Beantwoord

Slechte kwaliteit TV audio ( mp3 ?? )


Reputatie 1

Hi All,

 

Sinds kort op glasvezel en de T-Mobile TV App op de Apple TV.
Werkt prima, uitstekend beeld, maaarrrr….de audio, zeker van AC3 Uitzendingen is afgrijselijk gecomprimeerd lijkt het wel. In mijn surround speakers golft het op en neer , zoals je dat veel waarneemt bij slechte MP3’s ( < 128 Kb ) , waterig geluid, met name in de hoge tonen en die komen nou net uit je surrounds ;)

Het lijkt mij dat een glasvezel verbinding rp genoeg is om goede audio mee te sturen.

Is dit fenomeen herkenbaar en heeft iemand een suggestie of ik hier zelf wat aan kan doen of dat ik de mensen bij T-Mobile moet gaan vragen om de audio op-te-krikken ?

 

Peter

 

icon

Beste antwoord door TechRacing93 29 July 2022, 09:35

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

19 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Peerke1964 ,

Even uit mijn hoofd gezegd heeft de Apple TV App alleen stereo audio en geen streams met DD audio. Heb het al een keer aangeven bij TM gezien de streams hetzelfde zijn voor de App als de Tv Box. Hopelijk voegen ze het snel toe aan de app 🙂. Hopelijk kan @Lisa of @Hans-Juriën daar iets in betekenen ;) 

Reputatie 7
Badge +6

Naar aanleiding van dit topic heb ik de Apple TV-app nog eens onder de loep genomen en wat schetst mijn verbazing: er is een 5.1-audiospoor bijgekomen! Gek dat ze dat blijkbaar in alle stilte hebben toegevoegd. Als ik TM was, had ik het van de daken geschreeuwd. Deze track heeft een bitrate van 448kb/s. De streams worden gehercodeerd met de oude ODF-streams als bron en deze heeft dezelfde bitrate, die van prima kwaliteit is. Wat wel opvalt, is dat de stereo-track variabel is met een gemiddelde van zo'n 128kb/s, terwijl het origineel constant 256kb/s is.

Maar niet alle zenders hebben een surround-track. Welke zenders kijk je zoal @Peerke1964? Bovenstaande is in elk geval van toepassing op NPO 1, 2 en 3. De RTL- en SBS-zenders, waarvan de bron ook een 5.1-spoor heeft, worden op de Apple TV nog alleen in stereo doorgegeven. Misschien is dit dus nog een test. Als je deze zenders kijkt, heb je inderdaad een 128kb/s-track. Ik denk dat óf je Apple TV óf je surroundinstallatie dan het geluid upmixt naar 5.1 door middel van stereo-widening, maar als je een lage kwaliteit stream ‘oprekt’, is het resultaat inderdaad niet best. Check ook even in de instellingen van de Apple TV of die wel Dolby Digital 5.1 doorgeeft.

Hoe dan ook, @Lisa, @Hans-Juriën en consorten hebben niet stilgezeten. Ik hoop dat de andere zenders snel volgen!

Reputatie 1

Naar aanleiding van dit topic heb ik de Apple TV-app nog eens onder de loep genomen en wat schetst mijn verbazing: er is een 5.1-audiospoor bijgekomen! Gek dat ze dat blijkbaar in alle stilte hebben toegevoegd. Als ik TM was, had ik het van de daken geschreeuwd. Deze track heeft een bitrate van 448kb/s.

De streams worden gehercodeerd met de oude ODF-streams als bron en deze heeft dezelfde bitrate, die van prima kwaliteit is. Wat wel opvalt, is dat de stereo-track variabel is met een gemiddelde van zo'n 128kb/s, terwijl het origineel constant 256kb/s is.

Maar niet alle zenders hebben een surround-track. Welke zenders kijk je zoal @Peerke1964? Bovenstaande is in elk geval van toepassing op NPO 1, 2 en 3. De RTL- en SBS-zenders, waarvan de bron ook een 5.1-spoor heeft, worden op de Apple TV nog alleen in stereo doorgegeven. Misschien is dit dus nog een test. Als je deze zenders kijkt, heb je inderdaad een 128kb/s-track. Ik denk dat óf je Apple TV óf je surroundinstallatie dan het geluid upmixt naar 5.1 door middel van stereo-widening, maar als je een lage kwaliteit stream ‘oprekt’, is het resultaat inderdaad niet best. Check ook even in de instellingen van de Apple TV of die wel Dolby Digital 5.1 doorgeeft.

Hoe dan ook, @Lisa@Hans-Juriën en consorten hebben niet stilgezeten. Ik hoop dat de andere zenders snel volgen!

 

HI, bedankt voor je reactie.
 

De Audio op Ned 1,2,3 is inderdaad vrij goed, hoewel wel duidelijk zachter vaak dan andere AC3 kanalen. De audio op RTL4 is volgens mij DD 2.0 waar de stereo receiver dan toch een 5.1 audio van weet te maken, maar met beduidend lagere kwaliteit audio. Volgens mij zenden alle satellieten tegenwoordig standaard 5.1 audio mee, ik ben er zelfs tegengekomen op de satelliet die 5.1 streamen met 2.0 in de 5.1 stream, dus je hoort stereo maar alle kerstlichtjes op de stereoset gaan wel aan ;)

De Apple TV staat in Automatic Mode en draait tvOs 16 Beta. Zelfs Atmos zou hij doorgeven ware het niet dat we dat via TM-TV niet krijgen. Hoeft van mij ook niet maar dat is een ander verhaal.

Wel jammer dat zenders zoals de RTL’s en SBS niet in 5.1 doorgegeven worden. Zal wel weer een licentie verhaal zijn waar de zenders aan moeten verdienen om dat signaal door te mogen laten geven, tegenwoordig is licenties een groot goed waarin bakken met geld om gaan, ver buiten het bereik van de eenvoudige klant.

 

Reputatie 1

Hi @Peerke1964 ,

Even uit mijn hoofd gezegd heeft de Apple TV App alleen stereo audio en geen streams met DD audio. Heb het al een keer aangeven bij TM gezien de streams hetzelfde zijn voor de App als de Tv Box. Hopelijk voegen ze het snel toe aan de app 🙂. Hopelijk kan @Lisa of @Hans-Juriën daar iets in betekenen ;) 

Hi, nope, Apple TV app heeft wel degelijk DD streams, maar je moet wel ATMOS decodering aan zetten in de Apple TV anders krijg je alleen stereo idd.

Peter

Reputatie 1

Hi @Peerke1964 ,

Even uit mijn hoofd gezegd heeft de Apple TV App alleen stereo audio en geen streams met DD audio. Heb het al een keer aangeven bij TM gezien de streams hetzelfde zijn voor de App als de Tv Box. Hopelijk voegen ze het snel toe aan de app 🙂. Hopelijk kan @Lisa of @Hans-Juriën daar iets in betekenen ;) 

 

Hoe het overigens kan dat uw antwoord “ het antwoord” is, is mij een raadsel, want hoewel het niet slecht is, is het (nog) niet mijn keuze….typisch…

Peter

Reputatie 7
Badge +6

@Peerke1964 Ik denk dat andere zenders met 5.1 op termijn gaan volgen op de Apple TV. Via de tv-box worden ze namelijk wel zo doorgegeven. Omdat de NPO-kanalen dit pas sinds kort hebben en er geen aankondigingen gedaan zijn, vermoed ik dat ze het nog aan het testen zijn. Als dat succesvol is (wat mij betreft wel) zullen ze het wel gaan uitbreiden naar andere populaire zenders. Tot die tijd zou ik het upmixen door de receiver uitzetten, zodat stereo-kanalen ook als zodanig te horen zijn en de vooralsnog lage kwaliteit audio niet ‘uit elkaar getrokken’ wordt.

Reputatie 7

Hi allemaal, merci voor het aankaarten! Tof dat jij gelijk bent gaan testen @TMTV. Ik geef jullie heel graag meer duidelijkheid en doe aankomende vrijdag tijdens onze tv-meeting navraag hierover. Excuus voor de late reactie, zelf genoot ik van een vakantie. Zodra ik hier een reactie op heb gekregen, dan koppel ik die hier terug. Jullie horen zo snel mogelijk weer van mij. 

Reputatie 1

Hi allemaal, merci voor het aankaarten! Tof dat jij gelijk bent gaan testen @TMTV. Ik geef jullie heel graag meer duidelijkheid en doe aankomende vrijdag tijdens onze tv-meeting navraag hierover. Excuus voor de late reactie, zelf genoot ik van een vakantie. Zodra ik hier een reactie op heb gekregen, dan koppel ik die hier terug. Jullie horen zo snel mogelijk weer van mij. 

 

Lisa, voor wat het waard is, mijn Apple TV heeft tvOS 16 al even gedraaid, behoudens wat kleine hickups in dat OS draait jullie App redelijk stabiel, streams blijven soms nog wel eens hangen ( bufferen ) en als ze lopen is het een prima beeld. Nu idd de audio nog. Misschien een extra spoor toevoegen in DD 5.1 ?  Als er zaken getest moeten worden, hou ik me aanbevolen, maar ik denk dat @TMTV ook wel zaken kan uittesten in deze :) 

PS: Ik zie nog wel meer verbeteringen mogelijk in die app, maar dat kan later nog wel…

 

Reputatie 7

Hi @Peerke1964, top dat je dit aanvult en super dat je ook eventueel mee wilt testen! Ik zeg altijd maar: hoe meer informatie, hoe beter. Geef ook vooral jouw andere verbeterpunten aan, want ik paas altijd graag alle feedback door naar onze specialisten. 

Reputatie 7

Hi allemaal, ik wil jullie graag laten weten dat dit topic afgelopen vrijdag tijdens de tv-meeting is besproken! Deze informatie wordt nog overlegd met één van onze tv-specialisten die momenteel nog van zijn vakantie aan het genieten is. Zodra hij weer terug is en dit met hem besproken is, dan deel ik hier de terugkoppeling. 

Reputatie 1

@Lisa 

Ik zou nog wat andere bugs in de Apple TV App aangeven, dus bij deze :

Streams stoppen spontaan :
Herhaaldelijk al voorgevallen dat bij het normaal afspelen van een zender ( stream ) deze een foutmelding geeft “ Afspelen mislukt probeer opnieuw “  . Reden hiervan is onduidelijk maar lijkt een hickup bij de bron van de stream. Na herstarten is duidelijk te zien dat de stream weer helemaal opnieuw moet opbouwen en begint daarna met veel storing wat langzaam maar zeker verbeterd. Buffering misschien wat te beperkt ingesteld ?? 

Menu knop
De MENU knop op de afstandsbediening gaat steevast terug naar HOME in de App. Zou fijn zijn als je kon instellen dat deze bijvoorbeeld naar de tweede tab ( WAT IS ER OP TV ) gaat zodat je snel even kunt kijken wat er zich op andere zenders afspeelt.

Noot: Overigens behoor je met 2 x MENU knop drukken terug te gaan naar het HOME scherm van de Apple TV, dat werkt ook niet, daar moet je met een andere toets uit zien te geraken.Klopt niet.
 

Programmagids
Ik heb bemerkt dat wanneer ik met de AB van de TV mijn Apple TV bedien , ik naar RECHTS kan met de > knop om dan in de lijst met zenders de programmering op dat moment te zien op die zender. Op zich een handige functie, echter als ik daarna weer een stapje naar < ga en dus wel dat scherm in beeld hou maar naar een andere zender wandel met een Pijl Omlaag Toets, dan wordt het scherm ( uitgeklapte deel rechts ) niet automatisch bijgewerkt. Zou handiger zijn als dat wel gebeurde.

 ( On Focuschange : Update info !  :) ) 
 

Programma Vooruit / Terug

De standaard afstandsbediening maakt gebruik van een touchpad waarop je moet vegen om omhoog, omlaag, links of rechts te gaan. Dat werkt soms niet erg lekker omdat de App dan denkt dat je naar links veegt ( terwijl ik ophoog /omlaag veeg) wat als resultaat heeft dat de App de stream terug zet ( terugspoelt ) . 

Apple TV Remote in Telefoon
Op de Apple iPhones zit de Remote tegenwoordig in het Slidemenu wat je ziet als je van boven naar beneden veegt over de iPhone. Daarin de Remote aantikken en dan kun je de Apple TV ook daarmee bedienen. Daarin zit een hele nuttige functie, namelijk 2knoppen om een programma vooruit of acchteruit te gaan ( P +  / P - ) maar die knoppen werken niet omdat dit ( waarschijnlijk ) niet in de App is ingeprogrammeerd dat deze optie er is. ( Deze knoppen zitten helaas niet op de losse remote ) 

Opties 
In de programmagids zit rechtsboven een knop met 3 streepjes ( OPTIES ) maar er is geen mogelijkheid om daarbij te komen met de normale ( losse ) afstandsbediening, alleen via de Telefoon Remote kun je daarbij komen…. niet erg handig…

Opnamen:
Ik probeerde vandaag een opname te maken; omdat ik die optie zag meende ik dat ik die kon gebruiken. Ik kon tot aan het instellen van kanaal , tijd en duur van de opname komen waarna ik deze wilde opslaan en een melding kreeg dat ik geen Cloud Opname heb ?? Dacht dat dat er standaard wel bij zat…  Maar goed , als dat er dus NIET bij zit, dan zou die optie toch niet beschikbaar moeten zijn, vind je ook niet ? Dit voelt een beetje flauw aan  zo...wel tonen maar er niets mee kunnen.

Zaken uitschakelen ( verzoek ) :
Zou het mogelijk zijn om een scherm te maken ( bij Account instellingen bijv. ) waarin de klant bepaalde items in het menu kan uitschakelen, er zijn zaken waar ik nooit gebruik van maak die ik steeds weer voor mijn neus krijg, waarna ik weer via diverse schermen naar hetgeen moet swipen, springen, moven etc voordat ik verder kan.



Tot zover mijn bevindingen met de Appel TV App.

Ik begin mij af te vragen of de losse ontvanger toch niet handiger is in het dagelijks gebruik, is dat te testen zonder meteen aan een contract daarvoor vast te zitten ??

Groeten

Peter




 

Reputatie 7
Badge +6

Menu knop
De MENU knop op de afstandsbediening gaat steevast terug naar HOME in de App. Zou fijn zijn als je kon instellen dat deze bijvoorbeeld naar de tweede tab ( WAT IS ER OP TV ) gaat zodat je snel even kunt kijken wat er zich op andere zenders afspeelt.

Dat is gek. Bij mij wordt het laatstgekozen menu wel opgeslagen. Dat is hier meestal ‘Account’ omdat daar de opnames staan. Alleen als de app (op de achtergrond) opnieuw wordt opgestart, bijvoorbeeld omdat er te veel apps openstaan, gaat hij terug naar het eerste scherm.

 

Opties 
In de programmagids zit rechtsboven een knop met 3 streepjes ( OPTIES ) maar er is geen mogelijkheid om daarbij te komen met de normale ( losse ) afstandsbediening, alleen via de Telefoon Remote kun je daarbij komen…. niet erg handig…

Als je twee keer snel achter elkaar op de touchpad drukt (dus niet tikt) opent het opties-menu, maar ik ben met je eens dat dat nergens duidelijk wordt.

 

Ik begin mij af te vragen of de losse ontvanger toch niet handiger is in het dagelijks gebruik, is dat te testen zonder meteen aan een contract daarvoor vast te zitten ??

Volgens mij kun je de tv-box maandelijks aan- en uitzetten en valt dit niet onder de contractperiode. Je zou het dus een maandje kunnen proberen om te kijken of dat beter werkt. De eerste tv-box kost €2,50, vanaf de tweede box €5. De interface is precies hetzelfde als op de Apple TV, maar misschien maakt de afstandsbediening het toch prettiger.

Reputatie 7

Hi allemaal, graag deel ik de terugkoppeling van mijn collega met jullie omtrent de audio op Apple TV! Dolby op Apple TV werkt momenteel alleen in combinatie met unencrypted zenders (dus meestal beperkt tot NPO-zenders). Mijn collega gaat intern overleggen wat we hier nu mee kunnen. Bij voorkeur maakt hij Dolby op alle zenders mogelijk én een user interface aanpassing om geluidsvolume te managen. Maar dit ligt niet zo eenvoudig. We kunnen dus niet zeggen of en wanneer we hier verbetering gaan aanbrengen, maar het wordt besproken. 

Hi @Peerke1964, helemaal super - hartstikke bedankt hiervoor! Ik heb dit doorgezet naar onze technische dienst om deze punten aan te pakken. Zodra zij hier tot op de bodem in zijn gedoken, deel ik de uitkomsten hiervan met je. Terechte vraag van jou omtrent de TV Box. Top dat @TMTV jou het antwoord hier al op heeft gegeven. Weet jij zo voldoende? 💪

Reputatie 7

Hi @Peerke1964, ik wil je graag laten weten dat jouw punten zijn doorgezet als feedback naar onze tv-specialisten! Ik heb enkel op het eerste punt nog aanvullende vragen voor je. Kun je hier nog op terugkomen?  

  • Streams stoppen spontaan: ervaar je deze foutmelding nog steeds? Merk je dit bij specifieke zenders of bij elke zender? Kun je de App nog eens verwijderen en opnieuw installeren? Ik hoor graag of het hierna is verholpen.

 

Reputatie 1

Hi @Peerke1964, ik wil je graag laten weten dat jouw punten zijn doorgezet als feedback naar onze tv-specialisten! Ik heb enkel op het eerste punt nog aanvullende vragen voor je. Kun je hier nog op terugkomen?  

  • Streams stoppen spontaan: ervaar je deze foutmelding nog steeds? Merk je dit bij specifieke zenders of bij elke zender? Kun je de App nog eens verwijderen en opnieuw installeren? Ik hoor graag of het hierna is verholpen.

 

Hi Lisa,

Sorry voor de late reactie. Ja ik ondervind dit dagelijks.

Als ik in de avond de Apple TV uit zet met de TV knop ingedrukt te houden - popup vanaf rechterzijde scherm - Sluimer kiezen -  dan schakelt de Apple TV uit en alles wat eraan hangt gaat ook uit. Prima.

Als ik echter de volgende dag de Apple TV weer aan zet met de MENU knop op de AB dan komt het nagenoeg dagelijks voor dat de dan nog actieve zender niet afpeelt, vast staat en dat de App nergens op reageert. Moet dan met de TV knop dubbelklikken de App afsluiten en opnieuw opstarten. Dan werkt het eindelijk.

Ook ervaar ik dat wanneer het een keertje wel direct werkt bij het inschakelen, dat dan het TOUCH panel op de afstandsbediening niet goed wordt “ begrepen” door de App, de App springgt dan steevast naar de optie “ terugspoelen “ terwijl ik van boven naar beneden ( of andersom ) veeg om een ander kanaal te kiezen.

De ervaring met de Apple TV Remote is verre van optimaal en wellicht is het te overwegen om de App andere bedieningsopties te geven, dus klikken ( enkel, dubbel, drievoudig ) op het TOUCHpanel om bepaalde functies op te roepen ? 
 

 

PS:  Hoe staat het ervoor met de Dolby Streams ? Moet toch niet zo lastig zijn om de Apple TV dezelfde streams mee te geven als de Android TV kastjes, uiteindelijk wordt de stream in de decoder uitgepakt…

 

 

Reputatie 7

Hi @Peerke1964, maak je vooral geen zorgen - al top dat je er nog op terug kon komen! 💪 Check, helemaal helder zo. Ik heb deze informatie doorgespeeld naar de specialisten. Wat betreft Dolby op Apple TV, hier heb ik niks meer van vernomen na mijn laatste update die ik een tijd terug aan je gaf. Ik heb zojuist dan ook om een nieuwe status update voor je gevraagd. Je hoort het van me als ik hier een reactie op heb gekregen. 

 

Reputatie 7

Hi @Peerke1964, ik heb zojuist van mijn collega vernomen dat er geen updates te melden zijn hierover - sorry! Zodra we hier meer over weten, dan geef ik dat uiteraard door. Maar voor nu zijn er nog geen ontwikkelingen op dit vlak. 

Reputatie 1

Hi @Peerke1964, ik heb zojuist van mijn collega vernomen dat er geen updates te melden zijn hierover - sorry! Zodra we hier meer over weten, dan geef ik dat uiteraard door. Maar voor nu zijn er nog geen ontwikkelingen op dit vlak. 

Hi Lisa,

 

Dit vind ik toch wel een beetje een verontrustend bericht.

Het komt een beetje op mij over als dat de ontwikkelaars prioriteit geven aan andere zaken dan ervoor zorgen dat klanten een goede beleving hebben met de Apps die ze maken ? 

Moet ik dan nu alsnog naar dat kastje overstappen om de ideale ervaring te hebben , is dat wat ze willen ? Nog meer apparaten in huis, nog meer energie verbruik, nog meer nodeloze hardware. 

Misschien is het eens tijd om streams ( TV ) aan te gaan bieden via een gewoon IPTV model, niet versleuteld, niet weggestopt achter lastige coderingen maar gewoon instellen op je TV. Alle moderne TV;s kunnen met IPTV uit de voeten. Dan zijn we eindelijk van al die extra kastjes af en gaan we zaken zoals TV’s weer gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, TV ontvangen.

Peerke !



 

Reputatie 7

Hi @Peerke1964, ik had gehoopt dat je dit anders zou ervaren! Goed dat je dit aanstipt, want ik geef je graag wat meer duidelijkheid. We zetten alle feedback door naar onze specialisten en krijgen het vervolgens te horen als het punten zijn die inderdaad aangepast/verbeterd kunnen worden. Die worden dan meegenomen in een verbetertraject. Dit betekent niet dat alle punten op korte termijn (kunnen) worden aangepast. Sommige aanpassingen kunnen best veel tijd in beslag nemen totdat ze zijn doorgevoerd. We willen juist dat de klant een goede beleving heeft en daarom nemen we alle feedback ten harte, maar bepaalde aanpassingen doorvoeren kan best wat tijd kosten. Daarnaast wordt er ook gekeken welke verbeteringen als eerst doorgevoerd moeten worden, omdat dit bijvoorbeeld bugs zijn.  

Wat betreft jouw opmerking over IPTV. IPTV als pakket zullen we niet gaan ondersteunen, aangezien dit bekend staat als een grijs gebied. Onze Apps hebben de prioriteit en ik hoop dan ook dat je binnenkort enkele verbeteringen terugziet die je zelf hebt ingestuurd.