Beantwoord

Radio luisteren zonder tv


Tot voor kort had ik een glasvezelabonnement bij KPN. Ik kon mijn stereoset rechtstreeks op de geleverde tv-box aansluiten en zo radio luisteren. Volgens de medewerker van T-Mobile die ik gesproken heb alvorens ik besloot over te stappen zou er technisch gezien niets veranderen. Echter blijkt nu dat ik mijn stereoset niet op de geleverde Amina tv-ontvanger kan aansluiten, maar dit op het tv-toestel moet doen. Dat betekent dus dat ik de tv aan moet zetten om radio te luisteren, en daar baal ik ontzettend van. Levert T-Mobile geen andere tv-ontvanger waar de stereoset wel op kan worden aangesloten? Alvast bedankt voor de reactie!

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 31 May 2021, 15:22

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ArievDriel, welkom op de Community!

De Aria 610 TV Box heeft een 3,5 mm audio-jack ingang om het geluid van de Interactieve TV Box via je geluidsinstallatie te horen. Deze kabel is te koop bij een computer- of audiospeciaalzaak. Check goed welke ingang jouw apparaat of TV heeft om de kabel op aan te sluiten, dit is niet standaard ook een 3.5 mm audio-jack ingang. Meer informatie over audio-jack kabels (Wikipedia, bij "Gebruik > 3,5 mm").

Voorbeeld van een TV Box aansluiten met de 3,5 mm audio-jack kabel.

 

Hopelijk lukt het hiermee, mocht ik je toch nog kunnen helpen: let me know! Ik help en denk altijd graag mee! 

 

Meer informatie over externe audio-apparatuur? Check dan dit topic!

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel heel vreemd dat bij een veel moderne box dan de Entone 510 welke ik gebruik geen optische aansluiting heeft, zelf heb ik simpel een optische kabel lopen van de tv box naar mijn soundbar, ( geldt ook voor een stereoset)

Wil ik een keer radio luisteren druk ik op de toets voor radio en schakel de soundbar over naar optisch, gaat helaas niet automatisch, ga ik weer tv kijken dan schakelt de soundbar automatisch over naar HDMI-ARC.

Reputatie 7

Hi @BeMu, terechte opmerking van je! Waarom dit anders is bij de Aria dat zou ik ook niet durven zeggen. Dit klinkt inderdaad als een prettige set-up. Fijn dat het op deze manier bij jou werkt! 😊

Kan ik met de 3,5 mm aansluiting van de TV box (aangesloten op mijn radio) , als ik met de Radio/TV knop overschakel naar de Radio vervolgen ook een radiozender kiezen of van radiozender wisselen zonder dat ik de TV nodig heb? Ik wil de TV namelijk helemaal niet gebruiken als ik van plan ben radio de luisteren. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou wel moeten kunnen zo zit ik gelukkig nog op het oude platform en daar werkt het als volgt: Entone 510 via een optische kabel verbonden met de soundbar (kan ook een stereo zijn) wil ik radio luisteren dan druk op de gele knop van de a.b.  en schakel de soundbar over op optisch en dan hoeft de tv in zijn geheel niet aan.

Of het op het nieuwe platform ook zo werkt durf ik niet te zeggen, dacht wel eens gelezen te hebben dat men via een menu naar radio moet overschakelen. 

Juist dat laatste is voor mij belangrijk. Als dat met de huidige TV box via een menu moet dan kan heb je dus wel de TV nodig, vind ik ongewenst en geeft dus geen verbetering t.o.v. mijn huidige provider. Kan iemand van T-mobile hierop reageren? De telefonische helpdesk kent lange wachttijden. 

Reputatie 7
Badge +4

De nieuwe stb's (610,7x) hebben een av 3,5mm jack daarmee kan je hem aansluiten op de versterker.

De afstandsbediening heeft gewoon een knop om te wisselen tussen radio en tv (nieuwe afstandsbedienig)

Beste Hidde,

Dat van de 3,5 mm jack en radio/TV knop is mij bekend. Mijn vraag gaat erover of ik van radio zender kan wisselen zonder dat ik hierbij de TV nodig heb. (Bij mijn huidige provider ziggo kun je namelijk alleen een radiozender kiezen door in een menu op het TV scherm in zender te kiezen, heel vervelend ). 

Reputatie 7
Badge +1

@Cemr   Bij de propositie welke ik op dit moment van T-Mobile heb kan ik gewoon van zender wisselen net even getest bij radio luisteren je kunt alleen niet zien op de decoder welk zendernummer, eventueel het PDF bestand met zendernummers uitprinten kan een optie zijn.

Kan het zijn dat u bij Ziggo kijkt via DKTV  anders is het vreemd dat het via de decoder van hun niet kan, bij DKTV zult u altijd de tv nodig hebben

 

Ok BeMu, Dat is mooi. Bedankt voor je reactie! 

Maar op welke ingang van de stereo moet ik de tulpstekkers (andere kant van de jack) dan aansluiten ? Alle ingangen zijn bezet omdat vroeger het (analoge) signaal rechtstreeks van de kabel uit de muur naar FM-ingang liep 😢 . Ik kon gewoon de tuner + versterker handmatig

aanzetten en ik had geluid ! Maar nu werkt dat niet meer. Heb alleen nog maar een draagbare radio-cdspeler in de keuken met zo'n "spriet" dus via de ether.

Ik heb nu een Amino Aria 7x Mediabox met ethernet-ingang (vanaf modem) en HDMI naar tv. En dan zit er nog een AV-uitgang voor..?  Mijn stereo bestaat uit een versterker die met tulpstekkers (wit+rood) aangesloten is op  a. cassettedeck, b. cd-speler, c. tuner en d. platenspeler.  En dan nog geluidsboxen links en rechts. Vroeger zat de radiokabel in de FM-ingang van de tuner en kon ik dus gewoon radio luisteren ZONDER tv aan te zetten, want dàt signaal liep van de tv-kabel naar de tvbox en dan via een HDMI-kabel naar de tv. 

Als ik nu tv ga kijken, zet ik éérst de (digitale?) Mediabox aan met de afstandsbediening van T-Mobile (rode lichtje wordt blauw) en dan de tv met de a.b. van de tv (rode lichtje wordt ook blauw). En uit andersom. Maar nu verder...?  Stereo aansluiten op.... ? Kan niet op de tuner want dan hoor ik geen zenders, dus...hoe dan ?  En hoe moet ik de a.b dan gebruiken ? 

 

Ik heb dus nu ook een box zonder optische ingang. Een achteruitgang met mijn vorige box van andere provider. Ik begrijp dat de oude t mobile boxen deze optische ingang wel hadden. Is het mogelijk om dan zo'n oude box te krijgen. Om nu weer met tulpstekkers te gaan werken vind ik achterhaald. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Christel178,

Welkom bij thuis voor T-Mobile! 🙂

Omdat de nieuwe TV Boxen over veel krachtigere hardware beschikken hebben wij geen oude modellen meer op voorraad en zijn ze ook niet compatibel met het nieuwe TV platform, onder andere omdat ze niet genoeg werkgeheugen hebben. 

Sorry, ik wil je niet extra constructies bezorgen of je op kosten jagen, maar ik wilde je wél graag een oplossing bieden om alsnog van je optische geluidsinstallatie te laten genieten: wellicht dat een omvormer van tulp naar optisch signaal een oplossing voor je is?

Hopelijk heb ik je zo toch nog op weg kunnen helpen want het mooiste zou ik vinden als je alsnog gebruik kan maken van je geluidsinstallatie!

Begrijp dat dat een oplossing is maar het is jammer dat het een achteruit gang is wat dat betreft. Dan kan t mobile toch ook begrijpen. Dan hadden ze zelf als extra service de omvormer erbij moeten doen. Ook in het kader van de bezuinigingen voor elektra. Niet de hele dag je tv aan hoeven te laten staan. 

Ik snap dat jij er niks aan kan doen maar als ik dit had geweten, geen kastje op wifi, geen optische mogelijkheid, had ik waarschijnlijk naar een ander over gegaan. Gemiste kans. 

Reputatie 7
Badge +4

Doordat je het over de Wifi mogelijkheid hebt schiet mij ineens wat te binnen, heb je toevallig een smart-tv @Christel178? In dat geval is de kans groot dat wij de T-Mobile TV App ondersteunen op jouw smart-tv: Alles over de T-Mobile TV App voor smart-tv's!  Met de T-Mobile TV App kan je zowel tv kijken via de Wifi, gebruik maken van de optische aansluiting van je smart-tv voor het geluid, én bespaar je ook nog eens op de maandkosten doordat je geen TV Box bij ons hoeft te huren.

Mocht je geen smart-tv hebben, dan kan je ook nog streamen met de TV Anywhere App: Geniet van TV Anywhere! Tegelijkertijd weet ik ook dat het streamen van de TV Anywhere App niet voor iedereen een optimale oplossing is.

Als je hier geen baat bij hebt dan is het enige wat ik kan zeggen sorry. Hoewel mijn invloed beperkt is blijf ik mij inzetten voor een optische aansluiting bij een toekomstig model!

 

Hallo   Cal, 

Nee, geen smart tv. En ik heb met het aansluiten van mijn chromecast ook heel veel gedoe gehad. Streamen doe ik altijd al. Alleen de tv app werkt gewoon ook niet altijd optimaal. Ik heb alles wel zo werken zoals ik het zou willen, ben daar best handig in. Op de radio na. Die "stream" ik nu ook naar mijn bose soundbar via mijn telefoon. Het had allemaal zoveel beter gekund. Maar goed te horen dat jij je blijft inzetten. Wie weet bereik je wat! Succes.

Om radio te luisteren zonder TV was de tip; verbind de Aria TV box met de versteker dmv av 3,5mm jack 

en tulpstekkers.  Dit is gedaan maar de TV moet nog steeds aan staan om de radio te spelen?!

Wat doe ik verkeerd?

De TV box is met een hdmi kabel verbonden met een samsung TV.

Wil het geluid ook over de stereo boxen laten lopen.

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Gwal . 

Dus als je nu de Aria box, de TV en de versterker aanzet hoor je het geluid over de stereo speakers?

Als je daarna de tv uitzet, dan zou het geluid toch gewoon over je versterker moeten blijven lopen. 

Als ik de TV uitzet met de TV afstands bediening dan gaat het geluid ook uit.

De aansluiting op de verstekker is analloog (A2,A3,A4) 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Gwal, welkom op onze Community!

Dit zou inderdaad wel moeten werken. Hoe heb je het precies aangesloten, het lijkt er meer op dat daar iets verkeerd gaat.

Het is aangeloten als volgt;

In de A/V ingang van de TV box  de 3,5 mm jack ingeplugt en op de versterker de tulp stekkers ingeplugt

op de analoge ingang.

 

Het is aangeloten als volgt;

In de A/V ingang van de TV box  de 3,5 mm jack ingeplugt en op de versterker de tulp stekkers ingeplugt

op de analoge ingang.

 

Heb je wel geluid via de versterker.?

Wat @eric al vroeg.

Zoniet kan het zijn dat je de verkeerde kabel gebruikt.

Deze moet je hebben.

Niet deze.

 

Ik gebruik het bovenste type met een haaks jack en dus met twee tulp stekkers.

@Gwal 

Kun je nog een antwoord geven op de vraag.

Als alles aan staat (ook tv) hoor je dan wel geluid uit de boxen van de versterker.?

Misschien is het handiger een foto te maken zodat wij mee kunnen kijken.

De situatie is natuurlijk moeilijk te beoordelen via een forum.

 

Heb geluid uit de verstekker. Sorry voor het wachten.

Bijgesloten 2 foto’s van de aansluiting.

 

Reageer