schokkerig beeld met TV app op Philips the one

  • 18 January 2023
  • 11 reacties
  • 1579 Bekeken

Goedemorgen, 

Ik heb sinds een paar weken een Philips the one (model augustus 2022). Hiervoor ik had ik een Toshiba 50hz en die gaf een vloeiend beeld. Nu heb ik dus een Philips met 120hz en nu heb ik last van schokkend beeld. Je ziet dat het beste als je nieuws kijkt waar een informatie balk onderlangs loopt. Deze was op de Toshiba heel vloeiend. Nu had de Toshiba Android 9 en de Philips Android 11. Allebei met Android TV.

Ik heb nu mediatunneling ingeschakeld, maar dat helpt ook niet. 

Op alle andere apps en streamingdiensten heb ik dit probleem helemaal niet.

 

Wie heeft, of is bekend met dit probleem?

 

Alvast bedankt.


11 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik kom er net achter dat er nog een verborgen instelling is als je de tv pauzeert. Dan kun je de kwaliteit instellen. Deze staat standaard op 1080p50 waarbij het beeld hapert. Stel ik hem in op 1080, is het probleem opgelost!

Nu komt het volgende probleem... hij onthoud deze instelling niet. Iedere keer moet ik dus het beeld pauzeren en de kwaliteit opnieuw aanpassen. Dat moet vast anders kunnen...?

Net even kunnen kijken en de eerste keer waren er duidelijk de haperingen (op zowel RTL Z als CNN) waar idd geen instelling op de tv tegen helpt. Wilde net gaan posten toen ik nog las over de standaard 1080p instelling en weer even opnieuw ging kijken en het was ineens al een stuk minder uit zichzelf (op 1080p50), en met motion instellingen ingeschakeld weer gewoon redelijk soepel te noemen.

Zal later vandaag nog maar eens kijken dan of de haperingen weer terug zijn of niet ...

Reputatie 6
Badge

Goedemorgen, 

Ik heb sinds een paar weken een Philips the one (model augustus 2022). Hiervoor ik had ik een Toshiba 50hz en die gaf een vloeiend beeld. Nu heb ik dus een Philips met 120hz en nu heb ik last van schokkend beeld. Je ziet dat het beste als je nieuws kijkt waar een informatie balk onderlangs loopt. Deze was op de Toshiba heel vloeiend. Nu had de Toshiba Android 9 en de Philips Android 11. Allebei met Android TV.

Ik heb nu mediatunneling ingeschakeld, maar dat helpt ook niet. 

Op alle andere apps en streamingdiensten heb ik dit probleem helemaal niet.

 

Wie heeft, of is bekend met dit probleem?

 

Alvast bedankt.

Met de beeldinstellingen spelen (eerst op een filmmaker modus bijv. of dieper in de instellingen bij ‘Motion’ ). Een 120Hz tv schakelt overigens gewoon naar 100Hz dus tenzij het via de app op Android TV wordt gekeken maakt dat het verschil niet ...

Goedemorgen, 

Ik heb sinds een paar weken een Philips the one (model augustus 2022). Hiervoor ik had ik een Toshiba 50hz en die gaf een vloeiend beeld. Nu heb ik dus een Philips met 120hz en nu heb ik last van schokkend beeld. Je ziet dat het beste als je nieuws kijkt waar een informatie balk onderlangs loopt. Deze was op de Toshiba heel vloeiend. Nu had de Toshiba Android 9 en de Philips Android 11. Allebei met Android TV.

Ik heb nu mediatunneling ingeschakeld, maar dat helpt ook niet. 

Op alle andere apps en streamingdiensten heb ik dit probleem helemaal niet.

 

Wie heeft, of is bekend met dit probleem?

 

Alvast bedankt.

Met de beeldinstellingen spelen (eerst op een filmmaker modus bijv. of dieper in de instellingen bij ‘Motion’ ). Een 120Hz tv schakelt overigens gewoon naar 100Hz dus tenzij het via de app op Android TV wordt gekeken maakt dat het verschil niet ...

 

Ik heb zo'n beetje alle instellingen al nagelopen en nergens lijkt het soepel te lopen. Het betreft hier overigens ook de app op Android TV, dus niet via een tv box.

Ik kom er net achter dat er nog een verborgen instelling is als je de tv pauzeert. Dan kun je de kwaliteit instellen. Deze staat standaard op 1080p50 waarbij het beeld hapert. Stel ik hem in op 1080, is het probleem opgelost!

Nu komt het volgende probleem... hij onthoud deze instelling niet. Iedere keer moet ik dus het beeld pauzeren en de kwaliteit opnieuw aanpassen. Dat moet vast anders kunnen...?

Reputatie 6
Badge

Ik kom er net achter dat er nog een verborgen instelling is als je de tv pauzeert. Dan kun je de kwaliteit instellen. Deze staat standaard op 1080p50 waarbij het beeld hapert. Stel ik hem in op 1080, is het probleem opgelost!

Nu komt het volgende probleem... hij onthoud deze instelling niet. Iedere keer moet ik dus het beeld pauzeren en de kwaliteit opnieuw aanpassen. Dat moet vast anders kunnen...?

Via de app valt het niet vast in te stellen nee (via het kastje wel meen ik gelezen te hebben), en als het goed is draaien apps op Android TV (onder versie 12) alleen in 60Hz terwijl de stream (in hoogste kwaliteit) 50fps is. De bitrate is overigens ook weer een stukje lager bij die gewone 1080p optie.

Deze instellingen ook mee gespeeld? https://youtu.be/f1nc_Vbt64E?t=1095 (Perfect Clear Motion zou dus degene moeten zijn die bij de 1080p50 stream zou moeten worden toegepast. De derde instelling zal op een LCD tv waarschijnlijk ook wel zitten, misschien met een andere naam?)

Heb zelf overigens een Sony tv maar kan morgen wel even kijken of ik het ook heb (zal wel van RTL Z zijn zeker?) Op zich zag ik altijd wel een hapering in die balk bij de oude box als de output op 1080i60 ipv 1080i50 werd gezet maar niet dat het echt storend was (maar ook dat kan per persoon verschillen).

 

Reputatie 6
Badge

@Raymond Snijders Vandaag even kunnen testen met een Google TV Chromecast ipv de app op de tv en had op zowel 1080p50 als 1080p60 bij het overschakelen naar RTL Z enkel in het begin (eerste 5-10 seconden) last van de grove schokken daarna liep het gewoon soepel (wel net nog iets beter/zoals het hoort op 1080p50 als output van de Chromecast). Via de settopbox met daarop nog het oude platform geen enkel probleem met de nieuws ticker.

@Raymond SnijdersVandaag even kunnen testen met een Google TV Chromecast ipv de app op de tv en had op zowel 1080p50 als 1080p60 bij het overschakelen naar RTL Z enkel in het begin (eerste 5-10 seconden) last van de grove schokken daarna liep het gewoon soepel (wel net nog iets beter/zoals het hoort op 1080p50 als output van de Chromecast). Via de settopbox met daarop nog het oude platform geen enkel probleem met de nieuws ticker.

Probleem is is dat ik geen settop box meer heb. Omdat de app op de andere tv ook prima werkte, maar die was dan ook 50hz en dan heb je dat probleem niet. Hoe/waar stel je hem in op 60? Ik zie alleen 1080p50 en 1080.

Reputatie 7
Badge +6

@Raymond Snijders Ik heb geen ervaring met de Chromecast met Google TV, maar ik had wel ooit een ‘oude’ Chromecast. Daarbij kon 'm ik via de app op 50Hz instellen. Zou je eens kunnen kijken of jij die optie ook hebt? Als dat niet zo is, staat het misschien in de Instellingen-app. Heeft de T-Mobile TV-app ook een instelling hiervoor? Op de meeste TV's kun je controleren wat de output is met de info-knop op de afstandsbediening van de TV of door tussen HDMI-ingangen te switchen. Soms komt er dan kort informatie in beeld te staan over de beeldkwaliteit.

Reputatie 6
Badge

@Raymond SnijdersVandaag even kunnen testen met een Google TV Chromecast ipv de app op de tv en had op zowel 1080p50 als 1080p60 bij het overschakelen naar RTL Z enkel in het begin (eerste 5-10 seconden) last van de grove schokken daarna liep het gewoon soepel (wel net nog iets beter/zoals het hoort op 1080p50 als output van de Chromecast). Via de settopbox met daarop nog het oude platform geen enkel probleem met de nieuws ticker.

Probleem is is dat ik geen settop box meer heb. Omdat de app op de andere tv ook prima werkte, maar die was dan ook 50hz en dan heb je dat probleem niet. Hoe/waar stel je hem in op 60? Ik zie alleen 1080p50 en 1080.

Ja dat is een instelling van de Google TV Chromecast zelf. https://www.youtube.com/watch?v=tg1TrSqS5CI

(niet mijn afbeelding; loopt nog verder door naar meer opties)

Net nog weer eens getest in verschillende combinaties en moet zeggen dat met de Chromecast op 1080p50 als output er geen haperingen meer zijn na een seconde of 10. Op 1080p60 wel om de seconde of twee nog maar niet de grote constante haperingen (met zowel motion instellingen aan of uit).

Op de tv zelf wel de grotere haperingen maar deze keer verdwenen ze compleet wanneer ik de motion instellingen aan zette.

De Chromecast draait tegenwoordig overigens op Android 12 en daar krijg je deze instelling bij:

 

Wist niet zeker of het ook werd toegepast bij de T-Mobile app dus even op de tweede optie gezet (‘non-seamless’) en dan zou je bij het overschakelen naar een andere beeldfrequentie een blanco scherm moeten krijgen volgens de tekst maar die heb ik niet gezien (dus dan neem ik aan dat hij bij de T-Mobile app niet uit zichzelf naar 1080p50 als output overschakelt wanneer ik de Chromecast op 60Hz heb staan). De app op je tv wordt altijd met 60Hz als output verstuurd voor zover ik weet (zolang Android TV niet naar minstens versie 12 wordt geupdate) ...

Reputatie 7
Badge +9

Hi @apis4, ik ben hier ook met een kleine teen, voor zover ik uit kon zoeken, ingedompeld. De T-Mobile TV App heeft een standaard beeldfrequentie van 50 Hz. De nieuwe update van Android TV met de optie: Match content frame rate, werkt als volgt: 'Seamless’ maakt gebruik van de QMS-functie (Quick Media Switching) van HDMI 2.1, waarmee een mediaspeler zijn video-uitvoer kan afstemmen op de beeldsnelheid van de tv zonder een tijdelijk zwart scherm te veroorzaken. Geweldig, maar weinig tv's ondersteunen QMS. Verwarrend genoeg betekent dit dat gebruikers eigenlijk moeten kiezen voor 'Non-Seamless', voor nu, in ieder geval, en hopen dat elke app-ontwikkelaar de Android-framesnelheidsfunctionaliteit op een gegeven moment handmatig implementeert.

Reputatie 6
Badge

Hi @apis4, ik ben hier ook met een kleine teen, voor zover ik uit kon zoeken, ingedompeld. De T-Mobile TV App heeft een standaard beeldfrequentie van 50 Hz. De nieuwe update van Android TV met de optie: Match content frame rate, werkt als volgt: 'Seamless’ maakt gebruik van de QMS-functie (Quick Media Switching) van HDMI 2.1, waarmee een mediaspeler zijn video-uitvoer kan afstemmen op de beeldsnelheid van de tv zonder een tijdelijk zwart scherm te veroorzaken. Geweldig, maar weinig tv's ondersteunen QMS. Verwarrend genoeg betekent dit dat gebruikers eigenlijk moeten kiezen voor 'Non-Seamless', voor nu, in ieder geval, en hopen dat elke app-ontwikkelaar de Android-framesnelheidsfunctionaliteit op een gegeven moment handmatig implementeert.

Ik had het inderdaad op non-seamless ingesteld en de output op 1080p 60Hz maar zag daarna ook geen zwart scherm oid na het starten van de T-Mobile TV app …

Nu ik dit artikel lees ondersteund de Chromecast zelf niet eens QMS dus die optie was sowieso al overbodig blijkbaar. Tevens lees ik mbt het switchen zelf: “Google does not have the same tight control over the video pipeline in Android TV apps so it has chosen an opt-in system for frame rate matching. Unfortunately, this means that for the feature to work each app developer must manually implement the Android frame rate API”.

Vermoedelijk dus nog niet het geval in de T-Mobile TV app?

Niet verbijsterend als ik dit ook nog eens lees: “We tried Amazon, Apple TV, Disney+, HBO Max, Hulu, Netflix, YouTube and a handful of smaller, local streaming apps. Not a single of these video apps supported frame rate matching on Android 12 in Chromecast. Not even the company's own Google Play Movies app with movie rentals supports it.”

Dan lag het dus niet aan mij in ieder geval, want met Youtube zag ik ook niks gebeuren qua blanco/zwart scherm vanwege het switchen bij het afspelen van 25 en daarna een 30fps video.

Reageer