T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 7

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

Reputatie 1

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Reputatie 4

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Reputatie 1

@leffr pas je igmp passthrough/ snooping aan in de switch

@Hidden.nld  dank voor je snelle reactie.

Deze heb ik aangezet in vlan640. Helpt niet

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Reputatie 4

 

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Als je nog niet ‘over’ bent, krijgt je IPTV box een IP adres in de 10.109.x.y range, anders gewoon in je LAN (meestal 192.168.1.x). Anders even kijken bij ‘My T-Mobile’ bij je abonnementsgegevens. Het ‘oude’ TV-pakket heet ‘Interactieve TV’ en het nieuwe pakket heet ‘T-Mobile TV’.

Er vanuitgaande dat je ‘Interactieve TV’ hebt, zou ik IGMP snooping op VLAN640 uitzetten en nog eens goed kijken dat je IPTV box op een poort zit die alleen VLAN640 krijgt. Je VLAN 640 mag niet via de USG lopen. Die moet aan de WAN kant alleen VLAN 300 hebben. 

Heeft het ooit goed gewerkt?

Reputatie 1

 

Het is wat tegenintuitief, maar bij UniFi moet IGMP Snooping juist uit staan voor VLAN 640. Het hangt een beetje van de FW versies af die je in de switch gebruikt, maar er zijn FW versies die precies het probleem geven dat je beschrijft, zodra ik IGMP Snooping op VLAN 640 aan zet.

Edit: bovenstaande gaat er vanuit dat je nog niet over bent naar T-Mobile TV en dus nog het ‘oude’ Interactieve TV hebt.

Ik weet niet of ik “over “ ben of niet. Wel dat wanneer ik vlan wijzig de tv helemaal geen contact meer maakt met tmobile. Ook IGMP Snooping uit maakt geen verschil.

Als je nog niet ‘over’ bent, krijgt je IPTV box een IP adres in de 10.109.x.y range, anders gewoon in je LAN (meestal 192.168.1.x). Anders even kijken bij ‘My T-Mobile’ bij je abonnementsgegevens. Het ‘oude’ TV-pakket heet ‘Interactieve TV’ en het nieuwe pakket heet ‘T-Mobile TV’.

Er vanuitgaande dat je ‘Interactieve TV’ hebt, zou ik IGMP snooping op VLAN640 uitzetten en nog eens goed kijken dat je IPTV box op een poort zit die alleen VLAN640 krijgt. Je VLAN 640 mag niet via de USG lopen. Die moet aan de WAN kant alleen VLAN 300 hebben. 

Heeft het ooit goed gewerkt?

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

Reputatie 4

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

OK. We weten nu in ieder geval wat de situatie is. Dan moet er ergens iets niet goed zitten in je configuratie. Op het UniFi forum is een goede beschrijving te vinden: https://community.ui.com/questions/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/402e917b-a1e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430

Ik hoop dat je er hiermee uit kunt komen. Bij mij werkt het in ieder geval al een paar jaar op deze manier.

Edit: dit topic is ooit gestart om de situatie voor het nieuwe T-Mobile TV te beschrijven, deze situatie is dus op jou (nog) niet van toepassing. Check daarom even goed hoe je UniFi configuratie is in vergelijking met de beschrijving op het UniFi forum.

 

Reputatie 1

 

Ik heb interactieve tv, ik krijg inderdaad ook een 10. adres. TV zit op poort met vlan640.

TV heeft nog niet gewerkt in deze situatie. 

OK. We weten nu in ieder geval wat de situatie is. Dan moet er ergens iets niet goed zitten in je configuratie. Op het UniFi forum is een goede beschrijving te vinden: https://community.ui.com/questions/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/402e917b-a1e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430

Ik hoop dat je er hiermee uit kunt komen. Bij mij werkt het in ieder geval al een paar jaar op deze manier.

Edit: dit topic is ooit gestart om de situatie voor het nieuwe T-Mobile TV te beschrijven, deze situatie is dus op jou (nog) niet van toepassing. Check daarom even goed hoe je UniFi configuratie is in vergelijking met de beschrijving op het UniFi forum.

 

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Hmmm. Kun je je setup beschrijven vanaf de glasvezel? Welke UniFi spullen heb je en welke FW versies? Gebruik je de mediaconverter van T-Mobile, of ga je met een SFP in een switch?

Wat cruciaal is in deze setup, is dat je eerst via een switch VLAN 640 en VLAN 300 van elkaar scheidt en alleen VLAN 300 aanbiedt aan je router (USG3, USG4 of UDM?).

VLAN640 is als een VLAN-only network aangemaakt?

Je IPTV box moet dan op een poort van de switch zitten die alleen VLAN640 heeft. En bij mij moet IGMP snooping dus uitstaan op VLAN640.

 

Edit: voor de zekerheid, als je IPTV via de T-Mobile router aansluit, dan werkt het wel gewoon? M.a.w. er zit geen probleem in de bron?

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Reputatie 7
Badge +3

@leffr 

Kijk eens of een Firmware rollback op je Unifi devices een oplossing kan zijn.

 

Reputatie 2

Ondersteuning T-Mobile netwek systeem + IPTV bij gebruik van een Synology router.

Naar aanleiding eerdere oproep, zie < DEZE reactie >  m.b.t. ondersteuning Synology router.
En onnodige discussie reeds op voorhand “welles / nietes” omtrent instellingen die daarop volgden of ze wel of niet geldig zouden zijn en mijn antwoord daarop < HIER >

Instellingen zijn inmiddels geverifieerd door een T-Mobile gebruiker met een Synology router.
En het blijkt dus gewoon exact overeen te komen zoals reeds van tevoren voorzien.
Niets meer, niets minder.

Ofwel enkel VLAN 300 instellingen voor zowel internet als ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform. Kunnen gewoon worden ingesteld in de Synology router en functioneert daarmee.

Daarmee is mijn vraag en de oproep op mijn vraag beantwoord.

Met dank aan  een gebruiker op Tweakers.net  via persoonlijke vervolgberichten daarover.

Installatie ging ook prima, de Zyxel draaide binnen 15 minuten en nog eens 15 minuten later
was deze weer vervangen door mijn eigen Synology router :-).


Feitelijk is de “T-Mobile” achterliggende systeembenadering een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker in te zetten met eigen gekozen routers dan de “KPN” methode.
Of het verder nog voor- of nadelen heeft tegenover elkaar, is nader te bezien.

Reputatie 7
Badge +3

@Babylonia 

How do I configure a VLAN ID on my Synology Router for Internet connection?

 

Top dat je het werkend hebt gekregen, maar het zou een welkome aanvuling zijn als je er een ‘How To’ van zou kunnen maken binnen dit topic met screenshots e.d.

 

Reputatie 2

OK, zal een dezer dagen wel eens kijken of ik dat stukje m.b.t. T-Mobile hier kan plaatsen.
Het is slechts een vrij beperkt onderdeel als gedeelte uit een veel meer omvangrijke handleiding die ik op het Synology forum heb staan.

Het merendeel gaat daar met name over IPTV "routed mode” voor een KPN aansluiting.
En aanverwant oud Telfort - met gerelateerd Oxxio - BudgedThuis - YouFone  waarvoor dezelfde instellingen gelden als voor Telfort.

T-Mobile is eigenlijk erg eenvoudig handmatig in te stellen.
Voor KPN "routed mode" (en aanverwant oud Telfort - Oxxio - BudgedThuis - YouFone)
en hun multicast streams, heb ik in samenwerking met Synology Support (Taiwan), aangepaste profielen laten samenstellen. Was eigenlijk in een update (eind 2020) al beschikbaar gesteld.
Maar in de haast was men kennelijk vergeten belangrijke programmacode in te sluiten, waardoor het niet functioneerde. Niet handig.

Zelf heb ik met Telfort / KPN sinds 3 november 2020 al een werkende patch op mijn Synology routers. Voor wat betreft die Telfort (en bij een kennis hier in de buurt een KPN) netwerk structuur.
Bij de eerstkomende firmware update worden die KPN / Telfort profielen alsnog gecorrigeerd.
(Medio April). Tezamen met nog een aantal bug-fixes, en mogelijk ook correctie op schijnbaar net gevonden algemene  "Qualcomm" kwetsbaarheden.

T-Mobile:
Voor T-Mobile is die nieuwe update t.b.v. de T-Mobile netwerkstructuur overigens helemaal niet nodig.
Dat functioneert gewoon met de reeds bestaande firmware versies.
Tenminste in ieder geval geverifieerd met een T-Mobile gebruiker op het nieuwe IPTV platform.
Maar denk dat het met "bridged port" instelling voor de oude T-Mobile IPTV structuur ook geen probleem is, omdat dergelijke instellingen al jaren mogelijk zijn met de Synology routers.

Voor meer informatie verwijs ik jullie alvast naar die Synology online handleiding:
Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Overigens er staat voor Synology een meer uitgebreide firmware update op stapel,
met ondersteuning voor meerdere VLANS voor het thuisnetwerk, wat direct ook doorgetrokken wordt naar hun mesh routers / WiFi punten (verdeeld over verschillende SSID's). En standaard al een extra sub-net, speciaal voor IoT apparatuur.

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Ik vermoed dat @Pieter_B gelijk heeft. Ik heb mijn UniFi switches geüpgraded naar FW versie 5.43.34 en verder niets veranderd en heb exact hetzelfde probleem nu. Dus maar weer terug naar een 5.43.18 (denk ik).

Reputatie 4

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Ik vermoed dat @Pieter_B gelijk heeft. Ik heb mijn UniFi switches geüpgraded naar FW versie 5.43.34 en verder niets veranderd en heb exact hetzelfde probleem nu. Dus maar weer terug naar een 5.43.18 (denk ik).

Ter info: Ik moest terug naar FW versie 4.3.21 voor de UniFi switches om dit probleem opgelost te krijgen.

Reputatie 2

Synology router glasvezel connectie t.b.v. het T-Mobile netwerk.
Glasvezel FTU ----> media-converter ----> ethernetkabel ----> WAN-poort Synology router.

Naar aanleiding van eerdere reactie < HIER >  en vraag voor gewenste uitleg net ervoor.

Een Synology router is met enkele menu’s gemakkelijk in te stellen voor T-Mobile.
Zowel het nieuw gebruikte IPTV platform onder het „ODF“ netwerk. (Alleen VLAN 300).

Alsook voor het „WBA“ netwerk en oude IPTV platform. (VLAN 300 + VLAN 640).

Afhankelijk van het systeem wat wordt gebruikt, zie  woonplaatsen met ODT of WBA.
Mogelijk is de informatie niet up-to-date? Bij twijfel kun je altijd even beide instellingen uitproberen.

Basis internet:
Basis voor beide soorten netwerken = Automatisch (WAN IP vanuit DHCP):

(Is mij niet bekend wanneer T-Mobile IPv6 gaat inzetten? De router is er wel in voorzien.
Voor zolang van toepassing gaat de set-up uit van gebruik van IPv4 ).
 

 

Vanuit plaatje hierboven verder met de knop "ISP settings (IPTV & VoIP)"

VLAN 300 - set-up met ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform - ODF netwerk.

Geverifieerd door T-Mobile gebruiker met zijn Synology router + 1 Gigabit connectie.
Alleen de met rood omkaderde instellingen vastleggen (afsluiten met OK).

Het leeg laten van LAN 3 en LAN 4, wordt daarmee de instelling van de bovenste regel
zijnde LAN 1, LAN 2 achterliggend (verborgen) tevens ook gebruikt voor LAN 3 en LAN 4

Zodat voor alle LAN-poorten dezelfde functionaliteit geldt = „internet“
Voor T-Mobile werkt daarbij tevens het nieuwe IPTV platform op alle LAN poorten.
 


Met de instelling hierboven is nog gekeken of een andere waarde voor prioriteit nog verschil gaf. (Naast „0“ ook nog 1, 2, 3... Dat maakt voor T-Mobile echter geen verschil.

(Eerder is bij een KPN - 500 Mbps glasvezel verbinding met gebruik van een DrayTek router daarbij wel verschil gevonden in maximum speedtest snelheid. Daar moest een waarde van 1 worden ingesteld of hoger. Ofwel met waarde 0 was de snelheid lager).

 

VLAN 300 + VLAN 640 - set-up met ondersteuning voor oude IPTV platform - WBA netwerk.

Deze set-up is niet geverifieerd door een T-Mobile gebruiker. (Op het netwerk van de hiervoor beschreven ODF set-up is het oude platform kennelijk niet meer actief).

Vergelijkbare instellingen (met andere waarden) gebruikte ik enkele jaren geleden zelf wel voor een „Telfort“ connectie, toen een „bridged port“ IPTV set-up met enkele beperkingen nog werkte.
(Later zijn door KPN die functionaliteiten aangepast, waardoor sindsdien niet meer toepasbaar).

Alleen de met rood omkaderde instellingen vastleggen (afsluiten met OK).

Bij dit voorbeeld is alleen LAN 4 ingesteld voor aansluiting van een TV-onvanger.
(Een „bridged port“ instelling t.b.v. doorgifte TV op deze LAN-poort).

LAN 3 is met deze instelling ook voor internet. (Zie opmerkingen vorige onderdeel - ODF netwerk).
Wil men die LAN 3 ook voor een TV-ontvanger inzetten, vult men ook daar VLAN 640 in.

Omdat dit oude IPTV platform niet daadwerkelijk met praktische tests is geverifieerd, is niet bekend, of hier invulling met andere waarden voor prioriteit nog verschil maakt. Dus met enig voorbehoud.
Dat is echter makkelijk nog zelf even uit te testen.
(Bijv. voor internet VLAN 300 prioriteit 1 - IPTV VLAN 640 prioriteit 2 of hoger).
 

 

Controle „Smart WAN“ interfaceprioriteit / positie (Synology):

Met de Synology router zijn meerdere WAN-poorten en bijv. G4 mobiele internetverbinding via USB mogelijk, gecombineerd met VPN e.d.  Voor een juiste „standaard“ internet verbinding controleer de positie van de WAN interface. Deze moet op de bovenste positie staan.
 


Zolang alleen IPv4 aan de orde, is alleen de WAN interface onder de kolom van IPv4 relevant).
De eerste twee cijfers van de gateway betreft geen connectie met T-Mobile.
(Als voorbeelden voor de afbeeldingen hier geplaatst gebruik ik mijn eigen internetconnectie).
 

 

Aanvullende instellingen: 

IGMP Proxy / IGMP Snooping
(Geverifieerd door T-Mobile gebruiker met Synology router op nieuw IPTV platform - ODF)

Wel of niet geactiveerd, maakte niets uit.  Schakel IGMP Proxy dan beter uit (geen functie).

IGMP Snooping zou je standaard echter beter ingeschakeld kunnen hebben.
Het kan voordelen hebben indien in het netwerk van typische multicast protocollen gebruik wordt gemaakt. Chromecast achtige systemen, en hedendaagse printer aansturingen maken daar bijv. gebruik van. Het optimaliseert het onderlinge LAN data-verkeer.
 


 

Telefonie / VOIP: 

Synology routers hebben geen VOIP - ATA adapter ingebouwd om er analoge (RJ11 stekker) telefoontoestellen op aan te sluiten. Wil je achterliggend toch gebruik willen maken van een T-Mobile telefoonaansluiting, is er achterliggend kennelijk nog steeds een problematiek van T-Mobile om de benodigde SIP gegevens (wachtwoord) niet vrij te geven aan de gebruiker.

Neem dan beter een VOIP abonnement bij een onafhankelijke VOIP provider.
Geen gedonder mee, en bovendien goedkoper.

Heb je twee keuzes om telefonie in te zetten.

  • Bij gebruik van analoge toestellen via een ATA-adapter
    zoals bijv. een Grandstream HT-802, of een net iets uitgebreider broertje de HT-812.
    Uitleg hoe bij een Grandstream ATA-adapter “KPN“ VOIP / SIP gegevens in te voeren,
    + nog < DEZE > geeft info hoe men zoiets ook voor andere SIP-accounts instelt.
    STUN-server instellingen zijn meestal niet (meer) nodig.
    ATA-adapters betrekkelijk voordelig te koop via amazon.nl 
    Het uitgebreider HT-8112 model weing anders in prijs.
     
  • Direct de VOIP / SIP gegevens invoeren in VOIP apparatuur
    van bijv. Yealink  /  Yealink DECT  -  Grandstream  -  Gigaset (DECT),
    die men kan aansluiten op een ethernet-poort van de router, via WiFi,
    of bijv. een 3CX Softphone appje op een laptop.
    (Overigens is dat basis Windows "Client" 3CX Softphone appje altijd al gratis geweest. Niet enkel voor één jaar. Dat "abonnement" geldt alleen voor de veel meer uitgebreide VOIP PBX "centrale" die 3CX ook aanbiedt).

Alternatieve VOIP providers:
Bijvoorbeeld CheapConnect en gebruik van uiterst goedkope "Betamax" uitbel accounts zoals VoipBuster - PowerVoip.

Beslist aan te raden, want daarmee is telefonie een stuk goedkoper dan via een internetprovider gerelateerd VOIP account.  Alternatieve VOIP / SIP accounts zijn ook breder inzetbaar
= te gebruiken op andere locaties. (Bellen via je laptop vanuit elke locatie in de wereld).

T-Mobile:  M.b.t. een T-Mobile internet aansluiting en gebruik van alternatieve VOIP-providers.
Zie een belangrijke constatering aangaande het gebruik van poort 5060
op het forum van CheapConnect.

Alternatieve SIP poorten: (anders dan 5060)
Afhankelijk van gebruikte VOIP apparatuur, "softphone" applicaties op laptops, smartphones, en combinaties van het een en ander, kan het wenselijk zijn andere SIP-poorten in te zetten, dan de gebruikelijke poort 5060. (Ook gezien de restrictie die er kennelijk is m.b.t. T-Mobile).

Voor CheapConnect is deze reeks aan SIP-poorten in te zetten:
5060 - 5070 - 5072 - 5074 - 5076 - 5078 - 5080

Voor VoipBuster  en  PowerVoip en mogelijk ook andere "Dellmont sarl" gelieerde VOIP "merken" poort 6000

Gebruik van andere poort dan 5060, loop je ook minder risico op mis-connectie mocht je gebruik willen maken van bijv. een softphone applicatie op een laptop, en gebruikt op externe locaties.
 

Synology router instellingen VOIP:
Omdat VOIP-apparatuur zelf de aanmelding doet bij een VOIP-provider, ofwel zelf de aanroep voor registratie, zijn doorgaans ook geen aanvullende instellingen nodig zoals port forwardings e.d.

Alleen bij heel specifieke set-ups waar je onderling doorverbindingen wilt maken tussen het ene SIP-account, en een ander, en met meerdere separate VOIP-toestellen (niet bedoeld onderlinge DECT doorverbindingen), en er dan toch weer een "retour" oproep "van de andere kant komt", kan het nodig zijn instellingen aan te vullen bij het onderdeel "Port Triggering".

Er geldt echter wel één basis-instelling die voor alle achterliggende VOIP apparatuur geldig is m.b.t. security / firewall. Zonder die instelling heeft bijvoorbeeld een "KPN VOIP" account geen audio indien er wordt ingebeld. CheapConnect echter geen probleem.
Houd het standaard daarom beter ingeschakeld.
 

 

 

Slot:

Ik denk dat met bovenstaande instellingen de belangrijkste zaken m.b.t. T-Mobile zijn behandeld. Mocht je meer uitgebreide instellingen m.b.t. een Synology router willen inzetten, raad ik je aan dat beter op het forum van Synology zelf te raadplegen, of daar vragen te stellen.

Binnen redelijk te voorziene tijd zal een nieuwe SRM firmware update worden geïntroduceerd. Met gebruik meerdere VLAN's als thuis netwerk, speciaal netwerk voor IoT apparaten, e.d.
(Ontwikkeling zit in een ver gevorderd stadium).

Daarmee zullen mogelijk een aantal menu’s aangepast worden.
In hoeverre de voorgaande uitleg dan nog zijn actuele geldigheid heeft, is dan te bezien.

Voor actuele updates en info daarover ook beter het Synology forum zelf in de gaten te houden.

https://www.synology-forum.nl/synology-router/

Reputatie 3

Als ik omgezet word van het huidige tv platform - zijnde vlan 640 - naar het vernieuwde platform, levert dat dan geen issues mbt het multicast signaal?

 

of word het dan ineens een unicast signaal dat alles over vlan 300 gaat en is igmp snooping nog steeds niet nodig?

Reputatie 7
Badge +6

@Comp User Als je glasvezel hebt, krijg je op het nieuwe platform unicast-streams. Dan is IGMP-snooping inderdaad niet nodig. Zit je op DSL, dan houd je (voor live tv) de multicast-streams en om die te laten werken, zijn de instellingen nodig die in dit topic beschreven staan. Die worden dan nog steeds via VLAN 640 aangeleverd.

Reputatie 2

ik heb hier een asus RT-AX68U inmiddels werkend gekregen op t-mobile thuis, incl. tv, maar hoe sluit ik nu de vaste lijn aan via sip ofzo? of is er een apparaat die van ethernet naar rj11 analoge telefoon aansluiting kan gan?

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Dat zou je met een ATA kunnen doen. Zelf gebruik ik deze. Om aan je SIP-gegevens te komen, heb ik deze handleiding geschreven. Die wordt niet officieel door T-Mobile ondersteund, maar wel door mij 😉.

Ahem … zou mooi zijn als het met een fritzbox ook zou lukken

Ik hoop dat ik op Tweakers geen onzin heb zitten verkondigen. :upside_down:

Ik doe nog een poging :grin:

Kun je - op DSL - gebruik  maken van T-Mobile TV door alléén VLAN 300 in te stellen en vervolgens alléén nog maar de routing tabel in te kloppen?

M.a.w.: hoef je niet hiernaast ook nog ergens expliciet een VLAN 640 op te voeren?

@driels80 is hier misschien nog steeds in geïnteresseerd. De heren op Tweakers denken dat je voor gebruik van het nieuwe platform unbedingt AVM nodig hebt.

Ik kan het jammer genoeg zelf niet testen want geen TV. Maar ik zou het top vinden als het kan.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@rindertb Ik ben niet specifiek bekend met Fritzboxen, maar je hebt er wel een nodig met multi-WAN-ondersteuning. Die static routes moeten namelijk wel naar VLAN 640. Je moet het eigenlijk zo zien: VLAN 300 is de ‘standaard gateway’. Dat wil zeggen dat in principe alle verkeer via dat netwerk moet lopen. Die static route-lijst moet je zien als lijst met uitzonderingen. Alle verkeer van en naar die IP-adressen moet via VLAN 640 gaan.

PS Bedankt voor het compliment op Tweakers ;-)

Bummer. Bedankt!

Reageer