 Update 19:48] Vannacht vinden er verdere werkzaamheden plaats om de verbinding volledig te herstellen. De eerstevolgende update volgt morgenvroeg na uitvoering van de werkzaamheden.

[12-4-2021 Update 14:25] De wijziging is aangebracht en heeft ervoor gezorgd dat het grootste deel van het internet- en TV-verkeer hersteld is. De VPN- en gaming-issues worden momenteel nader onderzocht. Hier komen we zo snel mogelijk op terug met updates.

[12-4-2021 Update 11:51] De aanpassing die zojuist uitgevoerd is, heeft alleen effect op het internetverkeer/de snelheid: we zijn nu bezig met het TV-verkeer.

[12-4-2021 Update 11:28] Er is een wijziging aangebracht zojuist en we zijn dit nu aan het monitoren. Updates volgen zo snel mogelijk, beloofd!

[12-4-2021Update 9:50] We zijn nog op zoek naar de oorzaak. Weet dat we er alles aan doen om het probleem zo snel als mogelijk op te lossen. Wanneer we een update hebben delen we dit hier!

[Update 21:23] Vanmiddag is er een wijziging doorgevoerd die tijdelijk voor hogere snelheden heeft gezorgd. Dit bleek slechts van korte duur. We blijven onverminderd hard aan het werk om het probleem alsnog zo snel mogelijk op te lossen voor zowel Internetsnelheid als TV. 

[Update 17:00] Weet dat we druk bezig zijn om ervoor te zorgen dat de downloadsnelheid weer 100% op orde is, ook al is het zondag. Als alternatief kun je TV kijken via TV Anywhere. Dit kan via de mobiele app of via www.t-mobiletv.nl. De app heeft minder bandbreedte nodig dan onze TV Box waardoor je een beter kans hebt op probleemloos TV beeld. Voor de TV Box heb je minstens 6 Mbp/s nodig, voor de TV app 3 Mbp/s.

Jason van Odido 2 jaar geleden

Goedemorgen all, fijn dat het dan eindelijk opgelost is! Bedankt voor alle keren dat meegedacht en meegeholpen is, mede daardoor hebben de onderzoekers het kunnen verhelpen. Voor degenen die nog problemen ervaren qua internetsnelheid, VPN, gaming servers, packet loss of blokkerig beeld: we zullen dit op individueel niveau verder oplossen. 

@B van Loon, @Meedenkertje26 en @jvdh217: ik heb een aanpassing gedaan in de verbinding waardoor alles opnieuw naar het modem gestuurd is. Zouden jullie kunnen controleren of dit wel de juiste snelheid/correct TV beeld weergeeft, alsjeblieft?

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

472 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, we hebben een aantal herstelmeldingen ontvangen en controleren nu bij wie de netwerkwijziging het gewenste effect heeft gebracht. Werkt het bij jou nog niet? Laat het dan alsjeblieft in het topic weten, dan gaan we kijken hoe het ook bij de overgebleven getroffenen te herstellen is.

Reputatie 4

@Jason

Internetsnelheid blijft wisselvallig,

Zie foto's.

 

Reputatie 4

Nog een extra foto.

 

Reputatie 1

Kom nog steeds me werkwebsite niet in… begin er een beetje moe van te worden, dit kost me salaris.

Reputatie 1

Mijn zakelijke SIP registrar in subnet 159.100.x.x nog steeds niet bereikbaar.  Hetzelfde geld voor de  site mega.nz  66.203.127.18

Verkeer komt vanaf mijn host nog steeds niet verder dan de default GW 143.178.32.1  

Los van de bandbreedte heb ik met name behoefte aan connectiviteit. 100 kbps is voldoende voor mijn sip telefoon. 

 

 

Reputatie 1

Snelheid is redelijk bij mij 650 / 900. Sites zijn nog steeds niet allemaal of slecht bereikbaar. www.reichelt.nl, ebay.nl. Probleem speelt bij mij sinds vorige week vrijdag al. Van de week teams meeting waarin de powerpoint niet zichtbaar was, via GSM wel. 
Wellicht slim om ook gewoon jullie trace route volledig open te zetten. Na jullie gw 143.178.32.1 gaat het mis. Inmiddels ben ik aan het kijken naar een andere ISP, want de support bij tmobile-thuis is echt bagger… 

 

Reputatie 3

Ook bij mij zeer wisselende snelheden, de speedmeter schiet tijdens de test alle kanten op. De ip-adressen zijn nog niet bereikbaar.

Reputatie 1

Hier ook deel websites niet bereikbaar (bijvoorbeeld https://jumbo.com en https://buienradar.nl)
Geen DNS issue (gebruik ook cloudflare en google dns), want ze resolven wel naar ip, en op mobiel internet krijg ik daar wel gewoon response.

Route gaat net zoals hierboven via:
 1-32-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.32.1)

Reputatie 3

Bij mij ook wisselende snelheden heb 1000/1000 maar soms niet boven de 250 down, en ook op alle TV kanalen weer blokjes regelmatig, upload is goed.

Maar websites zijn wel te benaderen, DNS in router staat wel naar Google DNS.

8.8.8.8 en 8.8.4.4

Reputatie 2

Nog geen verandering hier

Reputatie 1

Hier ook geen verschil, sites & services nog steeds onbereikbaar:

 

Hier ook geen verschil, sites & services nog steeds onbereikbaar:

 

Die tracert naar ebay.nl heeft sowieso geen zin aangezien eBay ICMP (echo replies) per definitie al blokkeert. Zelfs al zouden deze problemen niet spelen, krijg je dus alsnog geen antwoord bij een ping of traceroute (lees; firewall bij eBay blokkeert ICMP).

Bij mij werkt eBay.nl gewoon, maar zoals je ziet krijg ik alsnog geen replies van ebay.nl

 

Alles samenvatten in een "Dordrecht" topic lijkt me onterecht aangezien de problemen hier in Haarlem ook bestaan.

@Jason,

 

Nog steeds problemen... download sneleid nog steeds rond de 350-400mbps (moet 1000mbps). En nog steeds problemen met het niet kunnen benaderen van Ip adressen.

Reputatie 1

@Gerrit078, wat jij zegt klopt niet helemaal. Het feit dat ebay.nl geen echo reply geeft wil niet zeggen dat de tussenliggende routers dat ook niet doen natuurlijk. Deze tracert geeft alleen maar aan dat er na de TMobile GW na 28 hops niets terugkomt. Het niet sturen van een echo reply is vanuit security oogpunt fijn, qua troubleshoten in dit geval onhandig.

 

Reputatie 1

Alles samenvatten in een "Dordrecht" topic lijkt me onterecht aangezien de problemen hier in Haarlem ook bestaan.

Interessant. Gaat het hierbij dan ook om bepaalde websites die niet bereikbaar zijn?

@Gerrit078, wat jij zegt klopt niet helemaal. Het feit dat ebay.nl geen echo reply geeft wil niet zeggen dat de tussenliggende routers dat ook niet doen natuurlijk. Deze tracert geeft alleen maar aan dat er na de TMobile GW na 28 hops niets terugkomt. Het niet sturen van een echo reply is vanuit security oogpunt fijn, qua troubleshoten in dit geval onhandig.

Wat ik bedoelde is dat het met of zonder deze storing niets uitmaakt, al zou er totaal geen storing zijn krijg je alsnog na 28 hops niets terug omdat eBay zelf per definitie ICMP verkeer firewalled. En alles er tussenin wordt per definitie al door T-Mobile geblokkeerd dus ook daarvan krijg je in principe niets terug (Thanks 2 T-Mobile).

 

Reputatie 7
Badge +16

@Pieterz Een meer dan terechte opmerking, daarom hebben we één van de topics heropend en er een verzameltopic van gemaakt voor hetzelfde probleem buiten Dordrecht.

We maken van dit topic het verzameltopic aangaande VPN, gaming- en website issues buiten Dordrecht. Woon je in een andere stad/regio en ervaar je dezelfde problemen? Meld het dan alsjeblieft hier:

 

Alles samenvatten in een "Dordrecht" topic lijkt me onterecht aangezien de problemen hier in Haarlem ook bestaan.

Interessant. Gaat het hierbij dan ook om bepaalde websites die niet bereikbaar zijn?

Ik kan de game Genshin Impact niet meer spelen en speedtest.net is wel bereikbaar maar kan geen server vinden en dus geen test uitvoeren. 

Reputatie 3

...
Geen DNS issue (gebruik ook cloudflare en google dns), want ze resolven wel naar ip, en op mobiel internet krijg ik daar wel gewoon response.

 

😂Ik gebruik idd de ook de DNS van Cloudflare en die van Google als backup.. Die van T-Mobile gaf zo vaak problemen, die lag er vorig jaar heel veel uit..

Reputatie 1

@Gerrit078, wat jij zegt klopt niet helemaal. Het feit dat ebay.nl geen echo reply geeft wil niet zeggen dat de tussenliggende routers dat ook niet doen natuurlijk. Deze tracert geeft alleen maar aan dat er na de TMobile GW na 28 hops niets terugkomt. Het niet sturen van een echo reply is vanuit security oogpunt fijn, qua troubleshoten in dit geval onhandig.

Wat ik bedoelde is dat het met of zonder deze storing niets uitmaakt, al zou er totaal geen storing zijn krijg je alsnog na 28 hops niets terug omdat eBay zelf per definitie ICMP verkeer firewalled. En alles er tussenin wordt per definitie al door T-Mobile geblokkeerd dus ook daarvan krijg je in principe niets terug (Thanks 2 T-Mobile).


You’re right, my bad. Klinkt als een overdreven maatregelen vanuit TMT (die meer schade doet dan dat het oplevert) maar goed: zeker niet mijn expertise.

Een beter voorbeeld dat de sites niet bereikbaar zijn:

 

You’re right, my bad. Klinkt als een overdreven maatregelen vanuit TMT (die meer schade doet dan dat het oplevert) maar goed: zeker niet mijn expertise.

Een beter voorbeeld dat de sites niet bereikbaar zijn:

 

En vooral in een situatie als deze zijn die hops/traceroutes best belangrijk. Hier overigens wel een reply op het commando dat jij uitvoert. 

curl -m 10 -I https://www.php.net/

 

Traceroute van http://lg.he.net/ vanuit NIKHEF in Amsterdam.

BGP Route van http://lg.he.net/ vanuit NIKHEF in Amsterdam.

 

Ook hier zijn verschillende sites niet te openen bv.

Mega.nz

Reputatie 1

Goedemorgen all, we hebben een aantal herstelmeldingen ontvangen en controleren nu bij wie de netwerkwijziging het gewenste effect heeft gebracht. Werkt het bij jou nog niet? Laat het dan alsjeblieft in het topic weten, dan gaan we kijken hoe het ook bij de overgebleven getroffenen te herstellen is.

 

@Jason Download- en uploadsnelheid zijn ok maar sites zoals mega.nz en krant.trouw.nl zijn nog steeds niet bereikbaar. Ook andere bovengenoemde sites zijn niet bereikbaar (zoals bijv. hetzner.com en php.net).

In cod warzone lukt het niet om anderen te joinen met een ziggo abonnement maar ik kan wel mensen joinen uit amerika of andere landen. Ik kan wel mensen joinen die en t-mobile thuis abonnement hebbe