Beantwoord

TV box geeft geen beeld

  • 27 April 2021
  • 67 reacties
  • 2901 Bekeken

Reputatie 2

Hallo,

Onze TV box heeft al een aantal dagen problemen. Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje van de box eruit halen en er weer in doen voordat hij het gaat doen. Dit begint zeer hinderlijk te worden. Hij zit rechtstreeks aangesloten op het modem. Wat kunnen we hier aan doen?

icon

Beste antwoord door Lisa 2 June 2021, 11:56

Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 7
Badge +1

En wat gebeurt er als u alleen de tv uit zet en de box op stand bij laat staan? de box gebruikt zo weinig stroom dat het misschien een idee is om het eens een dag te proberen.

Zelf heb een tijdje gewerkt met een stekkerdoos waarmee men alles in een keer kan in en uitschakelen, bevalt me voor geen meter, staat nu weer dag en nacht gewoon op aan, de reden waarom?  elke keer als ik tv wou kijken had die box de irritante gewoonte volledig opnieuw op te starten dus inclusief alle firmware laden enz.

 

Reputatie 2

Dank voor je reactie. Toevallig is dit precies onze opstelling. Tv-box staat dus altijd stand-bij en de tv gaat 's nachts uit. Ook als we bv 1,5 uur later weer gaan kijken (met alles op stand-bij te laten staan), komt het voor dat we zwart beeld hebben. Dan is het uit en aan zetten van de tv-box de manier om hem weer te laten werken, helaas duurt het opstarten best wel lang ivm het laden van alle firmware (zoals je al aangaf).

Reputatie 6

Hoi @deesvlees, dat de TV Box elke keer de firmware gaat laden is zeker niet de bedoeling. Je geeft aan dat de TV ontkoppeld wordt van de stroom. Het zou kunnen zijn dat het HDMI kanaal wordt teruggezet naar een ander kanaal wanneer de TV wordt losgekoppeld van de stroom. Het is dan enkel nodig om het HDMI kanaal te wijzigen naar het kanaal waar de TV Box op staat aangesloten, de stekker van de TV Box hoeft dan niet eruit gehaald te worden, waardoor ook de firmware niet opnieuw opgestart hoeft te worden. Zou je kunnen proberen of het HDMI kanaal wellicht de boosdoener is?

Ik heb geprobeerd om mee te kijken in jouw verbinding, maar ik zie geen TV Box aangesloten op het modem. Heb jij de TV Box rechtstreeks met een kabel verbonden met het modem, zonder tussenkomst van andere adapters of een splitter? Zo ja, op welke poort van het modem is de TV Box aangesloten?

Reputatie 2

Hoi @Ginny , vreemd dat de tv-box niet te zien is, tijdens het ontvangen van je berichtje waren we uitzending gemist aan het kijken via de tv-box en ook ruim daarvoor al. De tv-box zit rechtstreeks op het modem aangesloten op poort 3.

Ook als alles overdag stand-by staat komt het probleem voor.

Heel misschien heb ik wel de oorzaak gevonden, ik heb ook de hdmi aansluiting op de tv gecheckt en ik had het idee dat deze niet helemaal vast zat. We kijken het even aan en mocht het beeld weer op zwart gaan dan trekken we weer aan de bel.

Reputatie 6

Hoi @deesvlees, laten we hopen dat dit de boosdoener is geweest! Ik zie de TV Box overigens nog steeds niet terug in jouw verbinding, wel zie ik veel apparaten aangesloten op poort 1 van het modem waarbij een hoop apparaten ook een IP-lease error geven. Het is de moeite waard om de apparaten die aangesloten zijn op poort 1 opnieuw op te starten om dit probleem te verhelpen!

Reputatie 2

Hoi @Ginny , Helaas …. inmiddels hebben we de storing 3 keer gehad in de afgelopen dagen. We zijn op de hoogte voor wat betreft de HDMI kanalen.

Wat hebben we gedaan om weer beeld te krijgen:

-De HDMI kabel aan beide zijden los gehaald en weer aangesloten, geen resultaat.

-Een andere HDMI aangesloten en op de tv een andere poort gebruikt en via de AB de andere HDMI poort geselecteerd, geen resultaat.

-De stroom van de TB Box gehaald, na het opstarten werkt het weer.

-De internetkabel los gehaald van de tv box, even gewacht totdat er in beeld iets kwam te staan over een missende netwerkverbinding, internetkabel weer aangesloten en het werkte weer.

We hebben nu de tv box aangesloten op poort 4, mogelijk kun je hem nu wel zien. (tv box staan 24/7 aan of op stand by.

Kan ik ook ergens in het modem zien, (ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden), dat er IP-lease errors zijn? Ik heb in het modem het één en ander aangepast wat mogelijk die errors veroorzaakten. (statisch DHCP, poortdoorschakeling en IP-adreswaarden gewijzigd), zou je kunnen zien of dat nu weg / minder is? We ondervonden zover we hebben kunnen merken geen problemen door de errors, maar heb ze toch liever niet. :wink:

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @deesvlees, bedankt voor je terugkoppeling, zo kunnen we beter uitsluiten waar het wel/niet aan ligt!

Ik heb een nieuwe lijnmeting gedaan en zie in poort één in totaal zestien aangesloten apparaten; waarschijnlijk grotendeels via een switch. Omdat je een maximum bandbreedte van 50 Mbit/s hebt, is dat aantal aan de grote kant. Hierdoor kunnen tijdelijke lease time errors ontstaan, omdat niet elk apparaat de juiste IP toegewezen kan krijgen, wordt er automatisch op korte termijn een renewal (IP-vernieuwing) toegepast die dit tracht te herstellen - dat resulteert weer in de uitval op andere apparaten. Ik heb geprobeerd de MAC's te cross-referencen via MAC vendors van die zes apparaten die de error nog weergeven, maar dit programma herkent die apparaten niet. Zouden dit mobiele telefoons kunnen zijn? Op één na hebben ze allemaal nagenoeg hetzelfde MAC-adres.

Slim om de TV Box op poort vier aan te sluiten, dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat je op de box geen errors meer krijgt, althans niet direct zichtbare als ik het zo zie. 

Je kunt in het modem niet zien dat er lease time errors zijn, wij kunnen dat aan de hand van lijnmetingen echter wel constateren. 

Reputatie 2

Er zit inderdaad een switch op poort 1 aangesloten. Er zijn hier wel een aantal mobiele telefoons maar ik vermoed dat degene met ongeveer hetzelfde mac adres slimme stekkers zijn. Veel aangesloten apparaten gebruiken weinig bandbreedte (zoals bv de slimme stekkers), vooral op de telefoons en pc merken we niet dat de snelheid (zeer) beperkt is en tikken we meestal de 50 Mbit/s wel aan zowel down als up.

De enige momenten dat we de 50 Mbit/s niet halen is dat wanneer de tv box aan staat en dat begrijp ik ook, dan blijft er ongeveer 42Mbit/s over (speedtest). We ervaren wel haperend beeld op momenten dat een telefoon of pc iets down of up load, of bv youtube gaan kijken of een virusscanner gaat updaten of dingen gaat synchroniseren met één of andere cloud server. Een speedtest doen tijdens tv kijken zorgt ook voor stilstaand beeld. Dit probleem hadden we niet bij de vorige provider die 36 / 9 Mbit/s en met tv aan 36 / 9 Mbit/s aan ons doorgaf.

Het probleem waar we in dit topic mee waren begonnen is helaas weer terug, de tv deed het de eerste dagen nadat we hem op poort 4 hadden aangesloten goed, na een aantal dagen hadden we een dag of 4 op rij weer het probleem dat het beeld zwart bleef. Dit hebben we opgelost door de stekker er even uit te halen van de tv box of de netwerk kabel even los te halen.
Hopelijk wordt de oorzaak na deze info iets duidelijker.

Reputatie 7

Hi @deesvlees, dankjewel voor jouw uitgebreide aanvulling! Ik had heel graag gelezen dat jij ondertussen weer volop van goedwerkend beeld aan het genieten was. Ik ga jou hier dan ook gelijk mee verder helpen om ervoor te zorgen dat dit probleem zo snel mogelijk wordt aangepakt. In jouw profiel zie ik terug dat jij in het bezit bent van twee TV Boxen. Zou jij voor mij de andere TV Box willen aansluiten op de plek van de TV Box die momenteel het zwarte beeld aangeeft? Dan kunnen wij nagaan of het probleem mogelijk in de TV Box zit. Voor wat betreft de situatie die jij schetst tijdens het downloaden, zou ik willen meegeven dat het verhogen van de snelheid hier een oplossing voor is. Weet dat jij te allen tijde de snelheid van jouw Internet abonnement eenvoudig kunt ophogen in jouw My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/abonnementen. Ik heb gecheckt dat er maar liefst 1000 Mbit/s mogelijk is op jouw adres. Heel erg bedankt voor je genomen moeite alvast. Ik duim ontzettend dat dit dé oplossing is! 🤞

Reputatie 2

Dank voor je reactie. Wij hebben de tv boxen verwisseld en het ging een aantal dagen goed, toch hebben we inmiddels al weer een paar keer dezelfde storing gehad bij de tv beneden. Dit is dan te verhelpen door bv de internet kabel er kortstondig af te halen (snelste methode). Helaas hebben we het probleem dus bij beide tv boxen.

Door de snelheid te verhogen is de kans op stilstaand beeld misschien wel kleiner maar de oorzaak is daarmee niet weg. Zoals eerder gezegd hadden we bij de vorige ADSL provider een lagere snelheid maar nog nooit last gehad van stilstaand beeld, laat staan door een mobiel of een vaste pc waarmee met de maximale snelheid (36Mbit/s) iets werd binnen gehaald. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat een tv gaat haperen als er bv een pc iets aan het downloaden is? De TV box moet toch eerst een beetje data mogen afsnoepen en wat er dan overblijft is dan voor de rest wat er in huis staat? Mocht je dan door de vele apparaten traag internet ervaren dan is dat logisch en als je dat als vervelend ervaart dan kun je een ander / sneller abonnement afsluiten. Als ik op de site een abonnement wil afsluiten dan staat er bij de geadviseerde snelheid 50Mbit/s en we ervaren verder totaal geen traag internet.

Zou het niet aan het modem kunnen liggen?

Reputatie 7

Hi @deesvlees, heel fijn dat jullie dit hebben getest! Goed dat jij dit weer gelijk aangeeft, want dan ga ik dit op een andere manier aanvliegen. Ik zet graag jouw gegevens door naar één van onze TV specialisten, omdat het probleem zich nog steeds voordoet. Zou jij onderstaand format voor mij kunnen aanvullen en checken of het zo helemaal bij jou klopt? Dan ga ik dit direct doorzetten voor onderzoek. 

  • Je maakt gebruik van het nieuwe TV platform (T-Mobile TV) → Ja
  • Je ervaart regelmatig ‘geen of zwart beeld’ (aantal keer per maand/week) → Ja
  • We horen dan ook graag wanneer en in welke situaties zich dit voordoet en of het elke keer gebeurt (is het herproduceerbaar?) → Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje van de box eruit halen en er weer in doen voordat hij het gaat doen. Het probleem speelt bij beide boxen, want de twee boxen zijn ook omgewisseld.
  • Je ervaart geen internetproblemen en/of problemen met andere apparaten → Nee
  • De TV Box is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem (dus zonder powerline adapter, switch etc) en via HDMI op de TV zonder tussenkomst van een versterker. → De TV Box is direct bekabeld aangesloten op het modem.

Wat betreft jouw terechte opmerking over het verhogen van de snelheid. Ik vermoed toch dat de snelheid niet gerelateerd is aan het TV probleem, aangezien het hier gaat om kleine internetbezigheden. Er is een term voor het feit dat aan bepaald verkeer voorrang wordt gegeven over ander verkeer, namelijk ‘QOS’. Dit is bij ons alleen niet ingesteld en daardoor kan een TV bijvoorbeeld haperen wanneer er te veel gedownload wordt. Maar van bijvoorbeeld YouTube zou de TV niet moeten gaan haperen. Ik hoor het graag van je, want ik ga mijn best doen om dit probleem zo snel mogelijk voor jou te verhelpen! 💪

Reputatie 1

Als je de box aanzet, gaat het lampje aan de voorzijde dan wel van rood naar blauw? Als die wel blauw wordt, zou je dan eens de HDMI kabel even willen loskoppelen en weer terug zetten?

Reputatie 2

Dank je @lisa voor je reactie. Mij is ook weer wat duidelijker geworden qua haperend beeld. QOS is dan zeker ook niet door jullie in te stellen, want dat zou dan wel fijn zijn.

Hieronder het lijstje dat een klein beetje is aangepast ….

  • Je maakt gebruik van het nieuwe TV platform (T-Mobile TV) → Ja
  • Je ervaart regelmatig ‘geen of zwart beeld’ (aantal keer per maand/week) → Ja
  • We horen dan ook graag wanneer en in welke situaties zich dit voordoet en of het elke keer gebeurt (is het herproduceerbaar?) → Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij regelmatig zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje (UTP) van de box eruit halen en er weer in doen of de spanning er kortstondig af halen voordat hij het gaat doen. Het probleem speelt bij beide boxen, want de twee boxen zijn ook omgewisseld.
  • Je ervaart geen internetproblemen en/of problemen met andere apparaten → Nee
  • De TV Box is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem (dus zonder powerline adapter, switch etc) en via HDMI op de TV zonder tussenkomst van een versterker. → De TV Box is direct bekabeld aangesloten op het modem, ook hebben we een andere poort geprobeerd.
Reputatie 2

Als je de box aanzet, gaat het lampje aan de voorzijde dan wel van rood naar blauw? Als die wel blauw wordt, zou je dan eens de HDMI kabel even willen loskoppelen en weer terug zetten?

Helaas geeft dat geen enkel effect. Lampje gaat idd van rood naar blauw.

Reputatie 7

Hi @deesvlees, heel graag gedaan! Jij heel erg bedankt voor de extra aanvullingen en fijn dat het wat duidelijker voor jou is geworden. Ik weet dat het instellen van QOS wel op ons wensenlijstje staat, maar wij zijn hier jammer genoeg nog niet mee bezig. Ik vermoed ook dat dit een tijd op zich zal laten wachten. Zodra dit er komt, dan zullen wij dit uiteraard gaan communiceren.

Ik heb dit overzicht gelijk doorgezet zodat dit verder onderzocht kan worden. Ik zet dit dan ook op mijn agenda, zodat ik jou op de hoogte kan houden van het onderzoek. Ik hoop echt dat ik jou snel kan verblijden met positief nieuws! 🤞

Reputatie 7
Badge +1

@Lisa  Is er al enigszins zicht op wanneer klanten zoals ik met de Draytek en met de Entone 510 worden overgezet naar het nieuwe platform, heeft wat mij betreft geen enkele haast mede gezien ik veel problemen zie bij klanten die reeds zijn overgezet.

En dan met name de problemen die ik lees wat betreft de trage streams, streams die kwalitatief nou niet bepaald uitblinken in kwaliteit zoals ik lees in de topics.

M.a.w. Laat het voorlopig maar zoals ik het nu heb, en pas overzetten als alles voor 100% en beter werkt.

Reputatie 7

Hi @BeMu, hele goede vraag van je! Er is hier niet specifiek al een planning voor, maar ik weet wel dat het de bedoeling is dat uiteindelijk iedereen overgaat. Wanneer jij precies aan de beurt bent, dat durf ik niet te zeggen. Ik zal voor je navragen hoe het met deze planning zit. Weet in ieder geval dat wij alle feedback van klanten meenemen en er momenteel ook al aan gewerkt wordt om de problemen die er zijn te verhelpen. 

Reputatie 7

Hi @BeMu, ik wil je graag nog even laten weten dat ik heb nagevraagd of er een specifieke planning bekend is! Als deze er was, dan had ik dit naar jou doorgezet. Zoals ik hierboven al even aangaf, komt uiteindelijk iedereen aan de beurt. Hier zal jij tegen die tijd dan ook een bericht van krijgen. Mocht jij nog andere vragen hebben, laat die dan vooral weten!

Reputatie 7

Hi @deesvlees, allereerst heel erg bedankt voor jouw geduld! Ik heb een terugkoppeling gekregen van de collega die naar jouw probleem heeft gekeken. Het lijkt hier om een bekend probleem te gaan. Zou jij  eens de HDMI-kabel eruit willen halen en vervolgens er weer in willen doen? Als dit ervoor zorgt dat het zwarte beeld is verdwenen, dan was er sprake van dit bekende probleem. Er wordt hiervoor aan een algemene oplossing gewerkt, die er binnen een aantal weken zal staan. 

Mocht deze handeling niet werken, dan is er ander probleem of een klantspecifiek probleem aan de hand. Ik hoor heel graag een terugkoppeling van je en duim dat deze workaround voor jou heeft gewerkt! 🎈

Reputatie 7
Badge +1

@Lisa Hartelijk dank voor je antwoord, mijn wens is om op het oude platform te blijven als ik alle ellende lees welke het nieuwe platform heeft, nee dan alstublieft niet.

Mocht het desondanks zo zijn dat elke klant VERPLICHT over moet naar iets dat vele slechter schijnt te zijn dan ga ik als het inderdaad slechter is dan wat ik nu heb kijken naar een andere provider.

Ik ben tot op heden tevreden met T-Mobile thuis, het zou jammer zijn dat men door de provider gedwongen word naar de concurrentie over te stappen, alleen maar omdat T-Mobile halsstarrig weigert de veel genoemde problemen op te lossen.

Reputatie 2

@Lisa Voordat we de 2 tv-boxen hebben verwisseld hebben we dit ook al geprobeerd en dat hielp niet. De enige manier om hem weer aan de gang te krijgen is door de internetkabel kort los te halen of de stekker er kort uit te halen. Een andere hdmi kabel of poort van de tv te gebruiken helpt ook niet.

Reputatie 2

@Lisa Voordat we de 2 tv-boxen hebben verwisseld hebben we dit ook al geprobeerd en dat hielp niet. De enige manier om hem weer aan de gang te krijgen is door de internetkabel kort los te halen of de stekker er kort uit te halen. Een andere hdmi kabel of poort van de tv te gebruiken helpt ook niet.

@deesvlees als je zwart beeld heb, kan je dan is op de menu knop drukken van je afstandsbediening. Krijg je dan wel beeld?

Reputatie 2

Om 17:55 hadden we het probleem weer. Deze keer Op menu gedrukt en verder kwamen we niet. Het menu was te zien maar we konden er niks mee.

Reputatie 2

Om 17:55 hadden we het probleem weer. Deze keer Op menu gedrukt en verder kwamen we niet. Het menu was te zien maar we konden er niks mee.

Ben benieuwd of je iets terug gekeken hebt hiervoor. Dan heb ik dit vaak (zwart beeld). Dus als het menu te zien krijgt, lukt het jou niet om naar instellingen te gaan? Als dit wel lukt, dan naar tv box. Dan zie je tv menu herstarten etc staan. Rechts bij tv-box; is dit veld dan leeg of staat hier nog een naam (hoe je je tv box hebt genoemd). Deze is bij mij dan leeg. Als ik het tv menu herstart heb ik weer beeld.

Reputatie 7

Hi @BeMu, heel graag gedaan! Goed dat jij hier jouw bevindingen met mij deelt. Fijn om te horen dat jij tot nu toe tevreden bent over T-Mobile. Weet dat er momenteel alles aan wordt gedaan om mogelijke problemen te verhelpen. Wij willen ook niets liever dan dat alles optimaal voor iedereen werkt.

Hi @deesvlees, dankjewel dat jij zo snel een terugkoppeling met mij deelt! Ik had heel erg gehoopt dat deze workaround voor jou ook het probleem zou oplossen. Ik heb direct bij mijn collega aangegeven dat jij nog steeds hetzelfde probleem ervaart en dat het onderzoek anders moet worden ingestoken. Ik baal er echt van dat dit nog steeds niet naar behoren werkt, dus weet dat ik weer bovenop het onderzoek zit voor jou! 

Super dat jij hier jouw tips deelt @pvdh14, dankjewel! 

Reageer