Beantwoord

TV-beeld staat stil tijdens download

  • 27 October 2022
  • 30 reacties
  • 442 Bekeken

Reputatie 3

Als de TV aanstaat en ik ga tegelijkertijd op mijn Macbook via wifi bestanden downloaden dan bevriest de TV. Het lijkt er dus op dat de download de volledige bandbreedte pakt. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is en het is uitermate storend. Oftewel: hoe lossen we dit op? Vroeger was TV en internet apart (aparte poorten) maar het moest allemaal weer zo nodig anders. Hoe gaan we dit oplossen? En dan hebben we het nog niet over de regelmatige ‘dips’ die in de wifi zitten. Dan weer wel verbinding, dan een seconde niet en dan weer wel.

icon

Beste antwoord door Lisa 15 November 2022, 10:18

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Is er wel bandbreedte gereserveerd voor de vaste telefoon bij een glasvezelverbinding, of ook niet? 

Er wordt geen bandbreedte gereserveerd voor VOIP en er is ook geen prioritering op basis van VLAN, omdat VOIP gewoon over het internet-VLAN (300) gaat, maar er is wel een QoS-instelling die ervoor zou moeten zorgen dat dit verkeer voorrang krijgt.

 

Reputatie 3

Nou @Lisa dit is wel een makkelijk antwoord van jouw collega. Hier had niets voor getest hoeven te worden, of wel? Voel dat ik hier ook weer een beetje aan het lijntje ben gehouden. In het verleden liepen TV en internet wel apart want het waren immers aparte poorten. Zo zie je maar weer dat de meeste veranderingen geen verbetering zijn. Krijg steeds meer de indruk (zie ook dit draadje:) 

dat T-mobile kwalitatief alles aan het afbreken is. Het begon zo goed toen het nog allemaal Vodafone was maar het wordt met de tijd slechter. Jammer.

Is er wel bandbreedte gereserveerd voor de vaste telefoon bij een glasvezelverbinding, of ook niet? 

Er wordt geen bandbreedte gereserveerd voor VOIP en er is ook geen prioritering op basis van VLAN, omdat VOIP gewoon over het internet-VLAN (300) gaat, maar er is wel een QoS-instelling die ervoor zou moeten zorgen dat dit verkeer voorrang krijgt.

 

Dank je wel @TMTV helemaal duidelijk! Verder voel ik Reclameruud's teleurstelling wel een beetje hoor. Het is voor mij reden geweest om alleen internet en vaste telefoon af te nemen, en tv via ziggo (zonder decoder) te laten. Jammer dat het tv platform kwalitatief niet is waar het zou moeten zijn, maar ik neem aan dat we daar ‘hogerhand’ verantwoordelijk moeten houden. Ben wel onder de indruk van de t-mobile medewerkers op het forum hier die echt wel voor je in de bres springen, maar ook hun invloed gaat natuurlijk maar zo ver. Vind het echt jammer dat het tv product steeds meer een ondergeschoven kindje begint te worden, anders was ook ik zeker voor een alles in één pakket gegaan.

Reputatie 6
Badge

@apis4 Op de Draytek-routers werd geen bandbreedte gereserveerd voor TV, maar had het TV-VLAN (640) een hogere prioriteit (5) dan het internet-VLAN (300, prioriteit 0). Op de Zyxel-routers is dat losgelaten, waarschijnlijk omdat voor glasvezelklanten TV niet meer over een apart VLAN gaat en het dus niet meer op deze manier te prioriteren is. Een alternatief zou zijn, en dat is meteen mijn suggestie aan @Lisa, om dit middels QoS te regelen. Dit gedeelte van de Zyxel is afgeschermd voor ons als klanten, maar TM zou daar wel gebruik van kunnen maken. Als ze de domeinen/IP's van het nieuwe TV-platform daar toevoegen, krijgt dat verkeer voorrang. Ik weet alleen niet of dit juridisch stand houdt in verband met netneutraliteit, maar ze hebben daar vast wel een legertje juristen om dat uit te zoeken.

Zou oud was die post nou ook weer niet die ik gequote had, dat ging wel degelijk over het nieuwe platform dat er bandbreedte gereserveerd zou zijn voor de tv stream.

Op het oude platform kon (en kan) ik gewoon de lijn voltrekken zonder dat het de tv stream beïnvloed/ zelfde speedtest resultaten halen met kastje aan of uit. Enkel met een 100mb abo op een 100Mb lijn kon je beïnvloeding krijgen op je internetsnelheid (en nu met 1Gb abo natuurlijk)

Persoonlijk vind ik dat dit probleem/euvel vooraf gemeld moet worden voor je het contract aangaat met T-Mobile.
Maar goed, gelukkig zijn er andere aanbieders die dit probleem niet hebben.(b.v. Ziggo, wellicht ook andere)

Reageer