Slechte beeldkwaliteit

  • 30 August 2021
  • 37 reacties
  • 3400 Bekeken

Sinds donderdag 26 augustus automatisch overgestapt naar het vernieuwde T-Mobile TV. Nu valt me op dat de beeldkwaliteit een stuk slechter is dan voorheen. Meer mensen hier last van of tips? Ontvanger is een Amino.

 

groet,Bjorn


37 reacties

Reputatie 7

Hi @AAMBresser, ik geef je heel graag wat extra duidelijkheid! 😊 Wij leveren de HD-kwaliteit die we beloven, maar geen 4K. Het verzoek om 4K zien we vaker voorbij komen en dit heeft zeker onze aandacht. Zodra we dit gaan aanbieden, dan hoor je dit sowieso van ons. Weet jij voor nu voldoende? Je kunt hier altijd aankloppen. 

Per vandaag overgestapt maar ook al meteen spijt: wat een flets beeld! Daarnaast ook jammer dat er geen Netflix/Amazon apps op de ontvanger zitten. 
het is goedkoper dan ziggo en KPN maar dat merk je dan ook…

Reputatie 5

Ja ook last van. Is een keuze van Tmobile, ze knijpen de bittrate onwijs. Echt drama. 

Precies hetzelfde hier, sinds ik vandaag automatisch overstapte. Alsof ik naar een kleuren-TV uit de zeventiger jaren het journaal zat te kijken. Is het inderdaad de bitrate? Of misschien de schermresolutie (aantal lijnen)? Komt dit nog ooit goed, of kan ik ergens ene instelling aanpassen,of moet ik een andere provider zoeken?

Reputatie 5

Nee dit is echt de bitrate, je zou bij de instellingen kunnen kijken of ie wel 1080p/i staat. Beter dan dat word het voorlopig niet.

Overigens hebben sommige Samsung tv's last van niet de juiste resolutie weer te geven. Dat zou je nog kunnen checken.

Check mijn topic maar, die loopt al 3 maanden. 

Reputatie 7

Hi allemaal, ook hier deel ik heel graag onderstaand topic: 

Dit is het centrale topic waar ik alle updates deel over het issue rondom de beeldkwaliteit! Alles wat aan de kaak is gesteld hierover, heb ik doorgespeeld naar meerdere specialisten. Dus achter de schermen zijn mijn collega's hier druk mee bezig. Zodra ik hier updates over krijg, dan zal ik dit in het bovenstaande topic plaatsen. Weet dus dat dit intern bij ons op de radar staat! 💪

Reputatie 4

@Lisa Ik veronderstel dat T-Mobile zo wie zo UITSLUIT dat de doorgifte van streams 1 op 1 uncompressed zal gaan toepassen. En dat de abonnees zich geen illusies hoeven te maken dat T-Mobile dit alsnog zal gaan doorvoeren sinds jullie de streams teruggebracht hebben tot MAXIMAAL 8 Mbps.

Ik stel het op prijs als jij hierover duidelijkheid kunt geven. Waarom? Omdat de gemaakte keuze naar streams van 8Mbps van structureel slechte aard is (en dus een blijvend structureel probleem zal blijven) en het voor T-Mobile vooral een beleidsmatig principieel besluit is geweest. Dan kan iedereen voor zich bepalen of zij alle berichten over updates wel of niet zullen gaan volgen.

IK wil er niet mee lastig gevallen worden. Het is een idee fixe dat er fundamentele verbeteringen bereikt kunnen worden in de kwaliteit van de TV beelden. Tenzij jij mij kunt overtuigen dat dit wel te verwachten is (met geloofwaardige onderbouwing)

Reputatie 7
Badge +4

Aannames doen is niet handig, maar een dergelijke aanpassing op korte termijn zal niet gebeuren. Overigens is het niet per se nodig om streams 1:1 door te geven, mits er een efficiëntere codec en goede configuratie tegenover staat. In dat geval zou het geen probleem hoeven zijn en zouden de verschillen nihil tot niet bestaand moeten zijn. Er is geen grote speler meer op de Nederlandse markt die niet hercodeert. Bij Ziggo zijn alleen de eerste 10 kanalen niet herbewerkt. Bij KPN en co zijn alle kanalen in meer of mindere mate herwerkt. Er is daar in ieder geval geen ambitie om meer zogenaamde glaskanalen toe te voegen. Ik vermoed zo maar dat ze daarin Ziggo volgen. Canal Digitaal maakt het nog bonter met de hercodering. Nee, dat praat niets goed, maar helaas is beeldkwaliteit een ondergeschikte geworden.

Reputatie 5

Moet je nu bijv. eens naar npo nieuws kijken. Een stotterende ticker onderin beeld puur door de enorme compressie. Is niet om aan te zien.

Reputatie 7
Badge +1

@Mark-DenHaag Ik ga er van uit dat je kijkt op kanaal 260, voor de aardigheid net ook even gekeken op het oude platform loopt de ticker onder in het beeld soepel zonder ook maar enige hick momenten.

Reputatie 2

Tja 2021 inmiddels 8k tv's en t mobile maakt een drama van de beeldkwaliteit.... zit je dan met je dure tv en een superslechte beeldkwaliteit.. je zou toch denken dat ze inmiddels een keer een upgrade gaan verzorgen voor de tv decoders uit de stenen tijdperk, en met de tv wereld qua signaal meegaan..

Dank voor jullie reacties. Best bizar, je betaalt er veel voor. Ga de klantenservice maar eens bellen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat hercoderen was vroeger in de tijd van ADSL met een lage download min of meer noodzakelijk, echter met de huidige snelheden op glasvezel of coax en zelfs DSL is deze noodzaak er op geen enkele wijze meer nodig.

De vraag is wanneer heb je perfect beeld, naar mijn mening alleen als je een goede camera (4K) rechtstreeks met een kabel verbind met de tv,  voor tv uitzendingen zal alleen als het beeld zoals opgenomen door de camera en rechtstreeks zonder enige bewerking het perfecte beeld geven in mijn opinie.

 

Reputatie 3

Inderdaad zeg, wat een beroerd beeld, ik dacht dat het aan mij lag.

Niet om aan te zien bijna, ik dacht even dat ik mijn leesbril nog op had.

T-Mobile vergelijkt zich met streamen zoals kpn dat doet.

Ik heb toevallig ook de kpn app op mijn telefoon en als ik via deze app stream lijkt het ineens of ik een nieuwe tv heb

Het kan dus wel

Reputatie 7
Badge +4

Dan nog zal gelden dat die camera een goede codec doorstuurt met een passende bitrate. Het is natuurlijk wel zo dat er geen herbewerking is. Iedere stap van hercoderen levert een verlies op. Hoe miniem dit ook kan zijn. Dan nog geldt dat codec, bitrate en configuratie in evenwicht moeten zijn, want anders gaat de kwaliteit zienderogen achteruit. Daar helpt ook geen artificieel verscherpen meer aan (blergh). Ik ben zeker voor puur beeld. Kijk niet voor niets 4K om films echt goed te beleven in beeld én geluid. Dat zien in vergelijking met een Netflix, Disney+, Amazon of AppleTV+ levert al een megaverschil op. Zeker op grotere TV's. In die zin loopt T-Mobile zeker achter en is het tijd om weer die speler te zijn, die Vodafone Thuis aangaf te willen zijn met de uitrol van hun ODF product.

Reputatie 7
Badge +1

Gelukkig zit ik nog op het oude platform en de glasvezel aansluiting is WBA 100mb/s  de streams welke je dan krijgt komen van KPN wholesale.

In principe zou de bitrate zou dan volgens de gegevens van KPN bij glasvezel 12mb/s zijn dit geldt voor de zenders van NPO, RTL en Talpa  de andere HD zenders zijn 8mb/s voor HD en 4mb/S voor SD, in hoeverre dit klopt durf ik niet te garanderen.

Wat ik wel ergens gelezen heb dat de bitrate op het nieuwe platform 8mb/s is, dit is veel te weinig vandaar de vele problemen zeker bij grote tv's eigenlijk het zelfde als een motor die te weinig brandstof krijgt toegediend.

Voor een goed en duidelijk beeld is minimaal 12mb/s nodig en liefst nog hoger.

 

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/beeldkwaliteit-tv-496564#post966948

een stukje uit het KPN forum

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/de-hd-en-sd-bitrates-bij-kpn-en-ziggo/

Reputatie 3

Bedankt voor de info, ik zal de links eens doorlezen.

Voordat ik glas had kon ik trouwens ook kijken met de kpn app.

Ik had toen slechts een download van max 8 a 9 Mbit.

Reputatie 6
Badge

Bedankt voor de info, ik zal de links eens doorlezen.

Voordat ik glas had kon ik trouwens ook kijken met de kpn app.

Ik had toen slechts een download van max 8 a 9 Mbit.


KPN via de app/browser is hooguit 6mbps, vlgns mij wordt het nu geknepen ‘buitenshuis’ tot 4,5Mbps ..

 

Maar het ziet er naar uit dat klanten met nog een Draytek modem inmiddels ook overgezet kunnen worden dus het onvermijdelijke lijkt steeds dichterbij te komen :expressionless:

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 De klanten met de Draytek kunnen inderdaad overgezet worden echter is dit op individuele basis m.a.w. men vraagt dit aan bij een moderator, daarom kan ik eigenlijk ook geen medelijden hebben als ze na overzetting klagen over het slechte beeld.

Aangezien men hier op dit forum heel duidelijk kan lezen dat het nieuwe platform heel slecht is, en feitelijk helemaal niets toevoegt aan het oude platform dan het verschil in opnemen.

Reputatie 3

Als de stream van kpn van 4,5 mb al een duidelijk beter beeld geeft dan die van TM, hoe groot is die stream dan wel, 2 mb?

Reputatie 7
Badge +4

Het ligt niet alleen aan het aantal mbps, maar ook aan bijvoorbeeld de gebruikte codec. Hoe efficiënt is deze? Hoe is eea geconfigureerd. Het is jammer te lezen dat er nog weinig verbetering lijkt te zijn sinds de signalen bij de test van het vernieuwde TV product. Zeker bij grotere schermen valt het goed op. En dat terwijl T-Mobile op ODF juist mooie voorsprong had met de 1 op 1 Technicolor streams. Oftewel; zonder compressie. Jammer.

Reputatie 3

En ik heb zelfs een relatief klein scherm en daarop is het al storend.

Reputatie 6
Badge

@apis4 De klanten met de Draytek kunnen inderdaad overgezet worden echter is dit op individuele basis m.a.w. men vraagt dit aan bij een moderator, daarom kan ik eigenlijk ook geen medelijden hebben als ze na overzetting klagen over het slechte beeld.

Aangezien men hier op dit forum heel duidelijk kan lezen dat het nieuwe platform heel slecht is, en feitelijk helemaal niets toevoegt aan het oude platform dan het verschil in opnemen.

Dit klopt inderdaad dat het nu alleen nog op verzoek gebeurt maar als ik het goed herinner was dit eerst nog niet mogelijk met een Draytek modem (om het versneld aan te vragen). In ieder geval is het een mogelijke indicatie dat het verplicht overzetten dichterbij begint te komen; laatste bericht op het tweakers forum van iemand die de boodschap heeft gekregen is overigens gelukkig nog iemand met een Huawei ipv een Draytek.

De toevoeging van het nieuwe platform is natuurlijk de gëintegreerde terugkijkmogelijkheden waar zo luid om gebedeld werdt door overstappers van oa KPN en het cloud opnemen. En met de nieuwe adaptieve streams zou in theorie ipv haperend beeld met storingsblokjes (waar een periode veel problemen mee waren; meer in de ene regio dan de andere) de stream omlaag moeten schakelen en blijven doorlopen.

 

Als de stream van kpn van 4,5 mb al een duidelijk beter beeld geeft dan die van TM, hoe groot is die stream dan wel, 2 mb?


Ergens tussen de 6 en 7.2 Mb/s (zou het moeten zijn). Zal morgen ook maar eens de Chromecast opgraven en vergelijken (om een of andere reden werkt casten naar een Android TV voor geen meter met die KPN app). Kan ik ook meteen de Android TV app vergelijken met casten van TV Anywhere naar de Chromecast … Nog een voordeel is dat de Chomecast wel op 50Hz kan draaien en Android TV apps alleen op 60Hz.

Reputatie 3

Dat kan ik ook nog eens proberen, de TV-anywhere app casten naar de tv.

De kpn app casten gaf een duidelijke verbetering.

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Ook op het “oude” platform is terug kijken mogelijk zowel in de vorm van begin gemist als via de EPG dit geldt afhankelijk van de zender voor een aantal dagen tot meestal een week, verder heb je bij NPO en Talpa zenders nog gemist via het menu.

En voor de degenen die nog beschikken over de decoder met HD kan men op de harde schijf opnemen al zullen dat er niet veel meer zijn, wat ik me in alle eerlijkheid afvraag hoeveel van de programma's die men opneemt zowel in de cloud als op schijf worden werkelijk terug gekeken, ik durf te wedden gemiddeld nog geen 15%.

Oh ja he casten van tv-Anywhere naar een tv via Chromecast werkt bij mij zo als het hoort

Reageer