[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!
Reputatie 7
Badge +4

Enige jaren geleden heeft T-Mobile het thuisproduct overgenomen en onder eigen vlag gelanceerd. Na een frisse rebranding kwam vanuit de community al snel de vraag om meer functionaliteiten; meer interactiviteit, uitbreiding van de terugkijk mogelijkheden, tv programma's opnemen in de cloud en apps. Dit heeft geleid tot het nieuwe T-Mobile TV product. Maar wat is het nu precies? Welke functionaliteiten heeft het? Is het compleet? En werkt het snel en prettig? 

 

Na installeren kun je kijkprofielen aanmaken

Specificaties

Het thuisproduct is allerminst gelijk aan het oude product. Het valt direct op dat het product zich volledig in de cloud bevindt. Daarmee heeft T-Mobile meer mogelijkheden tot het aanbieden van diensten en een eigen TV aanbod. In het verleden kon dit enkel op plekken waar T-Mobile eigen apparatuur op het glasvezelnetwerk heeft. Deze gebieden zijn te herkennen aan de beschikbaarheid van 1Gbps internet. Op DSL en in andere gebieden was T-Mobile gebonden aan het aanbod van NetwerkNL. Door het TV platform via de cloud aan te gaan bieden lost dit de afhankelijkheid met NetwerkNL op en maakt dit T-Mobile flexibeler. 

 

Menu zoeken

De oude TV dienst kende na de overname een nieuwe look & feel, waarbij een zwarte achtergrond gecombineerd werd met magenta en wit. Het was een snelle omschakeling om te passen bij de nieuwe eigenaar. Het was over het algemeen simpel en had weinig mogelijkheden. In de periode erna is weinig veranderd. Tenminste tot de lancering van de vernieuwde T-Mobile Thuis TV. Het oogt een stuk frisser en meer bij deze tijd. Bepaalde menustructuren zijn onveranderd, terwijl er wel veel meer mogelijkheden bij zijn gekomen. Het zal wennen zijn, omdat de bedieningswijze veel vrijer is en meer mogelijkheden kent. Dit betekent dat de menu's uitgebreider zijn en je meer klikmogelijkheden hebt. Dit resulteert soms in een laag te veel, waardoor je net iets te veel moet doorklikken om bijvoorbeeld een instelling moet wijzgen. Qua gebruiksvriendelijkheid is hier nog een slag te maken. Een voorbeeld hierbij is radio. Deze staat onder het TV product en dat lijkt niet helemaal de meest logische plek.

 

 

Een nieuwe kijk

Bij de TV dienst gaat het primair natuurlijk om de kijkervaring. Het kijken lijkt ogenschijnlijk niet anders, maar dat is het wel. Zeker nu de streams rechtstreeks geleverd worden door T-Mobile. In tegenstelling tot de streams op het eigen ODF netwerk zijn deze streams wel hergecodeerd. Hier is T-Mobile niet uniek in, want ook de meeste andere aanbieders doen dit om ruimte op het netwerk te besparen. Dit hoeft niet per definitie slechter veel slechter te zijn. In dit geval is gedurende de testperiode de kwaliteit van streams verbeterd. Toch ben ik wat terughoudend en vind ik het erg jammer. Zeker omdat hercoderen altijd verlies in kwaliteit betekent. Hoewel de streams op de meeste kanalen goed genoeg ogen, is het beeld soms minder stabiel in het geval van snelle beeldwisselingen. Dit viel vooral op bij lichtshows tijdens muziekoptredens. Dit is zeker voor verbetering vatbaar, maar daar wordt ongetwijfeld verder aan getweaked. Net zoals tijdens de testperiode. 

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. Zeker met het oog op groter wordende schermen met steeds hogere resolutie en mogelijkheden tot HDR. Zonde als dat niet uitgenut kan worden.

Nieuw - voor WBA en DSL gebruikers - is ook dat je keuze hebt in audio en ondertiteling. Zo kun je zenders als Disney Channel, Cartoon Network en Boomerang kijken met de Nederlandse of originele audio. Dus heb je Bugs Bunny liever in het Engels, dan is dat mogelijk. Dit soort instellingen is wel afhankelijk van de contentaanbieders. 

Via instellingen is de voorkeur in te stellen voor stereo of 5.1. Dit is een instelling voor alle kanalen. Het zou mooi zijn als je vervolgens bij het kanaal zelf ook kunt kiezen voor het type track. Zeker als een 5.1 slecht gemixt is, dan is het fijn snel over te kunnen schakelen naar stereo. Dit is nu enkel mogelijk via het menu instellingen. Enigszins omslachtig.

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Net te laat

Interactiviteit wordt steeds belangrijker. Vroeger was er enkel een analoog TV signaal en een bijbehorende VHS recorder. In het digitale tijdperk is dit veel meer geregiseerd door de leverancier. Hier is dan ook een grote stap gemaakt. Net voor het einde van het jaar werd het mogelijk om - na lange tijd van ontbreken - via de programmagids een uitzending opnieuw te starten bij de RTL zenders. Een mooi voorproefje van de nieuwe dienst. Hier geldt Begin gemist voor de 90+ zenders en tot 7 dagen terug. Ook zijn er meer mogelijkheden gekomen om van diverse kanalen series en andere content terug te kijken. Tijdens de testperiode was dit nog beperkt, maar dit zal ongetwijfeld snel aangevuld worden. Om bij deze service te komen moet wel gezocht worden. Dit is zo'n punt, waar de logica van de nieuwe TV dienst wennen is.

 

Video On Demand kanalen (VOD)

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen. Hier zijn voors- en tegens, maar het is een onherroepelijke trend op het gebied van opnames. Nadeel van cloud is dat opnames vervallen als bijvoorbeeld een pakket uit gezet wordt, een zender stopt of na verloop van tijd. Bij een fysieke box heb je hier doorgaans zelf meer in de hand. Aan de andere kant ben je met cloud wel flexibeler en kun je vaak ongeacht de plek in huis naar de opname kijken en vaak vele opnames naast elkaar opnemen. Zo kun je straks ook via de nieuwe app kunnen opnemen en vice versa, waarna je de opname zowel mobiel als via de decoder kunt bekijken. Je kunt zowel een enkele opname starten als een serie opnemen. Iets dat via de oude, lompe  harddisk decoders enigszins knullig werkte. Opnames worden 1 jaar bewaard en de capaciteit van het opnemen pakket is 200 uur.

 

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Naast de eerder besproken VOD diensten is ook de videotheek meeverhuisd. Deze werkt niet anders, maar brengt ons wel naar een verbeterpunt; de zoekfunctie. De zoekfunctie kan af en toe wat onoverzichtelijk zijn in de resultaten. Zeker als een gedeelte van de zoekopdacht gebruikt wordt of het zoeken naar een aflevering van een serie.

Ook á la carte is aanwezig. Die optie was al op de oude omgeving aanwezig. Een klant kon hiermee het TV pakket aanvullen met enkele losse zenders. Een voortvloeisel uit de oude KNIPPR dienst. Het aanbod is wel beperkt en mag zeker nog verdere uitbreiding.

 

 

Ra-di-oooo

Radio is enigszins verstopt onder TV. Radio is daarentegen nu ook voorzien van een programmagids, waardoor er meer informatie is rond de uitzendingen. Verder is hier eigenlijk weinig veranderd, maar dat is niet eens zo erg. Het doet wat het moet doen. Al zou ik hier ook graag een podcast app zien als aanvulling. Een aantal radiozenders is met dit opkomende medium flink in de weer en dat geeft interessante achtergronden. Een mooie interactieve aanvulling op de dienst.

Prijs (2020)

De prijs voor T-Mobile Thuis TV is € 15 per maand en maandelijks aan of uit te zetten.

  • TV decoder: eerste gratis, iedere volgende decoder € 5
  • Opnemen: € 5 ongeacht aantal decoders

Extra zenders, themapakketen, premiumpakketten en videoshop content zijn extra diensten en hier zijn kosten aan verbonden. Zie T-mobile.nl. 

Fin

T-Mobile Thuis heeft een lange lijst aan wensen opgebouwd op deze community. De roep om verbetering was groot en een belangrijk deel is met het nieuw T-Mobile Thuis TV product ingewilligd. Het TV product oogt prettig en werkt goed. Is het daarmee perfect? Zeker niet. De soms wat onlogische menustructuren, het ontbreken van derde apps (Netflix, Videoland, etc) en de zoekfunctie kunnen zeker nog beter. Ook de streams kunnen nog wat beter getweaked worden.

Over het algemeen is dit TV product een behoorlijke stap voorwaarts en is T-Mobile Thuis TV weer bij de tijd met een solide basis. Zeker in combinatie met de nieuwe TV app, die verwacht wordt. Maar daarover later meer. 

Wat is er top?

V Net ontwerp
V Cloud opname
V 90+ zenders Begin gemist via guide
V Meer beeld- en geluidopties per zender
V Favorieten instellen
V Diverse VOD kanalen
V Kijkprofielen

Wat kan er beter?

X Zoekfunctie
X Geen Technicolor streams, maar compressie. Soms wat instabiel
X Geen 4k
X Geen derde apps
X Menustructuren soms wat onlogisch


111 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dat zijn mooie prijzen, als ik het in cloud opnemen met Ziggo vergelijk!

Reputatie 7
Badge +1

@TAVL  Mooie review goed leesbaar en duidelijk dank hiervoor, wat betreft de tv streams ben ik benieuwd of ze anders zijn dan voor de update ik zit op met glasvezel op WBA.

Ik kom nog van Vodafone af en heb daar in de begin jaren de uitvoering gehad welke meerdere providers gebruikten glasvezel modem daar achter de Sitocom 300n en als setopbox de Amino 140 voordeel was dat je de tv box zo kon mee nemen bij een overstap dus die leverde je niet in.

Persoonlijk vond ik de streams die door Glashart media werden geleverd beter of minimaal gelijk aan wat ik nu heb, de app om op je tablet of smartphone te kijken was ronduit slecht.

Ben heel benieuwd wat het is geworden,

@TAVL Bedankt voor je (p)Review.

@T-Mobile, Niet slecht als introductie, echter Jammer dat Apps ontbreken voor AppleTV & AndroidTV, lees ook verder niks terug over werking met de huidige iTV App i.c.m. de decoder, ik zit niet meer te wachten op half werkende ISP decoders en/of modems.

Zal erg blij zijn als de Decoder eindelijk dood wordt verklaard door alle ISP's.

Vodafone Ziggo heeft er echter ook veel te lang over gedaan om deze Apps te introduceren maar vandaag is dan eindelijk de dag gekomen, alleen jammer dat er nog steeds een decoder afname verplichting geld.

Het zou fijn zijn als T-Mobile in de toekomst TV ook volledig via bijv. AppleTV kan leveren.

Reputatie 7
Badge +4

@BeMu Thanks. Kon gedurende de testperiode niet alles delen. Maar heb zoveel mogelijk vragen uit het voortraject meegenomen in de review. 

Glashart of signaal via eigen POP's is optimaal en geeft het beeld onaangetast door. Ik ben van mening dat zodra je dit door een compressie haalt dit minder wordt, waarbij er wel degelijk veel verschil is in techniek. Daar zit nuance in. Daarbij ook nog eens dat hoe groter het beeld, hoe meer dingen opvallen. Het beeld is echt wel beter geworden gedurende de test, maar het haalt het niet bij zo'n Glashart stream.

Vergelijk op de app gaat niet op. Dat zijn streams gericht op mobile devices en derhalve verder gecomprimeerd om data te besparen. Hier zou ik graag een hoge kwaliteit versie naast zien voor gebruik in huis. Bijvoorbeeld voor de TV op de slaapkamer, zodat je met Chromecast kunt kijken.

@J0N4TH4N Er is nog wel voor de decoder gekozen. De TV Anywhere app wordt nu ook getest en lijkt erg op de box. Al is het technisch niet helemaal gelijk. Ik kan mij voorstellen dat ze zich nu eerst richten op deze twee zaken en daarna verder uit gaan breiden met apps voor Android TV. AppleTV is een ander verhaal; daar is de TV Anywhere app al beschikbaar. Hetzij de oude app. De nieuwe app kan al veel meer en komt meer tegen de ervaring van het nieuwe TV product aan. 

@TAVL Thx voor de toelichting, kijk er naar uit.

Klink goed, maar of de vrouw die naast me zit er blij van word gaan we meemaken, heb pas de geluids-instalatie vervangen voor een mooie Pioneer AV receiver en Polk Audio 5.1 speakers en is er in de bediening weinig veranderd en dat was al een hindernis die genomen moest worden, dit lijkt me meer afwijken dan hetgeen we nu hebben opnde STB, wat weken duurde voordat het goed ging na de overstap van Telfort.

Ik laat het weten, ik ben redelijk positief, als het beeld maar goed is en niet beroerder.

Reputatie 7
Badge +5

Zojuist zenderaanbod bekeken.

Lokale zenders komen in het aanbod niet voor. Voorbeeld DTV Uden / Omroep Meierijstad.

LOM Cuijk en dergelijke. Deze zijn in het Ziggo aanbod wel voorhanden. Nu zijn dit niet de belangrijkste maar Ziggo bied ze wel aan.

Prijs van 15 euro ten opzichte van het Ziggo (digitale) Kabel-TV abo met alleen FreeToAir zenders á 19,95 heel wat voordeliger. Met de opname optie erbij is de prijs gelijk. En als die opname dan met dezelfde afstandbediening gedaan en bekeken wordt kan het vrouw ook aangeleerd worden :rofl: (hoop ik)

Reputatie 7
Badge +4

@yalerta , meerder lokale zenders zijn beschikbaar. Heb niet nagekeken of ze er allemaal zijn, zoals bij WBA en ODF. Heb er zelf niet zoveel mee. ;)

Kan morgen wel een check doen voor je. 

Reputatie 6
Badge

@TAVL Thx voor de toelichting, kijk er naar uit.


Een aantal jaar gelden werd er gezegd dat CI+1.4 nodig was om echt IPTV zonder decoder op je tv te krijgen (met dezelfde bron als signaal ipv die van TV Anywhere met veel lagere bitrate). Nou is het best te doen de huidige kwaliteit, afhankelijk van tv grootte en zitafstand, maar een volwaardige vervanging via apps zie ik echt niet gebeuren (en nieuws over CI+1.4 heb ik ook allang niet meer voorbij zien komen).

Reputatie 7
Badge +4

@apis4 Gisteren heeft Ziggo zo'n app aangekondigd. Ik verwacht dat apps via mobile device met streaming en apps op een smart tv wel degelijk de toekomst zijn. Daarbij zal de CI module overgeslagen worden. Dit is al achterhaald. Maar vooralsnog hebben boxen nog prioriteit, aangezien nog lang niet iedereen een smart tv heeft en ondersteuning nog verre van optimaal is. TOch is er een groeiende groep early adapters die dit voor hun primaire toestel of toestel elders in huis willen. 

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb de Ziggo app getest op een smart TV

Werkt prima als je ingelogd bent wat best een gedoe was met de afstandsbediening (vooral als je een wachtwoord hebt zo lang van hier naar Tokio en terug 😀 en een hoofdletter vergeet 🤡

Reputatie 3
Badge

 

Als ik dit zo zie wordt ik er niet echt warm van.

 

Een

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. 

Geen 4K. Als ze bij T-Mobile slim waren geweest hadden ze dit wel gedaan. Of in ieder geval gekeken naar decoders die fatsoenlijke upscaling doen. Ik meen mij te herinner dat er ook problemen waren met de huidige decoders en 4K televisies die geen beeld gaven. 

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Ik zie liever kleinere balken en meer zenders op 1 pagina. En geen omschrijving onderin. Als dat wilt weten druk je maar op de OK knop.

 

 

 

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen

 

 

Het eerst wat in mij opkomt is of er ook rekening is gehouden dat als een programma uitloopt ook de opname tijd mee verschuift? Niet dat de opname strak op de aangegeven tijd begint. Dat probleem had ik nog wel eens met de hard disk recorder. Of dat de informatie in de gids niet klopte. Heel irritant.

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Dat is zeker een gemiste kans. Hiermee blijft de dienst nog mijlen ver achter op de concurrentie. En is voor mij een No-Go om uberhaupt terug te keren.

 

Lezen jullie even mee T-Mobile.

Als jullie een fatsoenlijke 4K decoder neerzetten (één waarbij je zelf kunt kiezen of je HDR aan wilt zetten of uit wilt laten) èn als je iig de volgende apps gaan ondersteunen: AppleTV, Netflix, Youtube en Amazon Prime ( voor diegene die er waarde aan hechten, ook videoland ) dan zal ik gaan nadenken om terug te keren naar jullie.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met jullie internet, maar dat TV product heeft nog echt wel veel werk nodig. 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Over de 610 waren er een tijdje issues met de handshake. Van de nieuwe decoder zijn nog geen specs. Ik verwacht dat ze eerst de basis op orde willen hebben, voordat ze dingen als 4K gaan toevoegen. Zeker met de eperkingen en dat niet alle decoders in omloop 4k aan kunnen. Het is een behoorlijke wijziging geweest, waarbij het wennen zal zijn, maar ook nog genoeg te verbeteren is. In ieder geval een stap voorwaarts. :)

Reputatie 6
Badge

@apis4 Gisteren heeft Ziggo zo'n app aangekondigd. Ik verwacht dat apps via mobile device met streaming en apps op een smart tv wel degelijk de toekomst zijn. Daarbij zal de CI module overgeslagen worden. Dit is al achterhaald. Maar vooralsnog hebben boxen nog prioriteit, aangezien nog lang niet iedereen een smart tv heeft en ondersteuning nog verre van optimaal is. TOch is er een groeiende groep early adapters die dit voor hun primaire toestel of toestel elders in huis willen. 


Het mag dan wel de toekomst zijn maar qua (beeld)kwaliteit gaat het nooit een volwaardige vervanger zijn. Het is toch niks meer of minder dan de Ziggo Go app met dezelfde veel lagere bitrate dan het kabelsignaal en ongetwijfeld zal het beeld ook achterlopen op de uitzending via de kabel.

En dat je er een vaste aansluiting voor nodig hebt is natuurlijk om het accountsharing in te perken, niet omdat het een andere app zou zijn met betere beeldkwaliteit ofzo … (al zie ik bij het commentsgedeelte van hieronder links en rechts wel een opmerking dat de mobiele app lagere bitrates zou hebben).

 

Edit:  ff wat rondgekeken (op tweakers)

 

Reputatie 7
Badge +4

Heb je zeker een punt. In het verleden bleef ik bij ZIGGO, omdat anderen het beeld knepen. Toen zij ook begonnen, ben ik overgestapt (ook door de prijsverhogingen). VBR leidde tot een minder beeld. 

Tot nu toe is het devies besparen op datagebruik, terwijl de schermen groeien. Voor mobiel en tablet kan ik het begrijpen, maar een groeiende groep gebruikt naar mijn idee zo'n app in plaats van een decoder of voor een tweede tv. Dat met steeds grotere TV's zouden de streams ook mee moeten groeien. 

Ik zie dat de markt hier nog slagen moet maken en volwassen moet worden. Ook zie ik de Thuis app nog wel als los product aangeboden worden. Net als Online/Canal.

Edit: dat is de TV Anywhere app. Die is inderdaad 720p. Doel daarvoor is initieel een mobiel device. Maar wie zegt dat die app de basis is voor een eventuele SmartTV app is? ;)

Reputatie 6
Badge

Op de iPad kun je bij de nieuwe Anywhere app wel 1080p/i kijken. 

Reputatie 7
Badge +4

Vreemd. Zag van de week op Android toch echt 720p staan. :(

Reputatie 2

@BeMu Thanks. Kon gedurende de testperiode niet alles delen. Maar heb zoveel mogelijk vragen uit het voortraject meegenomen in de review. 

Glashart of signaal via eigen POP's is optimaal en geeft het beeld onaangetast door. Ik ben van mening dat zodra je dit door een compressie haalt dit minder wordt, waarbij er wel degelijk veel verschil is in techniek. Daar zit nuance in. Daarbij ook nog eens dat hoe groter het beeld, hoe meer dingen opvallen. Het beeld is echt wel beter geworden gedurende de test, maar het haalt het niet bij zo'n Glashart stream.

 

Op  het oude platform zit er een verschil in bitrate tussen ODF en WBA. Op WBA zijn het KPN streams die niet hoger gaan dan 12 Mbit. Bij ODF liggen de bitrates beduidend hoger. en zien er beter uit  De glashart streams van voorheen KPN ITNS voor coax waren 1:1 en bij IPTV tot een jaar 5/6 terug ook en daarna ook gewoon van KPN. Het verschil tussen coax en KPN streams is duidelijk te zien.

Ik weet niet wat de bitrates op het nieuwe platform straks zijn maar deze week kwam er op tweakers een max van 20 Mbit voorbij.  

 

Op Anywhere app waren ze 3,5 Mbit

 

Reputatie 7
Badge +4

20Mbit voor TMT cloud?

Ik heb niet de laatste cijfers tot mijn beschikking, maar volgens mij was het lager dan WBA. Daar moet de kanttekening bij dat het ook afhangt van de gekozen compressietechniek en instellingen. Dus koud op enkel een bitrate af gaan is niet fair.

Reputatie 7
Badge +1

Ik woon zelf in het oosten des lands waar Reggefiber een aantal jaren geleden op diverse plaatsen glasvezel heeft aangelegd voor ze in de klauwen van KPN vielen. 

En inderdaad de tv streams kwamen toen van Glashart media en eerlijk is eerlijk deze waren absoluut beter of op zijn minst gelijk aan de glasstreams van KPN, bekend is ook dat KPN klanten die glasvezel hadden bewust de mindere DSL streams leverde ondanks dat men voor glasstreams betaalde.

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat blijft een puntje. Zo zonde dat die streams eruit zijn. KPN heeft iets van 13Mpbs voor glasstreams 1ste 10 kanalen. Rest zijn wel gewoon de DSL streams. Ziggo had altijd 16Mbps voor NPO en volgens mij ook RTL/SBS. Andere zenders waren hier ook overgelaten aan de grillen van databesparing (VBR) en over het algemeen een lagere native bitrate (zitten kanalen bij tussen 5 en 8Mbps voor HD). Dat was juist het mooie aan Glashart en ODF; optimale kwaliteit door het ontbreken van hercodering en extra compressie. De hogere kwaliteit van een stream zie je er wel aan af op een grotere tv.

Overigens maakt Canal het helemaal bont. qua compressie.

Reputatie 3

Ja, dat blijft een puntje. Zo zonde dat die streams eruit zijn.  

Hoi TAVL, ik ben al enkele maanden teruggegaan naar internet only met NLZiet als primaire tv. Heb jij ervaring met NLZiet en kan je aangeven of de nieuwe t mobile TV hogere kwaliteit biedt dan NLZiet? Een tweede vraag, het is heel lastig om op de website van t mobile iets te vinden over het aanbod van films en series, kun je bijvoorbeeld series van een bepaalde zender gedurende langere tijd terugkijken (zoals.bij NLZiet), of is het meer een soort videotheek? 

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @yurgr ,

Ik heb niet direct ervaring met NLZiet. Wel naar gekeken. De bitrates bij NLZiet zijn over het algemeen lager dan bij “vaste aanbieders” en enkel 2.0 geluid. Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn meer factoren die goed beeld bepalen. Zo bieden ze bijvoorbeeld wel weer 1080p. Het 1 op 1 vergelijken met T-Mobile kan ik dus niet direct doen. Ik vermoed dat T-Mobile bovendien nog wel aan het beeld zal sleutelen. 

Je hebt bij T-Mobile een videoshop met series en films. Dit fluctueert aardig en het is een niet al te extreem aanbod. Bescheiden, maar voldoende. Dit moet je inderdaad zien als videotheek mogelijkheid. Je betaalt per view. Op enkele uitzonderingen na.

Daarnaast heb je bij een aantal zenders de opties om content terug te kijken via een minivideotheek. Voor zover ik zag gratis. Dit is nog beperkt, maar staat voor T-Mobile ook nog aan het begin. Het is aan de zenders om dit verder te gaan vullen. Dit zag je eerder bijvoorbeeld in de beginfase bij ZIGGO. Dit werd later meer. 

Verder heb je nog tot 7 dagen terug kijken via de programmagids en opnemen.

Waar jij naar refereert bij NLZiet is eigenlijk meer de Netflix-achtige structuur. NLZiet is dan ook een samenwerking tussen NPO, KIJK (SBS) en RTL, waarbij ze hun eigen series compleet kunnen aanbieden. Andere aanbieders zouden daarvoor een licentie moeten afsluiten en/of bijvoorbeeld via zo'n mini videotheek aanbieden. Dat zie ik minder snel gebeuren of hooguit zeer beperkt. Iedereen verkoopt immers het liefst zijn eigen vlees. Dat betekent in de praktijk een versnippering van content. NLZiet de NPO/SBS/RTL content, VIDEOLAND nog meer RLT content, ZIGGO F1/HBO series, KPN enkele eigen series, Netflix eigen unieke content, Disney+ eigen content, Amazon eigen content etc. Vaak wordt eigen content ook aangevuld met aangekochte content.

Reputatie 3

Mooie review @TAVL !

Kan je ook iets meer vertellen hoe het nu werkt met de ondertitels? Op het huidige platform moet ik steeds met de gele knop de ondertiteling aan en uit zetten omdat bij npo1,2 en 3 steeds de gele Teletekst ondertitels aan staan en bij andere zenders de ondertiteling weer standaard uit staat (bijv. Animal Planet, History). Is dat nu beter geregeld? VO-raad die gele TT ondertitels zijn zeer storend...


 

Reputatie 7
Badge +4

Dank je wel @johnfeijen,

Laat ik beginnen dat voor Teletekst geen plek meer is op het nieuwe platform. Ondertiteling is in te stellen via de rode knop. De signalen van de kanalen worden nu niet meer door NetwerkNL geleverd, dus is T-Mobile zelf meer in control. Dit zou moeten leiden tot een beter aanbod van ondertiteling. Uitgangspunt blijft natuurlijk dat de zender het wel aan moet bieden. Indien beschikbaar zou het zelfs mogelijk moeten zijn om te kiezen uit verschillende ondertitelsporen.

Reageer