[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!

[REVIEW] T-Mobile Thuis TV: Lights, Camera... Action!
Reputatie 7
Badge +4

Enige jaren geleden heeft T-Mobile het thuisproduct overgenomen en onder eigen vlag gelanceerd. Na een frisse rebranding kwam vanuit de community al snel de vraag om meer functionaliteiten; meer interactiviteit, uitbreiding van de terugkijk mogelijkheden, tv programma's opnemen in de cloud en apps. Dit heeft geleid tot het nieuwe T-Mobile TV product. Maar wat is het nu precies? Welke functionaliteiten heeft het? Is het compleet? En werkt het snel en prettig? 

 

Na installeren kun je kijkprofielen aanmaken

Specificaties

Het thuisproduct is allerminst gelijk aan het oude product. Het valt direct op dat het product zich volledig in de cloud bevindt. Daarmee heeft T-Mobile meer mogelijkheden tot het aanbieden van diensten en een eigen TV aanbod. In het verleden kon dit enkel op plekken waar T-Mobile eigen apparatuur op het glasvezelnetwerk heeft. Deze gebieden zijn te herkennen aan de beschikbaarheid van 1Gbps internet. Op DSL en in andere gebieden was T-Mobile gebonden aan het aanbod van NetwerkNL. Door het TV platform via de cloud aan te gaan bieden lost dit de afhankelijkheid met NetwerkNL op en maakt dit T-Mobile flexibeler. 

 

Menu zoeken

De oude TV dienst kende na de overname een nieuwe look & feel, waarbij een zwarte achtergrond gecombineerd werd met magenta en wit. Het was een snelle omschakeling om te passen bij de nieuwe eigenaar. Het was over het algemeen simpel en had weinig mogelijkheden. In de periode erna is weinig veranderd. Tenminste tot de lancering van de vernieuwde T-Mobile Thuis TV. Het oogt een stuk frisser en meer bij deze tijd. Bepaalde menustructuren zijn onveranderd, terwijl er wel veel meer mogelijkheden bij zijn gekomen. Het zal wennen zijn, omdat de bedieningswijze veel vrijer is en meer mogelijkheden kent. Dit betekent dat de menu's uitgebreider zijn en je meer klikmogelijkheden hebt. Dit resulteert soms in een laag te veel, waardoor je net iets te veel moet doorklikken om bijvoorbeeld een instelling moet wijzgen. Qua gebruiksvriendelijkheid is hier nog een slag te maken. Een voorbeeld hierbij is radio. Deze staat onder het TV product en dat lijkt niet helemaal de meest logische plek.

 

 

Een nieuwe kijk

Bij de TV dienst gaat het primair natuurlijk om de kijkervaring. Het kijken lijkt ogenschijnlijk niet anders, maar dat is het wel. Zeker nu de streams rechtstreeks geleverd worden door T-Mobile. In tegenstelling tot de streams op het eigen ODF netwerk zijn deze streams wel hergecodeerd. Hier is T-Mobile niet uniek in, want ook de meeste andere aanbieders doen dit om ruimte op het netwerk te besparen. Dit hoeft niet per definitie slechter veel slechter te zijn. In dit geval is gedurende de testperiode de kwaliteit van streams verbeterd. Toch ben ik wat terughoudend en vind ik het erg jammer. Zeker omdat hercoderen altijd verlies in kwaliteit betekent. Hoewel de streams op de meeste kanalen goed genoeg ogen, is het beeld soms minder stabiel in het geval van snelle beeldwisselingen. Dit viel vooral op bij lichtshows tijdens muziekoptredens. Dit is zeker voor verbetering vatbaar, maar daar wordt ongetwijfeld verder aan getweaked. Net zoals tijdens de testperiode. 

Het beeld wordt - afhankelijk van beschikbaarheid - doorgegeven in SD of HD. 4K is bij de release niet aanwezig. Gezien de geringe adapatie van 4K is dat op zich een logische keuze, maar toch jammer. Zeker met het oog op groter wordende schermen met steeds hogere resolutie en mogelijkheden tot HDR. Zonde als dat niet uitgenut kan worden.

Nieuw - voor WBA en DSL gebruikers - is ook dat je keuze hebt in audio en ondertiteling. Zo kun je zenders als Disney Channel, Cartoon Network en Boomerang kijken met de Nederlandse of originele audio. Dus heb je Bugs Bunny liever in het Engels, dan is dat mogelijk. Dit soort instellingen is wel afhankelijk van de contentaanbieders. 

Via instellingen is de voorkeur in te stellen voor stereo of 5.1. Dit is een instelling voor alle kanalen. Het zou mooi zijn als je vervolgens bij het kanaal zelf ook kunt kiezen voor het type track. Zeker als een 5.1 slecht gemixt is, dan is het fijn snel over te kunnen schakelen naar stereo. Dit is nu enkel mogelijk via het menu instellingen. Enigszins omslachtig.

 

Via de gids kan tot 7 dagen terug gekeken worden. Zoeken is ook mogelijk via het hoofdmenu

Net te laat

Interactiviteit wordt steeds belangrijker. Vroeger was er enkel een analoog TV signaal en een bijbehorende VHS recorder. In het digitale tijdperk is dit veel meer geregiseerd door de leverancier. Hier is dan ook een grote stap gemaakt. Net voor het einde van het jaar werd het mogelijk om - na lange tijd van ontbreken - via de programmagids een uitzending opnieuw te starten bij de RTL zenders. Een mooi voorproefje van de nieuwe dienst. Hier geldt Begin gemist voor de 90+ zenders en tot 7 dagen terug. Ook zijn er meer mogelijkheden gekomen om van diverse kanalen series en andere content terug te kijken. Tijdens de testperiode was dit nog beperkt, maar dit zal ongetwijfeld snel aangevuld worden. Om bij deze service te komen moet wel gezocht worden. Dit is zo'n punt, waar de logica van de nieuwe TV dienst wennen is.

 

Video On Demand kanalen (VOD)

Een andere veelgehoorde wens van veel gebruikers is om het opnemen van programma's via de cloud te introduceren. Deze wens is eveneens ingewilligd. T-Mobile volgt hiermee de concurrentie, die voornamelijk via cloud opnemen. Hier zijn voors- en tegens, maar het is een onherroepelijke trend op het gebied van opnames. Nadeel van cloud is dat opnames vervallen als bijvoorbeeld een pakket uit gezet wordt, een zender stopt of na verloop van tijd. Bij een fysieke box heb je hier doorgaans zelf meer in de hand. Aan de andere kant ben je met cloud wel flexibeler en kun je vaak ongeacht de plek in huis naar de opname kijken en vaak vele opnames naast elkaar opnemen. Zo kun je straks ook via de nieuwe app kunnen opnemen en vice versa, waarna je de opname zowel mobiel als via de decoder kunt bekijken. Je kunt zowel een enkele opname starten als een serie opnemen. Iets dat via de oude, lompe  harddisk decoders enigszins knullig werkte. Opnames worden 1 jaar bewaard en de capaciteit van het opnemen pakket is 200 uur.

 

 

Bingewatchen

Streamingservices zijn niet langer weg te denken bij het hedendaagse TV kijken. Niet iedereen heeft daarbij een Chromecast, AppleTV of smartTV. Om die reden is er geregeld via deze community gevraagd om diensten als Netflix en Videoland beschikbaar te maken via de decoder. Hier laat T-Mobile een kans liggen. Dit wordt niet aangeboden. Zonde.

Naast de eerder besproken VOD diensten is ook de videotheek meeverhuisd. Deze werkt niet anders, maar brengt ons wel naar een verbeterpunt; de zoekfunctie. De zoekfunctie kan af en toe wat onoverzichtelijk zijn in de resultaten. Zeker als een gedeelte van de zoekopdacht gebruikt wordt of het zoeken naar een aflevering van een serie.

Ook á la carte is aanwezig. Die optie was al op de oude omgeving aanwezig. Een klant kon hiermee het TV pakket aanvullen met enkele losse zenders. Een voortvloeisel uit de oude KNIPPR dienst. Het aanbod is wel beperkt en mag zeker nog verdere uitbreiding.

 

 

Ra-di-oooo

Radio is enigszins verstopt onder TV. Radio is daarentegen nu ook voorzien van een programmagids, waardoor er meer informatie is rond de uitzendingen. Verder is hier eigenlijk weinig veranderd, maar dat is niet eens zo erg. Het doet wat het moet doen. Al zou ik hier ook graag een podcast app zien als aanvulling. Een aantal radiozenders is met dit opkomende medium flink in de weer en dat geeft interessante achtergronden. Een mooie interactieve aanvulling op de dienst.

Prijs (2020)

De prijs voor T-Mobile Thuis TV is € 15 per maand en maandelijks aan of uit te zetten.

  • TV decoder: eerste gratis, iedere volgende decoder € 5
  • Opnemen: € 5 ongeacht aantal decoders

Extra zenders, themapakketen, premiumpakketten en videoshop content zijn extra diensten en hier zijn kosten aan verbonden. Zie T-mobile.nl. 

Fin

T-Mobile Thuis heeft een lange lijst aan wensen opgebouwd op deze community. De roep om verbetering was groot en een belangrijk deel is met het nieuw T-Mobile Thuis TV product ingewilligd. Het TV product oogt prettig en werkt goed. Is het daarmee perfect? Zeker niet. De soms wat onlogische menustructuren, het ontbreken van derde apps (Netflix, Videoland, etc) en de zoekfunctie kunnen zeker nog beter. Ook de streams kunnen nog wat beter getweaked worden.

Over het algemeen is dit TV product een behoorlijke stap voorwaarts en is T-Mobile Thuis TV weer bij de tijd met een solide basis. Zeker in combinatie met de nieuwe TV app, die verwacht wordt. Maar daarover later meer. 

Wat is er top?

V Net ontwerp
V Cloud opname
V 90+ zenders Begin gemist via guide
V Meer beeld- en geluidopties per zender
V Favorieten instellen
V Diverse VOD kanalen
V Kijkprofielen

Wat kan er beter?

X Zoekfunctie
X Geen Technicolor streams, maar compressie. Soms wat instabiel
X Geen 4k
X Geen derde apps
X Menustructuren soms wat onlogisch


111 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Is deze belabberde beeldkwaliteit op WBA, ODF of op beide type glasvezel verbindingen?

Met het nieuwe platform zijn de streams op WBA en ODF hetzelfde.

Reputatie 3

Is deze belabberde beeldkwaliteit op WBA, ODF of op beide type glasvezel verbindingen?

Met het nieuwe platform zijn de streams op WBA en ODF hetzelfde.

M.a.w. voor glasvezelklanten zoals ik op ODF die t.z.t. worden overgezet gaat de beeldkwaliteit achteruit. Plus vertraging bij sportwedstrijden. Dat kijkt leuk met alle groepsapp van tegenwoordig, dat je vrienden en collega’s al juichen en jij het doelpunt nog tegoed hebt. 

 Het 8 uur journaal wat niet meer om 8 uur begint.

Het heeft met vooruitgang niks te maken. Het platform zal vast mooier zijn dan nu het geval is, maar beeldkwaliteit is natuurlijk veel bepalender dan een mooi platform. Ik schrik me kapot van de compressie verhalen op tweakers en ook de kleurverschillen die al eerder zijn gerapporteerd. Ik stap over als het waar is dat ik sport moet kijken met 30 seconden achterstand tov de concurrentie. Dan heb ik liever een duurdere KPN of Ziggo. Het beeld op ODF is echt perfect, dat is juist een groot pluspunt t.o.v. de concurrentie. Waarom zou je dat pluspunt laten varen????

Reputatie 3

Nou, het is bijna komisch, ik kijk de Tour de France en ik ben weer terug in 2000. Beeldkwaliteit is echt onbehoorlijk slecht van dit nieuwe platform. Macroblocking is echt to the max. Omdat ik begon te twijfelen of het aan mijn setup lag of dat ik me gewoon aanstelde heb ik met een 2e kastje een A/B vergelijking gedaan (inputs op TV direct met zelfde specs en zelfde instellingen) 1 op oude en 1 op nieuwe. Wereld van verschil. Onvergelijkbaar. Als je vanaf een meter of 4 kijkt of verder dan is het verschil minder zichtbaar, maar ik zit op 2,5 meter op een 65” 4K TV te kijken.

Is er wel getest?!?

Ik hoop dat hier een reactie op komt. Dit is echt ongelooflijk. Bedankt voor de moeite. Ja ik vraag me dat nu ook af, is er wel getest door een groep met technische kennis? Op Tweakers gaat het ook los. Dit zou men niet moeten willen. Ik hoop dat dit asap wordt rechtgezet. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat comprimeren van de streams werd in het begin gedaan omdat het toenmalige ADSL geen hoge bitrates kon verwerken, maar dat is nu met glasvezel en ook de betere DSL verbindingen volkomen onnodig en geeft alleen maar frustratie en ontevredenheid bij kritische kijkers.

Feitelijk krijgt men alleen optimale beeldkwaliteit als het signaal van de bron (camera) tot en met de tv in de huiskamer zonder tussenkomst word doorgegeven, en volgens deskundigen gebeurde dat eerder bij de streams van Glashart media wel.

Reputatie 3

Dat comprimeren van de streams werd in het begin gedaan omdat het toenmalige ADSL geen hoge bitrates kon verwerken, maar dat is nu met glasvezel en ook de betere DSL verbindingen volkomen onnodig en geeft alleen maar frustratie en ontevredenheid bij kritische kijkers.

Feitelijk krijgt men alleen optimale beeldkwaliteit als het signaal van de bron (camera) tot en met de tv in de huiskamer zonder tussenkomst word doorgegeven, en volgens deskundigen gebeurde dat eerder bij de streams van Glashart media wel.

Eens, ik heb een 1 gigbit aansluiting, dus compressie slaat echt nergens op. Hopelijk duurt de omzetting nog even!

Reputatie 3

@Sander@Brian 

Kunnen jullie hier een helder en kort antwoord op geven wanneer de beeld kwaliteit wordt verbeterd?

waarom hiermee gewacht wordt en de reden waarom dit nu zo laag is.

Mag er vanuit gaan dat we snel weer op de hoge bitrates gaan komen want zolang dit niet het geval is wil ik absoluut nog niet over op het nieuwe platform.

Interface en cloud opname is een leuke nice to have maar een hoge bitrate en goede beeldkwaliteit is een must to have!

Reputatie 3

Ik had vroeger T-Mobile met glashard media streams, dat was echt de beste kwaliteit die ik ooit gezien heb. Toen ben ik verhuisd en heb nu VDSL met KPN streams, die kwaliteit vind ik echt slecht. Zeker met de tour en voetbal als er confetti de lucht in wordt geschoten bij bijvoorbeeld de champignons League, dat was meer blokken in beeld dan confetti.

Nu gaat t mobile hier in Eindhoven hun eigen glasvezelnetwerk aanleggen, dus ODF. Ik uiteraard blij dat ik dan weer die goede kwaliteit streams zou krijgen, en nu lees ik hier deze verhalen... Ik hoop toch echt dat ze de bitrate van eerst weer van stal halen. En een vertraging van 20-30 seconden? Vroeger was glasvezel nog 5 sec eerder dan Ziggo, hoezo kan dat nu ineens niet meer? 20 sec is echt niet te doen... Ik blijf dit topic op de voet volgen, ik wil graag terug naar t mobile, maar dan wel met de kwaliteit die ik gewend was.

Reputatie 7
Badge +1

@behtjes Met alle respect voor u maar T-Mobile heeft nooit de Glashart media streams gehad, wel waren deze in het begin tot ongeveer medio 2015 of 2016 zo ongeveer bij Vodafone Thuis, de voorganger van T-Mobile thuis, en de Glashart steams waren inderdaad zeer goed.

Er waren toen diverse providers die allemaal de zelfde propositie gebruikten, en vele daarvan zijn overgenomen door KPN en toen onder de naam van Telfort samen gevoegd, nu word Telfort dus KPN.

Reputatie 3

@BeMu misschien vergis ik me. Ik had eerst fiber.nl, dat heet nu fype.nl. ik moest daar inloggen op de tablet in de glashart media app, daarna ben ik overgestapt naar t mobile en die kwaliteit was net zo goed in mijn ogen. Dus misschien ging ik er vanuit dat dat glashart was, terwijl dat niet zo was. Fiber.nl had het 100% zeker.

Reputatie 7
Badge +1

@behtjes Wat Fiber.nl heeft u terecht gelijk ik woon zelf in de Achterhoek en daar is in de periode 2008 tot 2011/2012 ongeveer pin me niet vast op de jaren in diverse plaatsen door Reggefiber glasvezel aangelegd, en kon men uit diverse providers kiezen, wij hadden toen gekozen voor Lijbrandt.

Wel verschilde het aanbod van plaats tot plaats zo uit mijn geheugen stond fiber toen niet op de lijst waar uit ik kon kiezen, het inloggen op de tablet ging inderdaad zoals u zegt maar was niet geweldig en werkte alleen maar als je in de buurt van de mediabox was.

Reputatie 3

@BeMu waar kwamen de streams trouwens vandaan dan van T-Mobile? Want dat was zeker niet via KPN. Ik zit nu op de bank en vroeg me dat nou ineens af omdat je dus zei dat het niet glashart was :-)

Reputatie 7
Badge +4

Voorheen afhankelijk van het netwerk:

WBA (100Mbit max snelheid) KPN Netwerk NL, waarbij het aanbod kon afwijken van KPN en dochters.

ODF (1Gbit max snelheid) Rechtstreekse streams van Technicolor. Vergelijkbaar met Glashart.

T-Mobile Thuis (nieuw): Eigen gehercodeerde streams.

Reputatie 3

@TAVL dat ze de nieuwe gehercodeerde streams maar weer vervangen door die van technicolor in ODF gebieden dan! Ik heb over een paar maanden glasvezel, waar voorlopig alleen t mobile zijn diensten aanbiedt. Dan mag ik toch hopen dat de bitrates op orde zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat niet enkel om bitrates, maar ook over codec en configuratie. Bitrate alleen zegt niet alles. Al ben ik het met je eens dat er echt nog wel tweakwerk nodig is. Tijdens de test zijn hier al verbeteringen doorgevoerd, maar nog niet optimaal. Zeker niet op een groter scherm.

Reputatie 3

Dat snap ik. Hevc 265 is hier een goed voorbeeld van. Maar ik begrijp gewoon niet hoe je iets wat erg goed was, kunt vervangen door iets wat minder is en dan ook nog die vertraging van 20-30 sec. er aan toevoegt. Dan is er toch echt wat misgegaan bij het testen...

Reputatie 7
Badge +4

Dat ze van de afhankelijkheid van NetwerkNL af willen snap ik wel. Dat werkt vertragend en beperkend tot wat mogelijk is. Je bent immers afhankelijk van die ketenpartner. Nu is er een partner uit die keten en betekent dat je zelf meer regie hebt over jouw aanbod en diensten. Dus vanuit dat oogpunt zeker een verbetering.

Overal ODF uitrollen is technisch niet mogelijk. Bepaalde punten op het NetwerkNL netwerk staat dit technisch niet toe. Wil overigens niet zeggen dat ODF niet verder uitgerold gaat worden, maar er zijn beperkingen die een brede uitrol tegenwerken. Haalt niet weg dat ze dan 2 type netwerken moeten gaan beheren. Dat is kostentechnisch minder interessant en lastiger uitvoerbaar. In die zin is het logisch dat ze naar 1 omgeving toe willen. Mijns inziens verspelen ze qua beeldkwaliteit wel een punt en een Unique Selling Point ten aanzien van ZIGGO (VBR hercodering) en KPN (hercodering naar lagere bitrates). Haalt niet weg dat ik dit persoonlijk zonde vind.

Reputatie 7
Badge +1

@behtjes Even terug gekomen op u vraag ik zit op WBA en de huidige streams komen van KPN, of er wat misgegaan bij het testen durf ik niet te zeggen heb dit niet gedaan, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de testers zich meer mochten richten op de interface m.a.w. werkt deze soepel is het opnemen van een programma in de cloud simpel dus niet 10 handelingen verrichten om GTST van 2 september op te nemen of een volledige serie die men graag wil zien.

T.s. heeft een zeer goede review gemaakt en hier in ook heel goed aangegeven wat in zijn beleving de min en pluspunten zijn van het nieuwe platform, ben zelf nog niet overgezet dus nog geen ervaring er mee.

Reputatie 3

Hier in Eindhoven gaan ze dus zelf / Primevest Capital Partners het glasvezelnetwerk aanleggen en beheren: https://www.totaaltv.nl/nieuws/tmobile-valt-ziggo-en-kpn-in-eindhoven-met-glasvezel-aan/

Hier komt dan KPN / NetwerkNL niet meer aan te pas als ik dit zo lees. Dus dit wordt ODF gebied (https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/eindhoven). Laten we hopen dat ze de kwaliteit op orde hebben als de kabels getrokken worden, dan stap ik zeker over.

Reputatie 7
Badge +4

Ook op NetwerkNL kan en heeft TM op een aantal plaatsen eigen POP's (ODF). Als ik mij niet vergis is dit ook het geval in Eindhoven. Pin me er niet op vast. Er zijn topics op dit forum te vinden, waarin je dit kunt nagaan. Alleen niet overal zijn door TM eigen POP's te plaatsen. Nietoveral zijn de kasten van NetwerkNL geschikt voor. En ook GPON helpt niet mee. 

Ga er maar vanuit dat met de nieuwe TV dienst altijd het nieuwe, gehercodeerde signaal komt en ODF/WBA niet meer van toepassing is. 

Reputatie 3

Eindhoven is verdeeld in tweeën. Dit gebied op het kaartje wordt T-Mobile, de rest is in handen van netwerknl (waar je ook t mobile kunt krijgen, maar max 100mbit)

Dan is het dus nog meer balen dat er geen onderscheid meer is tussen odf en wba, tenzij ze het kunnen verbeteren

Reputatie 6
Badge

De gebruikte codec, in tegenstelling tot Digitenne bijv., is nog steeds AVC(h.264). WIl je met een miezerige 6mbit nog wat kwaliteit overhouden dan kan je een hogere kwaliteitsetting gebruiken met als nadeel dat het langer duurt om te hercoderen. Kan me best voorstellen dat dat één van de oorzaken van de vertraging is naast het versturen via ‘de cloud’.

Zie ook dat er geen Dolby audio signaal meer in de stream zit en het overgebleven stereokanaal nog maar 128Kbps is (maar nu wel in AAC ipv 256 MP2).

Reputatie 3

serieus ook geen dolby? Man man. Ik ga er nog eens goed over nadenken als dit zo blijft. Daar gaat m'n surround set 😉. Al is het natuurlijk niet het belangrijkste, meeste films gaat via netflix of kodi, maar wie gaat er nou terug naar stereo als je 5.1 gewend bent?

Reputatie 7
Badge +4

Heb je het wel aangezet in het instellingenmenu? Zou er wel moeten zijn, maar moet je apart instellen. Heb al een wens aangegeven dat ik de instelling ook per zender zou willen instellen.  Bijvoorbeeld taalspoor: NL 2.0, NL 5.1 en Origineel. 

Reputatie 6
Badge

Ik heb alleen die opnames gedownload die elders op het forum zijn gepost. Wat audio betreft zou dat nog best kunnen dat elk spoor los mee verstuurt wordt op het nieuwe platform. Bij de ODF opname zitten alle drie audiosporen al bij het videosignaal (stereo, Dolby en stereo met gesproken ondertiteling)

Reputatie 7
Badge +4

Verwacht ik inderdaad een andere oplossing. Er zijn zeker meerdere audiotracks en Dolby is zeker ook besproken.

Reageer