T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 3

Ik doe nog een poging :grin:

Kun je - op DSL - gebruik  maken van T-Mobile TV door alléén VLAN 300 in te stellen en vervolgens alléén nog maar de routing tabel in te kloppen?

M.a.w.: hoef je niet hiernaast ook nog ergens expliciet een VLAN 640 op te voeren?

@driels80is hier misschien nog steeds in geïnteresseerd. De heren op Tweakers denken dat je voor gebruik van het nieuwe platform unbedingt AVM nodig hebt.

Ik kan het jammer genoeg zelf niet testen want geen TV. Maar ik zou het top vinden als het kan.

 

 


Ik kan dit gaan proberen tegen die tijd, zelf ik heb ik geen tv maar me ma wel en die zit nog steeds op het oude platform.

Mocht het zover zijn en lukken en ze nog op DSL zitten tegen die tijd dan laat ik weten of het gelukt is.

Reputatie 3

@rindertb heb je dit al geprobeerd? 

Dit profiel was gemaakt voor het oude TV-platform. Het nieuwere T-Mobile TV werkt op een andere manier. Ik weet niet of de poorten 3 en 4 op het nieuwe platform evengoed nog TV doorgeven. Wil je echter alle poorten vrij hebben voor naar keuze TV of internet dan moet het door AVM opgelost gaan worden. Tenzij een doe-het-zelver een nieuw profiel maakt.

 

Ik ben niet meer aangesloten via TM.

Reputatie 3

Ik doe nog een poging :grin:

Kun je - op DSL - gebruik  maken van T-Mobile TV door alléén VLAN 300 in te stellen en vervolgens alléén nog maar de routing tabel in te kloppen?

M.a.w.: hoef je niet hiernaast ook nog ergens expliciet een VLAN 640 op te voeren?

@driels80is hier misschien nog steeds in geïnteresseerd. De heren op Tweakers denken dat je voor gebruik van het nieuwe platform unbedingt AVM nodig hebt.

Ik kan het jammer genoeg zelf niet testen want geen TV. Maar ik zou het top vinden als het kan.

 

 


Ik kan dit gaan proberen tegen die tijd, zelf ik heb ik geen tv maar me ma wel en die zit nog steeds op het oude platform.

Mocht het zover zijn en lukken en ze nog op DSL zitten tegen die tijd dan laat ik weten of het gelukt is.

 

even een update! @rindertb  @Lisa 

 

We zijn overgezet op het nieuwe TV Platform van T-Mobile TV

 

Dit zou gisteren eigenlijk gebeuren maar omdat wij een eigen modem hebben hangen de Fritzbox 7581/83 is dit mis gegaan , terwijl ik bovenstaande tabel al eerder in het modem had gezet.

Na vanochtend te hebben gebelt met klantenservice die wou hebben dat ik kun modem aansloot en de boel via hard reset deed en nog niks gebeurde , vonden ze het heel raar en zou worden doorgezet

nadat ik had opgehangen en de fritzbox weer aansloot en daarna besloot als nog het TV kastje een hard reset te geven , merkte ik op dat die nieuwere firmware/software aan het downloaden was en meerdere keren opnieuw opstarten en opeens weer om de klantnr en pinvroeg en daarna zag ik dus dat het Nieuwe TV Platform (TMobile TV) dus nu ook werkt met de Fritzbox 7581/7583!

Alles werkt nu zonder een aparte VLAN 640 voorheen , alles gaat nu over 300 en het TV boxje krijgt nu netje een 192.168.178.xx adres.

Reputatie 7
Badge +16

@driels80 Superbedankt voor jouw update en top dat je het nu aan de praat gekregen hebt! 😄

Een kleine toelichting op waarom het met de Fritz misging: wanneer ons modem niet aangesloten is, kan niet het juiste MAC-adres gekoppeld worden aan de actieve aansluiting. Dit zorgt er vervolgens voor dat de informatie die de aansluiting richting het modem pusht, bijvoorbeeld updates op de TV Box en updates in het abonnement, niet terecht kunnen komen in het eigen modem. Dit kun je omzeilen door ons modem aan te sluiten en vervolgens een MAC-release uit te laten voeren, anders loop je het risico dat je niet het juiste IP vanuit de DHCP gepusht krijgt en loop je tegen bijvoorbeeld IP-lease time errors aan waardoor de verbinding af en toe wegvalt. Geen zorgen: ik heb dit meteen in orde gemaakt voor je. Je zult hier nu geen last van hebben.

Veel plezier met het nieuwe platform en stel gerust vragen indien je die hebt. Stay safe!

Reputatie 3

@driels80 Superbedankt voor jouw update en top dat je het nu aan de praat gekregen hebt! 😄

Een kleine toelichting op waarom het met de Fritz misging: wanneer ons modem niet aangesloten is, kan niet het juiste MAC-adres gekoppeld worden aan de actieve aansluiting. Dit zorgt er vervolgens voor dat de informatie die de aansluiting richting het modem pusht, bijvoorbeeld updates op de TV Box en updates in het abonnement, niet terecht kunnen komen in het eigen modem. Dit kun je omzeilen door ons modem aan te sluiten en vervolgens een MAC-release uit te laten voeren, anders loop je het risico dat je niet het juiste IP vanuit de DHCP gepusht krijgt en loop je tegen bijvoorbeeld IP-lease time errors aan waardoor de verbinding af en toe wegvalt. Geen zorgen: ik heb dit meteen in orde gemaakt voor je. Je zult hier nu geen last van hebben.

Veel plezier met het nieuwe platform en stel gerust vragen indien je die hebt. Stay safe!

@Jason 

Dank je wel voor je snelle antwoord , maar TV is niet op mijn aansluiting maar op die van me mams :)

ik had het bericht getypt vanaf mijn eigen aansluiting dus weet niet of ik me wel of geen zorgen moet gaan maken nu vanwege de IP Lease time errors en TV bij me moeder.

Ik hoop op een snel antwoord.

Reputatie 7
Badge +16

@driels80 Het abonnement dat ik tegenkwam, heb ik gevonden via de gegevens in jouw Communityprofiel. Dat was ook de aansluiting waarin de lease time errors voorkomen. Ik heb een meting uitgevoerd en zie geen problemen meer in de verbinding. Zou je me voor de zekerheid nog jouw eigen gegevens kunnen toesturen in een privébericht, alsjeblieft?

Dan checken we dat ook direct! 😄

Het gaat om de volgende gegevens:

-Postcode

-Huisnummer

-Geboortedatum

-Laatste vier cijfers van jouw IBAN

Thanks voor je medewerking en indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een prachtig en vooral gezond weekend toegewenst!

Reputatie 3

@driels80 Het abonnement dat ik tegenkwam, heb ik gevonden via de gegevens in jouw Communityprofiel. Dat was ook de aansluiting waarin de lease time errors voorkomen. Ik heb een meting uitgevoerd en zie geen problemen meer in de verbinding. Zou je me voor de zekerheid nog jouw eigen gegevens kunnen toesturen in een privébericht, alsjeblieft?

Dan checken we dat ook direct! 😄

Het gaat om de volgende gegevens:

-Postcode

-Huisnummer

-Geboortedatum

-Laatste vier cijfers van jouw IBAN

Thanks voor je medewerking en indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een prachtig en vooral gezond weekend toegewenst!

@Jason bij deze gister een privebericht gedaan :)

Reputatie 6

Dankjewel @driels80, Jason is morgen weer aanwezig en zal jouw privébericht zo snel mogelijk beantwoorden!

Reputatie 3

Hallo Allemaal,

eind van deze maand word ik (opnieuw) aangesloten op het netwerk van T-Mobile. Ik heb besloten om ze een nieuwe kans te geven. Nu wil ik wel graag een eigen router (Ubiquiti USG 3P) gebruiken i.p.v. de Zyxel router. Ik neem alleen internet af. TV gaat via NL-ziet en Apple TV’s. De setup word dus als volgt:

FttH - Media Converter - Ubiquiti USG 3P - Switch - LAN

in het LAN hangen naast 2 Apple TV’s ook 2 WiFi accesspoints, een server, een desktop PC, een Smart TV, receiver en Blu ray speler. De rest van de apparatuur in huis gaat via WIFI. 
 

ik lees overal dat het bij T-mobile een stuk eenvoudiger is om je eigen router weekend te krijgen dan bij mijn huidige provider (KPN), maar kan nergens een duidelijke instructie vinden, terwijl die er voor KPN wel zijn. Heb alleen door tijdgebrek het project in de ijskast moeten zetten. 

• Kan iemand me aangeven wat ik moet instellen, en in welke volgorde?

• Moet ik, ook al gebruik ik alleen internet, toch VLAN’s instellen?

• Moet dat voor je verbinding maakt, of kan ik eerst alles aansluiten?

ik hoop dat iemand me antwoord kan geven. 
 

grtz Ger

Reputatie 4

@Doeffgek heb zelf UniFi USG draaien, instellen stelt niet veel voor. Bij de WAN poort VLAN 300 instellen. Verder heb ik als 1e en 2e DNS server die van Google en Cloudflare ingesteld, 8.8.8.8 en 1.1.1.1 omdat er in verleden wat problemen met TMT DNS waren. 

Of je het ervoor of na doet maakt niet uit. Kan even duren voordat je ip krijgt, reboot kan helpen. 

Succes. 

 

Reputatie 3

@pwenas bedankt voor je reactie. 
 

als ik het goed begrijp zuinig mijn USG nu al kunnen configureren. Even aanmelden in mijn controller, en via die weg VLAN300 instellen. Dan zou, als de monteur geweest is, ik die direct aan de MC kunnen hangen en dan zou het, eventueel na even op IP te wachten, meteen moeten functioneren?

ik zit er ook aan te denken om de router (die gisteren geleverd is) nu alvast een keer aan de laptop te hangen om mijn DHCP goed in te stellen, zodat alle apparaten die nu een vast in meteen goed mee gaan. De monteur sluit die toch aan, dan is dat probleem al getackeld. 

Reputatie 3

@driels80 Superbedankt voor jouw update en top dat je het nu aan de praat gekregen hebt! 😄

Een kleine toelichting op waarom het met de Fritz misging: wanneer ons modem niet aangesloten is, kan niet het juiste MAC-adres gekoppeld worden aan de actieve aansluiting. Dit zorgt er vervolgens voor dat de informatie die de aansluiting richting het modem pusht, bijvoorbeeld updates op de TV Box en updates in het abonnement, niet terecht kunnen komen in het eigen modem. Dit kun je omzeilen door ons modem aan te sluiten en vervolgens een MAC-release uit te laten voeren, anders loop je het risico dat je niet het juiste IP vanuit de DHCP gepusht krijgt en loop je tegen bijvoorbeeld IP-lease time errors aan waardoor de verbinding af en toe wegvalt. Geen zorgen: ik heb dit meteen in orde gemaakt voor je. Je zult hier nu geen last van hebben.

Veel plezier met het nieuwe platform en stel gerust vragen indien je die hebt. Stay safe!

Is er ergens een volledig topic waar de settings voor Fritzbox te vinden zijn @Jason 

Toen ik het in ging stellen bleef ik een netwerk foutmelding krijgen, en ik wil die Zyxel er echt tussenuit hebben. Alvast bedankt voor je antwoord. 

Reputatie 7

@bharskamp update firmware. Regio en taal op NL. Provider settings op T-Mobile zetten.

Reputatie 3

@bharskamp update firmware. Regio en taal op NL. Provider settings op T-Mobile zetten.

Die stonden/staan allemaal goed @Hidden.nld Firmware update ik altijd op het moment dat de Duitsers hem loslaten 😉 Glasverbinding, dus je kan gewoon het profiel T-mobile kiezen, alles werkt ook behalve de TV 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @bharskamp,

Fijn dat je altijd alles up-to-date hebt! Ik weet natuurlijk niet exact welk FRITZ!Box model je hebt, hopelijk heb je iets aan een van de volgende topics:

5530:
FritzBox 5530 fiber en TV via glasvezel (AON)
TV installeren op Frit!box 5530

7490:
Fritzbox 7490 poort 3 en 4

7581:
(DSL) Zyxel vervangen door Fritzbox 7581

Op zich zouden de meeste modellen wel soortgelijk moeten werken, waardoor ik inschat dat alle topics wel relevant voor je zullen zijn. 

Hopelijk kom je er hiermee uit!

Reputatie 3

Misschien een beetje aan de late kant, maar mocht @bharskamp het nog steeds niet voor elkaar gekregen hebben; kijk hier eens naar, mogelijk dat je hier wat aan hebt. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Comp User, dat is erg attent voor je, dank hiervoor! Mocht het @bharskamp inmiddels al wel gelukt zijn, dan is dit Tweakers topic met extra uitleg voor anderen zeer zeker welkom, top! 👌

Reputatie 2

!4 mei 2022 is bij mij glasvezel aangesloten. Alvoor de monteur kwam om alles te installeren heb ik dat al gedaan. Ik heb een Netgear RBR 752 mesh router. Deze heb ik direct aangesloten op het aansluitpunt van t-mobile. Alleen heb ik eerst een vlan 300 opgezet voor internet en de igmp-proxy uitgeschakeld.

Alles werkt als een tierelier. Internet, tv. NB Ik heb geen telefoon aansluiting.

Reputatie 7

Mooi om te horen @Elegast en via port-forwarding een piece of cake. Geniet van je verbinding en welkom bij T-Mobile! 

Reputatie 2

@BorisIk heb alleen poorten opengezet voor mijn 2 nassen. Meer niet. Ik heb de router meteen aangesloten op het media kastje. Er zit dus geen T-50 meer tussen.

Hoi luitjes,

Vraagjes:

1) Wat is exact het onderscheid tussen het oude en nieuwe systeem? (Tmobile sinds Dec-2020)

 

2) Ik heb een Asus RT AC66U router achter mijn Zyxel geplaatst en internet/netwerk werkt perfect. Maar nu: De TVBox nog niet. Ik heb het rijtje routingadressen keurig ingevoerd (pagina 1) bij de LAN route instellingen. Nu heb ik wel beeld maar stilstaand (en/of zwart).

De IPTV instellingen van VID 300 en 640 kan ik niet toepassen omdat dan mijn internet en netwerk het niet meer doet..

 

Wat is de truc om geen stilstaand en/of soms (commerciele zenders) zwart beeld meer te hebben?

 

 

Het verschil is dat het oude systeem "bridged-IPTV" was waarbij een brug gemaakt werd tussen één of enkele LAN poorten en het TV netwerk (vlan 640) van T-Mobile. Apparaten aangesloten op zo'n LAN poort waren dus niet aangesloten op Internet (vlan 300) en konden dus ook geen OTT diensten zoals Netflix leveren. Bij het "nieuwe" systeem is er sprake van "routed-IPTV". Daarbij wordt er geen brug meer gemaakt tussen het TV netwerk (vlan 640) en specifieke LAN poorten maar zorgt de router voor de juiste routering van TV verkeer richting TV netwerk (vlan 640) en ander verkeer richting Internet (vlan 300). Alle apparaten zijn hierbij op het gewone LAN aangesloten en kunnen dus ook OTT diensten zoals Netflix aanbieden.

De vlans 300 en 640 zijn alleen beschikbaar aan de WAN zijde van de primaire router en niet op het LAN. Een router die je achter de primaire router plaatst kan dan ook niet rechtstreeks met die vlans verbonden worden, dat loopt gewoon via het LAN van de primaire router.

Aha.

 

Is er uberhaupt hier iemand die dan wel de IPTV werkend heeft gekregen op een router achter de Zyxel op het nieuwe systeem of is dit puur nog voor het oude? En aangezien elke router weer anders is met instellingen is door de bomen ook het bos niet meer te zien.. Zoals bij Asus: Welke gateway mag ik gaan gebruiken voor de routeringsadressen: Die van de Zyxel of die van de Asus zelf? En welke settings bij IPTV? Want de IPTV 300 / 640 waarover gesproken wordt doet bij mij niets anders dan dat ik geen internet meer heb en het router zegt dat DHCP dan “ineens” verkeerd is ingesteld. Terwijl zonder de IPTV settings internet prima werkt via de router op de Zyxel.

Kan je op die Asus überhaupt een IGMP proxy server inrichten?

Zo ja, dan zou je op de Asus verder geen routeringen en vlans vast hoeven te leggen immers vanuit de Asus gezien moet alle communicatie doorgezet worden naar de Zyxel.

Reageer