Beantwoord

opnames te kort

  • 8 January 2023
  • 20 reacties
  • 283 Bekeken

Reputatie 1

Ik kijk elke avond naar een serie. Die neem ik op met herhaalde opname. Het programma breekt kort voor het einde steeds af, alhoewel ik 10 minuten heb overgeprogammeerd. Ik heb de hele opname er eerst uitgehaald en toen opnieuw er in gezet met 30 minuten overprogrammering. Geen succes. Programma wordt weer te vroeg afgebroken. Er is maar 1 aflevering in de reeks die langer wordt opgenomen, en die lijkt volkomen willekeurig. Weet iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Lisa 9 January 2023, 10:42

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

Hi @RTabak, hartstikke goed dat je dit aangeeft! Wat gek dat je zelfs met overprogrammering een deel mist van de serie. Ik ga je hierbij helpen. Een regelmatig terugkerend issue is dat de uitzendtijden van een programma afwijken van de programmagids. Hierdoor kan het inderdaad zijn dat een deel van het programma mist in de opname (opname begint te laat of eindigt te vroeg). Dit komt door onverwachte wijzigingen in de uitzendtijden. Dit proberen we zo veel mogelijk op te vangen, maar dit lukt niet altijd. Via een handmatige opname (in plaats van een serie opname) kun je zelf de opnametijden instellen en eerder of later zetten, zodat je niets mist. Laat je weten of dit bij jou werkt? Ik heb daarnaast ook intern doorgespeeld of we op de korte of lange termijn hier een andere fix voor kunnen creëren. 

Reputatie 1

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat om twee programma's achter elkaar op hetzelfde net. Die zijn ruim overgeprogammeerd. Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat de twee programma's elkaar overlappen op dezelfde zender. Ik ga er nu inderdaad een handmatige opname van maken.

Reputatie 7

Hi @RTabak, merci voor deze snelle aanvulling! Ik vermoed inderdaad dat dat de boosdoener is. Super dat je hiermee aan de slag gaat. Ik hoor graag van je of dit probleem zich hierna niet meer herhaalt. 

Reputatie 7
Badge +6

@Lisa Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn opnames goed in de gaten gehouden en er doet zich iets merkwaardigs voor: de extra tijd vóór en na een opname wordt soms achteraf verwijderd. Hieronder zie je een paar screenshots van een serie-opname (I Love Vandaag Inside). Het eerste screenshot (iOS-app) is van vanochtend (donderdag) 9:23. Daarop is te zien dat de opname van gisteravond (woensdag) nog 90 minuten bedraagt (het programma duurde 65 minuten + 5 minuten ervoor + 20 erna = 90). Het tweede screenshot is van 11:07. Nu is de opname nog maar 65 minuten, precies de lengte van het programma volgens de gids, dus zonder extra tijd. Zoals op beide screenshots te zien is, deed hetzelfde zich gisterochtend (woensdag) voor met de aflevering van dinsdagavond, maar gek genoeg niet met die van maandag. De Apple TV laat precies hetzelfde zien, maar het wordt nog gekker: in de browserversie is de aflevering van dinsdag wel, maar die van woensdag niet ingekort. Snap jij het nog?

Hoe de tv-box zich in dezen gedraagt, weet ik niet. Ik kijk op de Apple TV en heb 'm nu dus niet in gebruik. Mijn vermoeden is dat hij het gedrag van de browserversie volgt, maar als ik hem aan moet sluiten, laat maar weten. Ik zal de opnames laten staan zodat dit onderzocht kan worden. Alvast veel dank voor het uitzoeken!

 

Reputatie 7
Badge +6

UPDATE: de aflevering van gisteravond (donderdag) bedraagt tot nu toe nog de volle 91 minuten in zowel de app als de browser, dus daar is voorlopig nog niets aan de hand. Die van woensdag is inmiddels ook in de browserversie ingekort tot 65 minuten. Ook lijken aan serie-opnames geen nieuwe afleveringen meer toegevoegd te worden.

Reputatie 7

Hi @TMTV, ik wil je ook via deze weg heel graag nog de uitkomst van mijn collega laten weten! Echt heel fijn dat je zo scherp bent en gelijk aan de bel hebt getrokken. Gelukkig kan ik je laten weten dat er geen reden is voor paniek. De opnames van 12 en 9 januari die je nog privé naar mij hebt doorgezet zijn wel gelukt en hebben een opname duur van 90 minuten. De overige zijn niet gelukt, maar hebben een opname duur van 60 minuten. Het lijkt erop dat het programma laat is begonnen en er geen extra opname-tijd is gekozen, anders had mijn collega bij de opnames die niet werken ook rond de 90 minuten aan opname-duur verwacht. Weet jij zo voldoende? Mocht je nog aanvullingen hebben, speel ze dan vooral hier door. Dan gaan de Moderators er verder mee aan de slag! 💪

Reputatie 7
Badge +6

@Lisa Ik wil je ook hier op de Community nogmaals hartelijk danken voor je inzet om klanten te helpen en in het bijzonder om het nieuwe TV-platform beter te maken! Ik wens je het allerbeste toe voor de toekomst!

@Cheyenne Ik heb begrepen dat jij de TV-taken van Lisa overneemt, dus dat gaat vast goedkomen. Om met de deur in huis te vallen: bovenstaand probleem is nog niet opgelost, maar ik heb nu wel een vermoeden over de oorzaak. Ik heb een nieuw voorbeeld: de uitzending van De Slimste Mens van 23-1, 20:34-21:22 op NPO 1. Ik heb daarvoor een serie-opname gemaakt waarbij ik 5 minuten vóór en 20 minuten na de uitzending extra tijd instel. De uitzending duurt volgens de gids 48 minuten, daar komt in totaal 25 minuten extra tijd bij, wat resulteert in een opname van 73 minuten. Zoals hieronder te zien is, is deze opname in eerste instantie gelukt: zowel gisteravond als vanmorgen (screenshot is van 10:00 uur) bedraagt de opnametijd 73 minuten. Ergens in de uren daarna is het misgegaan. Om iets na 15:00 uur heb ik nog een screenshot gemaakt. Nu is de opname maar 50 minuten lang. Als ik nu de gids erbij pak, zie ik dat die is veranderd. De uitzending van gisteren staat nu op 20:35-21:25. Dat is precies de 50 minuten van de uitzending, maar dan zonder extra tijd.

Kortom: het lijkt erop dat de extra ingestelde tijd van een opname verdwijnt als de gids achteraf nog wordt aangepast. Het zou fijn zijn als dit kan worden opgelost. De publieke omroep houdt zich meestal netjes aan de tijden en kun je altijd nog va de gids terugkijken, maar de commerciëlen nemen het soms niet zo nauw met de gids en terugkijken is zonder mogelijkheid om door te spoelen geen pretje. Zoals met Lisa is afgesproken zal ik voorlopig geen opnames verwijderen, zodat het voor de dames en heren technici inzichtelijk blijft.

Ik hoop dat dit genoeg info is (of zelfs te veel 😉) om ernaar te kijken. En anders weten jullie me te vinden.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@TMTV Cheyenne gaat toch niet het tv-gedeelte overnemen van Lisa, dat zal @Demi onder haar deskundige hoede nemen! 😄📺 Excuses voor de eerdere, foutieve berichtgeving van Lisa en mij. Ik zal Demi vragen om dit bij het tv-team te beraadslagen.Thanks voor het delen van jouw bevindingen!

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Super dat je de opnames wil laten staan, dit helpt onwijs voor het onderzoek. Zojuist heb ik dit besproken in de tv-meeting. De tv-gids wordt één keer per week geüpdated, het kan dan zo voorkomen dat latere wijzigingen door de zender niet goed worden opgenomen in de tv-gids. Het tv-team is ermee bezig om dit te verbeteren, zodat dit nog beter up-to-date is en hoe het precies zit met de extra opnametijd. Ik maak daarnaast ook voor jou een ticket aan, zodat we dit issue beter kunnen chasen. Mocht er meer informatie nodig zijn, dan laat ik het jou hier in dit topic weten! 😁

Reputatie 7
Badge +6

No problem, het duurt nog wel even voordat ik de 200 uur vol heb. ;-) Ik zal voorlopig niets verwijderen zodat ze kunnen zien of het probleem nog steeds speelt. Het mailtje van het ticket is binnen. Als jullie nog iets nodig hebben, je weet me te vinden.

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Ik heb nog een vraag vanuit het onderzoek van de technische dienst: Could you please ask the customer if the recording is complete related to the overall recording timespan. Since the added pre and post padding time will be overwritten when an EPG update is received with updated timeframe from EPG provider.

Alvast dank! 

Reputatie 7
Badge +6

@Demi Zou je dit aan de ontwikkelaar willen doorgeven:

Thank you for looking into this!

If "overall recording timespan" means "as per the user's recording settings" (padding time included), then no, it is not complete. When an EPG update changes an episode's time slot after the recording has finished, the padding time will be removed. I noticed you took a look at last Monday's and Tuesday's episodes of "De slimste mens", so I will use those as an example. I recorded the entire series with 5 minutes pre-padding and 20 minutes post-padding time. Monday's episode lasted from 20:33 until 21:23 (50 minutes), which did not change afterwards. Therefore, the recording lasts 5+50+20=75 minutes to date. Tuesday's episode originally (i.e. at the time it was recorded) lasted from 20:33 until 21:21 (48 minutes), so the recording was 5+48+20=73 minutes long upon completion. When the EPG was retroactively updated the next day, the episode's time slot changed to 20:40 until 21:30 (50 minutes). The recording, however, did not change accordingly. Instead of the expected 5+50+20=75 minutes, it is now only 50 minutes long, so the padding time has not shifted; it has been removed altogether.

I hope this clarifies the issue. If you require any further information, please let me know.

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Topper, dank je wel! Ik geef het door! 😁

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Ik heb nog een vraagje vanuit de technische dienst.

“Wij kunnen beide niet uit het ticket halen om welk apparaat dit gaat. Sceenshots lijken van TV anywhere. Heeft de klant dit op de TV Box en TV Anywhere of maakt hij ook gebruik van de smart-tv app?”

Alvast bedankt weer! 😁

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@Demi De screenshots zijn van de TV Anywhere-app op de iPhone en van de browserversie. Daarnaast gebruik ik de Apple TV, waar het probleem zich ook voordoet. De TV-box gebruik ik momenteel niet. Ik verwacht daar hetzelfde, maar als dat nodig is, kan ik 'm wel aansluiten.

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Ze zijn super blij met je dat je zo snel de info kunt aanleveren! Ze hebben nu nog de tv-gegevens van de Apple TV nodig. Dus het serienummer, software etc. Zou je deze ook met mij willen delen? Dan zet ik dit weer door. Merci! 😁

 

Reputatie 7
Badge +6

@Demi Geen probleem, maar dit lijkt me meer iets voor een privébericht, dus die heb ik zojuist gestuurd. Fijn dat je erbovenop blijft zitten!

Reputatie 7
Badge +8

@TMTV Ik hoor zojuist van mijn collega dat het probleem is opgelost! Ze geven nog de volgende informatie mee uit het onderzoek:


- Programs older than 24 hours at the moment of new EPG processing cannot be updated anymore
- Pre- and post-paddings on nPVR are removed. The initial duration is based on the original start and end time of the recording added up with (corrected) pre- and post-paddings. Once the program is updated with start and end date, the duration of the recording is based on the actual duration of the program. This is a logical behavior since paddings are set to anticipate of early start or late ending of the program. The EPG update based on the start and end time should return "window" in which the whole program is available and makes the paddings unnecessary. In case the new start and end times are resulting in an "incomplete program" it's caused by incorrect information provided by the EPG provider.

Laat je weten of het bij jou ook opgelost is? Anders ga ik er uiteraard ook weer voor je achteraan! 😁

Reputatie 7
Badge +6

@Demi Dank je wel voor deze uitgebreide toelichting! Ik lees het echter niet als oplossing, maar als 'working as designed', terwijl het hierdoor minder fijn werkt. Ik begrijp dat het handig is dat de gids achteraf geüpdatet kan worden, vooral voor Terugkijken van zenders die doorspoelen niet toestaan, om afwijkingen in de programmering op te vangen. Dat is absoluut een verbetering en zou ik zeker zo laten. (Bij mijn vorige provider kon je overigens om deze reden bij alle zenders met Terugkijken de eerste 5 minuten doorspoelen.) Maar zoals ze in de laatste zin al aangeven, kan het voorkomen dat de gids niet helemaal klopt, ook na een update achteraf. Daarvoor is die extra tijd handig. Anders is de toegevoegde waarde van cloudopnemen een stuk kleiner. Daarom zou ik willen voorstellen om ofwel de opnames mee te schuiven met een update mét behoud van de extra tijd, ofwel de update alleen voor Terugkijken toe te passen. Zo blijven de opnames in tact en kom je niet voor verrassingen te staan.

Ik hoop dat ze hier wat mee kunnen. Zoals altijd: dank voor het doorgeven!

Reputatie 7
Badge +6

Voor de volledigheid ook nog even hier: het probleem lijkt opgelost, zoals in een ander topic aangegeven werd. De afgelopen week zijn er geen programma's meer ingekort, terwijl de gids wel achteraf is aangepast. Hopelijk geldt dat voor iedereen die hier last van had. Bedankt @Demi!

Reageer