Slechte beeldkwaliteit

  • 30 August 2021
  • 37 reacties
  • 3400 Bekeken

Sinds donderdag 26 augustus automatisch overgestapt naar het vernieuwde T-Mobile TV. Nu valt me op dat de beeldkwaliteit een stuk slechter is dan voorheen. Meer mensen hier last van of tips? Ontvanger is een Amino.

 

groet,Bjorn


37 reacties

Reputatie 6
Badge

Je hebt een te dure TV gekocht.  4K uitzending worden op een Olympische spelen na nog niet uitgezonden.  Alleen als je 4k films gebruikt met b.v. een blueray speler heb je er wat aan.

Je tv zal dus altijd onder de 4K maat presteren.

Probeer maar eens een Full HD tv te vinden boven de 40” 😄, wat is dat nou weer voor een opmerking 😵… (dat het een 100Hz tv is, is overigens wel een indicatie van de prijs)

 

Je hebt een te dure TV gekocht.  4K uitzending worden op een Olympische spelen na nog niet uitgezonden.  Alleen als je 4k films gebruikt met b.v. een blueray speler heb je er wat aan.

Je tv zal dus altijd onder de 4K maat presteren.

Was helemaal geen dure tv, ik vind dit nogal een ongepaste reactie want geeft geen antwoord op waarom er wordt afgeknepen door T-mobole en hoe dat dus met die “bits” zit die steeds worden genoemd. Ik ken jouw achtergrond niet maar dit slaat nergens op. Kwaliteit via T-Mobile haalt niet eens de FHD kwaliteit.

De ‘trend’ is zogenaamd tv kijken op telefoons en tablets/laptops met kleine schermen dus de redenatie was dat de kwaliteit wel een tandje minder kon met de nieuwste versie van T-Mobile TV. Je kijkt op de tv gewoon naar een webstream tegenwoordig …

 

Ik zie ook nergens een verzoek om 4K uitzendingen overigens, het huidige platform presteert niet eens naar FHD normen

Reputatie 7

Hi @AAMBresser, ik geef je heel graag wat extra duidelijkheid! 😊 Wij leveren de HD-kwaliteit die we beloven, maar geen 4K. Het verzoek om 4K zien we vaker voorbij komen en dit heeft zeker onze aandacht. Zodra we dit gaan aanbieden, dan hoor je dit sowieso van ons. Weet jij voor nu voldoende? Je kunt hier altijd aankloppen. 

Je hebt een te dure TV gekocht.  4K uitzending worden op een Olympische spelen na nog niet uitgezonden.  Alleen als je 4k films gebruikt met b.v. een blueray speler heb je er wat aan.

Je tv zal dus altijd onder de 4K maat presteren.

Was helemaal geen dure tv, ik vind dit nogal een ongepaste reactie want geeft geen antwoord op waarom er wordt afgeknepen door T-mobole en hoe dat dus met die “bits” zit die steeds worden genoemd. Ik ken jouw achtergrond niet maar dit slaat nergens op. Kwaliteit via T-Mobile haalt niet eens de FHD kwaliteit.

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt een te dure TV gekocht.  4K uitzending worden op een Olympische spelen na nog niet uitgezonden.  Alleen als je 4k films gebruikt met b.v. een blueray speler heb je er wat aan.

Je tv zal dus altijd onder de 4K maat presteren.

Kan iemand in gewoon Nederlands aan een lichte digibeet uitleggen waarom de T-mobile TV op een 4K 100Hz TV slecht is anno 01-01-2023?

Reputatie 7
Badge +4

Dan nog zal gelden dat die camera een goede codec doorstuurt met een passende bitrate. Het is natuurlijk wel zo dat er geen herbewerking is. Iedere stap van hercoderen levert een verlies op. Hoe miniem dit ook kan zijn. Dan nog geldt dat codec, bitrate en configuratie in evenwicht moeten zijn, want anders gaat de kwaliteit zienderogen achteruit. Daar helpt ook geen artificieel verscherpen meer aan (blergh). Ik ben zeker voor puur beeld. Kijk niet voor niets 4K om films echt goed te beleven in beeld én geluid. Dat zien in vergelijking met een Netflix, Disney+, Amazon of AppleTV+ levert al een megaverschil op. Zeker op grotere TV's. In die zin loopt T-Mobile zeker achter en is het tijd om weer die speler te zijn, die Vodafone Thuis aangaf te willen zijn met de uitrol van hun ODF product.

Reputatie 7
Badge +1

Dat hercoderen was vroeger in de tijd van ADSL met een lage download min of meer noodzakelijk, echter met de huidige snelheden op glasvezel of coax en zelfs DSL is deze noodzaak er op geen enkele wijze meer nodig.

De vraag is wanneer heb je perfect beeld, naar mijn mening alleen als je een goede camera (4K) rechtstreeks met een kabel verbind met de tv,  voor tv uitzendingen zal alleen als het beeld zoals opgenomen door de camera en rechtstreeks zonder enige bewerking het perfecte beeld geven in mijn opinie.

 

Reputatie 2

Tja 2021 inmiddels 8k tv's en t mobile maakt een drama van de beeldkwaliteit.... zit je dan met je dure tv en een superslechte beeldkwaliteit.. je zou toch denken dat ze inmiddels een keer een upgrade gaan verzorgen voor de tv decoders uit de stenen tijdperk, en met de tv wereld qua signaal meegaan..

Reputatie 7
Badge +1

@Mark-DenHaag Ik ga er van uit dat je kijkt op kanaal 260, voor de aardigheid net ook even gekeken op het oude platform loopt de ticker onder in het beeld soepel zonder ook maar enige hick momenten.

Reputatie 5

Moet je nu bijv. eens naar npo nieuws kijken. Een stotterende ticker onderin beeld puur door de enorme compressie. Is niet om aan te zien.

Reputatie 7
Badge +4

Aannames doen is niet handig, maar een dergelijke aanpassing op korte termijn zal niet gebeuren. Overigens is het niet per se nodig om streams 1:1 door te geven, mits er een efficiëntere codec en goede configuratie tegenover staat. In dat geval zou het geen probleem hoeven zijn en zouden de verschillen nihil tot niet bestaand moeten zijn. Er is geen grote speler meer op de Nederlandse markt die niet hercodeert. Bij Ziggo zijn alleen de eerste 10 kanalen niet herbewerkt. Bij KPN en co zijn alle kanalen in meer of mindere mate herwerkt. Er is daar in ieder geval geen ambitie om meer zogenaamde glaskanalen toe te voegen. Ik vermoed zo maar dat ze daarin Ziggo volgen. Canal Digitaal maakt het nog bonter met de hercodering. Nee, dat praat niets goed, maar helaas is beeldkwaliteit een ondergeschikte geworden.

Reputatie 4

@Lisa Ik veronderstel dat T-Mobile zo wie zo UITSLUIT dat de doorgifte van streams 1 op 1 uncompressed zal gaan toepassen. En dat de abonnees zich geen illusies hoeven te maken dat T-Mobile dit alsnog zal gaan doorvoeren sinds jullie de streams teruggebracht hebben tot MAXIMAAL 8 Mbps.

Ik stel het op prijs als jij hierover duidelijkheid kunt geven. Waarom? Omdat de gemaakte keuze naar streams van 8Mbps van structureel slechte aard is (en dus een blijvend structureel probleem zal blijven) en het voor T-Mobile vooral een beleidsmatig principieel besluit is geweest. Dan kan iedereen voor zich bepalen of zij alle berichten over updates wel of niet zullen gaan volgen.

IK wil er niet mee lastig gevallen worden. Het is een idee fixe dat er fundamentele verbeteringen bereikt kunnen worden in de kwaliteit van de TV beelden. Tenzij jij mij kunt overtuigen dat dit wel te verwachten is (met geloofwaardige onderbouwing)

Reputatie 7

Hi allemaal, ook hier deel ik heel graag onderstaand topic: 

Dit is het centrale topic waar ik alle updates deel over het issue rondom de beeldkwaliteit! Alles wat aan de kaak is gesteld hierover, heb ik doorgespeeld naar meerdere specialisten. Dus achter de schermen zijn mijn collega's hier druk mee bezig. Zodra ik hier updates over krijg, dan zal ik dit in het bovenstaande topic plaatsen. Weet dus dat dit intern bij ons op de radar staat! 💪

Reputatie 4

Per vandaag overgestapt maar ook al meteen spijt: wat een flets beeld! Daarnaast ook jammer dat er geen Netflix/Amazon apps op de ontvanger zitten. 
het is goedkoper dan ziggo en KPN maar dat merk je dan ook…

@Rogierxyz  Beschik je niet over een TV met ingebouwde apps zoals Netflix, Youtube, Amazon etc? In zulks geval zou je gewoonweg NIET verlangen naar diezelfde apps via de TV Box van T-Mobile. Op mijn 4K Oled TV heb ik zowel de TV-Box aangesloten alsook een directe UTP verbinding met het Internet. Met die laatste verbinding kan ik tientallen  TV-ingebouwde apps toepassen, waarbij dan de TV-Box volledig gepasseerd wordt!

Reputatie 6
Badge

@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform

 

(op een 55” UHD tv is van dichtbij de box eigenlijk ook onvoldoende kwaliteit. Op de 40 en 43” FHD was het idd prima)

Nu de Hobbit aan het kijken via de app en van een gemeten afstand van 2,8 meter ziet het er gewoon goed uit. Ridiculousness op MTV ook maar Modern Family op Comedy Central was dan weer matig net met een seizoen 6 aflevering (uit 11 seizoenen; nu met de volgende aflevering weer oké. Puur toevallig volgens de imdb site de hoogst gewaardeerde/favoriete aflevering). De kwaliteit van het bronmateriaal voor het de mangel (compressie) in gaat speelt ook een rol. Kleurverschil zie ik ook niet via de app tov de box.

Met een 40” zou ik me niet al teveel zorgen maken van een normale kijkafstand (op sport met veel camerabeweging na)

Reputatie 6
Badge

@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform


Dit is inderdaad de wedstrijd waar ik de filmpjes van gemaakt heb. Via de box inderdaad geen blokjes of onscherpte (maar wel veel ruis, geen ‘sneeuw’, maar ruis zoals men dat op een foto tegenkomt bij weinig licht [even snel het eerste het beste voorbeeld: https://www.pixpolar.com/wp-content/uploads/2011/11/noise_blur.png links])

Nu naast elkaar aan het bekijken op twee monitoren overigens, links tv anywhere via de browser (35 seconden achter) en rechts is op de tweede box aangesloten. Rechts valt niks op aan te merken en links is nog wel te pruimen op dit formaat (wel wat fletser van kleur).

 

(op een 55” UHD tv is van dichtbij de box eigenlijk ook onvoldoende kwaliteit. Op de 40 en 43” FHD was het idd prima)

Reputatie 3

Ik heb overigens geen last van blokken zoals anderen soms ervaren.

Er lijkt meer een grauwe waas over het beeld te liggen.

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Het casten van de tv Anywhere app gaat zoals eerder gemeld perfect moet wel vermelden dit af en toe te gebruiken op een tv die boven staat en een diagonaal heeft van ongeveer 24” dus dat kan een reden zijn dat het beeld scherp is.

De Android app zoals u vermeld ken ik niet, mijn huidige tv is een Panasonic van 40” nog een FHD model mijn decoder is de Entone 510 op het oude platform heb nu een voetbalwedstrijd op ESPN op staan perfect beeld geen enkele vorm van blokken of onscherp enz. wat vaak de klachten zijn op het nieuwe platform

Reputatie 6
Badge

@BeMu@RulTV Anywhere casten naar de Chromecast is geen probleem nee, KPN ook niet. Wel KPN naar de ingebouwde Chromecast functie op een Android TV om een of andere reden (misschien beperkt aantal zenders voor Android TV via de KPN app als je ‘buitenshuis’ bent).

Toch vandaag al getest en zie eigenlijk geen verscil tussen KPN en TV Anywhere of T-Mobile TV via de app, tot je bij voetbal uitkomt en dan is het één groot drama op T-Mobile TV via de Android TV app, is gewoon nog slechter dan via TV Anywhere. Op de box via het ODF signaal zit de uitzending al vol met ruis (gewoon prutkwaliteit van ESPN) maar via T-Mobile TV loopt het gras gewoon te trippen :ghost: (TV Anywhere en KPN is al beroerd maar daar springt het niet alle kanten op zoals op de TMTV app). Was afgelopen weekend overigens ook al het geval bij de eredivisie wedstrijden ...

Heb ook nog de volleybaldames halve finale gekeken op Ziggo en daar geen rare fratsen (maar het veld is dan ook egaal). Wel duidelijk mindere kwaliteit dan via de box natuurlijk als je wat dichterbij gaat kijken. 50/60Hz stand op de Chromecast leek niet uit te maken dus dat Android TV apps alleen op 60Hz draaien is misschien niet de oorzaak van het probleem bij voetbal.

Heb wel drie filmpjes gemaakt van resp. TV Anywhere, TMTV Android TV app en de box. Even kijken hoe duidelijk het te zien is en kijken of ik het ga uploaden naar Youtube of Vimeo.

Reputatie 7
Badge +4

Ik meen dat het ook exact dezelfde streams zijn voor beide apparaten.

Reputatie 3

Casten lukt hier ook wel, kwaliteit is volgens mij hetzelfde als via de tv-box.

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Ook op het “oude” platform is terug kijken mogelijk zowel in de vorm van begin gemist als via de EPG dit geldt afhankelijk van de zender voor een aantal dagen tot meestal een week, verder heb je bij NPO en Talpa zenders nog gemist via het menu.

En voor de degenen die nog beschikken over de decoder met HD kan men op de harde schijf opnemen al zullen dat er niet veel meer zijn, wat ik me in alle eerlijkheid afvraag hoeveel van de programma's die men opneemt zowel in de cloud als op schijf worden werkelijk terug gekeken, ik durf te wedden gemiddeld nog geen 15%.

Oh ja he casten van tv-Anywhere naar een tv via Chromecast werkt bij mij zo als het hoort

Reputatie 3

Dat kan ik ook nog eens proberen, de TV-anywhere app casten naar de tv.

De kpn app casten gaf een duidelijke verbetering.

Reputatie 6
Badge

@apis4 De klanten met de Draytek kunnen inderdaad overgezet worden echter is dit op individuele basis m.a.w. men vraagt dit aan bij een moderator, daarom kan ik eigenlijk ook geen medelijden hebben als ze na overzetting klagen over het slechte beeld.

Aangezien men hier op dit forum heel duidelijk kan lezen dat het nieuwe platform heel slecht is, en feitelijk helemaal niets toevoegt aan het oude platform dan het verschil in opnemen.

Dit klopt inderdaad dat het nu alleen nog op verzoek gebeurt maar als ik het goed herinner was dit eerst nog niet mogelijk met een Draytek modem (om het versneld aan te vragen). In ieder geval is het een mogelijke indicatie dat het verplicht overzetten dichterbij begint te komen; laatste bericht op het tweakers forum van iemand die de boodschap heeft gekregen is overigens gelukkig nog iemand met een Huawei ipv een Draytek.

De toevoeging van het nieuwe platform is natuurlijk de gëintegreerde terugkijkmogelijkheden waar zo luid om gebedeld werdt door overstappers van oa KPN en het cloud opnemen. En met de nieuwe adaptieve streams zou in theorie ipv haperend beeld met storingsblokjes (waar een periode veel problemen mee waren; meer in de ene regio dan de andere) de stream omlaag moeten schakelen en blijven doorlopen.

 

Als de stream van kpn van 4,5 mb al een duidelijk beter beeld geeft dan die van TM, hoe groot is die stream dan wel, 2 mb?


Ergens tussen de 6 en 7.2 Mb/s (zou het moeten zijn). Zal morgen ook maar eens de Chromecast opgraven en vergelijken (om een of andere reden werkt casten naar een Android TV voor geen meter met die KPN app). Kan ik ook meteen de Android TV app vergelijken met casten van TV Anywhere naar de Chromecast … Nog een voordeel is dat de Chomecast wel op 50Hz kan draaien en Android TV apps alleen op 60Hz.

Reputatie 3

En ik heb zelfs een relatief klein scherm en daarop is het al storend.

Reageer