[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!
Reputatie 7
Badge +4

Enige jaren geleden heeft T-Mobile het thuisproduct overgenomen en onder eigen vlag gelanceerd. Na een frisse rebranding kwam vanuit de community al snel de vraag om meer functionaliteiten; meer interactiviteit, uitbreiding van de terugkijk mogelijkheden, tv programma's opnemen in de cloud en apps. Dit heeft geleid tot het nieuwe T-Mobile TV product. Maar wat is het nu precies? Welke functionaliteiten heeft het? Is het compleet? En werkt het snel en prettig? 

 

Na installeren kun je kijkprofielen aanmaken

Specificaties

Het thuisproduct is allerminst gelijk aan het oude product. Het valt direct op dat het product zich volledig in de cloud bevindt. Daarmee heeft T-Mobile meer mogelijkheden tot het aanbieden van diensten en een eigen TV aanbod. In het verleden kon dit enkel op plekken waar T-Mobile eigen apparatuur op het glasvezelnetwerk heeft. Deze gebieden zijn te herkennen aan de beschikbaarheid van 1Gbps internet. Op DSL en in andere gebieden was T-Mobile gebonden aan het aanbod van NetwerkNL. Door het TV platform via de cloud aan te gaan bieden lost dit de afhankelijkheid met NetwerkNL op en maakt dit T-Mobile flexibeler. 

 

Menu zoeken

De oude TV dienst kende na de overname een nieuwe look & feel, waarbij een zwarte achtergrond gecombineerd werd met magenta en wit. Het was een snelle omschakeling om te passen bij de nieuwe eigenaar. Het was over het algemeen simpel en had weinig mogelijkheden. In de periode erna is weinig veranderd. Tenminste tot de lancering van de vernieuwde T-Mobile Thuis TV. Het oogt een stuk frisser en meer bij deze tijd. Bepaalde menustructuren zijn onveranderd, terwijl er wel veel meer mogelijkheden bij zijn gekomen. Het zal wennen zijn, omdat de bedieningswijze veel vrijer is en meer mogelijkheden kent. Dit betekent dat de menu's uitgebreider zijn en je meer klikmogelijkheden hebt. Dit resulteert soms in een laag te veel, waardoor je net iets te veel moet doorklikken om bijvoorbeeld een instelling moet wijzgen. Qua gebruiksvriendelijkheid is hier nog een slag te maken. Een voorbeeld hierbij is radio. Deze staat onder het TV product en dat lijkt niet helemaal de meest logische plek.

 

 

Een nieuwe kijk

Bij de TV dienst gaat het primair natuurlijk om de kijkervaring. Het kijken lijkt ogenschijnlijk niet anders, maar dat is het wel. Zeker nu de streams rechtstreeks geleverd worden door T-Mobile. In tegenstelling tot de streams op het eigen ODF netwerk zijn deze streams wel hergecodeerd. Hier is T-Mobile niet uniek in, want ook de meeste andere aanbieders doen dit om ruimte op het netwerk te besparen. Dit hoeft niet per definitie slechter veel slechter te zijn. In dit geval is gedurende de testperiode de kwaliteit van streams verbeterd. Toch ben ik wat terughoudend en vind ik het erg jammer. Zeker omdat hercoderen altijd verlies in kwaliteit betekent. Hoewel de streams op de meeste kanalen goed genoeg ogen, is het beeld soms minder stabiel in het geval van snelle beeldwisselingen. Dit viel vooral op bij lichtshows tijdens muziekoptredens. Dit is zeker voor verbetering vatbaar, maar daar wordt ongetwijfeld verder aan getweaked. Net zoals tijdens de testperiode. 

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. Zeker met het oog op groter wordende schermen met steeds hogere resolutie en mogelijkheden tot HDR. Zonde als dat niet uitgenut kan worden.

Nieuw - voor WBA en DSL gebruikers - is ook dat je keuze hebt in audio en ondertiteling. Zo kun je zenders als Disney Channel, Cartoon Network en Boomerang kijken met de Nederlandse of originele audio. Dus heb je Bugs Bunny liever in het Engels, dan is dat mogelijk. Dit soort instellingen is wel afhankelijk van de contentaanbieders. 

Via instellingen is de voorkeur in te stellen voor stereo of 5.1. Dit is een instelling voor alle kanalen. Het zou mooi zijn als je vervolgens bij het kanaal zelf ook kunt kiezen voor het type track. Zeker als een 5.1 slecht gemixt is, dan is het fijn snel over te kunnen schakelen naar stereo. Dit is nu enkel mogelijk via het menu instellingen. Enigszins omslachtig.

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Net te laat

Interactiviteit wordt steeds belangrijker. Vroeger was er enkel een analoog TV signaal en een bijbehorende VHS recorder. In het digitale tijdperk is dit veel meer geregiseerd door de leverancier. Hier is dan ook een grote stap gemaakt. Net voor het einde van het jaar werd het mogelijk om - na lange tijd van ontbreken - via de programmagids een uitzending opnieuw te starten bij de RTL zenders. Een mooi voorproefje van de nieuwe dienst. Hier geldt Begin gemist voor de 90+ zenders en tot 7 dagen terug. Ook zijn er meer mogelijkheden gekomen om van diverse kanalen series en andere content terug te kijken. Tijdens de testperiode was dit nog beperkt, maar dit zal ongetwijfeld snel aangevuld worden. Om bij deze service te komen moet wel gezocht worden. Dit is zo'n punt, waar de logica van de nieuwe TV dienst wennen is.

 

Video On Demand kanalen (VOD)

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen. Hier zijn voors- en tegens, maar het is een onherroepelijke trend op het gebied van opnames. Nadeel van cloud is dat opnames vervallen als bijvoorbeeld een pakket uit gezet wordt, een zender stopt of na verloop van tijd. Bij een fysieke box heb je hier doorgaans zelf meer in de hand. Aan de andere kant ben je met cloud wel flexibeler en kun je vaak ongeacht de plek in huis naar de opname kijken en vaak vele opnames naast elkaar opnemen. Zo kun je straks ook via de nieuwe app kunnen opnemen en vice versa, waarna je de opname zowel mobiel als via de decoder kunt bekijken. Je kunt zowel een enkele opname starten als een serie opnemen. Iets dat via de oude, lompe  harddisk decoders enigszins knullig werkte. Opnames worden 1 jaar bewaard en de capaciteit van het opnemen pakket is 200 uur.

 

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Naast de eerder besproken VOD diensten is ook de videotheek meeverhuisd. Deze werkt niet anders, maar brengt ons wel naar een verbeterpunt; de zoekfunctie. De zoekfunctie kan af en toe wat onoverzichtelijk zijn in de resultaten. Zeker als een gedeelte van de zoekopdacht gebruikt wordt of het zoeken naar een aflevering van een serie.

Ook á la carte is aanwezig. Die optie was al op de oude omgeving aanwezig. Een klant kon hiermee het TV pakket aanvullen met enkele losse zenders. Een voortvloeisel uit de oude KNIPPR dienst. Het aanbod is wel beperkt en mag zeker nog verdere uitbreiding.

 

 

Ra-di-oooo

Radio is enigszins verstopt onder TV. Radio is daarentegen nu ook voorzien van een programmagids, waardoor er meer informatie is rond de uitzendingen. Verder is hier eigenlijk weinig veranderd, maar dat is niet eens zo erg. Het doet wat het moet doen. Al zou ik hier ook graag een podcast app zien als aanvulling. Een aantal radiozenders is met dit opkomende medium flink in de weer en dat geeft interessante achtergronden. Een mooie interactieve aanvulling op de dienst.

Prijs (2020)

De prijs voor T-Mobile Thuis TV is € 15 per maand en maandelijks aan of uit te zetten.

  • TV decoder: eerste gratis, iedere volgende decoder € 5
  • Opnemen: € 5 ongeacht aantal decoders

Extra zenders, themapakketen, premiumpakketten en videoshop content zijn extra diensten en hier zijn kosten aan verbonden. Zie T-mobile.nl. 

Fin

T-Mobile Thuis heeft een lange lijst aan wensen opgebouwd op deze community. De roep om verbetering was groot en een belangrijk deel is met het nieuw T-Mobile Thuis TV product ingewilligd. Het TV product oogt prettig en werkt goed. Is het daarmee perfect? Zeker niet. De soms wat onlogische menustructuren, het ontbreken van derde apps (Netflix, Videoland, etc) en de zoekfunctie kunnen zeker nog beter. Ook de streams kunnen nog wat beter getweaked worden.

Over het algemeen is dit TV product een behoorlijke stap voorwaarts en is T-Mobile Thuis TV weer bij de tijd met een solide basis. Zeker in combinatie met de nieuwe TV app, die verwacht wordt. Maar daarover later meer. 

Wat is er top?

V Net ontwerp
V Cloud opname
V 90+ zenders Begin gemist via guide
V Meer beeld- en geluidopties per zender
V Favorieten instellen
V Diverse VOD kanalen
V Kijkprofielen

Wat kan er beter?

X Zoekfunctie
X Geen Technicolor streams, maar compressie. Soms wat instabiel
X Geen 4k
X Geen derde apps
X Menustructuren soms wat onlogisch


111 reacties

Reputatie 3

@TAVL Teletekst gebruik ik toch al niet :wink:

Ik zit nu ook al in het gebied waar T-Mobile zijn eigen signalen aanbood. Daar had je op NPO1 NPO2 en NPO3 altijd de ondertiteling voor doven en slechthorenden aanstaan (in gele letters). Als je die uitzette dan had je ook geen ondertitels meer op de zenders uit het extra pakket (zoals history/animal planet...)

Dat is een zeer irriterende situatie waarvan ik hoop dat dat nu beter is.

Mooiste zou zijn als je het per zender in kan stellen ipv voor alle zenders tegelijk...

Reputatie 7
Badge +4

Per zender is er een menu beschikbaar, waarin je in kan stellen wat je wil wil qua beeld, geluid en aspect ratio. Bij de algemene instellingen kun je voor meeste ook een standaard instellen (Ondertiteling Nederlands, Duits, Engels, uit).

Reputatie 3

Dat zou echt een hele verbetering zijn. Ben benieuwd !

Reputatie 6
Badge

Hoe lang denkt T-Mobile nog te gaan doen over het uitrollen van het nieuwe platform? Ik ben tester van het nieuwe platform op de Apple Tv. Maar ik kan de opname functie bijv niet gebruiken. Ik snap dat het in fases gaat maar een kleine indicatie zou wel fijn zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

Ga je echt niet krijgen. Het hangt van veel factoren af. Maar het gebrek aan klachten op de community over de uitrol kan zeker als een positief teken opgevat worden en dat helpt zo'n uitrol ook. ;)

Reputatie 7
Badge +6

@stefan.1997 Ik las op Tweakers dat ze inmiddels toe zijn aan de Aria-boxen op WBA-glasvezel. Er zit dus schot in de zaak.

Reputatie 6
Badge

Haha ja leuk maar hoe zit dat dan met Entone boxen op DSL?

Reputatie 7
Badge +6

Het geeft in elk geval wel inzicht in de volgorde die ze aanhouden, maar wanneer je aan de beurt bent weet alleen T-Mobile en die doen daar geen uitspraak over.

Reputatie 7

Ik zou het je graag vertellen, maar ik durf hier geen uitspraak over te doen! We zijn al eens eerder tegen wat hickups aangelopen en ik wil geen verwachting scheppen die we niet halen. Ik kan wel mijn ervaring delen. Ik zie (hier, maar ook op social media) al veel klanten die melden dat ze over gaan op het nieuwe platform. Dat gaat sneller dan ik had verwacht, dus er zit zeker beweging in (en dus geen grote blokkades die zich plots hebben aangediend). 

Reputatie 3

Mijn eerste indruk van de nieuwe omgeving is prima. Ik zit alleen wel met een punt wat heel erg storend is. De stream loop aardig wat seconden achter. In de oude situatie liep de tv stream enkele seconden voor op de streams uit de Fox Sports Go player. Met de nieuwe omgeving lopen de tv streams enkele seconden achter. Voor het kijken van een film is dit geen probleem, maar voor het kijken van sportwedstrijden (of overige live evenementen) is dit wel heel erg storen. Zo kreeg ik zondag al een push notificatie op mijn telefoon over wie de CL finale gewonnen had, terwijl ze bij mij op de tv nog bezig waren. 

ik ben momenteel aan het oriënteren of t-mobile thuis wat door me. Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat technische details. Er wordt in de review gesproken over tv ‘in de cloud’, wat wordt daarmee bedoelt?

Meeste oplossingen voor decoders is multicast/unicast streams, wat vanwege efficiëntie ook een wat hogere bitrate en lagere latency mogelijk maak. 
En wat zijn de bitrates? 
 


 

Reputatie 3

Op tweakers staan de bitrates van het bestaande platform.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55154327#55154327

 

Wat de bitrates zijn op nieuwe weet ik nog niet omdat ik zelf nog niet over ben.

Op zich wil ik wel snel over omdat het toch gaat gebeuren maar wil wel zeker van zijn dat het beeld goed blijft (en beter dan Ziggo die hebben lagere bitrates)

daarnaast is de vertraging bij voetbal of bij F1 kijken iets wat ik absoluut niet zou willen…

Kan TM daar nog antwoord op geven op de laatste 2 vragen?

Reputatie 7

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

Reputatie 3

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

 

Bedankt voor het antwoord. Als het aan mij ligt ga ik over dan kan ik een en ander testen maar denk dat het per gebied gaat de omzetting?

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees in een aantal topics iets over vertraagde streams met name bij voetbal wedstrijden, ik ben nog niet over op het nieuwe platform maar toen er op vrijdag door Fox (open kanaal) ook voetbal werd uitgezonden viel het me op dat het open kanaal altijd een seconde of dertig achter liep bij Fox sports.

Wat betreft de bitrates moet men wel onderscheid maken tussen DSL en glasvezel via WBA = KPN of ODF van T-Mobile zelf, de bitrates via DSL en WBA zijn altijd minder dan via ODF van T-Mobile

Wat betreft de bitrates moet men wel onderscheid maken tussen DSL en glasvezel via WBA = KPN of ODF van T-Mobile zelf, de bitrates via DSL en WBA zijn altijd minder dan via ODF van T-Mobile

Dat is dan denk ik onder de aanname dat de streams bij KPN WBA ingekocht en gebruikt worden.

 

@D-Vine die bitrates zien er netjes uit! Tnx, hopelijk houden ze dat vast op het nieuwe platform.

 

Puur speculatie, omdat ik nog geen antwoord heb over de vraag hoe het werkt, gok ik dat het nieuwe platform werkt via DASH of equivalent, dus over http. Dat is misschien niet zo efficiënt qua distributie (geen idee, wellicht kan dat handig met lokale caching/proxies opgelost worden). Maar dat verklaart waarom er wat latency aanwezig is, er moet immers het eea aan segmentjes video met verschillende bitrates klaargezet moeten worden.  Daarna kan je er wel meteen al je apps/chromecasts/…. mee bedienen. 

 

Reputatie 3

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

Bedankt voor je reactie. Laten we hopen dat ze een oplossing kunnen vinden voor die vertraging. Dat vind ik een grotere showstopper dan de kwaliteit van het beeld. Zeker nu we wedstrijden maar heel beperkt in het stadion kunnen zien. Als hier niks mee gedaan kan worden zal ik toch gaan overwegen om over te stappen naar 1 van de concurrenten, zodra mijn contract afloopt. Maar voor nu ga ik er vanuit dat jullie dit probleem op weten te lossen en dit dus niet nodig is.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb lang getwijfeld of ik dit (nu al) zou posten, maar ik merk dat er veel vragen en ook wat klachten zijn over het nieuwe tv-platform. Het is onder een groep klanten getest, maar daar zat ik niet bij, dus dit is ook meteen mijn (ongevraagde) feedback, met daarbij wat zaken die me van het hart moeten. Het wordt een lange en bij vlagen vrij technische post, waarbij ik de technische delen wat naar de achtergrond heb gezet, maar het staat iedereen vrij om het wel of niet te lezen. Een kleine disclaimer vooraf: ik ben ook maar een klant, dus ik kan niet achter de schermen kijken en weet ook niet waarom T-Mobile bepaalde keuzes heeft gemaakt. Misschien zijn er wel heel goede redenen voor. Door wat te prutsen heb ik het nieuwe tv-systeem alvast op mijn tv-box gekregen, maar omdat ik nog niet officieel ben overgezet kan het zijn dat het bij mij nog niet optimaal werkt, al denk ik dat het aardig in de buurt komt. En omdat ik ook niet alles weet of te snel aannames doe: correct me if I’m wrong.

Ten eerste drie ogenschijnlijk afzonderlijke zaken die me opvallen op het forum, maar naar dezelfde oorzaak te herleiden zijn: voor live tv gebruikt het nieuwe platform op DSL dezelfde door de netbeheerder geleverde multicast streams als voorheen op DSL. Dat verklaart waarom teletekst daar nog wel werkt maar niet meer op glasvezel, waarom je, als je DSL met eigen router hebt, wat moet knutselen en waarom klachten die betrekking hebben op de bitrate van het beeld pas begonnen toen glasvezel aan de beurt was. Voor DSL-klanten was er immers geen verschil. Maar zodra je op DSL op een andere manier kijkt dan live, dus via Terugkijken, Begin Gemist, Pauzeren of Cloud Opnemen, gebruik je wel de nieuwe streams, die overigens hetzelfde zijn voor DSL en WBA- en ODF-glasvezel.

Waar komen de streams vandaan?

Er heerst wat onduidelijkheid over hoe de nieuwe streams geleverd worden en zijn er wat klachten over de kwaliteit ervan. Het zijn MPEG-DASH-streams die over http worden geleverd. Als ik het goed begrepen heb, zijn dat een soort MP4-filmpjes, maar met twee verschillen: het is geen afgerond filmpje, maar een continue stroom en ze kunnen geleverd worden in verschillende kwaliteiten, afhankelijk van de kwaliteit van de internetverbinding. Dat laatste kan een voordeel zijn. Multicast streams zijn erg gevoelig voor storingen. De kleinste hapering in de verbinding resulteert in ‘blokjes’. MPEG-DASH kan dan – net als bijvoorbeeld Youtube – tijdelijk terugschakelen in kwaliteit tot de verbinding hersteld is. Dat valt minder op. Maar dat is dus vooral handig bij niet-optimale verbindingen: draadloos, via powerline of een brakke DSL-lijn. Dat is niet van toepassing op TV-boxen die bekabeld en meestal direct op het modem worden aangesloten, zeker niet bij een glasvezelverbinding. Het zou dus eerder andersom moeten zijn (multicast op glas, MPEG op DSL). Het zal toch niet gebeuren dat ik met mijn gigabit-internet naar een lagere beeldkwaliteit zit te kijken dan iemand met zijn oude telefoonlijn? Bovendien heb ik begrepen dat multicast streams minder belastend zijn voor het netwerk. Ze worden gewoon uitgezonden en als je zapt, verbind je met zo’n stream. Met het nieuwe systeem krijgt iedereen zijn eigen stream. Een vreemde keuze dus.

 

Kwaliteit van de streams (en vertraging)

In dit topic heb ik een opname gemaakt van de ODF- en de nieuwe stream van dezelfde uitzending. Het bestand van die laatste is ruim de helft kleiner, terwijl de resolutie hetzelfde is. Ik weet niet of je dan mag zeggen dat de bitrate dus ook de helft lager is, maar dat het invloed heeft op de kwaliteit is duidelijk, getuige ook de klachten. Bij rustige beelden, zoals talkshows, zal het niet zo opvallen, maar bij flitsende actie wel. Een ander verschil is dat de nieuwe stream op 50 fps wordt doorgestuurd, terwijl de oude stream, die vermoedelijk de bron is voor de nieuwe, 25 fps is. Uit verschillende posts hier van mensen die er verstand van hebben begreep ik dat met name de ODF-streams hoog aangeschreven stonden en van zeer goede kwaliteit waren. In elk geval beter dan die van de concurrentie. Ik hoop dat T-Mobile niet gedacht heeft dat daar ‘dus wel wat van af kan’. Ze profileren zich als prijsvechter en daar is niets mis mee. Het is de reden dat ik bij ze ben en blijf. Dat je dan iets aan functionaliteit inboet (bijvoorbeeld geen Netflix op de box), is logisch en ook niet altijd hinderlijk. Maar kwaliteitsverlies kent een grens en waarom zou je dat doen als het niet nodig is. In diverse topics werd ook de vertraging al aangehaald. Op basis daarvan lijkt het misschien alsof die alleen bij voetbalwedstrijden aanwezig is, maar het is er altijd en op alle zenders, bij mij ruim een halve minuut. Alleen bij sportwedstrijden valt het wat meer op (gejuich van de buren, berichten op je telefoon, streams via eigen apps van de zenders). Maar als je op de klok kijkt, zul je zien dat de NOS Journaals, die geacht worden stipt op het hele uur te beginnen, ruim een halve minuut later je woonkamer binnenkomen, terwijl dat (op ODF) eerst zo’n 5 seconden was. We kunnen alleen maar raden waarom dit tijdens de test niet naar voren is gekomen.

 

Haperend/stotterend beeld

Voor de volledigheid, niet alle klachten over de beeldkwaliteit komen voort uit de bitrate van de stream. Ik zie hier en daar meldingen van mensen wier tv-box sinds de update op 60Hz uitzendt. Omdat dat geen veelvoud van 25 is, stottert het beeld. Dit gaat dus over het stuk tussen de box en de tv. Een hardnekkig probleem dat vorig jaar ook al de kop op stak, lijkt terug. Op basis van een stukje code in de instellingen van het oude platform, zat het hem in de HDMI-handshake tussen tv-box en tv. T-Mobile heeft toen de ‘EDID preferred mode’ aangezet, wat tot klachten leidde. Die is vervolgens weer uitgezet, met de opmerking “Update” erbij, gevolgd door een naam. Nu staat dit weer aan. Als ik T-Mobile was, zou ik deze persoon er nog eens naar laten kijken. Stotterend beeld kan ook komen omdat de box de logging niet aankan. Op het oude platform is de logging op de laagste stand gezet, met de opmerking “Set lowest due to performace issues on Kamai”. De Kamai is de Entone 510b. Sinds het nieuwe platform wordt er erg veel gelogd. Elke knop die je indrukt op de afstandsbediening wordt vastgelegd, overigens ook zonder dat je akkoord bent gegaan met de analyse van kijkgegevens. Misschien is dat iets te veel gevraagd van de tv-box. Het nieuwe platform wordt geleverd door Huawei, maar gehost door T-Mobile en daar gaan ook de logs heen, dus je hoeft niet bang te zijn dat de Chinezen met je meekijken 😉.

 

Dan rijst natuurlijk de vraag waarom T-Mobile voor deze opzet heeft gekozen. Het oude platform stond in zijn geheel op VLAN 640, dus interface en streams. In combinatie met de Draytek- en Huawei-router werkte het in bridged mode (LAN-poort 1 en 2 voor internet, 3 en 4 voor tv), met de Zyxel routed (internet en tv op alle poorten). Nu staat alles, behalve de multicast streams op DSL, op internet (VLAN 300). Waarom kon de oude opzet niet met het nieuwe platform? Routed mode is met een simpele update voor de Huawei ook mogelijk. Alleen de Draytek ondersteunt dat niet. Die zou dan wel bridged moeten blijven, of vervangen moeten worden. Maar dat wordt toch wel tijd, hij is ver over zijn houdbaarheidsdatum heen. Als je alles via internet regelt, zou je in theorie het kastje ook kunnen aansluiten bij iemand die internet van de concurrent heeft. Dat heb ik overigens niet getest. Zou T-Mobile zijn tv-dienst dan los gaan verkopen?

Tot slot: op basis van deze post zou je bijna denken dat ik het nieuwe platform niks vind, maar het tegenovergestelde is waar. Zie ook deze post, die vooral ingaat op het platform zelf, dus de interface. Dat is namelijk een grote verbetering. Het is overzichtelijk, de lay-out ziet er mooi uit en de meest gebruikte functies heb je snel gevonden. Alleen op technisch gebied, en dan vooral de beeldkwaliteit, moet nog wat gebeuren.

Deze post is vooral bedoeld om wat licht te schijnen op het nieuwe tv-platform en om wat van me af te schrijven, maar een reactie van T-Mobile hierop zou ik zeer waarderen. Ik hoop dat de technische problemen een soepele uitrol niet in gevaar brengen en heb er alle vertrouwen in dat met wat aanpassingen het nieuwe systeem een succes wordt.

 

TMTV

Reputatie 7
Badge +1

Hoe en op welke wijze de streams in de huiskamers komen is wel leuk om te weten, echter ik durf nog steeds te beweren dat er nog steeds niets gaat boven de streams zoals geleverd door Glashart media dat was een onderdeel van reggefiber welke met name in Twente en de Achterhoek in veel dorpen en steden glasvezel heeft aangelegd, nu onderdeel van KPN (Helaas).

Men kon dan bij aanmelding kiezen uit een aantal providers, o.a. Lijbrandt XMS , Vodafone enz. in feite maakte het niet zo veel uit ze gebruikten allemaal de zelfde propsitie glasvezelmodem Sitecom N300 router en Amino 140 standaard settopbox of Amino540 met HDD. alles was onderling uitwisselbaar.

Ik was zelf klant bij Vodafone thuis de eerste periode zoals boven omschreven later ik dacht medio 2016 of eerder/later ging men over op eigen firmware en eigen apparatuur (Draytek router) een ander klein nadeel was dat men niet meer via DVB-C op andere tv's kon kijken.

Zelf ben ik benieuwd wat het nieuwe platform mij brengt, zit hier op glasvezel WBA

 

Reputatie 6
Badge

@BeMuODF is dezelfde kwaliteit als de Glashart streams, komt ook onbewerkt (zoals aangeleverd en niet opnieuw gehercodeerd zoals kpn streams en nu de nieuwe T-Mobile streams) binnen verder.

UIt de post van TMTV zie ik dat de nieuwe bitrate nu een trieste 6Mbps is (voor iets statisch als het journaal in ieder geval) en die van het ODF signaal voor NPO1 11,7. Niet zo vreemd dat de kwaliteit voor Apple TV nu gelijk is, ze hebben gewoon die van de STB’s geknepen :clown:

Reputatie 3

Hi @Bastiaan81 @Vince2k @D-Vine Dat de stream wat achter loopt klopt, dit heeft te maken met de techniek die we gebruiken (deze is anders dan met de oude versie van Interactieve TV) en ik weet eerlijk gezegd niet of dit op te lossen is. Het is in ieder geval “working as designed”.

De exacte bitrates heb ik op het moment niet paraat maar eerlijke antwoord, op dit moment ontvangen we hier en daar meldingen wat betreft vertraging in het beeld, voornamelijk bij sportwedstrijden en het schakelen tussen resoluties. Dit is natuurlijk niét zoals het moet en ik verwacht dat we hier snel een fix voor hebben (een kwestie van dagen/weken), ons TV Team is op volle sterkte bezig met support omdat we T-Mobile TV nog aan het uitrollen zijn, maar als het voornamelijk gaat om sport dan zou ik misschien nog heel even wachten.

Dat gezegd hebbende, als we de kinderziektes opgelost hebben dan gaan we zeker de kwaliteit van een zekere oranje provider voorbij! :wink:

@Brian 

Ik zit me nu meer te verdiepen in het nieuwe platform voordat ik dit krijg en ga me nu ernstig zorgen maken over de beeldkwaliteit.

Jullie hebben met het bestaande (oude) platform kwa beeldkwaliteit alles goed voor elkaar en nu stort alles zo lijkt als een kaartenhuis in elkaar.

Ben in het bezit van glasvezel dus ik wil geen concessies doen hierop. In mijn ogen moet het minimaal gelijkwaardig zijn met de kwaliteit/ bitrates/ compressie van het beeld al dan niet beter.

Iedereen zit er nu vol op en met arendsogen naar te kijken dus lijkt me niet onverstandig dat dit a.s.a.p. wordt opgepakt want forums en users gaan er niet om liegen als het minder wordt.

 

Zit inmiddels ook op het nieuwe platform en ben hier gekomen om te zoeken of meer gebruikers klagen over de kwaliteit of dat er wellicht door tmobile al is aangegeven dat ze er mee bezig zijn maar ik begrijp dus dat dit voor iedereen geld (glas). 
De kwaliteit is uitermate teleurstellend en de compressie en lage bitrate is goed zichtbaar. Kan alleen maar hopen dat ze heel snel aan de slag gaan met de kwaliteit want het is reden voor mij om over te stappen naar een andere provider. 

Nou, het is bijna komisch, ik kijk de Tour de France en ik ben weer terug in 2000. Beeldkwaliteit is echt onbehoorlijk slecht van dit nieuwe platform. Macroblocking is echt to the max. Omdat ik begon te twijfelen of het aan mijn setup lag of dat ik me gewoon aanstelde heb ik met een 2e kastje een A/B vergelijking gedaan (inputs op TV direct met zelfde specs en zelfde instellingen) 1 op oude en 1 op nieuwe. Wereld van verschil. Onvergelijkbaar. Als je vanaf een meter of 4 kijkt of verder dan is het verschil minder zichtbaar, maar ik zit op 2,5 meter op een 65” 4K TV te kijken.

Is er wel getest?!?

Reputatie 1

Nou, het is bijna komisch, ik kijk de Tour de France en ik ben weer terug in 2000. Beeldkwaliteit is echt onbehoorlijk slecht van dit nieuwe platform. Macroblocking is echt to the max. Omdat ik begon te twijfelen of het aan mijn setup lag of dat ik me gewoon aanstelde heb ik met een 2e kastje een A/B vergelijking gedaan (inputs op TV direct met zelfde specs en zelfde instellingen) 1 op oude en 1 op nieuwe. Wereld van verschil. Onvergelijkbaar. Als je vanaf een meter of 4 kijkt of verder dan is het verschil minder zichtbaar, maar ik zit op 2,5 meter op een 65” 4K TV te kijken.

Is er wel getest?!?


Is deze belabberde beeldkwaliteit op WBA, ODF of op beide type glasvezel verbindingen?

Even gekeken, WBA hier. Ik weet niet hoe het met ODF zit. 

Reageer