Beantwoord

STB's op nieuwe glasvezel aansluiting (zonder VLANs) via Unifi USG

  • 19 September 2020
  • 24 reacties
  • 6653 Bekeken

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Sinds gisteren ben ik overgestapt op T-Mobile Thuis. Het originele modem is een Zyxel VMG8825-T50.

Beide STB’s krijgen een IP uit het LAN subnet, en werken goed na het inloggen (klantnummer+pin).

 

Vervang ik de Zyxel door mijn eigen Unifi USG + switches, werkt er echter nog maar 1 van de 2 STB’s.

Ook na een complete factory-default van de STB’s. Ik zie op beide STB’s dat er updates geladen worden, maar bij 1 wordt het beeld zwart na het laden van ‘app: 14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3’.

Internet zelf werkt prima via de USG.

 

Weet iemand of mijn stelling klopt, en of ik toch nog wat specifiekers moert configureren?

Ik heb een backup gemaakt van de config van de Zyxel, en kan daar niet veel in vinden voor dit raadsel.

Ook geen instellingen voor ‘vendor-class-identifier’ aan de DHCP kant te vinden zoals bij bv. KPN/Telfort.

 

Alvast bedankt voor enige tips!

icon

Beste antwoord door acfnews 22 September 2020, 10:11

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@acfnews

Leuk om te lezen dat je op een eigen router bent overgegaan.

Neem aan dat de USG nog een een managed switch hangt, waar vervolgens je de zaak verdeelt.

Bekijk eens dit topic op het Ubiquity forum over Multicast, IGMP, IPTV on Unifi Switch, hopelijk is daar iets aan informatie te vinden.

EDIT 190920@12.27LT

Je zou ook hier in dit topic binnen TMT kunnen kijken, waar het gaat over wat ‘extra’ IPTV settings.

Reputatie 2

Beste @Pieter_B ,

 

Dank voor de reactie. De tweede link is het meest waardevol. Daarin staat precies wat ik nodig heb in deze reactie : https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520?postid=1562264#post1562264 (van @Jason )

 

Als dat dus waar is, klopt mijn config/setup en klopt het dat 1 STB werkt. 

 

Het verklaart echter nog niet waarom de 2e STB niet werkt.

 

Ik ga nog even verder onderzoeken hier..

Reputatie 2

Beste @Pieter_B ,

 

Na nog wat verder testen, lijkt net erop alsof mijn niet werkende STB een ‘verkeerde’ of in ieder geval andere applicatie geladen krijgt via het netwerk, dan de goed werkende:

 

werkende app: 14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3’.


niet werkende app : 14.8.69_build9_etv_va__glop_as3

 

Zou dit de reden kunnen zijn? Krijg ik misschien een applicatie die voor het ‘ouderwetse’ IPTV is?

 

 

Ron

Reputatie 7
Badge +3

@acfnews 

Neem zelf geen IPTV af van TMT, dus ik kan je helaas geen duidelijke info over geven. Begrijp dat het niet uitmaakt als je de werkende ontvanger plek omruilt met de andere box?

Je zou kunnen proberen om tijdelijk even weer het TMT modem aan te sluiten, om te kijken of de box dan een update krijgt.

Voor de rest zal er denk ik even een forum lid bij moeten komen die ook 2 werkende boxen heeft en je mischien op weg kan helpen.

Reputatie 2

Na een belletje met de helpdesk is het nu werkend. Er stond blijkbaar ergens iets niet goed met mijn nieuwe abonnement. Na de correctie heb ik mijn 2e STB naar default gereset, en daarna kreeg ik inderdaad een andere firmware (14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3) en daarna ook beeld.

 

Dus in het kort mijn setup:

  • glasvezel lijn
  • glas <> koper media converter
  • Ubiquiti Unifi USG (alleen VLAN 300 met internet via DHCP)
  • Ubiquitui switches waarop alle devices (STB + andere apparaten) zitten zonder verdere VLAN indeling

 

Al met al een makkelijke setup voor mensen die een eigen router willen zoals ik!

Reputatie 2

Ik heb het zelfde uren bezig geweest met de stb die ik opgestuurd heb gekregen en het Lukte maar niet. 

Nu blijkt bij mij het zelfde, de stb die ik gekregen heb vandaag blijft firmware 14.8.69 laden. Toen maar eens naar boven gegaan naar de stb die ik al had stroom eraf en die begint met laden en firmware update naar 14.8.83 build5 en plop die werkt wel. Dus morgen maar ff verder en bellen dat die andere stb de oude firmware maar blijft laden ook na reset enz.

 

Ook een unifi USG pro 4 met unifi switch alleen vlan300 en alles werkt na verwijderen vlan640

 

 

Alex

Reputatie 4

Goed om te lezen dat de USG zonder al te veel problemen te integreren is. 
Wij stappen binnenkort over van KPN naar TM, bij KPN was het veel te lastig om de USG werkend te krijgen 
Is die VLan300 al standaard ingesteld in de USG of dient die VLan apart aangemaakt te worden?

Klein kickje!

 

Inmiddels middels een verhuizing over naar het nieuwe platform. Daar heb ik nu een USG aan de mediaconverter gehangen en op de WAN aansluiting vlan300 geconfigureerd. Internet werkt prima echter geen tv. Deze blijft na het booten een zwart scherm geven (decoder nog uit het Vodafone tijdperk, Entone). In principe zou het toevoegen van VLAN300 toch voldoende moeten zijn? Is dit bij iemand wel al werkend?

Reputatie 6
Badge +3

Klein kickje!

 

Inmiddels middels een verhuizing over naar het nieuwe platform. Daar heb ik nu een USG aan de mediaconverter gehangen en op de WAN aansluiting vlan300 geconfigureerd. Internet werkt prima echter geen tv. Deze blijft na het booten een zwart scherm geven (decoder nog uit het Vodafone tijdperk, Entone). In principe zou het toevoegen van VLAN300 toch voldoende moeten zijn? Is dit bij iemand wel al werkend?

 

Zover ik weet wordt je met een verhuizing niet overgezet naar het nieuwe platform (teminste bij familie van mij was dat niet zo). 

Je kan aan de software tijdens het opstarten van de box herkennen of je op het nieuwe platform zit. 

  • Nieuwe platform: 14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3
  • Oude platform : 14.8.69_build9_etv_va__glop_as3

Btw, je zegt nog een oude Vodafone STB te hebben. Is dat wel een Aria 610? Want de oude Kamia/Amulet boxen zijn nog in de test fase als ik de andere topics over T-Mobile Tv mag geloven ;) 

Ik begreep bij nieuwe aansluitingen (bij verhuizing krijg je een nieuwe abbonement), nieuw platform. Wellicht is dat alleen bij nieuwe abbonee's.. Dat zou verklaren waarom het niet werkt op deze manier. Dan zou de mediaconverter eerst in mijn Unifi switch moeten stoppen en de VLAN's 100/300 en 640 aan moeten taggen op de uplink poorten. Ga dat wel nog even proberen.

Ik heb nog wel de oude Vodafone Entone decoder (515b) met harddisk recorder. Dus nog geenKamia/Amulet STB.

Reputatie 6
Badge +3

Alleen als je een nieuwe aanvraag doet via de website krijg je het nieuwe platform. Daarbij wordt jouw STB nog niet “ondersteund” daar mee zijn ze nog aan het testen. 

 

Ik denk als je met de config.gateway.json file gaat spelen op de USG je het werkend kan krijgen direct op de USG zonder eerst de switch te gebruiken. 

Al moet je dan wel een bridge aanmaken, en dat gaat ten kosten van de internet snelheid. 

Alleen als je een nieuwe aanvraag doet via de website krijg je het nieuwe platform. Daarbij wordt jouw STB nog niet “ondersteund” daar mee zijn ze nog aan het testen. 

 

Ik denk als je met de config.gateway.json file gaat spelen op de USG je het werkend kan krijgen direct op de USG zonder eerst de switch te gebruiken. 

Al moet je dan wel een bridge aanmaken, en dat gaat ten kosten van de internet snelheid. 

Ok duidelijk, thanks!

Ik maak doe het wel op de trunk manier op mijn managed Unify switch. Op zich kan ik die poorten wel missen.

@acfnews, how did you managed to update to “14.8.73.2_build43-etv-vas - tvxavg - as3” 

I might be struggling with same issue. Just received today by new T-mobile TV box, but it gets stuck at “14.8.69_build9-etv-vas--glop--as3” then a blank screen.

I’m using an UDM plugged into the media converter, further direct connection from UDM to the TV box.

I tried connecting it to my managed switch but same story.

I’ll appreciate your reply, as I got over 5 weeks struggling to get my tv working.

Reputatie 2

@AlexWitting , I needed to contact the support desk, and only after they checked/fixed ‘something’ (I guess a central DB which determines which STB gets which endpoint/firmware) , it started working for me. 
If the STB get’s the other firmware, I guess your network are in good shape.

Keep in mind that booting the STB from power off mode, really takes some time, maybe two minutes orso. 

@AlexWitting , I needed to contact the support desk, and only after they checked/fixed ‘something’ (I guess a central DB which determines which STB gets which endpoint/firmware) , it started working for me. 
If the STB get’s the other firmware, I guess your network are in good shape.

Keep in mind that booting the STB from power off mode, really takes some time, maybe two minutes orso. 

How long did it take after your contact with support? I called them this morning to be migrated from the old platform to the new, they told me it would take two weeks(!!!).

@heath1990 , can’t tell you exactly how long will take because on my account they just have started the process. So not yet finalised, but I guess will not be more than 1 week.

Keep in mind to have the T-mobile router installed until process is complete, otherwise they can not make it. You can check in your T-mobile account when Interactive TV will be replaced by T-mobile TV.

@heath1990 , can’t tell you exactly how long will take because on my account they just have started the process. So not yet finalised, but I guess will not be more than 1 week.

Keep in mind to have the T-mobile router installed until process is complete, otherwise they can not make it. You can check in your T-mobile account when Interactive TV will be replaced by T-mobile TV.

Ah, I've already swapped the modem with the USG. Guess I'll have to undo that until the switch has been made, thanks for the tip!

As for checking it in my account, where exactly can I see it? Just clicked around in my account a bit, couldn't find anything. 

in your T-mobile account go to “Abonnementen” and then you will notice you TV service is “Interactive TV”. After migration completed that should become “T-mobile TV”. Also when you click “Wijzigen” it will show a cloud option. Check the link below:

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/tv/gebruiken/cloud-opnemen

in your T-mobile account go to “Abonnementen” and then you will notice you TV service is “Interactive TV”. After migration completed that should become “T-mobile TV”. Also when you click “Wijzigen” it will show a cloud option. Check the link below:

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/tv/gebruiken/cloud-opnemen

Great, I understand. Thanks!

Na een belletje met de helpdesk is het nu werkend. Er stond blijkbaar ergens iets niet goed met mijn nieuwe abonnement. Na de correctie heb ik mijn 2e STB naar default gereset, en daarna kreeg ik inderdaad een andere firmware (14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3) en daarna ook beeld.

 

Dus in het kort mijn setup:

  • glasvezel lijn
  • glas <> koper media converter
  • Ubiquiti Unifi USG (alleen VLAN 300 met internet via DHCP)
  • Ubiquitui switches waarop alle devices (STB + andere apparaten) zitten zonder verdere VLAN indeling

 

Al met al een makkelijke setup voor mensen die een eigen router willen zoals ik!

 

Goedemiddag @acfnews ,

Allereerst top dat je dit topic hebt aangemaakt; de informatie uit deze post vind ik erg prettig om te lezen. Wij gaan later dit jaar over naar T-Mobile Thuis (Internet + TV) Glasvezel. Ik had me ingesteld op de volgende config:

glasvezel lijn → media converter → Switch → USG → Switch

Nu lees ik dat het met nieuwe abonnementen eindelijk 'gewoon' mogelijk is om alle devices (dus ook tv-ontvangers) via VLAN 300 te routen en dus de volgende config te gebruiken:

glasvezel lijn → media converter → USG → Switch

Hoef ik hier t.z.t. alleen het ‘WAN’-netwerk (via ‘Networks’-menu) aan te passen en ‘Use VLAN ID’ in te schakelen met VLAN ID 300? Is het zó eenvoudig, of vergeet ik nog ergens iets?

 

Mijn vorige vraag zal misschien voor anderen nog relevant zijn; voor mij is dit niet meer het geval.

T-Mobile heeft het gepresteerd om geen glasvezel-abonnement te kunnen leveren op ons nieuwe adres. Voor alle directe buren in hetzelfde nieuwbouwproject is dit geen probleem, alleen voor ons. Waarom: ons huisnummer was eerder in gebruik voor een gebouw met meerdere kamernummers/huisnummer-toevoegingen… en daarom lukt het via T-Mobile website, hun Sales-team én hun Klantenservice niet om een abonnement aan te vragen.

T-Mobile wijst naar KPN (netwerkbeheerder), want zij zouden iets verkeerd hebben aangeleverd. KPN  Netwerk zegt: wij hebben alles netjes verwerkt en onze administratie is op orde.

Tweak zegt: welkom nieuwe klant, bij ons kun je wél gewoon een abonnement aanvragen. De monteur is inmiddels gepland voor de oplevering van het abonnement.

Dus helaas: doei T-Mobile.

Reputatie 1

Na een belletje met de helpdesk is het nu werkend. Er stond blijkbaar ergens iets niet goed met mijn nieuwe abonnement. Na de correctie heb ik mijn 2e STB naar default gereset, en daarna kreeg ik inderdaad een andere firmware (14.8.73.2_build43-etv-vas--tvxavg--as3) en daarna ook beeld.

 

Dus in het kort mijn setup:

  • glasvezel lijn
  • glas <> koper media converter
  • Ubiquiti Unifi USG (alleen VLAN 300 met internet via DHCP)
  • Ubiquitui switches waarop alle devices (STB + andere apparaten) zitten zonder verdere VLAN indeling

 

Al met al een makkelijke setup voor mensen die een eigen router willen zoals ik!

 

Goedemiddag @acfnews ,

Allereerst top dat je dit topic hebt aangemaakt; de informatie uit deze post vind ik erg prettig om te lezen. Wij gaan later dit jaar over naar T-Mobile Thuis (Internet + TV) Glasvezel. Ik had me ingesteld op de volgende config:

glasvezel lijn → media converter → Switch → USG → Switch

Nu lees ik dat het met nieuwe abonnementen eindelijk 'gewoon' mogelijk is om alle devices (dus ook tv-ontvangers) via VLAN 300 te routen en dus de volgende config te gebruiken:

glasvezel lijn → media converter → USG → Switch

Hoef ik hier t.z.t. alleen het ‘WAN’-netwerk (via ‘Networks’-menu) aan te passen en ‘Use VLAN ID’ in te schakelen met VLAN ID 300? Is het zó eenvoudig, of vergeet ik nog ergens iets?

 

Zojuist ook T-Mobile thuis aangevraagd (weg van ziggo) en realiseerde me zojuist dat ik ook de USG moet aansluiten. Blij met dit topic dus! Is bovenstaande instructie nu dus echt gewoon voldoende? Media converter ertussen en vlan 300 op de WAN verbinding en alles werkt?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HofKickS 

Ja, dit moet voldoende zijn voor tv en internet 😊

Reputatie 1

Hallo @HofKickS 

Ja, dit moet voldoende zijn voor tv en internet 😊

Nice, bedankt voor je reactie. nog twee weekjes wachten op de installatie dan maar en dan test ik het uit.

Reageer